recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubuntu Otto :-)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUbuntu Otto :-)

Besvar Besvar Side  <1234 32>
Forfatter
Besked
mortenkn Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 323
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 21:45
Det første jeg gør på en Ubuntu er at gå ind i pakkemanager (Synaptic), fjerner det der openjdk og icedtea, da jeg syntes det giver for mange problemer med NemID, netbank m.m. Derefter søger jeg på "sun java" i Synaptic, installerer, og så plejer det at spille. Selvom man er begynder kan man godt google "ubuntu sun java" og følge en simpel guide :)

Redigeret af mortenkn - 03-Marts-2011 kl. 21:46
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af TobiasKM TobiasKM skrev:

Ja for det kræver nemlig man er tålmodig og nørd for at bruge Mac OSx.. :lol:
Jeg tror det kommer an på hvad man er til, rent mentalt
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-November-2007
Point: 645
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

muligvis, men jeg tror det har mere at sige hvad man er vant til. Jeg har det på samme måde med ubuntu som Otto har - jeg synes personligt det er ufatteligt generende at man ikke kan lave noget som helst uden en sudo kommando. Som styresystem til en pc der bare skal på nettet på en internet cafe er det sikkert tæt på at være det optimale. Jeg kan da godt forstå det er mere sikkert, men det er jo så meget at man ikke rigtigt selv kan bruge det til noget. Ubuntu har helt sikkert udviklet sig meget i forhold til det linux jeg prøvede sidst for omkring 10 år siden, men det er efter min mening langt fra konkurrencedygtigt endnu. Med mindre man har noget personligt mod Microsoft og Windows kan jeg ikke se nogen grunde til at bruge det som styresystem på en pc.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af mortenkn mortenkn skrev:

Det første jeg gør på en Ubuntu er at gå ind i pakkemanager (Synaptic), fjerner det der openjdk og icedtea, da jeg syntes det giver for mange problemer med NemID, netbank m.m. Derefter søger jeg på "sun java" i Synaptic, installerer, og så plejer det at spille. Selvom man er begynder kan man godt google "ubuntu sun java" og følge en simpel guide :)

+1

Man behøver sq ikke være nørd for at kunne bruge Ubuntu. Det kræver omstilling, præcis ligesom OSX. Jeg synes nu klart Ubuntu med KDE desktop minder mest om en Windows PC - og min egen oplevelse er at linux er rigtig godt medmindre man vil have lyd ud af HDMI-porten via onboard lydkort på processoren. Dog er første hit på google løsningen.

Dem som har Apple kan jo lige forklare hvor meget de fik fra hånden de første par dage med OSX. Mine egne erfaringer er at det er svært at vænne sig til OSX. Samme med min ene storesøster. Macbook pga. udseendet, Windows XP pga. OSX var for svært at omstille sig til. 
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

muligvis, men jeg tror det har mere at sige hvad man er vant til. Jeg har det på samme måde med ubuntu som Otto har - jeg synes personligt det er ufatteligt generende at man ikke kan lave noget som helst uden en sudo kommando. Som styresystem til en pc der bare skal på nettet på en internet cafe er det sikkert tæt på at være det optimale. Jeg kan da godt forstå det er mere sikkert, men det er jo så meget at man ikke rigtigt selv kan bruge det til noget. Ubuntu har helt sikkert udviklet sig meget i forhold til det linux jeg prøvede sidst for omkring 10 år siden, men det er efter min mening langt fra konkurrencedygtigt endnu. Med mindre man har noget personligt mod Microsoft og Windows kan jeg ikke se nogen grunde til at bruge det som styresystem på en pc.
sudo kommandoer, er ikke nødvendig, efter synaptik pakkehåndtering kom. Der er alle tingene som i den tekst baseret PPA. Og ja der er sket meget. Jeg leget med corel Linux ved omkring år 2000. Og der stod jeg helt af.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19549
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 22:44

sudo kommandoer, er ikke nødvendig, efter synaptik pakkehåndtering kom. Der er alle tingene som i den tekst baseret PPA.

Nååååh - øh, hvad?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8626
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 23:02
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Dem som har Apple kan jo lige forklare hvor meget de fik fra hånden de første par dage med OSX. Mine egne erfaringer er at det er svært at vænne sig til OSX.

Nok ikke sværere end den anden vej rundt.
Til top
TobiasKM Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-August-2008
Point: 746
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Oprindeligt skrevet af mortenkn mortenkn skrev:

+1

Man behøver sq ikke være nørd for at kunne bruge Ubuntu. Det kræver omstilling, præcis ligesom OSX. Jeg synes nu klart Ubuntu med KDE desktop minder mest om en Windows PC - og min egen oplevelse er at linux er rigtig godt medmindre man vil have lyd ud af HDMI-porten via onboard lydkort på processoren. Dog er første hit på google løsningen.

Dem som har Apple kan jo lige forklare hvor meget de fik fra hånden de første par dage med OSX. Mine egne erfaringer er at det er svært at vænne sig til OSX. Samme med min ene storesøster. Macbook pga. udseendet, Windows XP pga. OSX var for svært at omstille sig til. 

Jeg fik sq masser fra hånden. Du åbner programmer for neden. Vupti, nu kan du næsten alt det man skal kunne for at bruge en Mac Tongue

Det der tog længst tid var at lære nye tastaturgenveje. 

Til gengæld så skulle jeg så ikke til at give mig i kast med at installere drivere eller noget andet lir. 

Der er selvfølgelig altid en tilvænningsperiode når man skifter styresystem, men skiftet fra eksempelvis Windows til Mac er rimeligt smertefrit, for de ligner i virkeligheden ret eget hinanden. Så er der jo så finesserne som man kan blive ved med at lære nye af i én uendelighed, men det er jo bare ren luksus :P
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-November-2007
Point: 645
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

sudo kommandoer, er ikke nødvendig, efter synaptik pakkehåndtering kom. Der er alle tingene som i den tekst baseret PPA.

Nååååh - øh, hvad?

Klaus
det lyder meget fint med synaptisk pakkehåndtering, men det er basically ubuntu versionen af tilføj/fjern programmer

@T-Duck - Den del er jeg som sådan enig i, hvis man ellers kan finde de pakker man skal bruge, ellers er det jo lige så elendigt som altid. Et eksempel; mc2xml skulle jeg bruge på et tidspunkt, det downloader jeg fra deres hjemmeside (naturligvis linuxversionen), det skulle eftersigende være en x-executable. HVORFOR kan man ikke bare dobbeltklikke og så installerer den? - Anyway, jeg lurede det efter noget tid.
Jeg installerede så LAMPP for ubuntu og igen, hver gang jeg skulle redigere i min xml-fil, så var det så i en mappe man kun kan tilgå med sudo - dér synes jeg det bliver dumt. I et færdigt setup ville det nok være ok, da filen så skulle redigeres måske een gang om ugen, men i et test-setup, hvor jeg skulle have noget andet til at fungere sammen med bliver det altså irriterende i længden
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 23:17

Nååååh - øh, hvad?

Klaus
Jo synaptisk pakkehåndtering, kan man bedst sammenligne med tilføj/fjern programmer som man kan kender fra windows. Men det er en form for grafisk udgave af, terminalen. Til installation er programmer som ikke er pakket i deb filer (svare til windows exe) eller i softercenter.

Så for at installere en tilføjelse, eller et spil hvor du i gamle dage skal i terminalen og bruge sudo kommandoer. Så er du et normal vindue, hvor der er kategorier og et søgefelt, hvis det er et specifik program eller spil, du skal ha'. så vinger man de ting af der skal insatlleres, og på knappen vælg. så bliver kommandoerne skrevet af sig selv.
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Juni-2009
Point: 282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 23:20
Otto du skriver startindlæget kl. 20.27 og kl. 21.26 har du givet op jeg vil mene Ubuntu er lidt som en god vin, den har godt af at blive liggende lidt, i dette tilfælde på din digitale vinreol, harddisken

Jeg startede selv med Linux for ca. 8 år siden, kun på en ekstra partition med Windows som primær OS, men Ubuntu vandt mere og mere ind på mig, og jeg valgte at skifte komplet for ca. 5 år siden, men jeg medgiver at indlæringskurven på Linux var høj, når Windows har været mit primære OS,
siden min første PC med Windows 3.1.

Hvis det interesserer dig at lære noget nyt (inden for OS området), er det oplagt at oprette fx. en partition, og lege med Ubuntuen når du nu alligevel surfer rundt. Hvis ikke, tjaa... så lad være, det koster jo intet, og i værte fald lærer du lidt.
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2011 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

Nååååh - øh, hvad?

Klaus

det lyder meget fint med synaptisk pakkehåndtering, men det er basically ubuntu versionen af tilføj/fjern programmer

@T-Duck - Den del er jeg som sådan enig i, hvis man ellers kan finde de pakker man skal bruge, ellers er det jo lige så elendigt som altid. Et eksempel; mc2xml skulle jeg bruge på et tidspunkt, det downloader jeg fra deres hjemmeside (naturligvis linuxversionen), det skulle eftersigende være en x-executable. HVORFOR kan man ikke bare dobbeltklikke og så installerer den? - Anyway, jeg lurede det efter noget tid.
Jeg installerede så LAMPP for ubuntu og igen, hver gang jeg skulle redigere i min xml-fil, så var det så i en mappe man kun kan tilgå med sudo - dér synes jeg det bliver dumt. I et færdigt setup ville det nok være ok, da filen så skulle redigeres måske een gang om ugen, men i et test-setup, hvor jeg skulle have noget andet til at fungere sammen med bliver det altså irriterende i længden
De to eneste filer man kan dobbelt klikke og installere, der er run og deb filer på ubuntu. Men hvis du kender navnet på pakken eller programmet du skal hente. så søger i søgefeltet i pakkehåndteringen, så finde den dem der er som er tilknyttet
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 32>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu