recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udstyr fra 80'erne / 90'erne, lyder det bedre?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udstyr fra 80'erne / 90'erne, lyder det bedre?

Besvar Besvar Side  <1 5678>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19527
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2023 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

så skal man jo ikke sætte en sub sammen sted som ens store fronte med flad kurve, det er hul i hovedet. Men skal jo sætte den der hvor de give mening, så man ikke oplever de stående bølge.

Hvis du har et rum med stående bølger, så vil en sub, placeret et andet sted, introducere andre stående bølger, ved andre bølgelængder.

Samtidig vil subbens lydbølger og fronternes lydbølger blande sig, så ved andre frekvenser end den, hvor den stående bølge fra fronterne laver et "dip" i din foretrukne lytteposition (ved at det reflekterede signal kommer tilbage i modfase), vil de to hold lydbølger forstærke, eller modvirke hinanden.

At sætte en sub op som spiller samme frekvensområde som fronterne, er ikke lige til.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4044
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2023 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

så skal man jo ikke sætte en sub sammen sted som ens store fronte med flad kurve, det er hul i hovedet. Men skal jo sætte den der hvor de give mening, så man ikke oplever de stående bølge.

Hvis du har et rum med stående bølger, så vil en sub, placeret et andet sted, introducere andre stående bølger, ved andre bølgelængder.

Samtidig vil subbens lydbølger og fronternes lydbølger blande sig, så ved andre frekvenser end den, hvor den stående bølge fra fronterne laver et "dip" i din foretrukne lytteposition (ved at det reflekterede signal kommer tilbage i modfase), vil de to hold lydbølger forstærke, eller modvirke hinanden.

At sætte en sub op som spiller samme frekvensområde som fronterne, er ikke lige til.

Klaus

du får det til at lyde som ren universitet uddannelse at sætte en subwoofer op.

Men lydbøgerne skal jo ikke kører modfase det er klart. Men at sætte en sub i fx. I den enden ende af rummet ville jo give et nyt nul punkt, det er bare forskudt i forhold til nulpunktet fra de basenheder( subwoofer eller store højttalere) så nulpunktet hvor som højtalerne laver, der tager subwooferen over, og der hvor subwooferen nulpunkt, tager højtalerne over, så man minimere nulpunktet.
Det er ret simpelt
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Jespus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Point: 270
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2023 kl. 13:48
He-he, kender i begrebet Subwoofer crawl?
Man sætter subwooferen i lyttepositionen, hvorefter man finder det sted i rummet, hvor der er bedst bass. Det er der, hvor subwooferen skal stå.
LG oled, Nvidia Shield, Primare I22 dac, Rega CD, Bluesound Node, SA 2.1 ahorn
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2023 kl. 15:49

Men lydbøgerne skal jo ikke kører modfase det er klart. 

Næh, men hvordan vil du styre det, når hver frekvens har sin egen bølgelængde og de udsendes fra hvert sit punkt i rummet og reflekteres rundt i rummet.

Men at sætte en sub i fx. I den enden ende af rummet ville jo give et nyt nul punkt, det er bare forskudt i forhold til nulpunktet fra de basenheder( subwoofer eller store højttalere) så nulpunktet hvor som højtalerne laver, der tager subwooferen over, og der hvor subwooferen nulpunkt, tager højtalerne over, så man minimere nulpunktet.

Ved hvilken frekvens?

Det er ret simpelt

Ja, det er det faktisk, for det er simpel matematik…..

Klaus

Redigeret af KlausDM - 25-December-2023 kl. 15:49
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2023 kl. 15:59

Men lydbøgerne skal jo ikke kører modfase det er klart. 

Næh, men hvordan vil du styre det, når hver frekvens har sin egen bølgelængde og de udsendes fra hvert sit punkt i rummet og reflekteres rundt i rummet.

Men at sætte en sub i fx. I den enden ende af rummet ville jo give et nyt nul punkt, det er bare forskudt i forhold til nulpunktet fra de basenheder( subwoofer eller store højttalere) så nulpunktet hvor som højtalerne laver, der tager subwooferen over, og der hvor subwooferen nulpunkt, tager højtalerne over, så man minimere nulpunktet.

Ved hvilken frekvens?

Det er ret simpelt

Ja, det er det faktisk, for det er simpel matematik…..

Klaus

det er fair nok du ikke tror på subwoofer i et hvilken som helst setup. Det må du om.

Jeg har givet min mening som mange andre ikke forstokkede som du deler.

Bare tag John Darko, Paul fra ps Audio osv. Kører jo selv med subwoofer selv i ps audios nye reference rum for at udligne for nulpunktet.

Glædelig jul til dig
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2023 kl. 17:00

det er fair nok du ikke tror på subwoofer i et hvilken som helst setup. Det må du om. 

Og du tror på at subwoofer hjælper i ethvert setup - det er fair nok.
Tro……..

Tak fordi du kalder mig “ikke forstokket”

Bare tag John Darko, Paul fra ps Audio osv. Kører jo selv med subwoofer selv i ps audios nye reference rum for at udligne for nulpunktet. 

Præcist hvilket nulpunkt?
Eller rettere hvilet et af dem?
Og - som spurgt tidligere - hvis du ikke laver kraftig filtrering på frekvenserne til henholdsvis fronter og sub, hvordan vil du så forhindre at du ikke blander lyden fra de to?

Glædelig jul til dig

I lige måde…..

Klaus
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2023 kl. 17:05

Og du tror på at subwoofer hjælper i ethvert setup - det er fair nok.
Tro……..

Tak fordi du kalder mig “ikke forstokket”

Præcist hvilket nulpunkt?
Eller rettere hvilet et af dem?
Og - som spurgt tidligere - hvis du ikke laver kraftig filtrering på frekvenserne til henholdsvis fronter og sub, hvordan vil du så forhindre at du ikke blander lyden fra de to?

Glædelig jul til dig

I lige måde…..

Klaus
nu var det dig der var forstokkede ikke de andre.

De nulpunktet der opstår ved stående bølger som der er i hver rum når vi når ned i bass området, jo det kan man godt ved at time aliene dem, enten ved at flytte fysisk rundt på dem eller ved dsp.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2023 kl. 18:25

Det var ikke det du skrev………

De nulpunktet der opstår ved stående bølger som der er i hver rum når vi når ned i bass området, jo det kan man godt ved at time aliene dem, enten ved at flytte fysisk rundt på dem eller ved dsp.

Lad os nu sige at jeg har problemer ved 80 Hz, hvor jeg får stående bølger, så jeg får boost nogle steder i rummet (medfase) og dips andre steder (modfase). Tilfældigvis er min lytteposition lige i dip’et.
Det vil jeg så gerne modkompensere med en sub, som jeg placerer ved en sidevæg, frem for endevæggen, hvor mine højttalere står.

Da subben spiller på tværs af rummet (som er smallere end det er langt), her jeg derfor dip ved 100 Hz i lyttepositionen. Det er så ikke noget problem, idet mine fronter spiller fint i lyttepositionen ved 100 Hz.

Kan du forklare hvad der sker ved 90 Hz?
For der er der ikke dip fra hverken fronter eller sub og begge spiller derfor fuld styrke.

DSP skriver du.
Det er jo ikke alle anlæg hvor det bare lige kan implementeres og der er grænser for, hvor skarpe grænser DSP’en kan filtrere med.

Klaus

Redigeret af KlausDM - 25-December-2023 kl. 18:26
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2023 kl. 20:45

Det var ikke det du skrev………

Lad os nu sige at jeg har problemer ved 80 Hz, hvor jeg får stående bølger, så jeg får boost nogle steder i rummet (medfase) og dips andre steder (modfase). Tilfældigvis er min lytteposition lige i dip’et.
Det vil jeg så gerne modkompensere med en sub, som jeg placerer ved en sidevæg, frem for endevæggen, hvor mine højttalere står.

Da subben spiller på tværs af rummet (som er smallere end det er langt), her jeg derfor dip ved 100 Hz i lyttepositionen. Det er så ikke noget problem, idet mine fronter spiller fint i lyttepositionen ved 100 Hz.

For der er der ikke dip fra hverken fronter eller sub og begge spiller derfor fuld styrke.

DSP skriver du.
Det er jo ikke alle anlæg hvor det bare lige kan implementeres og der er grænser for, hvor skarpe grænser DSP’en kan filtrere med.

Klaus

som jeg forstår det du skriver har du jo kompenseret for dit nulpunkt. Ved at sætte subwooferen ved den side væg, så hvad er problemet?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2023 kl. 21:05

som jeg forstår det du skriver har du jo kompenseret for dit nulpunkt. Ved at sætte subwooferen ved den side væg, så hvad er problemet?

Jeg stiller spørgsmålet igen:

Du skriver om dit eget anlæg at du har en Denon surroundreceiver, Zensor 1 fronter og en gammel Jamo sub.
Har du en DSP?

Klaus
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2023 kl. 21:44

Jeg stiller spørgsmålet igen:
<span style="-webkit-text-size-adjust: auto;">Kan du forklare hvad der sker ved 90 Hz?</span>
<span style="-webkit-text-size-adjust: auto;">
</span>
<span style="-webkit-text-size-adjust: auto;">Du skriver om dit eget anlæg at du har en Denon surroundreceiver, Zensor 1 fronter og en gammel Jamo sub.</span>
<span style="-webkit-text-size-adjust: auto;">Har du en DSP?</span>
<span style="-webkit-text-size-adjust: auto;">
</span>
<span style="-webkit-text-size-adjust: auto;">Klaus</span>
jamoen er skiftet ud i dag med de to nye argon malmö 8.

Ud fra hvad du skriver at ved 90hz så så er der ikke nul på hverken højtalere eller sub. Så alt efter hvor lang du sidder fra hvor, så kan du enten få jævn bas eller også uges db. Men det kan jo rettet akustisk eller ved dsp.

Jeg bruger multEQ editor app, som dsp
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2023 kl. 22:27

jamoen er skiftet ud i dag med de to nye argon malmö 8. 

Okay, din signatur skal du nok lige have rettet til så :-)

Ud fra hvad du skriver at ved 90hz så så er der ikke nul på hverken højtalere eller sub. Så alt efter hvor lang du sidder fra hvor, så kan du enten få jævn bas eller også uges db. Men det kan jo rettet akustisk eller ved dsp. 

Rettet til akustisk - altså flytte subben?
DSP kan hjælpe, men den skal også kunne lave seperat faseforskydning afhængigt af frekvens, når samme signal sendes fra to forskellige afstande til lyttepositionen. 

Det er langt lettere at integrere, når du bare skærer ved en given frekvens mellem fronter og sub.
Har du ikke dine fronter på small?

Jeg bruger multEQ editor app, som dsp

Kan du sætte de to suboutputs separat, både frekvenser og fase?
Hvad er bredden of stejlheden af filtrene i equalizeren.

Klaus

Til top

Besvar Besvar Side  <1 5678>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu