recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udluftning i kælder (biograf)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udluftning i kælder (biograf)

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Kim Dahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2007
Status: Offline
Point: 309
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim Dahl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Udluftning i kælder (biograf)
    Sendt: 23-Februar-2020 kl. 21:03
Jeg har et dedikeret kælderum som skal laves til hjemmebiograf. Er der nogen anbefalinger ift. udluftning, har selv haft kig på en Duka one Pro til montering i et hul i ydermuren. Men jeg ved ikke om det er en god løsning eller om det larmer. Hvordan med træspær er det en dårlig ide imod en ydermur ift. råd?

Det er meningen at der er skal et træ/metal skelet op over det hele og så gipsplader på vægge + loft.
Mitsubishi HC4900

Panasonic BD30

Onkyo TX-SR805
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2020 kl. 21:11
Du skal ikke montere noget direkte på kældervæggene, da de så ikke kan ånde. Du bliver nød til at lave minimum 50 mm afstand og så skal hulrummet ventileret døgnet rundt, så der ikke ophobes fugt. Luftudskiftningen skal også sikre at der ikke bliver for koldt i hulrummet, så der skabes kondens. Jeg har radiatoren placeret i hulrummet i min kælder og trækker varmen med ud i rummet sammen med ventilationen.





Redigeret af Eeyore - 23-Februar-2020 kl. 21:23
Til top
Kim Dahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2007
Status: Offline
Point: 309
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim Dahl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2020 kl. 21:37
Hvilket system bruger du til ventilation i hulrummet?

Redigeret af Kim Dahl - 23-Februar-2020 kl. 21:38
Mitsubishi HC4900

Panasonic BD30

Onkyo TX-SR805
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2020 kl. 21:54
Det er bare 3 120mm pc blæsere på lav hastighed, men det er rigeligt til den lille volumen i hulrummet og til at flytte varmen ud i selve rummet. Luften suges fra rummet igennem 2 120mm huller i skelletvæggen ud i hulrummet, hvor den ledes igennem radiatoren inden den blæses tilbage rummet. Når projektoren er tændt suges der også luft fra hulrummet igennem hushbox og dette blæses igennem rør ud i et tilstødende rum for at få varmen væk fra biografen. Selve biograf rummet er ventileret igennem genvex anlægget.


Redigeret af Eeyore - 23-Februar-2020 kl. 21:59
Til top
Kim Dahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2007
Status: Offline
Point: 309
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim Dahl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2020 kl. 22:08
Hvad er det for et genvex anlæg og er det monteret igennem ydermuren? Undskyld alle spørgsmålene jeg vil bare ikke lave noget der ikke fungerer :)

Kan du evt lægge nogle billeder op af det? 


Redigeret af Kim Dahl - 23-Februar-2020 kl. 22:09
Mitsubishi HC4900

Panasonic BD30

Onkyo TX-SR805
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2020 kl. 23:01
Ingen problem, der er mange ting at overveje inden man går igang.

Det er et centralt anlæg som dækker hele huset, så det et noget større end det du kigger på og ikke nemt at eftermontere.. Hvis jeg skulle bruge det du kigger på, så ville jeg bygge et rum inde i rummet ligesom jeg har gjort og ventillere det på samme måde, altså cirkulere luften fra rummet igennem hulrummet og tilbage i rummet. Duka anlægget ville jeg så montere igennem ydrevæggen og helt ind i det "nye" rum. På den måde får du den friske luft ind der hvor du opholder dig, men samtidig bliver den friske luft derefter cirkuleret igennem hulrummet. Hvad er din varmekilde og hvor vil du placere den?


Redigeret af Eeyore - 23-Februar-2020 kl. 23:20
Til top
Kim Dahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2007
Status: Offline
Point: 309
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim Dahl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2020 kl. 09:45
Der er ikke nogen monteret varmekilde i rummet. Har en lille el radiator der kan bruges. Men sådan en duka varmer den ikke luften der kommer ind. Tænker på om jeg behøver en ekstra varmekilde. 
Mitsubishi HC4900

Panasonic BD30

Onkyo TX-SR805
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2020 kl. 10:04
Den varmer desværre ikke noget, tvært imod. Den mister nok omkring 40% af energien der er i luften. De 95% de skriver er temperaturvirkningsgrad, men det er under forudsætning af at luftfugtigheden er konstant, hvilket den bestemt ikke er.

Du skal også være opmærksom på at hvis din kælder er under terrænniveau, så har de ikke en færdig løsning for montage at deres system. Så du skal selv til at lave en ekstern rørføring op over terrænniveau, hvilket yderligere vil forringe virkningen af anlægget og du vil med garanti få problemer med kondens i det rørsystem. Sikkert også derfor at de ikke selv markedsfører en sådan rørføring.


Redigeret af Eeyore - 24-Februar-2020 kl. 10:06
Til top
Kim Dahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2007
Status: Offline
Point: 309
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim Dahl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2020 kl. 11:25
Det er en halvhøj kælder så den kan monteres uden problemer. Skal lige have kigget på mulighederne for opvarmning så :)

De billeder du lagde op er det dit rum? Hvad er det for et rør du har til at køre inde i væggen?

Tænker på at lægge rockwool ind i træstellet og så gipsplader på. Er det også det du har gjort? 


Redigeret af Kim Dahl - 24-Februar-2020 kl. 11:30
Mitsubishi HC4900

Panasonic BD30

Onkyo TX-SR805
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2020 kl. 11:39
Røret du kan se er det der bruges til at suge luft ind i projektor hushbox og blæse det ud i rummet ved siden af.

Mit skelet er 100 dyb i siderne og har 50 mm alm. rockwoll ud mod hulrummet og 50 mm terrænbat ind mod rummet. For og bag er skelettet noget tykkere da det bruges til bafflewall og absorber for lav frekvenser. Det hele er pakket ind i stof på begge sider af skelettet og har BAD paneler monteret på de fleste flader ind mod rummet (på nær front). Jeg har 200mm hulrum i siderne. 600 mm hulrum i fronten og 350mm hulrum bagtil. Hulrummet er med til at øge dæmpningsevene i de lave frekvenser og samtidig er det muligt at have højtaler monteret i skelettet. Det hele er derefter dækket af rammen med stof.



Redigeret af Eeyore - 24-Februar-2020 kl. 21:04
Til top
Pilgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Februar-2008
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pilgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2020 kl. 20:12
Nu kender jeg ikke den specifikke DUKA-model men hvis det er den jeg tror det er (modellen hvor den vender, så den kører én cyklus med udsugning og én cyklus med indblæsning) så har vi lige siddet i sidste uge og talt om den model på arbejdet. Jeg har en kollega der kalder den for en svampe-transportør, fordi problemet med dén model er at der samler sig så meget fugt i den at der er risiko for at der kan dannes svampesporer (og dermed skimmelsvamp!) inde i veksleren.
Problemet med den er, at den ikke er opbygget som en traditionel krydsveksler hvor udsugningsluften og indblæsningsluften er holdt adskilt i to separate kanaler og hvor der er et afløbsrør til kondensvand. DUKA-ventilatoren har kun et rør og ingen afløb, så den kan ikke komme af med den kondens der dannes når den kører varmegenvinding. Når den så ikke kan komme af med fugten så opstår problemet.

Så set fra en professionel ventilationsteknikers synspunkt, så kan jeg kun sige - find på noget alternativt for din/jeres egen skyld. Det behøver ikke at være et decideret ventilationsanlæg du får installeret (det kan sagtens lade sig gøre, og behøver ikke at være spor besværligt) men der findes så mange andre alternative løsninger at jeg synes det vil være dumt at tage chancen med helbredet.

Held og Lykke med projektet, hvis du har spørgsmål skal du være velkommen til at spørge så skal jeg forsøge at svare så godt jeg kan
Til top
Kim Dahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2007
Status: Offline
Point: 309
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim Dahl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 12:06
Ok hvad kan du så anbefale i stedet for en duka? Udluftningen bliver monteret i forbindelse med at vi murer et vindue til i rummet. Dvs. vi efterlader et hul til den udluftning vi vælger til rummet. Kan man få nogle gode anlæg som ikke kræver afløb til vand?
 
Vil det være bedre med et genvex anlæg centralt i kælderen og så trække rør ud til de forskellige rum?


Redigeret af Kim Dahl - 25-Februar-2020 kl. 12:11
Mitsubishi HC4900

Panasonic BD30

Onkyo TX-SR805
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu