recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udgivelsesdato på JVC X3
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUdgivelsesdato på JVC X3

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
MortenCombat Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2010 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

Er der ikke andre, der kan fortælle om oplevelsen af X3´eren ? Der var vel en del, der var forbi Otto (Tapeconnection) i går Smile



Jeg var inde og se den. Jeg har en meget lille, nærmest ikke-eksisterende reference da det udover HD350 er den eneste projektor jeg har set indenfor nyere tid.

Den skyder et rigtigt flot billede. Min eneste anke var at sortniveauet ikke var helt så godt som jeg havde håbet, men det skal i den sammenhæng bemærkes, at irisen var åbnet helt, det var på et relativt lille lærred (omkring 100" vist nok), og jeg formoder også at lampen havde et meget begrænset antal timer.
Til top
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 09-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 558
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2010 kl. 12:13
I USA har et fåtal modtaget X3 og X7 og man kan følge kommentarerne på AVSForum her:


Umiddelbart ser 2D performance ud til at være fantastisk og så er der lidt forskellige meninger omkring 3D, men de kan skyldes, at det ene eksemplar muligvis har en anden firmware. En mener ihvertfald, at det er den i særklasse bedste 3D performance han har oplevet. Men igen, der er forskellige lærreder, forskellige projektorer, forskellige settings og ikke mindst forskellige opsætninger og rum, så man skal nok vente med konklusioner, indtil de rigtige anmeldelser kommer. Men det er da skægt at følge med :)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2010 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af MortenCombat MortenCombat skrev:

Den skyder et rigtigt flot billede. Min eneste anke var at sortniveauet ikke var helt så godt som jeg havde håbet, men det skal i den sammenhæng bemærkes, at irisen var åbnet helt, det var på et relativt lille lærred (omkring 100" vist nok), og jeg formoder også at lampen havde et meget begrænset antal timer.
 
Jeg har et lidt andet fokus end visse andre i optimeringen, jeg sigter efter at lave lys nok, og så må sort-niveauet blive så godt som det kan blive med dén lysstyrke. Ingen tvivl om at man kan få bedre sort (og bedre kontrast i det hele taget) ved at lukke ned for iris'en, og acceptere mindre lys. Flertallet af de projektorer jeg har set hjemme i folks stuer, kører med en tredjedel af dén lysstyrke jeg har i demo-rummet. Under alle omstændigheder, så er det i hvert fald ikke projektorens skyld, bedre sort har man aldrig kunnet få for 30k.
 
Bemærk iøvrigt at sort er markant ringere i 3D settingen, så for at vi lige taler samme sprog, så er det vigtigt at bedømme det ud fra 2D gengivelsen.
Til top
MortenCombat Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2010 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af MortenCombat MortenCombat skrev:

Den skyder et rigtigt flot billede. Min eneste anke var at sortniveauet ikke var helt så godt som jeg havde håbet, men det skal i den sammenhæng bemærkes, at irisen var åbnet helt, det var på et relativt lille lærred (omkring 100" vist nok), og jeg formoder også at lampen havde et meget begrænset antal timer.
 
Jeg har et lidt andet fokus end visse andre i optimeringen, jeg sigter efter at lave lys nok, og så må sort-niveauet blive så godt som det kan blive med dén lysstyrke. Ingen tvivl om at man kan få bedre sort (og bedre kontrast i det hele taget) ved at lukke ned for iris'en, og acceptere mindre lys. Flertallet af de projektorer jeg har set hjemme i folks stuer, kører med en tredjedel af dén lysstyrke jeg har i demo-rummet. Under alle omstændigheder, så er det i hvert fald ikke projektorens skyld, bedre sort har man aldrig kunnet få for 30k.
 
Bemærk iøvrigt at sort er markant ringere i 3D settingen, så for at vi lige taler samme sprog, så er det vigtigt at bedømme det ud fra 2D gengivelsen.


Ja ok, misforstå mig ikke, jeg synes sortniveauet var OK, men har som sagt ikke rigtig nogen reference så forholder mig bare til X3 alene.

Det var især på et rent sort billede, at jeg synes det var skidt, men det har jeg kunnet læse mig frem til at der nærmest ikke er nogen projektorer der kan klare overbevisende hvis billedet står i sort i mere end 1-2 sekunder (bortset fra LED som helt slukker for lyset i et rent fade-to-black). På scener med indhold synes jeg ikke det var nær så galt, og bl.a. de scener i Dark Knight hvor man ser byen oppefra (dvs. en masse sort med en del vinduer med lys, lamper, osv. i billedet) synes jeg projektoren klarede i overbevisende stil.

Har du et bud på hvor mange ft-L X3 opstillingen i går havde?
Til top
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 09-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 558
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2010 kl. 12:38
Hej Otto! Har lige et par spørgsmål.

Har du også kigget på X7'eren og X9'eren? 
Hvad synes du om CMS mulighederne på disse? 
Og setting efter lærred er det noget der er brugeligt? 
Er de 48hz pr. øje i 3D ok efter din mening?
Og sidst, sortniveauet på X7 og X9, er det noget som adskiller sig væsentligt fra X3'eren, eller er det blot en mindre evolution?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2010 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af MortenCombat MortenCombat skrev:

[Har du et bud på hvor mange ft-L X3 opstillingen i går havde?
 
15,7 i 2D (målt ved 100% vel at mærke, nogle opgiver lysstyrken målt ved 109%).
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2010 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af MortenCombat MortenCombat skrev:

[Har du et bud på hvor mange ft-L X3 opstillingen i går havde?
 
15,7 i 2D (målt ved 100% vel at mærke, nogle opgiver lysstyrken målt ved 109%).

Hvad betyder det så?Shocked
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2010 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af Bruce Bruce skrev:

Hej Otto! Har lige et par spørgsmål.

Har du også kigget på X7'eren og X9'eren? 
Hvad synes du om CMS mulighederne på disse? 
Og setting efter lærred er det noget der er brugeligt? 
Er de 48hz pr. øje i 3D ok efter din mening?
Og sidst, sortniveauet på X7 og X9, er det noget som adskiller sig væsentligt fra X3'eren, eller er det blot en mindre evolution?
 
Jeg har ikke haft tid til at kigge nærmere på X7'erens CMS endnu, og ej heller setting efter lærred. Det sidste virker på mig som en feature der skal gøre skaden ved at spare kalibrering væk, mindre. Hvorfor ikke bare få den @£$ing kalibrering med, i stedet for alle de krumspring?
 
Jeg er ikke den rette at spørge om kvaliteten af 3D, eftersom jeg per definition synes konceptet er fejlbehæftet.
 
Man kan godt se forskel på sort-niveauet på X3 og X7. Decideret revolution vil jeg ikke kalde det, det er godt på X3'eren synes jeg, men for en entusiast (som dig) vil det være mærkbart.
 
Dét jeg vil betegne som helt sikkert, er at der er langt større forskel mellem de to før kalibrering, end efter. Det er bare uvæsentligt for mig, eftersom det virker temmeligt meningsløst for mig at fluekneppe med billedkvaliteten, uden at kalibrere billedet.
 
X3'erens nye "standard" colorspace er en meget stor forbedring af farveægtheden i forhold til HD350, og den gør det muligt at opnå et meget korrekt, naturligt billede relativt nemt på X3. Det gør fintunings-mulighederne i X7 og X9 til noget der mest er relevant for hardcore entusiaster. Den "almindelige bruger" vil ikke savne noget i en X3.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2010 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:


Hvad betyder det så?Shocked
 
At der er kul på Wink
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2010 kl. 14:12

Hvis jeg lige skal uddybe lidt (så meget jeg har tid til her i åbningstiden...), så har man en anbefalet reference for lysstyrken der hedder 16 fL, målt ved 100% hvid. Når jeg nævner 109% hvid, så er det fordi man i signalet har noget "headroom", dvs. signalet går sådan set til 109%, og ikke 100% - men indholdet bør holdes inden for 100%. Alt efter gamma-kurven (som vi må forklare en anden dag, ellers må andre lige træde til...), så er 109% en del mere end 100%, ikke bare 9% mere lys som man måske kunne tro. Jeg kan ikke lige huske tallene, men det er en væsentlig forskel, så derfor er det absolut ikke ligegyldigt, når man læser at én har målt lysstyrken på sin projektor.

En anden væsentlig detalje er at målingen er efter kalibrering, og vel at mærke ikke en kalibrering der er lavet til at levere maksimalt lys ved D65, men den opsætning der giver det bedste billede i praksis (der er andre "tricks" man kan benytte sig af for at få mere lys ved den rigtige farvetemperatur, uden at have et godt billede af den grund). Det er meget nemt at hive mere lys ud, hvis man begynder at skære på billedkvaliteten generelt. At levere de 16 fL som anbefalingerne lyder på, er faktisk ikke så ligetil som man kunne tro. Som sagt, de fleste opstillinger jeg har set, med relativt billige projektorer, ligger på 5-6 stykker, nogle lidt lavere, nogle lidt højere.
 
Dertil skal det siges at jeg måler med en Eyeone Pro, som er designet til at måle farver mere præcist end lysstyrke, så de 15,7 er også +/- 5-10%. Dertil vil man kunne hive lidt mere lys ud af setup'et, ved at montere projektoren tættere på lærredet.
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2010 kl. 14:27
Så X3 er en væsentlig forbedring ift. HD350 og HD550? Er der kommet CMS i X3, som der mangler i HD350 og HD550?
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2010 kl. 15:16
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Så X3 er en væsentlig forbedring ift. HD350 og HD550? Er der kommet CMS i X3, som der mangler i HD350 og HD550?
 
Nej, men der er kommet noget der er næsten lige så godt, nemlig en color space indstilling hvor man har muligheden for at vælge et farverum der er meget tæt på rec.709. CMS'en i X7'eren tillader så at tweake det HELT på plads, i stedet for bare næsten - men X3 er meget tættere på det korrekte, end HD350, og tættere på end mange displays MED CMS kan justeres til. Det er jo ikke nok at have CMS, hvis ikke displayets egenskaber tillader at man kan justere det helt i mål alligevel, eller hvis CMS'en (som i de fleste tilfælde) er mangelfuld, eller fungerer ulineært. Derudover kan man på X7 f.eks. have forskellige presets til NTSC, HD og PAL, hvis man vil være super-anal med at ramme farverne rigtigt, eller man kan ramme DCI farverummet hvis man skulle have behov for det (det har slutbrugere grundlæggende ikke, men i professionel sammenhæng er det en god feature).
 
Helt grundlæggende, så er CMS blevet sådan et buzz-word, hvor mange forventer at bare der er dét, så kan alt jo korrigeres, og så er alt godt. Men basalt set er det bedre bare at have det rigtige farverum fra starten, end at give muligheden for at korrigere et forkert farverum. Og en CMS _kræver_ også en erfaren installatør med kalibrerings-erfaring, mens en tilnærmelsesvist korrekt preset er noget alle kan have glæde af (som nævnt tidligere, så er jeg personligt ikke interesseret i at levere en projektor uden kalibrering, så for mig betyder dét ikke det store, men for de fleste andre er det en væsentlig ting).
 
Med andre ord, så kan man sige at X3 ikke har CMS, fordi den ikke behøver det. Derfor er det ikke et issue. HD350/550 behøvede CMS, men havde det ikke, derfor var det et issue.
 
Jeg er klar over at dette kan være lidt tungt for meningmand at gennemskue, så til dem hvor det ovenstående bare er sort snak, så er det vigtigste at få fat i essensen: Der er gode farver på X3.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu