|
Udstyr fra 80'erne / 90'erne, lyder det bedre? |
Besvar | Side <12345 8> |
Forfatter | ||||||
HessiDude
Super bruger Oprettet: 07-Oktober-2022 Sted: Skovby, Galten Status: Offline Point: 469 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Redigeret af HessiDude - 30-September-2023 kl. 23:20 |
||||||
JørgenT
Guld medlem Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5289 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
|
||||||
Mvh. JørgenT
|
||||||
mnielsen
Guld medlem Oprettet: 12-Maj-2017 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 2230 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Der er en Sansui 9090 til salg for 8 af "de lange" på "hælercentralen" = DBA... Den har dog en defekt. Og der er også spolebåndoptagere, hvoraf én koster det blege! Nu, vi ER ved spolebåndoptagere... Hver gang, jeg ser en spolebåndoptager i en spionfilm, hvor man har gang i noget aflytning eller afhøring, så tænker jeg ALTID: WOW! Hvor kunne det være dejligt at høre noget musik på sådan en maskine!!
|
||||||
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock |
||||||
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Online Point: 4747 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Jeg lånte sådan en stor spolebåndoptager 0’erne, tror det var en Sony. Men den kunne ikke levere den rene lyd fra CD, som jeg var blevet vant til. Det var et lækkert stykke mekanik, men det blev leveret tilbage med tak for lån. Overgangen fra radiomodtager til reciever sker vel gradvist i 80’erne, hvor B&O, Rank Arena og de andre danske mærker blir overhalet af japanske mærker med en del flere watt. Og man må indrømme med et fantastisk design i aluminium og træ med VU metre og markante omskiftere og store vol knapper.
|
||||||
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
||||||
mnielsen
Guld medlem Oprettet: 12-Maj-2017 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 2230 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Er der ikke noget med, at musik skal indspilles på spolebåndoptager med højeste hastighed for at opnå højeste lydkvalitet? Almindelig tale kan blot indspilles med lav hastighed. TROR jeg... Og så, selvfølgelig chrome- eller metalbånd? Bryder mig blot ikke om metalbånd - de har en for - ja... Hø-hø - metallisk, skarp lyd.
|
||||||
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock |
||||||
Munch
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Jo det blev altid indspillet i høj hastighed. Men det visuelle vandt over lyden, og så var den ikke interessant at ha stående, fyldte jo også en del. Øh, der er metal i alle bånd. Dem de kaldte metalbånd gav den bedste lyd, og var banebrydende for lyd fra cassettebånd.
|
||||||
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
||||||
mnielsen
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Ja - jeg lånte nemlig også en Sony en gang, og skulle lige lege lidt med det - så en CD blev prøvet indspillet i lav hastighed - lød ikke godt... Så blev samme CD prøvet indspillet i højeste hastighed - og det hjalp - MEGET tæt på CD-kvaliteten. Det var på et normal-bånd. Men, kassettebåndene kunne fåes i 3 kvaliteter: Normal - Chrome, OG Metal. Selv om der er metal i alle båndene... Ved ikke, om det var ligesådan til spolebåndoptagere, desværre.
|
||||||
||||||
Munch
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Jeg mener også du kunne få de forskellige kvaliteter i både spolebånd, videobånd og cassettebånd. Alle er jo en slags metalbånd hvor der kan lægges data på vha magnetisme. Jeg deltog engang i en lyttetest mellem et dyrt metal cassettebånd og en CD. Stod med hørebøffer sammen med 5 andre ved en rund pult, og vi kunne ikke se hvornår der blev skiftet til det ene eller det andet. Men jeg kunne dengang godt høre forskel, og jeg tror man trykkede på en knap når man mente det var CD. Og så blev det gjort op bagefter hvem der kunne høre forskel, og de fik så et par af de dyre cassettebånd i præmie.
|
||||||
|
||||||
Snippermanden
Bruger Oprettet: 17-April-2007 Status: Offline Point: 203 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Jaja, vi er sikkert mange der får en varm fornemmelse i maven når vi tænker på en Yamaha MX-10000 spændt for et sæt Quad ESL 57 med en Thorens pladespiller som lydkilde. Gernet serveret med et glas Cognac og din favorit blend fra W.Ø. Larsen.
Men om det lyder "bedre" end et sæt Genelec 8381A sluttet til en digital lydkilde bum bum bum....
Men whatever floats your boat... |
||||||
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround Monitor Audio FB212 BenQ W10000 Sony PS3 |
||||||
Bestpictures
Junior bruger Oprettet: 10-Januar-2017 Sted: Sydjylland Status: Offline Point: 42 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Har selv været lyd-nørd siden slut 70’erne og har haft rigtig
meget forskelligt udstyr. De seneste år hovedsageligt B&O’s bedre
højttalere.
Jeg er enig i at der har været et par årtier med middelmådig
lyd som nok startede dengang forstærkerne blev digitale og det kan ikke
beskrives bedre end at enten har man det helt store smil fremme og svinger med til
musikken, eller også er det bare halv kold støj der irriterer mere end det
glæder og man prøver med alt i lyd samlingen, men det involverer eller imponerer
ikke, jeg tænkte faktisk om det er hørelsen der ikke er hvad den har været. Jeg vil dog indskyde at den digitale verden er blevet MEGET
bedre i dag med de nyere højttalere og anlæg hvor man i den grad igen er
involveret i musikken, også selv om alt er digitalt. Jeg bruger dog aldrig streaming til high-end lyd, altid mine
egne WAV filer i enten CD format eller HD format. Redigeret af Bestpictures - 02-Oktober-2023 kl. 11:21 |
||||||
itjf
Bruger Oprettet: 09-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 152 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Udstyr fra 80'erne / 90'erne, lyder det bedre?
Nej, det gør det ikke. Husk at sammenligne udstyr i samme prisklasse.
|
||||||
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4113 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||||
Min Receiver kostede 15k og min gamle Onkyo forstærker kostede 2-3k. Og Onkyoen lyder langt bedre, når jeg bruger den samme lydkilde som den gang. |
||||||
Besvar | Side <12345 8> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |