|
Udstyr fra 80'erne / 90'erne, lyder det bedre? |
Besvar | Side <1 5678> |
Forfatter | |||||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19527 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Hvis du har et rum med stående bølger, så vil en sub, placeret et andet sted, introducere andre stående bølger, ved andre bølgelængder. Samtidig vil subbens lydbølger og fronternes lydbølger blande sig, så ved andre frekvenser end den, hvor den stående bølge fra fronterne laver et "dip" i din foretrukne lytteposition (ved at det reflekterede signal kommer tilbage i modfase), vil de to hold lydbølger forstærke, eller modvirke hinanden. At sætte en sub op som spiller samme frekvensområde som fronterne, er ikke lige til. Klaus
|
|||||
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4044 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Men lydbøgerne skal jo ikke kører modfase det er klart. Men at sætte en sub i fx. I den enden ende af rummet ville jo give et nyt nul punkt, det er bare forskudt i forhold til nulpunktet fra de basenheder( subwoofer eller store højttalere) så nulpunktet hvor som højtalerne laver, der tager subwooferen over, og der hvor subwooferen nulpunkt, tager højtalerne over, så man minimere nulpunktet. Det er ret simpelt |
|||||
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
|||||
Jespus
Super bruger Oprettet: 16-Oktober-2015 Sted: Gelsted Status: Offline Point: 270 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||
He-he, kender i begrebet Subwoofer crawl? Man sætter subwooferen i lyttepositionen, hvorefter man finder det sted i rummet, hvor der er bedst bass. Det er der, hvor subwooferen skal stå.
|
|||||
LG oled, Nvidia Shield, Primare I22 dac, Rega CD, Bluesound Node, SA 2.1 ahorn
|
|||||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19527 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Næh, men hvordan vil du styre det, når hver frekvens har sin egen bølgelængde og de udsendes fra hvert sit punkt i rummet og reflekteres rundt i rummet.
Ved hvilken frekvens?
Ja, det er det faktisk, for det er simpel matematik….. Klaus
Redigeret af KlausDM - 25-December-2023 kl. 15:49 |
|||||
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4044 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Jeg har givet min mening som mange andre ikke forstokkede som du deler. Bare tag John Darko, Paul fra ps Audio osv. Kører jo selv med subwoofer selv i ps audios nye reference rum for at udligne for nulpunktet. Glædelig jul til dig |
|||||
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
|||||
KlausDM
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Og du tror på at subwoofer hjælper i ethvert setup - det er fair nok. Tro……..
Tak fordi du kalder mig “ikke forstokket”
Præcist hvilket nulpunkt? Eller rettere hvilet et af dem? Og - som spurgt tidligere - hvis du ikke laver kraftig filtrering på frekvenserne til henholdsvis fronter og sub, hvordan vil du så forhindre at du ikke blander lyden fra de to?
I lige måde….. Klaus
|
|||||
T-Duck
Funktioner
Tak(0)
|
||||
De nulpunktet der opstår ved stående bølger som der er i hver rum når vi når ned i bass området, jo det kan man godt ved at time aliene dem, enten ved at flytte fysisk rundt på dem eller ved dsp. |
|||||
|
|||||
KlausDM
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Det var ikke det du skrev………
Lad os nu sige at jeg har problemer ved 80 Hz, hvor jeg får stående bølger, så jeg får boost nogle steder i rummet (medfase) og dips andre steder (modfase). Tilfældigvis er min lytteposition lige i dip’et. Det vil jeg så gerne modkompensere med en sub, som jeg placerer ved en sidevæg, frem for endevæggen, hvor mine højttalere står. Da subben spiller på tværs af rummet (som er smallere end det er langt), her jeg derfor dip ved 100 Hz i lyttepositionen. Det er så ikke noget problem, idet mine fronter spiller fint i lyttepositionen ved 100 Hz. Kan du forklare hvad der sker ved 90 Hz? For der er der ikke dip fra hverken fronter eller sub og begge spiller derfor fuld styrke. DSP skriver du. Det er jo ikke alle anlæg hvor det bare lige kan implementeres og der er grænser for, hvor skarpe grænser DSP’en kan filtrere med. Klaus
Redigeret af KlausDM - 25-December-2023 kl. 18:26 |
|||||
T-Duck
Funktioner
Tak(0)
|
||||
|
|||||
|
|||||
KlausDM
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Jeg stiller spørgsmålet igen: Kan du forklare hvad der sker ved 90 Hz? Du skriver om dit eget anlæg at du har en Denon surroundreceiver, Zensor 1 fronter og en gammel Jamo sub. Har du en DSP? Klaus
|
|||||
T-Duck
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Ud fra hvad du skriver at ved 90hz så så er der ikke nul på hverken højtalere eller sub. Så alt efter hvor lang du sidder fra hvor, så kan du enten få jævn bas eller også uges db. Men det kan jo rettet akustisk eller ved dsp. Jeg bruger multEQ editor app, som dsp |
|||||
|
|||||
KlausDM
Funktioner
Tak(0)
|
||||
Okay, din signatur skal du nok lige have rettet til så :-)
Rettet til akustisk - altså flytte subben? DSP kan hjælpe, men den skal også kunne lave seperat faseforskydning afhængigt af frekvens, når samme signal sendes fra to forskellige afstande til lyttepositionen. Det er langt lettere at integrere, når du bare skærer ved en given frekvens mellem fronter og sub. Har du ikke dine fronter på small?
Kan du sætte de to suboutputs separat, både frekvenser og fase? Hvad er bredden of stejlheden af filtrene i equalizeren. Klaus |
|||||
Besvar | Side <1 5678> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |