recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - UHD på kabelTV - hvornår?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

UHD på kabelTV - hvornår?

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2047
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2016 kl. 12:01
alle råber op om at flowTV er dødt.
Hvad vil I så med en UHD tv kanal? :)

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10498
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2016 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Måske, men det er det heldigvis ikke.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
mich61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 826
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mich61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2016 kl. 12:53
Måske TV stationerne selv snart rydder op i antallet af kanaler :-) 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2016 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Hvad vil I så med en UHD tv kanal? :)

Ikke alle
Så længe man kan holde prisen for en TV pakke under 200kr, så beholder vi'et
Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Maj-2007
Point: 1056
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2016 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Øh? Stofa har da allerede UHD (Canal Digitals sportskanal).

M.v.h.

Da jeg skrev "forventes at være almindeligt" tænkte jeg i et større perspektiv, og ikke kun en enkelt kanal.

Flemming

Det kommer ikke inden for de næste mange år. Pt. sendes der ikke engang i 1080P, max i 1080i
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2016 kl. 00:02
Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Øh? Stofa har da allerede UHD (Canal Digitals sportskanal).

M.v.h.

Da jeg skrev "forventes at være almindeligt" tænkte jeg i et større perspektiv, og ikke kun en enkelt kanal.

Flemming

Det kommer ikke inden for de næste mange år. Pt. sendes der ikke engang i 1080P, max i 1080i

UHD kanaler vil ikke erstatte mainstream HD (eller sågar) SD kanaler indenfor en overskuelig fremtid.
De vil være premium broadcast -kanaler for det udvalgte publikum, eller streaming content (film, unicast IPTV).

UHD kanaler fylder simpelthen for meget til at man kan spejle eksisterende HD kanaler - det koster for meget båndbredde, som eller kunne være brugt på en fire-fem andre kanaler.
Desuden vil man ikke kunne erstatte HD kanaler med UHD kanaler foreløbig, da UHD ikke er tilpas standardiseret endnu. Det vil være et fåtal af fjernsyn, der kan gengive netop det signal, som man vælger at sende ud (fx HDR-10 vs Dolby Vision vs HLG vs Samsung OpenUHD osv).

Man kan håbe på "lighthouse" kanaler fra enkelt operatører i løbet af 17, typisk på sport eller evt film.
Men det bliver muligvis først på IP (bredbånd), at UHD for alvor slår igennem.

SÅ: du skal nok ikke lade et køb at en DVB-C boks afhænge af UHD indenfor de næste 2-3 år...

Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2009
Point: 615
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2017 kl. 16:01
Det er måske værd at slå lidt "teknik" fast med særligt de første indlæg i tråden her. Trådstarter spørger specifikt til UHD på DVB-C. Og det er faktisk et særdeles interessant spørgsmål.

Alle de UHD kanaler folk kan vise på deres UHD fjernsyn i dag, er alle IP-baseret (IPTV), altså sendt over internettet og ikke sendt via Kabelnettet (at YouSee's og Stofas kabelnet også kan levere internet er en anden snak). 

En fordel ved at bruge IP til UHD kanaler er, at den store båndbredde til een UHD kanal (kan svinge, men jo mere over 15mbit jo bedre) ikke optages på samme tid af mange kanaler. På IPTV bruges kun båndbredde på den ene kanal man ser. 
Man har man børn, kone, osv, og 3 fjernsyn i huset (samme internetforbindelse) viser UHD IPTV, og et fjernsyn måske viser een kanal og optager en anden, så løber man hurtigt op i, at en 100mbit er fremtidens minimum.

Ved DVB-C transmission, sendes alle kanaler ud i nettet i fuld kvalitet på samme tid. Selvfølgelig med den ulempe at det tager en del plads, men det har også nogle fordele. 

Hvis internet-kapaciteten svinger lidt op og ned (som det f.eks. gør rigtig meget på internet over YouSee's kabelnet), så skrues der ikke ned for billedkvaliteten, som der vil blive gjort ved IPTV (billedet forsvinder ikke, men der skrues ned til en lavere kvalitet = hårdere komprimering, måske også lavere opløsning og så ikke UHD).

Man er også fri af Apps til at styre billedet, hvilket i min optik er en GIGANTISK fordel. Vi har generelt været vant til, at et fjernsyn virkede "en del år" når man havde købt det. Nu er det blevet sådan, at Apps på et fjernsyn kun opdateres 1-2 år fra man køber fjernsynet, og worst case virker f.eks. YouTube App'en ikke længere. 
Og skal fremtidens kanaler sendes via IP skal DR til at lave en app til deres udsendelser. TV2 til deres. Egmont til deres, osv. Og hver af dem skal lave til Samsung, Sony, LG, Chromecast UDH osv. Et forfærdeligt bøvl.
Bliver det i stedet DVB-C, jamen så er der ikke behov for apps, og man skifter kanal ligeså hurtigt som man gør i dag, og man skal ikke til at skifte app for at skifte fra DR til TV2 kanaler.

Så DVB-C til UHD er meget velkomment. 

Tunerne i fjernsyn i dag hedder DVC-C MPEG4. Standarden for de næste er fastlagt. Den hedder "DVB UHDTV" og vil i kabelnettet hedde DVB-C UHDTV. Den kører HEVC og kan med seneste revision køre UHD i 10 bit, 100hz og fuld farverum.

Ovenfor er der een der skriver: "Det kommer ikke inden for de næste mange år. Pt. sendes der ikke engang i 1080P, max i 1080i"
Der kommer aldrig 1080p i de nuværende fjernsyn, af den simple grund at DVB-C MPEG4 ikke understøtter det. 

En anden udtalt misforståelse i dag er, at 720p er bedre end 1080i, "for det er jo progressivt". Der er intet, som i INTET, der optages progressivt i dag. Det optages i 1080i, som en defacto standard. At signalvejen er progressivt betyder ikke en fløjtende hyt når det signal der sendes igennem signalvejen er interlaced. Faktisk kan det gøre ting værre, for når et 1080i signal (og det er altid 1080i) sendes som 720p tror fjernsynet at det er et progressivt signal, og bruger ikke sin egen indbyggede de-interlacer, og er dermed afhængigt af at signalet er de-interlaced på god vis inden udsendelse, og jeg har set mange eksempler hvor det ikke er tilfældet. Og så ser man rigtig meget mere hakken i billedet end man vil se i 1080i.

I dag er det tv-stationer der er med i EBU der sender i 720p. (DR, TV2, SVT, NRK, ARD, ZDF, osv) hvor kommercielle stationer bruger det korrekte 1080i (Tv3, TV6, Discovery, National Geographic, RTL, osv). Af den simple grund at EBU for 20 år siden lavede en anbefaling heraf, dels for at spare transmissionsbåndbredde, og dels ud fra en forudsætning de lavede om at "fjernsyn i de private hjem forventes at toppe ved 37". Goddav mand økseskaft...  Jeg har kun set BBC afvige fra EBU anbefalingen og sende 1080i, men de gør også en dyd af kvalitet, med f.eks. deres Planet Earth. Og her til morgen så jeg så at YouSee efter omlægning sender DR kanalerne i 1080i. Da blev jeg rigtig glad. For det er det eneste rigtige.

"UHD kanaler fylder simpelthen for meget til at man kan spejle eksisterende HD kanaler"
Kapacitetsproblemet i DVB-C kan på sigt løses ved et skifte til DVB-C2 (ligesom DVB-S2) men jeg har ikke set aktuelle planer for det. Og på den korte bane vil der være plads til en del UHD kanaler. HEVC komprimering (fremfor MPEG4 i dag) vil alene gør en stor del. De 12 mbit der nu køres for de store kanaler vil give et godt resultat i UDH HEVC fremfor dagens HD MPEG4.

Og UHD skal nok komme. I tråden ovenfor står der "UHD kanaler vil ikke erstatte mainstream HD (eller sågar) SD kanaler indenfor en overskuelig fremtid." Præcis det samme sagde man før HD rullede ud. I 2009 var det kun DR HD (som DR3 hed i starten) der sendte HD. Men 3 år senere var over halvdelen af alle kanaler i HD (I YouSee's fuldpakke). Den samme vej skal det nok gå med UHD. Filmkanaler og sport var dengang driveren, og det skal det nok blive igen. Sport er allerede startet op. Tro mig, om 3 år i begyndelsen af 2020, har vi en del UHD kanaler at vælge imellem. 

Selv savner jeg utroligt meget, at YouSee (der er YouSee hvor jeg bor) melder ud om de vil gå IPTV vejen, eller DVB vejen med UHD udsendelser. For ja, UHD skal også nok komme til YouSee. De har investeret milliarder i deres kabelnet, og det vil være for mig være en logisk vej at gå, at gøre brug af den investering og vælge DVB-C. Det kan distancere dem fra Waoo og andre internetudbydere. Gøre dem fri af app-helvedet. Gøre det nemt at have flere fjernsyn (uden eksterne bokse), osv..

Og selv vil jeg ikke købe nyt fjernsyn før disse 2 (3) krav er opfyldt af fjernsynet.
1) Det har indbygget DVB-C UHDTV tuner (med HEVC og VP9).
2) Det har HDMI 2.1 (relaterer sig ikke direkte til denne diskussion). 
3) YouSee melder ud hvordan de vil sende UHD fjernsyn (Med pkt 1 opfyldt vil jeg dog være dækket ind uanset hvad de vælger).

Når specifikationerne på de nye fjernsyn fra CES annonceringere begynder at ramme markedet glæder jeg mig til at læse specifikationerne og se om det er i år der kommer DVB UHDTV tunere i fjernsynene :-) 

Redigeret af JENC - 31-Januar-2017 kl. 16:05
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Juni-2013
Point: 791
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2017 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Selv savner jeg utroligt meget, at YouSee (der er YouSee hvor jeg bor) melder ud om de vil gå IPTV vejen, eller DVB vejen med UHD udsendelser.
Det har de gjort. Deres plan er afskaffelse af dvb-c. Fremtiden hedder iptv. :)
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2017 kl. 16:23

Alle de UHD kanaler folk kan vise på deres UHD fjernsyn i dag, er alle IP-baseret (IPTV), altså sendt over internettet og ikke sendt via Kabelnettet (at YouSee's og Stofas kabelnet også kan levere internet er en anden snak). 

Stofa har da en 4K kanal i sortimentet.
Til top
mich61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Marts-2006
Point: 826
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mich61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2017 kl. 16:24
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Selv savner jeg utroligt meget, at YouSee (der er YouSee hvor jeg bor) melder ud om de vil gå IPTV vejen, eller DVB vejen med UHD udsendelser.
Det har de gjort. Deres plan er afskaffelse af dvb-c. Fremtiden hedder iptv. :)

Kilde ?
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2009
Point: 615
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2017 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Stofa har da en 4K kanal i sortimentet.

Hvordan tuner du ind på den kanal i praksis?

Via almindelig kanalvalg. Via en app. Via boks, eller hyr?

Og hvad svarer fjernsynets "Info" knap af information om kanalen? (opløsning, hz, etc). 
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Juni-2013
Point: 791
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2017 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af mich61 mich61 skrev:

Kilde ?

https://www.version2.dk/artikel/nu-vil-tdc-saelge-1000-megabits-til-private-kunder-338892

Redigeret af bubbleboy - 31-Januar-2017 kl. 16:33
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu