Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
MF1971
Guld medlem
Oprettet: 02-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 512
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 15:06 |
Nu har jeg solgt en del vare igennem de sidste mange år især på dba. og der har været nogle sjove episoder en gang i mellem. Jeg havde et eksempel fra nyligt, hvor jeg havde en Playstation 3 til salg. Nyprisen, jeg havde givet på daværende tidspunkt var 2.700,- men det var også en "særudgave" med et FIFA spil med. Jeg sælger så hele herligheden for 2000,-, en pris som jeg synes var rimelig taget i betragtning af at maskinen var i mint condition og var 3 måneder gammel. Jeg fik så en besked inde der, hvor du kan stille spørgsmål og byde en kommentar, som lød noget i retning af : " Jeg skal lige gøre alle opmærksom på, at denne pris sælger kommer med som nypris ikke er korrekt for den kan købes i XX forretning til XX antal kroner " Hvortil jeg svarede at dette var noget vrøvl for nyprisen for mig VAR 2700,-. Dette var nok ikke gjort i ond mening, men det fik mig til at fremstå nærmest som en løgner og det ødelagde lidt min salgstråd.
Jeg har også prøvet at sælge noget til 10.000,- hvor det første bud var på 2.500,-
Jeg ved godt det ikke er alles holdning, men jeg mener ikke folk skal blande sig i ens salgstråd. Har man et problem, så skriv dog en PM i stedet for. Jeg synes også godt man som sælger kan undersøge markedet lidt og så sætte prisen efter det, men sælger kan ikke tage hensyn til om der lige i denne uge er tilbud på den vare du vil sælge eller at du kan købe den meget billigere i England, hvor der jo er mange ting at tage hensyn til.
Jeg sammenligner det lidt med at jeg går ned i XX butik og råber til alle kunderne, at de altså ikke skal købe dette tv, for det er meget billigere på nettet eller over på den anden side af gaden.
Min erfaring er, at man skal regne med at den ting man sælger mister ca. 40-50% af sin værdi alt afhængig af alder og condition. Jeg plejer at starte med at sætte prisen til ca. 30% under (igen afhængig af alder) for så har man lidt at forhandle med og det ender som regel med en pris, hvor der er slået 40-50% af nyprisen.
Bare mine erfaringer og holdninger
|
Mvh
Michael/MF1971
Pioneer PDP-LX5090H | Pioneer BDP-LX91 | Pioneer SC-LX90 | Denon DCD-2010AE | Dali Helicon 800 MK2 | Dali Helicon C200 MK2 | Dali Helicon W200 | B&W ASW855
|
|
MF1971
Guld medlem
Oprettet: 02-Juli-2009
Point: 512
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 15:07 |
furious jt skrev:
MF1971 skrev:
Ja,helt enig. Det går kun galt hvis det er tråde som omhandler Lcd kontra Plasma eller om Pioneer er et godt produkt eller ej |
hehe ja, for så skal vi dælme nok fortælle dem et par ting eller 3 Men det er heldigvis lang tid siden. |
Ja, vi må nok heller holde os i ro
|
Mvh
Michael/MF1971
Pioneer PDP-LX5090H | Pioneer BDP-LX91 | Pioneer SC-LX90 | Denon DCD-2010AE | Dali Helicon 800 MK2 | Dali Helicon C200 MK2 | Dali Helicon W200 | B&W ASW855
|
|
dreamz
Guld medlem
Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 15:30 |
MF1971 skrev:
Nu har jeg solgt en del vare igennem de sidste mange år især på dba. og der har været nogle sjove episoder en gang i mellem.
Jeg havde et eksempel fra nyligt, hvor jeg havde en Playstation 3 til salg. Nyprisen, jeg havde givet på daværende tidspunkt var 2.700,- men det var også en "særudgave" med et FIFA spil med.
Jeg sælger så hele herligheden for 2000,-, en pris som jeg synes var rimelig taget i betragtning af at maskinen var i mint condition og var 3 måneder gammel.
Jeg fik så en besked inde der, hvor du kan stille spørgsmål og byde en kommentar, som lød noget i retning af : " Jeg skal lige gøre alle opmærksom på, at denne pris sælger kommer med som nypris ikke er korrekt for den kan købes i XX forretning til XX antal kroner "
Hvortil jeg svarede at dette var noget vrøvl for nyprisen for mig VAR 2700,-.
Dette var nok ikke gjort i ond mening, men det fik mig til at fremstå nærmest som en løgner og det ødelagde lidt min salgstråd.
Jeg har også prøvet at sælge noget til 10.000,- hvor det første bud var på 2.500,-
Jeg ved godt det ikke er alles holdning, men jeg mener ikke folk skal blande sig i ens salgstråd. Har man et problem, så skriv dog en PM i stedet for.
Jeg synes også godt man som sælger kan undersøge markedet lidt og så sætte prisen efter det, men sælger kan ikke tage hensyn til om der lige i denne uge er tilbud på den vare du vil sælge eller at du kan købe den meget billigere i England, hvor der jo er mange ting at tage hensyn til.
Jeg sammenligner det lidt med at jeg går ned i XX butik og råber til alle kunderne, at de altså ikke skal købe dette tv, for det er meget billigere på nettet eller over på den anden side af gaden.
Min erfaring er, at man skal regne med at den ting man sælger mister ca. 40-50% af sin værdi alt afhængig af alder og condition.
Jeg plejer at starte med at sætte prisen til ca. 30% under (igen afhængig af alder) for så har man lidt at forhandle med og det ender som regel med en pris, hvor der er slået 40-50% af nyprisen.
Bare mine erfaringer og holdninger
|
Nu er nogle varegrupper faldet voldsomt i pris de seneste år - eksempelvis harddiske og fladskærme. Folk har, der købte fladskærme for 5 år siden betalte måske 15.000 for et tv, der kvalitetsmæssgigt svarer til, hvad du i dag kan få for 4-5.000. Desværre ser man mange eksempler på, at folk forsøger at tage alt for høje brugtpriser for disse produkter.
Jeg mener, at det er et spørgsmål om god eller ond tro. Hvis man ved, at det produkt, man prøver på at sælge, er sat ned, mener jeg, det er uhæderligt at skilte med en nypris, der ikke længere er gældende.
Og jeg har i øvrigt heller ikke problemer med at der gives gode råd i salgstrådene, så længe det ikke tager overhånd.
|
|
gensplejs
Guld medlem
Oprettet: 08-Maj-2008
Point: 557
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 15:44 |
Efter min mening vejer hensynet til en uvidende bruger væsentligt tungere end hensynet til en sælger der prøver at sælge noget til overpris.
|
|
zulfo
Moderator gruppe
Branchemedlem
Oprettet: 05-April-2006
Point: 3701
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 15:51 |
Debat er altid en god ting, også om dette emne - men Recordere har en rimelig klar retningslinie omkring "indblanding" i køb og salg:
"Regler er altid mere firkantede end virkeligheden, så man skal altid tilføje fornuft. Men hovedreglen for recoredre.dk's moderering vil i fremtiden være, at vi ikke tillader gode råd om priser, hvis ikke brugeren er interesseret i at købe varen."
Jeg kan se at der er flere der synes det er okay at gøre opmærksom i salgstråde på, at sælgers pris er for høj, af frygt for at evt. købere skulle blive "snydt".
Hvorfor ikke sende enten sælger eller en eventuel køber en direkte PM med oplysninger?
Hvis man ser en person byde på en vare som man mener han/hun kan finde meget billigere et andet sted, så send dem dog en PM med et link til varen et andet sted, så kan han/hun selv vælge om de vil gøre brug af sådan et tilbud...
Det er altid sælgers eget valg hvad de vil tillade sig at tage for en vare - så kan man købe, eller lade være - eller man kan komme med sit bud.
Man må jo gerne i sit bud skrive "jeg ved at den kan fåes i Tyskland til xxx kroner, så jeg byder yyy kroner"...
Så længe sælger ikke beder om en vurdering, så skal sikkert ganske velmenende råd altså sendes som PM!
|
Lars B
DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
|
|
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 15:52 |
Spørgsmålet er om prisen er for høj hvis køber tænker "hey, fed vare, fornuftig pris - den nupper jeg sq!" .. ?
Der er jo ingen der tvinger vedkommende til at købe, så hvis han/hun af egen fri vilje handler, så er det jo en god handel for begge parter.
Min holdning er også, at folk der ikke vil købe, skal blande sig langt udenom. Hvis jeg mener mit TV er 5000,- værd så lad mig dog mene det - hvis jeg ikke får det solgt så er det nok ikke prisen værd, men hvis det bliver solgt så er det jo blot markedsprisen. Win/win!
|
|
gensplejs
Guld medlem
Oprettet: 08-Maj-2008
Point: 557
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 15:57 |
Så hvis man snyder en uvidende køber så vandet driver så er det bare markedspris... win/win og alle er glade?
|
|
dreamz
Guld medlem
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 16:00 |
gensplejs skrev:
Så hvis man snyder en uvidende køber så vandet driver så er det bare markedspris... win/win og alle er glade? |
Jeg er også enig med gensplejs, men det er jo moderatorerne, der bestemmer, og hvorfor de vil slå ned i salgstråde, hvor der bliver gjort opmærksom på produkter, der udbydestil ublu priser, forstår jeg ikke.
|
|
Bruger udmeldt 10
--
Oprettet: 03-December-2007
Point: 530
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 16:12 |
gensplejs skrev:
Så hvis man snyder en uvidende køber så vandet driver så er det bare markedspris... win/win og alle er glade? |
åbenbart, men mon ikke det er mest på DBA det sker, her ved de fleste godt hvad varene koster.
|
|
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 16:16 |
Men er han blevet snydt eller er det andre folk som måske sælger for billigt? Uanset hvad, så bør der ikke kommenteres på det i salgstrådene IMHO.
|
|
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23899
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 16:24 |
Uh...det er skønt at se så mange fornuftige indlæg, og i en fornuftig tone
Nu er jeg jo ikke den der har solgt mindst herinde , og gennemgående synes jeg at mine salgstråde er forløbet ganske fint. Ja...altså, der er jo dem der vil vide hvad jeg nu har gang i, og i den dur. Det finder jeg sådan set meget naturligt.
Men jeg er sådan set ganske fornøjet med recordere.dk´s regler, og følges disse, så går det ikke helt galt. Omvendt, så kan jeg altså godt blive noget pissed (undskyld) , når nogen i min salgstråd fortæller, at man kan købe mit udstyr i Tyskland eller andre steder i udlandet for en eller anden pris. For mig er det ret afgørende, at mit udstyr er købt i Danmark, og hos en autoriseret forhandler. Denne holdning er naturligvis en individuel holdning. Men sikkerheden i, at f.eks. en receiver er købt med dansk garanti forhøjer brugtprisen en kende.
Men altså, læs lige vore regler for salg her:
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
dreamz
Guld medlem
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 16:30 |
Hother skrev:
Uh...det er skønt at se så mange fornuftige indlæg, og i en fornuftig tone
Nu er jeg jo ikke den der har solgt mindst herinde , og gennemgående synes jeg at mine salgstråde er forløbet ganske fint. Ja...altså, der er jo dem der vil vide hvad jeg nu har gang i, og i den dur. Det finder jeg sådan set meget naturligt.
Men jeg er sådan set ganske fornøjet med recordere.dk´s regler, og følges disse, så går det ikke helt galt. Omvendt, så kan jeg altså godt blive noget pissed (undskyld) , når nogen i min salgstråd fortæller, at man kan købe mit udstyr i Tyskland eller andre steder i udlandet for en eller anden pris. For mig er det ret afgørende, at mit udstyr er købt i Danmark, og hos en autoriseret forhandler. Denne holdning er naturligvis en individuel holdning. Men sikkerheden i, at f.eks. en receiver er købt med dansk garanti forhøjer brugtprisen en kende.
Men altså, læs lige vore regler for salg her:
|
Jeg er ganske enig, men jeg synes blot, I skal udvise den konduitte, som i såmænd også plejer, når nogen giver gode råd i en salgstråd.
Prøver en at sælge en 12 måneder gammel Cambridge DacMagic for 1.500 kroner, mener jeg, det er på sin plads at gøre opmærksom på, at den i dag sælges for kr. 1.400 som ny i hifi-klubben.
|
|