recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquiti - Hvad skal man købe
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquiti - Hvad skal man købe

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2020 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvor skal cloud key forbindes ?



Til en PoE port i den første eller anden switch, afhængigt af, hvor den bedst kan finde plads.

Mit netværk ser således ud:

YouSee fiberrouter ->  USG -> 8port60W switch nummer 1.

Switch 1 har så forbindelse til:
Switch 2 (i garagen)
Accesspoint i huset (PoE)
CloudKey (PoE)
NAS
PC (Min)
PiRadio
Z21 (modeltog)

Accesspoint i hus har forbindelse til telefoner/tablets/AppleTV/div computere/Surroundforstærker


Switch 2 har forbindelse til:
Accespoint i garagen (PoE)
2 x kamera (PoE)

Accespoint i garage har forbinbindelse til garageradio (pi-baseret) og hvad der ellers kommer forbi af telefoner og tablets der skifter fra hus-wifi.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2020 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvor skal cloud key forbindes ?



Til en PoE port i den første eller anden switch, afhængigt af, hvor den bedst kan finde plads.

Mit netværk ser således ud:

YouSee fiberrouter ->  USG -> 8port60W switch nummer 1.

Switch 1 har så forbindelse til:
Switch 2 (i garagen)
Accesspoint i huset (PoE)
CloudKey (PoE)
NAS
PC (Min)
PiRadio
Z21 (modeltog)

Accesspoint i hus har forbindelse til telefoner/tablets/AppleTV/div computere/Surroundforstærker


Switch 2 har forbindelse til:
Accespoint i garagen (PoE)
2 x kamera (PoE)

Accespoint i garage har forbinbindelse til garageradio (pi-baseret) og hvad der ellers kommer forbi af telefoner og tablets der skifter fra hus-wifi.


Klaus
virker som samme setup jeg havde tænkt på. 
Er din fiberrouter i bridge mode ? Hvorfor fjerner du den ikke ?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2020 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

virker som samme setup jeg havde tænkt på.

Ja, tæt på

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Er din fiberrouter i bridge mode ? Hvorfor fjerner du den ikke ?


Fiberrouteren er i normal mode, med wifi slået fra.
Det giver dobbelt NAT og et millisekund eller to ekstra i ping.

Grunden til at jeg ikke fjerner den, eller sætter den i bridge mode er at hvis der sker noget, så er supporten meget sværere at "danse" med.

At der er to routere gør ikke mig noget.....


Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jblaabjerg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 105
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jblaabjerg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2020 kl. 23:00
Alt efter hvor dine dimser skal befinde sig fysisk kunne du overveje en UDM. Den kan erstatte din USG, Cloud Key og op til et AP og en switch. 
Hvis ikke du kan bruge den løsning kan du stadig spare lidt ved at køre din controller på noget andet jern end en cloud key. Har du virkelig brug for den?
Jeg har et AP lite til at dække 160m2 i stueetagen og 80m2 kælder uden problemer, så måske et AP eller UDM er nok for dig også. Du kan jo starte med det. 
Jeg havde også først købt samme switch, som du planlægger, men endte med at returnere den og købe et par stykker at deres nye små til 20$. Hvis de købes enkeltvis følger der USB-C Power med. Jeg gav dig lidt håndøre for et par POE injektors hvor det passede. 

Anyway min pointe er at jeg tror du er ved at bruge noget mere end du måske har brug for. 
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2020 kl. 23:07
jeg har kigget på UDM, men den kører kun wifi5. Så derfor er den udelukket medmindre den kommer i en ny version.

Jeg får brug for 10-12 porte, fordelt på 2 etager.  Jeg har behov for ap på begge etager, hvilke jeg har i dag. Der er et par centrale badeværelser som dræber alt wifi.
Hvad er det for en til 20USD du anbefaler.
Jeg har +40 stykker wifi devices på mit netværk i dag.

Hvad kan man køre cloud key på ?
Er cloud key kun til konfiguration af systemet ?
Går ud fra at cloud key er management systemet til configuration.


Redigeret af lahan - 30-November-2020 kl. 23:12
Til top
jblaabjerg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 105
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jblaabjerg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2020 kl. 23:33
ja jeg kender godt lysten til at ville have det nyeste. Jeg skifter sikkert også mit AP til et Wifi 6 selv om jeg sket ikke har brug for det. Sikkert lige som du heller ikke har brug for det...:)
Jeg købte også en UDM Pro da jeg ellers ikke kunne udnytte min 1gbps fiber, som jeg heller ikke har brug for...:)

Jeg kuskede forkert det var 23€. https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/usw-flex-mini De er geniale. Kan drives af POE hvilket jeg bruger et enkelt sted. Jeg købte tre, men vær opmærksom på at 3 pakken ikke har PSU med og koster det samme. 

Jeg har nok ca samme setup som dig og kunne fint dække hele huset med et AP selv bag to badeværelser, eller armeret beton i kælderen. Jeg trækker dog kun ca 40mbit visse steder, men skal aldrig bruge mere over wifi. Nas og PC er på kabel og her er det Hiber der er flaskehals. 

Vær opmærksom på at din USG ikke kan køre 100% gigabit og hvis du begynder på pakkeinspektion så er det nok nærmere 100mbit. 

Du kan køre din controller på næsten alt. Jeg syntes det er meget at giver 1300 for at have den always om hvis ikke du har brug for det. Hvis du har en nas kan den jo også være tændt 24/7 her ellers bare på en PC. 
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2020 kl. 23:58
jeg har allerede et wifi 6 setup men ville gerne over på ubi.
Jeg kan se de nye ap kommer med wifi6 til en ganske ok pris.

Jeg har en synology, kan jeg køre cloud key fra den ?
Skal den køre 24/7 ?

Et ap vil ikke dække huset/ udenfor huset.

De der små flex kunne godt være interessante, evt bag ved tv så man kan køre både tv og atv på den tråede forbindelse.


Redigeret af lahan - 01-December-2020 kl. 00:15
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2020 kl. 00:24
Vi havde en del problemer med ATV og surroundforstærker, indtil vi fik unifi.

Nu kører begge dele trådløst og har absolut ingen problemer længere.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jblaabjerg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 105
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jblaabjerg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2020 kl. 00:54
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Jeg har en synology, kan jeg køre cloud key fra den ?
Skal den køre 24/7 ?

Et ap vil ikke dække huset/ udenfor huset.
Ja hvad Google ikke kan finde. Kan vist både køre i Docker og som app. https://forum.recordere.dk/ubiquiti-unifi-controller-p-synology-nas_topic155387.html
Jeg tror den skal køre for at kunne logge, men det kan den vel bare gøre på din nas hvis du har brug for det. 

Jeg troede jeg skulle have mindst 2xAP og en in-wall, men prøvede bare med en AP og det når ned bagerst i haven og det er ikke engang en LR model. 

Hvor hurtig er din Hiber forbindelse? For en USG giver hurtigt op
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2020 kl. 05:59
Min USG trækker uden problemer den 300/300 jeg har, men bruger heller ingen pakke inspektion, eller lignede.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2020 kl. 07:14
hiper er 1000mbit.
Ja tænker også at droppe in Wall i første omgang. 2 AP’er burde være nok.
Til top
jblaabjerg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 105
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jblaabjerg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2020 kl. 07:35
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

hiper er 1000mbit.
Ja tænker også at droppe in Wall i første omgang. 2 AP’er burde være nok.
Du kan se hastighed på side 4 her:
USG holder ikke til meget hvis du slår IPS eller VPN til. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu