recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubuntu vs Snowleopard vs win 7
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUbuntu vs Snowleopard vs win 7

Besvar Besvar Side  <1 23456 33>
Forfatter
Besked
Ophørt Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2011 kl. 07:37
Krævende programmer og spil? det kan Linux og Mac ikke? måske
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2011 kl. 08:12
Oprindeligt skrevet af danji danji skrev:

.....men efter at have brugt en halv dag på at få noget så simpellt som WPA2 til at virke på WiFi, da det ikke var understøttet out-of-the-box på ubuntu, på trods af at være helt almindeligt udbredt i et par år, så tænkte jeg altså nej tak.

Hmm, jeg klikkede Create new network connection og valgte WPA2 fra drop down menuen, det fungerer fint her på Ubunutu 10.04.
Til top
danji Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 22-Juli-2009
Point: 384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2011 kl. 08:25
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hmm, jeg klikkede Create new network connection og valgte WPA2 fra drop down menuen, det fungerer fint her på Ubunutu 10.04.

Ja hurra! NU kan man. Too little too late....
Mvh dan.
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2011 kl. 09:19
Jeg har også igennem tiden rodet en hel del med OS'er men har simplethen ikke tid til det mere. Har en stationær med XP kørenden og en MacBook med SL.
Ulempen ved Win generelt er at hvis man prøver mange programmer / spil så "sander" systemet simplet hen til efter et stykke tid og bliver langsommerer og langsommere. Dvs. kræver reinstallation. Det gør OSX of Linux generelt ikke. Hvis det var muligt at køre OSX på PC'er havde jeg gjort det, men er simplethen for nærrig til at smide så mange penge efter hardware - bare for at få OSX. Men til deres forsvar må man da sige at deres software (både OSX og programmer) har en bedre prissætning end MS. Jeg vil simpelthen ikke betale i nærheden af kr. 1.000,- for at opdatere min XP når man sammenligner med at det kostede 229,- at opgradere til SL.
Apple's egen software (Pages, numbers m.m.) har også fået et ordentlig nyk nedad ifm. lanceringen af AppStore
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2011 kl. 09:28
Jeg er også hoppet på SL, har ikke råd til alle de dyre MS opdateringer !!
Til top
Springer_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Skive, Denmark
Point: 235
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2011 kl. 09:31
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Godt, her er min historie:

Er skiftet fra en dual core workstation med Windows Vista til en iMac med Leopard - senere opdateret til Snowleopard. 

Jeg kan bedre lide Mac, fordi de programmer der er med fra starten kan bruges. Især TimeMachine backup og iLife programmerne. Det har jeg suppleret med Adobe CS4, som jeg var vant til fra arbejde. 
Og så er jeg glad for at slippe for antivirus, antispyware og andre anti-programmer, som hele tiden skal opdateres.

PS. Hvornår mon drevbogstaverne forsvinder fra Windows?

1. Du er formentlig gået fra en generation af CPU til en anden, hvilket jo giver et stort løft i sig selv og så skrottet Windows Vista der først kørte nogenlunde efter servicepack 1.

2. Du slipper ikke for antivirus på en Mac. Det er en myte at der ikke kan laves virus til en mac. 
Jeg håber du får købt et antivirus program. :-)
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1583
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2011 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Krævende programmer og spil? det kan Linux og Mac ikke? måske
Krævende programmer - jo.
Spil - generelt, nix. Over 99% af alle spil (måske lidt mindre), findes jo kun til Windows...
Der er lidt opblødning på spilfronten bl.a. Steam (Steam) som for alvor har åbnet for spil til OS X.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2011 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af Springer_dk Springer_dk skrev:

2. Du slipper ikke for antivirus på en Mac. Det er en myte at der ikke kan laves virus til en mac. 
Jeg håber du får købt et antivirus program. :-)
Det er nu en sandhed med store modifikationer.
1: Amino historien er ældgammel og i praksis uanvendelig
2: Den anden historie kommer fra en producent af antivirus, ikke lige den mest upartiske deltager... Og "artiklen" omtaler faktisk primært malware og ikke virus, der er en væsentlig forskel.
En Mac kan godt rammes af malware (browserhijacking o.l.), men ikke blive ramt af en virus i traditionel forstand, som f.eks. begynder at lave mailspamming.
mvh
Jesper \

- Douglas Adams
Til top
Ghump Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-August-2010
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2011 kl. 09:55
Virus er jo et vidt begreb. For kører du først Win 7 64 bit, så får du groft sagt kun de programmer/virus du selv er blevet naret til at installere. Og kan man nare en Win 7 bruger til at installere et ukendt program, så kan man også gøre det på de andre platforme.

Hvad priserne på OS'er angår, så er de faktisk meget sammenlignelige. Apple tager også penge for det Microsoft kalder en gratis Service Pack. Og hvis man køber/installerer samtlige opdateringer/versioner, så koster de begge henad det samme.
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2011 kl. 10:05
Oprindeligt skrevet af Ghump Ghump skrev:

Hvad priserne på OS'er angår, så er de faktisk meget sammenlignelige. Apple tager også penge for det Microsoft kalder en gratis Service Pack. Og hvis man køber/installerer samtlige opdateringer/versioner, så koster de begge henad det samme.
Njah, det er jeg ikke enig i.
Der er sjældent nye ting med i Windows Service Packs, mens f.eks. skiftet fra Leopard til Snow Leopard førte en del nye ting med sig.
mvh
Jesper \

- Douglas Adams
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-November-2008
Point: 815
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2011 kl. 10:17
quarkir > Og hvad begrunder du så denne udtalelse med? Nu sidder jeg med AntiVirus til dagligt og jeg kan love dig for at både Windows,Linux/BSD og Apple kan rammes.

Først og fremmest skal vi nok lige præcisere hvad Malware egentlig er:
Malware som er en forkortelse af malicious software. Hvilket betyder direkte oversat betyder undsindet programmer. Som er designed til at lave skade på PC'er, servere eller lægge netværk ned ved massiv trafik belasting. Og/eller skabe fjernstyring for frememde eller lign.

Malware er altså ikke en kategori for sig selv. Men derimod en overordnet kategori som indeholder Virus,orme,spyware,rootkits og trojanske heste mv.

En virus er per difination en et stykke kode/software som kopiere sig selv enten til flere filer på samme computer eller til andre computere.

En orm er et stykke software/kode som kommer ind på brugerens pc for derefter at udnytte nogle huller i et system til at komme videre til andre maskiner kan være netværks protocoler eller exploids i server applicationer eller lign.

Spyware er et stykke software/kode som henter forskellige typer informationer fra computere som nogen kan lave databaser osv over. F.eks. hvad du foretager dig på nettet eller lign. Som udgangspunkt er spyware ikke et stykke skadelig software men stadig et stykke software man ikke ønsker.

Et rootkit er et stykke software som når det kører giver en "hacker" adgang til alt på din PC. Lige fra at fjernstyre den til at slette ting osv uden brugeren kan se det. Originalt stammer rootkit fra Unix/Linux miljøet hvor man derved kunne overtage en andens maskine med root adgang. Root adgang er på unix/linux det samme som Windows's Administrator konto.

Trojansk hest er et stykke software som sletter eller ændre ting. F.eks. sletter partitionen på en harddisk eller lign.

Argumentet for at Unix eller apples OSX (som er bygget på en modificeret Unix/FreeBSD kerne) ikke kan få virus er ikke helt gennemtrængene fordi alle systermerne har jo på en eller anden måde en adgang til kernen enten via root eller administrator. Og kan man der ændre noget har du i princippet mulighed for at lave et stykke malware om det er virus,orme eller hvad gør ingen forskel.

Grunden til at man ikke har problemmerne med hverken Unix eller Apple er fordi de udgør så lille en del af markedet at det ikke er interressant at lave malware til disse maskiner. Og dem der laver vira, sidder som regel alle på unix/linux og derfor ikke interesseret i at ramme sig selv. Hvis i vidste hvor mange exploids der kommer til unix-like-systems hver dag ville i nok blive overrasket men ingen gider at udnytte hullerne. Derfor kommer vira ikke til disse.
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2011 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Jeg har også igennem tiden rodet en hel del med OS'er men har simplethen ikke tid til det mere. Har en stationær med XP kørenden og en MacBook med SL.

Ulempen ved Win generelt er at hvis man prøver mange programmer / spil så "sander" systemet simplet hen til efter et stykke tid og bliver langsommerer og langsommere. Dvs. kræver reinstallation. Det gør OSX of Linux generelt ikke. Hvis det var muligt at køre OSX på PC'er havde jeg gjort det, men er simplethen for nærrig til at smide så mange penge efter hardware - bare for at få OSX. Men til deres forsvar må man da sige at deres software (både OSX og programmer) har en bedre prissætning end MS. Jeg vil simpelthen ikke betale i nærheden af kr. 1.000,- for at opdatere min XP når man sammenligner med at det kostede 229,- at opgradere til SL.

Apple's egen software (Pages, numbers m.m.) har også fået et ordentlig nyk nedad ifm. lanceringen af AppStore
Kan sgu forstår dig. men en mac er jo næsten også dobbelt så dyr
Til top

Besvar Besvar Side  <1 23456 33>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu