recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udstyr fra 80'erne / 90'erne, lyder det bedre?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udstyr fra 80'erne / 90'erne, lyder det bedre?

Besvar Besvar Side  <1 23456 8>
Forfatter
Besked
itjf Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 152
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér itjf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2023 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af itjf itjf skrev:

Udstyr fra 80'erne / 90'erne, lyder det bedre?
Nej, det gør det ikke. Husk at sammenligne udstyr i samme prisklasse.

Min Receiver kostede 15k og min gamle Onkyo forstærker kostede 2-3k.

Og Onkyoen lyder langt bedre, når jeg bruger den samme lydkilde som den gang.

Og husk at sammenligne samme udstyr, ellers giver det ingen mening, i dette tilfælde receiver vs forstærker.

Er der nogen herinde, der kan nævne en ældre forstærker, pladespiller eller højttaler, der er bedre end noget der kan købes fra nyt i dag?
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2023 kl. 12:37
Jeg kan ikke forestille mig at 80er eller 90er hifi skulle være bedre end det vi kan købe idag. I hvert fald ikke hvis man sammenliger 1:1. Den samme %-del af din indkomst køber idag betydeligt bedre produkter og information om hvad der dur og ikke dur er meget mere tilgængeligt, hvis man gider kigge efter. Analoge forstærkere osv. blive også dårligere med tiden, så en 20-30 år gammel forstærker skal nok have en kærlig hånd hvis den bare skal være lige så god som ny.

Særligt på videosiden har der været en voldsom udvikling, som er tilgængelig for alle. - køb et 65" oled til 9000,- og det er bedre og større end noget man kunne købe, uanset beløb, for 20 år siden
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Point: 5100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2023 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Jeg kan ikke forestille mig at 80er eller 90er hifi skulle være bedre end det vi kan købe idag. I hvert fald ikke hvis man sammenliger 1:1. Den samme %-del af din indkomst køber idag betydeligt bedre produkter og information om hvad der dur og ikke dur er meget mere tilgængeligt, hvis man gider kigge efter. Analoge forstærkere osv. blive også dårligere med tiden, så en 20-30 år gammel forstærker skal nok have en kærlig hånd hvis den bare skal være lige så god som ny.

Særligt på videosiden har der været en voldsom udvikling, som er tilgængelig for alle. - køb et 65" oled til 9000,- og det er bedre og større end noget man kunne købe, uanset beløb, for 20 år siden
Kommer da an på hvilke parametre man bedømmer på. 80er og 90er hifi var bedre da det var nyt, sq da ikke som det står i dag.

Og et TV der kostede det samme som dit 65” Oled i 80’er, hvor jeg købte et Philips 24” med tysk stereo decoder for lige præcis 9000 kr. forskellen er bare at jeg havde det i 20 år med et par små rep. undervejs. Dit 65” Oled holder højest sandsynlig kun i 5 år plus/ minus.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2023 kl. 14:39
Hvilke parametre er det så?

Jeg kan sagtens huske at der var masser af fedt udstyr i 90erne, men jeg kan også huske at det var hamrende dyrt. Markedet for den slags er skrumpet meget og delvist muteret til botique Hi-Price hifi, Men, man kan stadig godt få noget fedt udstyr hvis man vil betale og kigger sig lidt for (som man altid har skullet)

9000,- var eddermanme mange penge i 80erne, så vel ikke helt rimeligt at sammenligne med hvad man kan få for samme beløb 35 år senere. Din løn er steget 2-3x i samme periode. En ting er jeg ret sikker på - Hvis jeg lagde en månedsløn på et nyt stereoanlæng ville jeg kunne finde noget betydeligt federe end min far ville have kunne købe for en månedsløn i 1990.

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Point: 5100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2023 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvilke parametre er det så?

Jeg kan sagtens huske at der var masser af fedt udstyr i 90erne, men jeg kan også huske at det var hamrende dyrt. Markedet for den slags er skrumpet meget og delvist muteret til botique Hi-Price hifi, Men, man kan stadig godt få noget fedt udstyr hvis man vil betale og kigger sig lidt for (som man altid har skullet)

9000,- var eddermanme mange penge i 80erne, så vel ikke helt rimeligt at sammenligne med hvad man kan få for samme beløb 35 år senere. Din løn er steget 2-3x i samme periode. En ting er jeg ret sikker på - Hvis jeg lagde en månedsløn på et nyt stereoanlæng ville jeg kunne finde noget betydeligt federe end min far ville have kunne købe for en månedsløn i 1990.

Du slæber en gammel analog forstærker ind fra kælderen og sammenligner med en ny digital. Forkerte parametre!

Jeg taler ikke om nørdet hifi, men i mellemklassen. Havde selv en Pioneer A9 i 1983 til 10.000 kr. Sammenlignet med stereo forstærkere i dag koster de det samme med de specs. Havde en mds løn på 32k i 80’erne. I dag er den skrumpet til det halve, så hvor er sammenligningen så henne?
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Point: 1587
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2023 kl. 17:50
Vil da mene en forstærker fra 1983 til 10.000kr er ret nørdet

Den gode nad 3020 kostede i 83 ca 1250kr
Til top
itjf Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Juli-2007
Point: 152
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér itjf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2023 kl. 18:16
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Vil da mene en forstærker fra 1983 til 10.000kr er ret nørdet

Den gode nad 3020 kostede i 83 ca 1250kr
Kr. 10.000,- er lig med kr. 25.000,- nutidskroner.
Der bliver solgt mange forstærkere i Danmark til > 25 K, om det er nørdet, tja, det synes jeg ikke.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2023 kl. 18:18
10.000,- for en forstærker i 1983 var rigtig mange penge, så selvfølgelig kunne man få noget fedt for sådan et beløb. Den kan man stadig, hvis man lægger en månedsløn på en forstærker, så jeg har lidt svært ved at se hvor du vil hen. Til sammenligning var medianlønnen for en funktionær 12.400,-, før skat, i 1982.

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Point: 1587
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2023 kl. 18:27
10000kr i dag kan man få meget spændende for

En Nad C368 koster 7999kr og en nad c 3059 koster 10.999kr eller noget rørforstærker hvis man er til det
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2023 kl. 18:36
Hvis nogen skulle være interresseret i hvad TV og Hifi kostede og hvad man kunne få, da far var dreng, så kan man se scannede kopier af hifi-årbogen her:

Til top
HessiDude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Point: 524
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2023 kl. 13:50
Altså, jeg antager, at vi alle kan blive enige om, at inflation er en ting, og at vi derfor kunne få mere for 1 krone dengang i forhold til 1 krone i dag.

Det bliver svært for en i min alder, at sammenligne en ubrugt stereoforstærker fra 80'erne/start 90'erne, med en ubrugt moderne stereoforstærker. Men jeg har sammenlignet, f.eks. en NAD 7225PE (brugt, solgt i start 80'erne), Cambridge Audio Azur 550A (brugt, solgt sidst i 00'erne) og Denon PMA-600  ("ny" demo). Det hele blev dog desværre ikke testet i samme rum, med samme højttalere, samme kabler og samme kilder. Dog kan jeg sige, at de to førstnævnte blev testet hvor alt andet forblev det samme, og alle 3 blev testet med og uden tonekontrol. Umiddelbart tænker jeg, at de er i samme prisklasse og samme "kategori", uanset hvornår de blev solgt (altså, med inflation taget i betragtningen).

I sammenligningen kunne jeg bedre lide de to første, hvor Cambridge'en lød en my bedre. Man kunne nok godt sige, at Denon'en lyder mere korrekt (flad frekvenskurve), og måske mere ren, men i mine ører lød det også mere kedeligt, og det fik mig slet ikke i sving på samme måde som de to andre. Det er som om der er mere luft og klarhed i de gamle. Mere tryk på den øvre del af bunden, uden at bassen overdøver alt og fylder det hele. Uanset hvor meget jeg prøvede med tonekontrollen kunne jeg ikke ramme den samme lyd, som jeg kan lide, med Denon'en. Til gengæld kunne jeg fremprovokerer den dybe bas, fra,f.eks. basguitar eller andre strenginstrumenter som går meget dybt, som bliver meget dominerende og "slap". Og uden tonekontrol var de to førstnævnte tættest på noget jeg synes er rigtig godt (Den "dumme" type laudness burde aldrig have set dagens lys).

Jeg har også sammenlignet musik på gamle surround receivere (Yamaha, Denon), kontra nyere (Marantz, Denon), med samme oplevelse.

Min fornemmelse er (jeg har slet ikke "samplet" nok til at sige noget med sikkerhed), at man fik mere kvalitet for pengene dengang, eller der var færre produkter af "mindre" kvalitet i samme prisklasse/kategori.

Edit: Jeg har indtil videre ikke kunne retfærdiggøre, overfor mig selv, at bruge femcifret beløb på én ting, fra ny (eller brugt for den sags skyld). Har derfor, næsten, altid købt brugte ting som fra ny har kostet et femcifret beløb. Denon AVR-3808 til et par tusinde kroner for 7'ish år siden, 3 stk. Classic 8.0b til 3.000 kr. for 10'ish år siden, DLS R-serie højttalere og subs til 4.500 kr. for 6'ish år siden.

Redigeret af HessiDude - 04-Oktober-2023 kl. 14:18
Til top
beamer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Oktober-2008
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beamer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2023 kl. 09:55
Godt at høre, at det gamle dur ! I 70'erne var det moderne med fremhævet mellemtone leje. Jeg byggede nogle Peerless højttalere på absolut begynderniveau. Der var meget flerstemmigt sang fra musikgrupper som f.eks. CSNY. Men jeg tænker, og det lydskred, der er kommet fra og med nullerne, skyldes, at diskrete komponenter ikke længere er forstærkernes opbygning. Jeg har på mit kvistværelse en gammel Onkyo receiver, TX-27, og den er god ! Købt brugt for mange år siden.

Redigeret af beamer - 05-Oktober-2023 kl. 10:01
Til top

Besvar Besvar Side  <1 23456 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu