|
UHD på kabelTV - hvornår? |
Besvar | Side <1 2345> |
Forfatter | ||||
JENC
Guld medlem Oprettet: 22-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 615 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Og jeg er rigtig interesseret, hvis nogen kan fiske teknikdata for Stofa-kanalen ud af stream'en. Ingen producenter har endnu meldt ud at de har DVB-C UHDTV tunere, men skulle de faktisk have det, er det jo perfekt. Så har vi da Stofa på plads. Jeg har dog en bekymring om, at det ikke er den endelige fremtidige implementering de har brugt. Men jeg kender ikke teknikken bag. Er vi ude i en "MPEG2/MPEG4" ting igen...
Redigeret af JENC - 01-Februar-2017 kl. 13:45 |
||||
lunddal
Guld medlem Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8582 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Er der overhovedet noget, der hedder DVB-C UHDTV?
Det er vel bare UHD sendt via DVB-C jvf. http://www.recordere.dk/2014/07/dvb-specs-for-4k-uhd-tv-klar/ |
||||
JENC
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Hvis du tænker på "-C" delen af DVB UHDTV har du ret. "C"'et fortæller kun om det er kabel (T for luft, og S for satellit). Men tuneren skal understøtte DVB UHDTV for at kunne føde HEVC signalet videre til HEVC dekoderen i fjernsynet. Og har dette års UHD modeller (og måske sidste års modeller) allerede DVB UHDTV tuner? Noget tyder på det med Stofas kanal. Og Rasmus skriver faktisk også her: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1480407723 at ”DVB UHD-1 Phase 1” generelt er understøttet. Det er jo super godt.
|
||||
zulfo
Moderator gruppe Branchemedlem Oprettet: 05-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3701 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Hvad er det helt specifikt du leder efter, så skal jeg gerne se om jeg kan finde det til dig :) |
||||
Lars B
DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414 |
||||
JENC
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Det var dagens bedste spørgsmål... he-he. Jeg ved faktisk ikke hvordan de forskellige formater teknikker benævnes i streams'ene. Hvis du kan tage oplysninger ud om - Stofas UHD kanal, - en 1080i kanal, f.eks. TV3 - en 720p kanal, f.eks. TV2 Så kan jeg tage den videre derfra ud fra de data. Thanx... |
||||
Rasmus Larsen
Guld medlem FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4583 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Det var mange af de samme spørgsmål, som gjorde, at jeg var ret skeptisk før Stofa startede. Altså om skærmene reelt kunne modtage tunersignalet. Men det viser sig nu, at de godt kan, så DVB-tunerne (uanset S2, C eller sikkert også T2) kan sende signalet over til HEVC-dekoderen. Jeg har endnu ikke svarene på alle spørgsmålene, men min forståelse er, at det virker på alle UHD-tv med HEVC-dekoder. Jeg har i hvert fald ikke hørt fra nogen med et HEVC-kompatibelt TV, som ikke kan modtage kanalen hos Stofa. Man kan vel sige, at det faktum, at Stofa gør det i dag, gør tekniske bekymringer lidt til skamme. Det virker i praksis
Nej for IP-tv udsendes ligesom kabel-tv. Det er bare et redundant signal, der kører ude i nettet, som boksene kan koble sig på. Så med 4 - eller 100 - tv-skærme er der stadig kun 1 IP-tv stream i nettet, som vel groft sagt kopieres 1:1 i boksen for at vise det på skærmen. Det tæller heller ikke op mod kundens internethastighed, da det er en prioriteret service i nettet. Streaming trækker derimod fra i kundens internethastighed. Men det er jo fordi, der er individuelle streams ud til hvert fremvisningsapparat (og dermed kan hver seere vælge hvad de vil se, hvornår, hvor osv.) Hvis jeg må indskyde en stikpille, så har vi nu i årtier været indlagt til ukritisk at sidde og se det samme i flimmerkassen i flok. Et megafon-princip, hvor en kanal bare fylder lineært indhold ind i vores flimmerkasse. Streaming sætter tv-signalet fri og gør, at vi rent faktisk får valgfrihed og muligheder. Det giver konkurrence. Det nedbryder monopoler og krydser landegrænser. Det burde vi som forbrugere fejre en smule, synes jeg. Jeg bliver altid lidt forundret når folk ønsker sig status quo opretholdt på tv-markedet; når folk ønsker at bibeholde tv-kanaler, der er skabt på analoge principper og af nød (knap kapacitet) og ikke behov.
Tjo, men se blot hvor lang tid det har taget tv-nettene bare at komme i gang med første UHD-kanal. Hvis man vil se HFR via tv-kanaler, så tror jeg personligt, at udsigterne er lange. Så er vi sikkert henne ved næste tv-køb anyways
|
||||
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
||||
miri
Guld medlem Oprettet: 21-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2066 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Det der er sket med DVB UHDTV er, at det er defineret, at UHD-signalet er sendt i HEVC format, og dette er tilføjet i det MPEG-2 pakkeformat, der anvendes under DVB-standarden - men dette har ikke nogen betydning for tuneren - det har betydning for de krav, der skal stilles til tv'ets behandling af UHD. Tv'et skal kunne håndtere en MPEG-2 pakke og HEVC. Det tror jeg, at de UHD-tv, der er solgt på det europæiske marked de sidste par år kan, og jeg formoder derfor, at der ikke vil opstå problemer med at vise UHD fra f.eks. Stofa via DVB-C. Dermed ikke sagt, at det ikke vil drille, og som vi så med overgangen til HD (MPEG4), så var der f.eks. udfordringer med DVB-undertekster, og HE-AAC lyden på DVB-T.
|
||||
miri
|
||||
HeartWare
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4801 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Bare til info: Film optages i 24fps - sløves ned til 23.976 for udgivelse i USA (da det er nemt at skalere op til 29.997 som deres TV kører med) - og sendes en sådan igennem 720p50, så speedes den op med 4% til 25fps (så den faktisk kører lidt for hurtigt), og hver frame sendes to gange (så der rammes 50fps), og der er derfor ikke judder. Redigeret af HeartWare - 02-Februar-2017 kl. 09:28 |
||||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
||||
miri
Guld medlem Oprettet: 21-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2066 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
... og på det danske kabelnet formentlig fra 203X
|
||||
miri
|
||||
hansie
Guld medlem Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7085 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
zulfo
Moderator gruppe Branchemedlem Oprettet: 05-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3701 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Igen ved jeg ikke helt hvilke oplysninger det er du savner - du spørger egentlig bare om det samme igen Jeg stak lige til vores dygtigste digital-tv-gut her til frokost, og han kunne lige hurtigt sige at der ingen forskel er på kanalerne, andet end codec og bitrate. |
||||
Lars B
DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414 |
||||
JENC
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Du har ret i det hele, Rasmus. Så konklusionen må være jeg godt kan købe nyt fjernsyn nu. Eller skal jeg lige vente på ægte QLED der har lys i hver pixel og fjerner baggrundsbelysning. Skal jeg vente på Samsung får løst Micro Stutter, skal jeg .... (just kidding... ) PS. Indlægget var generelt om DVB-C, men min HFR tanke var til bluray brug. Jeps, afspillerne skal opgraderes også, men det vil uanset hvad kommer hurtigere end til TV udsendelser.
|
||||
Besvar | Side <1 2345> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |