recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ultra short throw projektor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ultra short throw projektor

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2016 kl. 18:49
Brug denne calculator:

http://www.projectorcentral.com/Sony-VPL-HW45ES-projection-calculator-pro.htm

Jeg har brugt Sony HW45, som eksempel. Den er i stand til, at smide godt 100" op, på den angivne afstand...

Et 100" billede er 87" bredt (ca. 220 cm.).
Med en throw ratio på 1.5, skal linsen befinde sig (1,5 * 220 cm.) 330 cm. fra lærredet, så har du en ide om, hvor stort billede, du skal regne med, på en given afstand...
Husk, der gås ud fra, at der er tale om et lærred i 16:9 format.

Med en BenQ 1070, der er monteret lige over ens siddeplads, er det faktisk ofte et problem, at billedet bliver for stort, så hvis du vælger en med ST, skal den helst stå på et lille bord, forrest i lokalet...

BenQ 1070, monteret med en linseafstand på 3,20 m., vil være i stand til, at levere et billede fra 96" - 125". 125" er STORT på den afstand.

Hvis du har planer om, at loftsmontere, lige over din siddeposition, vil en throw ratio omkring 1,2-1,5 være ideelt, hvilket de omtalte projektorer, uden ST-betegnelsen, lever fint op til, med deres begrænsede zoom.

Hvis du vælger en bedre projektor, vil Sonys modeller også være særdeles egnede, med deres væsentligt større zoomområde.

Redigeret af Supergris - 14-September-2016 kl. 19:40
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.

Til top
BrianSPC Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-Marts-2010
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BrianSPC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2016 kl. 08:47
Prøv at google Philips Screeneo

Jeg haft en HDP1590 og har lige opgraderet til en HDP1690, en ny model som vist hedder 2190 er lige kommet, men den er med gløde pære, og de andre har LED hvilket giver 30.000 timer og hurtig opstart, samt lavt støjnirvue.

Alle disse modeller kan så helt henne ved lærred, enten hænge i loftet eller stå neden for lærred og 50 cm ud fra lærred laver den 100" billed.
1590 og 1690 er kun 720p,  men selv om jeg pt har et 76" lærred, så er kvaliteten 100% i orden, og synes at det står mindst lige så flot som en 1080P

Den nye model de har lavet er 1080p.

Prisen på en 1690 er lige faldet, og koster lige nu kun 7000kr, de kostede i starten 10-15.000kr

http://www.usa.philips.com/c-p/HDP1690_F7/screeneo-screeneo-smart-led-projector

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2016 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Brug denne calculator:

http://www.projectorcentral.com/Sony-VPL-HW45ES-projection-calculator-pro.htm

Jeg har brugt Sony HW45, som eksempel. Den er i stand til, at smide godt 100" op, på den angivne afstand...

Et 100" billede er 87" bredt (ca. 220 cm.).
Med en throw ratio på 1.5, skal linsen befinde sig (1,5 * 220 cm.) 330 cm. fra lærredet, så har du en ide om, hvor stort billede, du skal regne med, på en given afstand...
Husk, der gås ud fra, at der er tale om et lærred i 16:9 format.

Med en BenQ 1070, der er monteret lige over ens siddeplads, er det faktisk ofte et problem, at billedet bliver for stort, så hvis du vælger en med ST, skal den helst stå på et lille bord, forrest i lokalet...

BenQ 1070, monteret med en linseafstand på 3,20 m., vil være i stand til, at levere et billede fra 96" - 125". 125" er STORT på den afstand.

Hvis du har planer om, at loftsmontere, lige over din siddeposition, vil en throw ratio omkring 1,2-1,5 være ideelt, hvilket de omtalte projektorer, uden ST-betegnelsen, lever fint op til, med deres begrænsede zoom.

Hvis du vælger en bedre projektor, vil Sonys modeller også være særdeles egnede, med deres væsentligt større zoomområde.

Jeg har netop solgt en Sony HW50ES da den kun ville kunne lave et 2m bredt billede på min afstand - den havde ellers et rigtigt fint billede.

BenQ W2000 har maksimum ratio for hvad der vil være acceptabelt i mit rum (Den er 1.15). 

Af de inputs der har været (som ikke koster $20k Smile), ser det ud til, at BenQ er et godt bud hvis ratio skal være lavere. Den Philips der linkes til, synes jeg ikke er interessant da opløsning ikke er 1080p.

EDIT: MIssede 1080p kommentaren ovenfor. Må kigge nærmere på den.

Redigeret af Jonas_h - 15-September-2016 kl. 10:33
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2016 kl. 13:38
Til top
BrianSPC Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-Marts-2010
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BrianSPC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2016 kl. 13:41
Ja det er den nye Screeneo model i 1080p

Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2016 kl. 15:49
Lg laver også en ultra short throw projektor LG PF1000U i full HD om med LED lampe og lav støj til en meget rimelig pris:

Mvh
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 694
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cgmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2016 kl. 09:46
Der findes osse Optoma GT5000. Den kan lave 100" fra 30cm..
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2016 kl. 20:17
BenQ skulle gerne have en ny på vej som også er en ST-model: http://www.benq.dk/product/projector/W1210ST/features/

Den må været meget ny, for kan ikke se den i nogle webshops endnu.

Den Optoma ser også interessant ud! Skal have et 300cm bredt billede, så er vigtigt med lys.
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2016 kl. 15:45
Et 300 cm bredt billed er altså ret hård kost for en short throw projektor og nok en direkte dårlig ide til en ultra short throw projektor - en optik der på meget kort afstand skal lave et billed der har en ensartet lystyrke og som er korrekt fokuseret i hele billedfladen på så stort et lærred er en ret kostbar sag som nok ikke sidder i en budget projektor - selv den nye SIM2xTV begrænser sig til et 110 tommer lærred:

Hvis 300 cm er et krav så gå efter en almindelig projektor i god kvalitet i 15 til 20 kkr. klassen og glem ST og UST.
Selvom budget projektorerne under 10 kkr giver rigtigt meget for pengene så stiger kravet til projektorens kvalitet kraftigt med arealet på lærredet.

Mvh
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2016 kl. 15:52
I know - men jeg er nødt til at skrue på enten billedstørrelse eller projektorkvalitet og den billedstørrelse de gode projektorer kan levere i mit rum, er for mig, et større kompromis end optimal billedkvalitet.

Så min beslutning er at købe noget billigt nu (i et rum som som jeg skal have i ca. 2 år) og når laser+4k er blevet mere alment, så slår jeg til dér hvor jeg også har et mere permanent rum.

Kan skrive om oplevelserne i tråden når jeg er kommet videre.
Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-April-2007
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2016 kl. 07:50
Jeg er selv ved at lave hjemmebio i min stue hvor jeg skal bruge en UST og hvor jeg heller ikke (altid) kan mørklægge. Har med interesse fulgt med i udviklingen inden for UST projektorer og tror at den rigtige nu er kommet på markedet. Viewsonic LS820. Den leverer 1500+ lumens i nogenlunde kalibreret lysstyrke og 3000 lumens når ungerne skal ske tv i fuld sollys. Et 3 meter bredt lærrede er overhovedet ikke noget problem - du kan gå væsentligt højere. Du kan finde en test af den på projectorcentral.

Den tricky del bliver at vælge lærrede. UST projektorer kræver specielle lærreder - særligt hvis lærredet skal optimeres rum hvor lys ikke kan kontrolleres helt.
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2016 kl. 10:03
Jeg har modtaget min BenQ W1210ST denne uge som har throw på 0.69. Dvs. 3m bredt billede på ca 2m afstand fra lærred. Det er ikke ultra-ultra short throw, men det er noget af det laveste jeg kunne finde.

Har ikke prøvet den endnu, men skal nok poste et par billeder når den er oppe.
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu