Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
|
Sendt: 22-Januar-2011 kl. 13:08 |
For lige at sætte watt lidt i perspektiv:
Mine fronter trækkes af en 2x20 watt NAD 3020B. Den har lysdioder, der blinker ved forskellige effektniveauer. Den første lysdiode begynder at blinke ved 1 watt - og jeg ser den stort set aldrig blinke. Lysdioderne er sikkert en hamrende unøjagtig effektangivelse, men jeg ved i hvert fald, at jeg spiller milevidt fra forstærkerens max. effekt.
Jeg har også en 3x100 watt Harman Kardon Signature 1.3 effektforstærker. Det er et muskelbundt på 25 kg, som kan levere 100 ampere (hvilket nogenlunde sætter den i klasse med et hobby-CO2-svejseværk, selv om jeg tvivler på, at nogen nogensinde har forsøgt at svejse med den). Den har jeg pillet fra, fordi den lyder for tam i bassen.
Når man snakker effekt, skal man huske, at selv de forskelle, der diskuteres her i tråden, faktisk svarer til et meget lavt antal dB. Forskellen mellem 50 og 150 watt er f.eks. kun 4-5 dB. Hvis man prøver at skrue 4-5 dB op eller ned på sit anlæg, kan man da godt høre forskel, men så heller ikke mere. Det er ikke sådan, at hvis en bestemt lydstyrke er god til fest, så er en 4-5 dB lavere lydstyrke alt for lavt til fest.
|
 |
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 1998
|
Sendt: 22-Januar-2011 kl. 14:40 |
Hej igen.
Jeg sidder lige og nørkler lidt formler angående effekt i en højttaler/forstærker kombination og jag synes ikke jeg kan få tallene til at passe. Måske er den en der kan hjælpe mig på vej?
Hvis vi skal tage faseforskydning med kommer effektformlen til at se sådan ud:
P=U x I x cos(fi) <=> P=R x I^2 x cos(fi). Hvor P er Watteffekten, R er den ohmske modstand, I er strømmen og "fi" er faseforskydningsvinklen. Ikke??
Hvis vi bytter lidt om på formlen kan vi beregne strømmen:
I^2=P/(R x cos(fi)) <=> I=kvrod(P/(R x cos(fi)))
Umiddelbart ser der rigtigt ud, men hvis jeg prøver at sætte nogle tal ind så ser det ikke rigtigt ud.
Hvis jeg tager tallene fra Allan Olesens indlæg får jeg for den mest krævende højttaler jeg kan finde på:
1 ohm og faseforskydning på 60 grader. 100A peak strøm.
P=1 x 100^2 x cos(60) = 5000 Watt peak i en kanal !!! Forstærkeren er tre kanaler så det er muligt at de 100A er i alt for de tre kanaler 5000/3=1667 Watt peak pr kanal i 1 ohm. Læg mærke til at hvis der leveres 100A og modstanden er 2 ohm bliver peak effekten 10.000 Watt i en kanal eller 3333 Watt pr kanal peak.
Det besynderlige er at forstærkeren er opgivet til 100 watt pr kanal i 8 ohm kontinuerligt. Det giver for en højttaler med faseforskydning på 60 grader:
I=kvrod(P/(R x cos(fi))) <=> I=kvrod(100/(8 x cos(60))) = 5A kuntinuerligt i 8 ohm.
Eller for en højttaler uden faseforskydning på 8 ohm:
I=kvrod(P/(R x cos(fi))) <=> I=kvrod(100/(8 x cos(0))) = 3,5A kuntinuerligt i 8 ohm.
Læg her mærke til at den nødvendige strømstyrke falder betragtelig hvis højttaleren ikke har faseforkydning. Det er derfor forstærkerfabrikanterne måler effekt med en ren ohmsk modstand der ikke har faseforskydning.
For en realistisk højttaler på 4 ohm og med en grim faseforskydning på 60 grader og hvis forstærkeren kan levere 500 Watt dynamisk ved denne bealstning, fås:
I=kvrod(P/(R x cos(fi))) <=> I=kvrod(500/(4 x cos(60))) = 15,8A dynamisk i 4 ohm ved 60 grader faseforskydning. Det er meget langt fra 100A.
Hvis vi forudsætter at forstærkeren rent faktisk kan levere 100A og 500W dynamisk så kan vi beregne modstanden R:
Solve(100=KVROD(500/(R x cos(60))),R)
Det giver en modstand på 0,1 ohm. Det er praktisk taget det samme som at kortslutte forstærkeren.
Hvis det er en teoretisk perfekt forstærker vil den levere 200W i 4 ohm, 400W i 2 ohm og 800W i 1 ohm, hvilket vil sige at forstærkeren, for at kunne drive den værst tænkelige højttaler, skal levere:
I=kvrod(800/(1 x cos(60)))=40A kontinueligt.
Eller vi kan beregne modstanden R ved 800W, og en faseforskydning på 60 grader.
solve(100=kvrod(800/(R x cos(60))),R)
Det giver en modstand R på 0,16 ohm. Der er ingen højttaler med så lav modstand.
Disse tal er totalt urealistiske da forstærkeren med ret stor sandsynlighed ikke kan levere 800W i 1 ohm, og jeg kan med andre ord ikke komme op med en situation hvor man kan komme ud for at trække 100A fra en forstærker, uanset hvordan jeg vender og drejer det.
Har jeg regnet galt?
MVH tvkartoffel
Redigeret af tvkartoffel - 22-Januar-2011 kl. 17:28
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
|
Sendt: 22-Januar-2011 kl. 18:33 |
Du ser på det fra den forkerte vinkel. Harman Kardon påstår ikke, at der er højttalere, der trækker 100 ampere. De påstår blot, at forstærkeren har kræfterne til at levere så meget, hvis man udsætter den for en belastning, der trækker det.
Derudover er det næppe 100 ampere kontinuert. Men jeg har aldrig set målekriterierne, så det ved jeg ikke.
Redigeret af Allan Olesen - 22-Januar-2011 kl. 18:35
|
 |
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
|
Sendt: 22-Januar-2011 kl. 18:54 |
Allan Olesen skrev:
Du ser på det fra den forkerte vinkel. Harman Kardon påstår ikke, at der er højttalere, der trækker 100 ampere. De påstår blot, at forstærkeren har kræfterne til at levere så meget, hvis man udsætter den for en belastning, der trækker det.
Derudover er det næppe 100 ampere kontinuert. Men jeg har aldrig set målekriterierne, så det ved jeg ikke.
|
Det er åbenlyst ikke kontinuert. Det er ganske enkelt ikke sandsynligt. Der er ingen højttalere der trækker 100A kontinuert og ingen forstærkere der kan levere det. i Hvert fald ikke i noget hjemmeanlæg jeg kan forestille mig.
Det der var mit mål var egentlig at finde ud af om man overhovedet kan
forestille sig en belastning der kan resultere i en peakstrøm på 100A i en realistisk opstilling.
Det ser det ikke ud til, med mindre man kortslutter udgangen. Jeg kan dog have regnet forkert. I hvert fald ser tallene helt vilde ud hvis man tager udgangspunkt i at der leveres 100A peak. MVH tvkartoffel
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
|
Sendt: 22-Januar-2011 kl. 19:09 |
Selvfølgelig er 100 ampere vildt. Det er jo derfor, de offentliggør tallet.
|
 |
TommyBoy
Guld medlem
Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
|
Sendt: 23-Januar-2011 kl. 01:12 |
når man måler peak strømme er det i meget lave ohm'ske belastninger
det man ønske at måle er udgangsimpedansen samt størrelsen og virkningen af lytterne
i forsyningen, det er målt ved en enkelt periode sinus kurve 1Khz
dvs det giver en pulse på 0.5mS positivt og 0.5mS negativt, næppe nok til at dræne
lytterne, som jo skal kunne virke i mindst 10mS som er død tiden ved vores net frekvens
samt igen det er bas der trækker strøm, ikke 1khz, gak måling der igen ikke har en disse ralation
til noget som helst inden for musik eller folks behov.
|
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
 |
Tarkin
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
|
Sendt: 23-Januar-2011 kl. 11:30 |
strandvasker skrev:
Tarkin skrev:
Det du skriver lægger op til, at man slet ikke kigger på effektopgivelserne, men udelukkende lytter sig frem til, hvor godt og højt udstyret kan spille.
Jeg synes de to budskaber er vidt forskellige. Det tror jeg også de fleste kan se.
Jeg respekterer dit synspunkt - jeg er bare ikke enig i, at man overhovedet ikke kan bruge effektopgivelserne til noget og bør glemme dem. |
Jeg respekterer også dit synspunkt, men jeg synes du glemmer målgruppen for en eventuel sticky.
Du er redaktør på et forum for teknik og gadgets, du vil sandsyligvis have en tilpas veludviklet sund fornuft og viden om effekter og effektopgivelser til at du kan lave et skøn over om opgivelserne på et givent produkt holder vand eller er lidt for fantastiske.
Dreamz startede tråden her med at snakke om de mennesker der kommer ind på forummet her og spørger om xx watt er godt nok eller hvor mange watt de skal have for at det er godt. Det er mit indtryk at mennesker der spørger på den måde ikke har noget som helst reelt forhold til begrebet watt. Deres fornuft er muligvis kernesund, men hvis de er spejlblanke på hvad effektopgivelser er for nogle størrelser og hvor misvisende de kan være, så synes jeg ikke det gavner dem meget at fortælle at de skal "skele til effektopgivelserne, tage dem med et gran salt, prøve at gennemskue dem og i øvrigt bruge sund fornuft" - det virker kun hvis de allerede ved noget om emnet.
Jeg ved godt at "Glem alt om effekt!" er et provokerende statement der virker som en rød klud på mange af jer der allerede har et rimeligt kendskab til forstærkere og effekter. I har måske allerede fingeren på pulsen med hensyn til hvilke producenter man kan stole på og hvilke man ikke kan og det er fint nok.
Men for en person der er totalt ny og uvidende på området er det sikreste råd (efter min mening) at sige "Glem effekterne og lyt til udstyret" - det kan selv den største hifi-novice hitte ud af og risikoen for fejlkøb er langt mindre end hvis vedkommende af en eller anden grund har fået lagt sig fast på at det er 5 x 100W der skal til.
HVIS vedkommende hifi-totalt-nybegynder gerne vil undgå at lytte og i stedet satser på at ramme plet udfra forumanmeldelser og specifikationer, så holder jeg faktisk fast ved at byggekvalitet og vægt (noget som rigtigt mange mennesker er i stand til at vurdere) er et sikrere mål end at kigge på de mere eller mindre fiktive effektopgivelser (noget de færreste er i stand til at vurdere).
Endelig tror jeg faktisk det er de færreste der grovsorterer baseret på effekten. Jeg tror rigtigt mange køber en Pioneer forstærker fordi de tror det må være det bedste til deres Pioneer tv. Andre har det kriterie at tingene skal købes i samme butik så det ender med at være butikkens sortiment der indskrænker tingene. Pris, antal fancy lysdioder, "kan den stå på hylden ved siden af lampen?", ligger fjernbetjeningen godt i hånden, jeg tror der er rigtigt mange ting folk vægter mere end effekten. Du fik det lidt til at lyde som om, at hvis man ikke grovsorterer på effekten så bliver markedet komplet uoverskueligt. Jeg tror i stedet at folk tropper op, fx. hos hifiklubben og har en ide om at deres nye surround receiver skal koste omkring 3-4000 kroner, men de kan muligvis strække sig til 5 af de lange. Det giver et udvalg på 4-5 receivere, det burde være til at overskue..
|
Jamen jeg vil give dig fuldstændig ret, hvis målgruppen er folk der ikke har en dyt forstand på effekt og effektmålinger. Så er det bedste råd at de skal glemme effektopgivelser og i stedet lytte sig frem.
Men jeg tror så også, der er mange folk derude, som har en nogenlunde idé om, hvad effekt er for en størrelse, nok til at vide, at der er forskel på, om der fx er målt ved 4 eller 8 ohm, 1kHz eller 20-20.000Hz osv. Så er spørgmålet, om disse folk også bør glemme alt om effektopgivelser og kun lytte sig frem?! Det mener jeg ikke nødvendigvis de skal, med de begrundelser jeg tidligere har nævnt.
Og hvis vi taler om folk, som har interesseret sig for hifi i mange år, som har opbygget en pæn stor viden og praktisk erfaring med både at læse specifikationer og lytte til hifi, så er det jo helt oplagt, at råde dem til fortsat at kigge på effektopgivelser m.v. (+ lytte sig frem), da de med høj sandsynlighed nemt kan gennemskue, om der er tale om realistiske effekttal eller fantasimålinger.
Summasumarum, vedr. en sticky, så kommer det helt an på hvilke(n) målgruppe(r) af de tre vi taler om. Hvis alle andre her i debatten er enige om at målgruppen udelukkende er komplet "newbies", så er jeg da parat til at trække mine udtalelser i land, og støtte op om dit forslag.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 23-Januar-2011 kl. 12:05 |
Tarkin skrev:
Jamen jeg vil give dig fuldstændig ret, hvis målgruppen er folk der ikke har en dyt forstand på effekt og effektmålinger. Så er det bedste råd at de skal glemme effektopgivelser og i stedet lytte sig frem.
Men jeg tror så også, der er mange folk derude, som har en nogenlunde idé om, hvad effekt er for en størrelse, nok til at vide, at der er forskel på, om der fx er målt ved 4 eller 8 ohm, 1kHz eller 20-20.000Hz osv. Så er spørgmålet, om disse folk også bør glemme alt om effektopgivelser og kun lytte sig frem?! Det mener jeg ikke nødvendigvis de skal, med de begrundelser jeg tidligere har nævnt.
Og hvis vi taler om folk, som har interesseret sig for hifi i mange år, som har opbygget en pæn stor viden og praktisk erfaring med både at læse specifikationer og lytte til hifi, så er det jo helt oplagt, at råde dem til fortsat at kigge på effektopgivelser m.v. (+ lytte sig frem), da de med høj sandsynlighed nemt kan gennemskue, om der er tale om realistiske effekttal eller fantasimålinger.
Summasumarum, vedr. en sticky, så kommer det helt an på hvilke(n) målgruppe(r) af de tre vi taler om. Hvis alle andre her i debatten er enige om at målgruppen udelukkende er komplet "newbies", så er jeg da parat til at trække mine udtalelser i land, og støtte op om dit forslag.
|
Ud fra min erfaring med brugere i alle (!) niveauer, så tror jeg du overvurderer hvor stor en gruppe mennesker der reelt er i stand til at gennemskue sammenhængen.
Når det er sagt, så mener jeg godt at man kan lave en sticky der forklarer hvordan tingene teoretisk set hænger sammen, samtidig med at man starter med at skrive hvordan og hvorfor opgivelserne ikke er vigtige.
|
 |
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19662
|
Sendt: 01-Februar-2011 kl. 22:06 |
Nu denne ikke bliver til en sticky, så skubber jeg den lige op, Kan se der endnu engang er et spørgsmål, hvor brugeren ville have gavn af at læse tråden......
Klaus
|
|
 |
strandvasker
Guld medlem
Oprettet: 30-September-2009
Point: 2412
|
Sendt: 01-Februar-2011 kl. 23:34 |
Jeg har kastet håndklædet i ringen angående at lave en sticky med en formulering alle kan acceptere, så ja, den står nok på at "bump" tråden her eller noget..
|
 |
dreamz
Guld medlem
Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
|
Sendt: 01-Februar-2011 kl. 23:50 |
Nu må jeg afsløre min afgrundsdybe uvidenhed; men hvad er en sticky?
|
 |
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19662
|
Sendt: 02-Februar-2011 kl. 00:06 |
dreamz skrev:
Nu må jeg afsløre min afgrundsdybe uvidenhed; men hvad er en sticky? |
En der bliver hængende øverst, eksempelvis under tilbehør: "Den Store" Lintronic tråd m/ FAQ 100109Klaus
|
|
 |