recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udendørsantenne under betontegltag...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udendørsantenne under betontegltag...

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Udendørsantenne under betontegltag...
    Sendt: 22-Maj-2020 kl. 08:59
Da jeg jo er på vej ud af YouSee Grundpakke, skal jeg blot kunne se lidt DR-kanaler. Men antennen må ikke være udendørs, men må godt være inde på mit loft, altså under betontegl. Kan dette gøres?

Sted: Aars - bor, synes jeg selv, ret højt, og vil nok bedst kunne modtage fra Viborg eller Hadsten Regionalt TV, er ligegyldigt for mig, så det er IKKE et must, at det SKAL være fra Nibe-senderen

Spørger lige først her, inden jeg går videre med det til Tricomp... Expert ER jo lukket.

På min gamle antenne, som hænger inde i mit opbevaringsrum i lejligheden, hager kanalerne sig kun lige fast i de yderste pinde, med neglene!


Redigeret af mnielsen - 22-Maj-2020 kl. 09:01
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2020 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Da jeg jo er på vej ud af YouSee Grundpakke, skal jeg blot kunne se lidt DR-kanaler. Men antennen må ikke være udendørs, men må godt være inde på mit loft, altså under betontegl. Kan dette gøres?

Sted: Aars - bor, synes jeg selv, ret højt, og vil nok bedst kunne modtage fra Viborg eller Hadsten Regionalt TV, er ligegyldigt for mig, så det er IKKE et must, at det SKAL være fra Nibe-senderen

Spørger lige først her, inden jeg går videre med det til Tricomp... Expert ER jo lukket.

På min gamle antenne, som hænger inde i mit opbevaringsrum i lejligheden, hager kanalerne sig kun lige fast i de yderste pinde, med neglene!
Tjek din adresse på dækningskort med inden/udendørs antenne:

Men vil da mene Nibe senderen må være den bedste for dig?

Mvh. JørgenT
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2020 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Da jeg jo er på vej ud af YouSee Grundpakke, skal jeg blot kunne se lidt DR-kanaler. Men antennen må ikke være udendørs, men må godt være inde på mit loft, altså under betontegl. Kan dette gøres?

Sted: Aars - bor, synes jeg selv, ret højt, og vil nok bedst kunne modtage fra Viborg eller Hadsten Regionalt TV, er ligegyldigt for mig, så det er IKKE et must, at det SKAL være fra Nibe-senderen

Spørger lige først her, inden jeg går videre med det til Tricomp... Expert ER jo lukket.

På min gamle antenne, som hænger inde i mit opbevaringsrum i lejligheden, hager kanalerne sig kun lige fast i de yderste pinde, med neglene!
Tjek din adresse på dækningskort med inden/udendørs antenne:

Men vil da mene Nibe senderen må være den bedste for dig?


Vendes den mod Nibe - så kommer jeg i Knibe!! Hadsten eller Viborg bliver vist, når jeg bruger dækningskortet, og indtaster adressen.

Det er samme (TV)billede, fra antennen i opbearingsrummet. Men under betontegl, skal der vel en ret kraftig antenne til, eller hvad? Stueantennehokuspokus i vinduet mod Viborg duer vel ikke, når senderen står ca. 30 km væk?

Og det dækningskort er jo gammelt - kun DVB T1, så det er nok også blevet ringere, efter T2....... Stueantenne - der siger det Hadsten.

Redigeret - et "ikke" for meget er fjernet...


Redigeret af mnielsen - 22-Maj-2020 kl. 09:44
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2020 kl. 09:49
Hadsten senderen er en kraftig sender, men langt væk fra Års. Viborg er tættere på, men er kun en hjælpesender. Umiddelbart vil jeg også gætte på Nibe som bedste valg, men det kan vel komme an på en prøve. Antennen er jo nem at dreje.

Flemming


Redigeret af fltk - 22-Maj-2020 kl. 09:49
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2020 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hadsten senderen er en kraftig sender, men langt væk fra Års. Viborg er tættere på, men er kun en hjælpesender. Umiddelbart vil jeg også gætte på Nibe som bedste valg, men det kan vel komme an på en prøve. Antennen er jo nem at dreje.

Flemming

Er du sikker på, at Viborg-senderen kun er en hjælpesender? På Digi-TV ser det ud til at det er Viborg By, som er en hjælpesender - der skal antennen vendes lodret, og der sendes heller ikke så kraftigt, som fra Viborg-senderen.


Redigeret af mnielsen - 22-Maj-2020 kl. 09:57
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2020 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hadsten senderen er en kraftig sender, men langt væk fra Års. Viborg er tættere på, men er kun en hjælpesender. Umiddelbart vil jeg også gætte på Nibe som bedste valg, men det kan vel komme an på en prøve. Antennen er jo nem at dreje.

Flemming

Er du sikker på, at Viborg-senderen kun er en hjælpesender? På Digi-TV ser det ud til at det er Viborg By, som er en hjælpesender - der skal antennen vendes lodret, og der sendes heller ikke så kraftigt, som fra Viborg-senderen.


Du har selvfølgelig helt ret. Min fejlOuch

Flemming
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2020 kl. 10:13
Jeg bor selv i Aalborg, meget højt, og modtager Nibe senderen fejlfrit med en radio stueantenne, en af disse T-ledninger beregnet til at sætte op på en væg. Min er dog placeret på loftet under et eternittag. Så prøv med sådan en først, der skal faktisk ikke meget forstærkning til.

Flemming


Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2020 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hadsten senderen er en kraftig sender, men langt væk fra Års. Viborg er tættere på, men er kun en hjælpesender. Umiddelbart vil jeg også gætte på Nibe som bedste valg, men det kan vel komme an på en prøve. Antennen er jo nem at dreje.

Flemming

Er du sikker på, at Viborg-senderen kun er en hjælpesender? På Digi-TV ser det ud til at det er Viborg By, som er en hjælpesender - der skal antennen vendes lodret, og der sendes heller ikke så kraftigt, som fra Viborg-senderen.


Du har selvfølgelig helt ret. Min fejlOuch

Flemming

Det går nok!Smile Men der skal vel en ret kraftig/stor antenne til for at kunne modtage under betontegltag?
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2020 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg bor selv i Aalborg, meget højt, og modtager Nibe senderen fejlfrit med en radio stueantenne, en af disse T-ledninger beregnet til at sætte op på en væg. Min er dog placeret på loftet under et eternittag. Så prøv med sådan en først, der skal faktisk ikke meget forstærkning til.

Flemming



Slettet - nu er det MIG, som roder...


Redigeret af mnielsen - 22-Maj-2020 kl. 10:17
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2020 kl. 11:25
Som min "fine" installation er nu: En gammel, ramponeret "TV2-antenne", hænger i opbevaringsrummet, med antenneforstærker på, DR1 går fint igennem. Alt andet pixelerer. Det er også ligemeget - ser kun en TV-avis, eller pressemøde nu og da... Men måske, en ny antenne kan gøre det!

MUX 24: Fuld skrald
Mux 26: Over normal
MUX 28: Fuld skrald
MUX 38: Fuld skrald
MUX 42: Under normal
MUX 44: Under normalen

På en stump ledning: Intet signal.

Modtager: LG HR550 C - ved godt, at jeg lige om lidt skal have noget andet!


Redigeret af mnielsen - 22-Maj-2020 kl. 11:26
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2020 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Og det dækningskort er jo gammelt - kun DVB T1, så det er nok også blevet ringere, efter T2....... Stueantenne - der siger det Hadsten.
DR sender en T2 testkanal så man kan tjekke om TV understøtter T2.
På Nibe senderen ligger testkanal på 586MHz ifølge min nye Xoro boks.
Det må vel også kunne give et hint om modtagekvalitet hvis du har TV/andet der er klar til -T2 skiftet. Wink 
Mvh. JørgenT
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2020 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Og det dækningskort er jo gammelt - kun DVB T1, så det er nok også blevet ringere, efter T2....... Stueantenne - der siger det Hadsten.
DR sender en T2 testkanal så man kan tjekke om TV understøtter T2.
På Nibe senderen ligger testkanal på 586MHz ifølge min nye Xoro boks.
Det må vel også kunne give et hint om modtagekvalitet hvis du har TV/andet der er klar til -T2 skiftet. Wink 

Hvor finder man den kanal på Viborg- og/eller Hadsten-senderne? Jeg kan IKKE tage noget fra Nibe-senderen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu