recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - UHD på kabelTV - hvornår?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

UHD på kabelTV - hvornår?

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2017 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

.... Men tuneren skal understøtte DVB UHDTV for at kunne føde HEVC signalet videre til HEVC dekoderen i fjernsynet. 

Og har dette års UHD modeller (og måske sidste års modeller) allerede DVB UHDTV tuner?  Noget tyder på det med Stofas kanal.
Men der er vel fortsat ikke tale om en DVB UHDTV tuner. Jeg tror ikke, at der er ændret ved selve tuneren i forbindelse med med UHD DVB-C standarden er ikke umiddelbart ændret, og den tager bare et signal i et specifikt frekvensområde og konvertere det til et liniesignal, som tv'et kan arbejde videre med.

Det der er sket med DVB UHDTV er, at det er defineret, at UHD-signalet er sendt i HEVC format, og dette er tilføjet i det MPEG-2 pakkeformat, der anvendes under DVB-standarden - men dette har ikke nogen betydning for tuneren - det har betydning for de krav, der skal stilles til tv'ets behandling af UHD. Tv'et skal kunne håndtere en MPEG-2 pakke og HEVC.  Det tror jeg, at de UHD-tv, der er solgt på det europæiske marked de sidste par år kan, og jeg formoder derfor, at der ikke vil opstå problemer med at vise UHD fra f.eks. Stofa via DVB-C. Dermed ikke sagt, at det ikke vil drille, og som vi så med overgangen til HD (MPEG4), så var der f.eks. udfordringer med DVB-undertekster, og HE-AAC lyden på DVB-T.
Det er lige sådan noget jeg godt kunne tænke mig at vide det fulde svar på.
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2017 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Det er primært for bedre HFR mulighed jeg venter på HDMI 2.1.
Tjo, men se blot hvor lang tid det har taget tv-nettene bare at komme i gang med første UHD-kanal. Hvis man vil se HFR via tv-kanaler, så tror jeg personligt, at udsigterne er lange. Så er vi sikkert henne ved næste tv-køb anyways LOL
Skulle i henhold til DVB være på plads i 2019....


... og på det danske kabelnet formentlig fra 203X Big smile
For mig, og det jeg forsøger at sige og spørge om, er lige netop om alle dejlige ting der står i den beskrivelse. 

Men for mig rejser det 2 spørgsmål.
- Hvilke fjernsyn understøtter DVB UHD-1 Phase 2
- Hvornår kommer Yousee og Stofa på DVB UHD-1 Phase 2.  Kommer de det nogensinde.

Som jo igen giver det afledte spørgsmål: Er stofas DVB-C kanal på denne DVB-UHD teknik. Jvf. svaret fra en anden, at det "blot" er HEVC pakket ned i MPEG2.



Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2017 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

http:////digitalt.tv/yousee-lancerer-ny-4k-ultra-hd-tv-boks-sommer/

fra vores "søster forum"

Ja, jeg så godt nyheden.

Og jeg afventer jo at YouSee melder ud hvordan de vil håndtere UHD, så den udmelding er nok på vej. Det er jo fint.

Men omvendt tænkte jeg godt nok også:  "Yikes", separat boks... crap.

Jeg er bestemt ikke ven af separate bokse. De vil nok gerne mersælge ting som Arkiv, mv., som de pakker ind i en "plus-kunde"-pris. Jeg vil bare gerne have kanalerne på mit fjernsyn. Bruge fjernsynet til at optage når jeg har det behov. Og tage Arkiv via en app som i dag, når jeg har det behov. 

Men jeg er skam spændt på hvad de melder ud, når de fortæller mere om 4k boks, teknik og principper.

Så mangler vi bare nogle UHD kanaler, kunne det lyde som en spøjs, næsten sarkastisk kommentar :-)
Jeg vover et øje og gætter på at der med udgangen af 2017 er 2-3 UHD kanaler hos YouSee og med udgangen af næste år, 2018, er 5-8 kanaler. Mange vil nok tænke "optimist", så det skal blive spændende af finde indlægget frem om 1 og 2 år, og se om jeg skal ændre brugernavn til Nostradamus Wink
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu