recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udluftning i kælder (biograf)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udluftning i kælder (biograf)

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Kim Dahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2007
Status: Offline
Point: 309
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim Dahl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 12:07
@Eeyore - Er det bare ganske almindelig stof du har trukket rundt om isoleringen i træspæret?
 
Hvilke gipsplader har du brugt og hvad har du gjort ved loftet? Jeg skal nemlig også have lavet et nyt loft med plader hvor der kan være plads til atmos speakers :)
Mitsubishi HC4900

Panasonic BD30

Onkyo TX-SR805
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 16:37
Jeg har ikke brugt gipsplader andet end på bafflewall i front og det er lavet af alm. 12mm gips. Loftet er dog dobbelt lag 12mm gips. Nedenunder det har jeg lavet en 100mm høj ramme fyldt med rockwool, betrukket med stof og derefter sort Troldtekt. Atmos højtalere og spots er monteret i troldtekten. Det går ikke hele vejen ud til stof rammerne på væggene, jeg vil tro at der er ca 20 cm afstand, således at jeg kan få rammerne af.

Stoffet er Bistretch (6743) fra Stof og Stil. Det er samme stof jeg har brugt over det hele.
Til top
Pilgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Februar-2008
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pilgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af Kim Dahl Kim Dahl skrev:

Ok hvad kan du så anbefale i stedet for en duka? Udluftningen bliver monteret i forbindelse med at vi murer et vindue til i rummet. Dvs. vi efterlader et hul til den udluftning vi vælger til rummet. Kan man få nogle gode anlæg som ikke kræver afløb til vand?
 
Vil det være bedre med et genvex anlæg centralt i kælderen og så trække rør ud til de forskellige rum?

Løsningen med et ventilationsanlæg med varmegenvinding vil selvfølgelig være den forkromede løsning og det vil i så fald ikke kun være kælderen der vil drage fordel af den løsning, du vil (med et ordentligt indreguleret anlæg) opleve et mærkbart forbedret indeklima i dit hus, og teoretisk set vil du også kunne spare på din varmeregning da anlægget vil kunne genbruge varmen.
Der taler vi så også om en helt anden pris end en DUKA One (selv de “billige” fabrikater som Genvex, Nilan, Danfoss og DUKA løber hurtigt op i en anskaffelsespris på mellem 15 - 20.000 kr. for et villaventilationsanlæg med krydsveksler og så kommer fittings og tilbehør samt montage og indregulering).

Man kan godt få ventilationsanlæg med genvinding uden afløb (genvinding er så en roterende veksler i stedet for kryds-/modstrømsvarmeveksler) de er dog noget dyrere end de føromtalte anlæg med krydsveksler. 

Det er svært at anbefale noget helt konkret da jeg ikke kender dit behov. Der er så mange faktorer der spiller ind, såsom hvad skal ventilatoren gøre - altså er det fugt eller varme du skal have flyttet? Hvis det er fugt kan en badeværelsesventilator måske være løsningen, dog skal du være opmærksom på støjen hvis den skal sidde i biorummet.
En alternativ løsning kan være at placere ventilatoren i et andet rum, så er du ikke plaget i lige så høj grad af støj fra ventilatoren, så skal du bare trække rør og lave en lyddæmpning i kanalsystemet.

Til top
Kim Dahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2007
Status: Offline
Point: 309
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim Dahl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 21:06
@Eeyore - har du lyst til at smide et par billeder op af hvordan det ser ud :)
Mitsubishi HC4900

Panasonic BD30

Onkyo TX-SR805
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 21:15
Angående varmeveksler, så installerede vi for snart 15 år siden genvex anlæg i overetagen af vores hus. Det dækker soveværelse, værelse badeværelse og fællessang.

Det er den bedste investering vi har gjort.

Har kollegaer der har forskellige anlæg. Dem der ingen problemer har haft, har alle Genvex.
En haft den type med roterende tromle, som blev hurtigt slidt.
To har Nilan anlæg, som driller.

Det var mange penge, vi brugte for at ventilere 40 m2, men det er hver en krone værd. Vi endte i cirka 35.000.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kim Dahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2007
Status: Offline
Point: 309
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim Dahl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 21:23
@Pilgaard - har kig på noget der hedder Microvents. Er det noget du kender og evt. kan anbefale?

Mitsubishi HC4900

Panasonic BD30

Onkyo TX-SR805
Til top
Kim Dahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2007
Status: Offline
Point: 309
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim Dahl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 21:24
@KlausDM - Var det inklusiv montering? Er der så synlige rør i alle rum?
Mitsubishi HC4900

Panasonic BD30

Onkyo TX-SR805
Til top
Pilgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Februar-2008
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pilgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 21:45
Nej det system har jeg aldrig set før, så det kan jeg ikke udtale mig om
Til top
Pilgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Februar-2008
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pilgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 21:56
Det var bestemt ikke for at tale nedsættende om Genvex - jeg har ikke noget udestående med dem. Når jeg siger billige anlæg så er det sammenlignet med f.eks. Exhaustos anlæg som (fra mit synspunkt) er noget nær det bedste og mest holdbare man kan få. De er dog meget dyrere end Genvex, Nilan m.fl. 

Nilan er jeg bestemt heller ikke fan af, og mener at man for alt i verden skal undgå det hvis man kan.

Mht. problemer med roterende veksler, så er det jo vigtigt at man får udført service på sit anlæg .. det er jo trods alt mekaniske dele der skal vedligeholdes, så måske det kunne været undgået. Det samme med filtrene, det er vigtigt at skifte dem minimum én gang om året
Til top
Pilgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Februar-2008
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pilgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 21:59
I dag kan man få lavet slanger der kan fræses ind i vægge og loft og lægges under gulv så man slipper for at se på synlige kanaler
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af Kim Dahl Kim Dahl skrev:

@KlausDM - Var det inklusiv montering? Er der så synlige rør i alle rum?


Ingen synlige rør. Det hele er på loftet.
Vi monterede selv, købte en Energy 1 og fik det hele kørt ind af leverandøren.


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2020 kl. 09:53
vi har solarventi som udskifter luften i vores kælder, dog ingen genanvendelse af varmen, men kælder er ikke som sådan kold, da varmerør løber i den.

Så en enkelt solcelle på taget som styrer blæserne der sidder i alle rum.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu