recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udluftning i kælder (biograf)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udluftning i kælder (biograf)

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2021 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af Pilgaard Pilgaard skrev:

Oprindeligt skrevet af Hbar Hbar skrev:

60-70% er stadig markant bedre end at pumpe luften direkte ind, især om vinteren. En friskluftventil er godt for et hver indeklima, om det er soveværelse eller kælder. Hvor jeg før kunne have fugt i vinduet efter en nat, har jeg nu et fuldstændigt tørt og markant bedre inde klima. Bevares jeg kunne lade vinduet stå på klem, men der er en automatisk ventil bare bedre. Så det korte svar er at den fungere og den kan anbefales.

Nej, den kan netop ikke! anbefales (set fra et professionelt synspunkt), da udsugning og indblæsning sker i samme rør. Fugten i genvindingsfladen skaber grobund for bakterier, herunder skimmelsvamp.
Problemet er, at den kører en cyklus på 70 sek ind og 70 sek ud i samme rør, dvs den fugt du suger ud fra værelset bliver blæst ind igen når den vender cyklussen. Derudover skabes der ny fugt når genvindingsfladen bliver varmet op og kølet ned. Den kan ikke komme af med fugten da der ikke er noget afløb, som på en normal krydsveksler (hvor indblæsningsluft og udsugningsluft i øvrigt er fysisk adskilt af ledeplader). 
Er dette også tilfældet hvis man bruger to stk? Dvs. én til at suge ind og én til af blæse ud? Har set på dem da de har wifi, er nemme at installere og billige. Skal bruges til noget sekundært byggeri som skal ventileres.
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 08:42
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Er dette også tilfældet hvis man bruger to stk? Dvs. én til at suge ind og én til af blæse ud? Har set på dem da de har wifi, er nemme at installere og billige. Skal bruges til noget sekundært byggeri som skal ventileres.


Hvis du gør det, så får du ingen varmegenindvinding og kan derfor lige så godt bruge to alm. billige ventilatorer uden den "fancy" styring og termiske masse".

Krappan har et kompakt anlæg med modstrømsvarmeveksler som vil virker bedre end det du er ude i. Jeg har ingen erfaring med dette anlæg, men godt tilfreds med mit eget noget større Krappan ventilationsanlæg. Bemærk at du også skal have en udedel, så den samlede pris bliver 7-8000 kr



Redigeret af Eeyore - 26-Februar-2021 kl. 08:56
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 09:33
Jeg stødte på en reklame for et par måneder siden, for et system der ligner Duka-One, med den forskel at det var et sæt med to, hvor der så var koblet sammen, så når den ene suger luft ud, så puster den anden luft ind, og efter lidt tid, så skifter rundt, altså stadigvæk med noget 
Der var også udvendigt afløb for kondensvand.
Jeg har desvære ikke kunne finde systemmet igen, men mener at huske at det kostede omkring 8000kr.

Mvh Jesper
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2021 kl. 06:55
Stødte lige på reklamen igen her til morgen.
Mvh Jesper
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2021 kl. 07:18
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Stødte lige på reklamen igen her til morgen.
Det er jo nok mig der misser noget, men hvis den ene suger og den anden suger ud, hvordan kan der så være nogen som helst form for genvinding? 

Der står at den genvundne varme (når der suges ud) bruges til at opvarme det luft der suges ind. Hvordan det, når de to ikke er forbundne? (Andet end med et strømkabel, som er valgfri, nævnes der. Men selv der kan jeg ikke se hvordan man kan få noget i nærheden af 91% genanvendelse)


Redigeret af MaXer - 01-Marts-2021 kl. 07:56
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2021 kl. 17:24
Når der suges varm luft ud, så gemmes varmen i keramikken.
Når ventilatoren så vender retning, og suger kold luft ind, så bliver luften varmet op keramikken.
Varmen bliver altså ikke flyttet mellem de to ventilator.


Redigeret af Axlon - 01-Marts-2021 kl. 17:37
Mvh Jesper
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2021 kl. 18:08
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Når der suges varm luft ud, så gemmes varmen i keramikken.
Når ventilatoren så vender retning, og suger kold luft ind, så bliver luften varmet op keramikken.
Varmen bliver altså ikke flyttet mellem de to ventilator.
Jeg læser det som at den ene suger ind og den anden ud. Der står ikke noget om at de vender. Hvis de gør, så giver det mening, men så er der da samme problematik som i den duka der har været snak om?
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2021 kl. 19:18
Forskellen mellem disse og Duka, er at Duka køre alene.
Det betyder at når Duka suger varm luft ud af huset, så bliver der suget kold luft ind i huset fra andre steder. Det betyder ikke andet end at man for noget kold luft ind i huset.
Når Duka så vender luften, og begynder at suge frisk luft ind i huset, ja så må der jo noget varmt luft ud et andet sted, og det er her problemet opstår. Når varm luft bliver afkølet, så stiger den relative fugtighed, og man risikere at der bliver dannet kondens de steder hvor luften bliver presset ud. Ikke særligt fedt, hvis det er i et lille hul i ens dampspære oppe i loftet.

Det system jeg linker til, sørger for at når der bliver suget luft ind via den ene ventilator, så bliver der suget ud fra den anden, og man har derved styr på hvor den fugtige varme luft bliver blæst ud, og også hvor der dannes kondens.


Redigeret af Axlon - 01-Marts-2021 kl. 19:19
Mvh Jesper
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2021 kl. 21:07
Så vidt jeg kan læse fra tråden er problemet ikke det du beskriver, men at den varme luft og kolde luft hives igennem samme rør og at der derfor, af samme årsager som du beskriver, dannes grobund for mug/svamp. Er der adskilte rør i den du henviser til.

Pilgaard, please help Smile

Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2021 kl. 21:33
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Pilgaard, please help Smile

Hans hjælp er lige her:



Klaus (med rigtig krydsvarmeveksler på loftet)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2021 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Pilgaard, please help Smile

Hans hjælp er lige her:



Klaus (med rigtig krydsvarmeveksler på loftet)
Præcis! Det er det jeg henviser til. 

Det er vel stadig samme princip med den movair som Axlon henviser til? Så, den kan vel heller ikke anbefales?
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2021 kl. 21:58
fuldstændigt det samme.....
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu