Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
|
Sendt: 01-Maj-2010 kl. 19:45 |
Med den BER, så er signalet ikke i orden, da det jo skal være på 0.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 1998
|
Sendt: 01-Maj-2010 kl. 19:56 |
Jeg kan se at du har to tunere. Der er påfaldende meget forskel på dem. Min boks har kun een tuner så jeg er ikke bekendt med om det er normalt. Tuner 1 har meget lav signalstyrke og der er fejl på signalet. Der er også fejl på signalet på tuner 2 men signalet ser OK ud i styrke (med mindre der skulle have stået minus 3,5).
Jeg vil tro at du kan komme af med problemerne hvis du få lavet en ordentlig fordeling af signalet til de tre boliger. Jeg vil tro at det kan laves ved at sætte en forstærker med tre udgange op der hvor signalet kommer ind i huset, og trække en separat antenne ledning derfra til hver bolig. Det er i hvert flad den almindelige måde at lave det på. Det er dog klart at det ikke nytter noget at forstærke signalet hvis det allerede er ringe før forstærkeren. Jeg kan ikke fortælle dig hvor fejlen ligger men årsagen er sikkert at det er noget klamp der er lavet.
tvkartoffel
Redigeret af tvkartoffel - 01-Maj-2010 kl. 20:10
|
|
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19555
|
Sendt: 01-Maj-2010 kl. 20:17 |
toffo skrev:
jeg synes det er fusket lavet af kabelnet folkene fordi de forsyner samme signalstyrken der er beregnet til en husstand til 3 husstande. |
Har kabelnetfolkene da lavet installationen? Det er let nok at kalde forlk for fuskere, selvom man ikke kender baggrunden. Jeg har været med til at indføre kabeltv et par steder. Oftest er almindelige antenneanlæg i byggerei lavet op til cirka 1990 som seriekoblede, hvis ikke de blev lavet til TDC eller Stofa dengang.Var der en lilel antenneforening til er par huse lavede man et stjernenet der forsynede de enkelte opgange og herefter seriekoblede man lejligheder i hver opgang. Let og billigt. Når der så derefter kom "rigtig kabeltv" til, kunne man vælge at fortsætte med seriekoblingen, eller trække nye kabler. Det sidste er bare ikke helt så let som man gerne vil gøre det til og derfor er mange anlæg i dag stadigvæk seriekoblede.......
toffo skrev:
Tuner 1. Signalstyrke: svinger mellem -9,1 og -10.
Tuner 2. Signalstyrke: 3,5
|
Alene det at du har forskellig signalstyrke på dine tunere tyder på et anlæg hjemme hos dig der ikke er for godt. Hvordan har du lavet fordelingen efter antennestikket i væggen? Klaus
|
|
toffo
Junior bruger
Oprettet: 21-Maj-2009
Point: 44
|
Sendt: 01-Maj-2010 kl. 21:12 |
Mange tak for jeres svar. Det hjælper lidt på forståelsen af hvad de forskellige tal betyder. Der er 2 tunere i min boks åbenbart ja. Og signalstyrken til de 2 er af en eller anden grund ikke ens...
Det er Dansk Kabel TV der har lavet installationen. De har trukket kabel fra vejen ind gennem indkørslen og ind i min lejlighed oppe på loftet. Derfra er der så sat 1 forstærker på som forsyner alle 3 husstande med 1 signal. 1 kabel går ned til et stik i min stue. Der har jeg så sat et T stik på for at trække kabel ind til tv på soveværelset og i stuen. Har lige købt et nyt antenne kabel til 200kr til mit tv i stuen. Men det gjorde ingen forskel overhovedet. Øv. Hvis signalet ind til mig er stærkt nok til jeg kan få det jeg betaler for er jeg sådan set ligeglad med hvordan det er lavet. Hovedsagen er jo det virker.
TVkartoffel. Hvem skal så betale for sådan en forstærker? Min udlejer har været her for at skifte forstærkeren ud for at se om det løste problemet. Men det hjalp ikke det mindste. Håber de kan få pengene tilbage for den ellers er det jo spildt. Min udlejer har efter at have vurderet sagen kontaktet den ansvarlige for installationen i mit område. Han kommer på mandag med en masse fancy måleudstyr som skal afgøre om det er signalet udefra der er for svagt. Hvor han har tænkt sig at måle er jeg ikke klar over... Men går ud fra han måler inden forstærkeren. Og måske efter...
Det kan da ikke passe jeg selv skal betale for en forstærker med 3 udgange kan det? Og hvis det er mig der står med regningen går jeg ud fra mine 2 naboer også vil betale lidt til det. Det er jo trods alt mig der sidder på signalkablet der kommer udefra :)
|
|
Radiomanden
Platin medlem
|
Sendt: 01-Maj-2010 kl. 21:18 |
toffo skrev:
Der er 2 tunere i min boks åbenbart ja.
|
ja det er der da. Hvordan skulle den ellers virke som tiltænkt hvis ikke der var. Det er jo en PVR.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
toffo
Junior bruger
|
Sendt: 01-Maj-2010 kl. 21:25 |
Ved ikke hvad PVR er. Gik ud fra det var en boks der kun havde DVB-C for det er alt jeg skal bruge. Det er også ligemeget om den så havde 10 tunere. Bare de virker optimalt. Tunerne skal nu nok virke. Men som der står ovenfor så har de kloge hoveder konstateret at der faktisk ER noget galt med signalet.
For god ordens skyld viserTuner 2 +3,5. Ikke minus :)
Redigeret af toffo - 01-Maj-2010 kl. 21:25
|
|
Radiomanden
Platin medlem
|
Sendt: 01-Maj-2010 kl. 21:33 |
Sagt på en anden måde, hvordan vil du kunne optage på den og se en kanal samtidig hvis ikke der var 2 Tunere i.? Kanalerne ligger jo ikke på samme Quam (MUX).
|
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
|
Sendt: 01-Maj-2010 kl. 22:27 |
Hej.
Jeg må indrømme at jeg ikke helt kan gennemskue hvem der ejer hvad og hvem der er ansvarlig for at det virker efter hensigten. Jeg kan dog ikke se at der skulle være nogen grund til at du alene skal betale for antenneforstærkeren, hvis formålet med den er levere signal til naboen. Det siger vel sig selv.
Hvis jeg var dig ville jeg prøve at tage T-stykket af så du leverer signalet til boksen så direkte som muligt. Det er helt sikkert ikke en god ide at have et T-stykke på hvis signalet i forvejen ikke er så godt. Prøv så at se om ikke du får nogle bedre værdier for modtagelsen. Her hos mig kan man ikke have et T-stykke på. Det er der ikke signal nok
til.
tvkartoffel
Redigeret af tvkartoffel - 01-Maj-2010 kl. 22:35
|
|
Bobben
Super bruger
Oprettet: 26-Maj-2007
Sted: Norway
Point: 358
|
Sendt: 01-Maj-2010 kl. 22:54 |
Radiomanden skrev:
Med den BER, så er signalet ikke i orden, da det jo skal være på 0. |
Siden begge tunerene viser eksakt BER= 1.00 E-06 (en bitfeil pr. Mbit) så jeg tipper at tunern ikke klarer å måle mindre BER. DVB definerer 2.00 E-04 som feilfritt (det gir BER <10E-11 etter Reed Solomon feilkorrigering) og det er betydelig dårligere enn 1.00 E-06.
|
|
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19555
|
Sendt: 01-Maj-2010 kl. 23:18 |
toffo skrev:
Der har jeg så sat et T stik på for at trække kabel ind til tv på soveværelset og i stuen. Har lige købt et nyt antenne kabel til 200kr til mit tv i stuen. Men det gjorde ingen forskel overhovedet. Øv. Hvis signalet ind til mig er stærkt nok til jeg kan få det jeg betaler for er jeg sådan set ligeglad med hvordan det er lavet. Hovedsagen er jo det virker. |
Så prøver jeg lige igen: Fjern alt (kabel til 200 kr er fløjtende ligegyldigt, det kan laves seriøst for en flad 50'er) og sæt 1 kabel direkte i dit antenensik på væggen og lad det gå direkte i din boks. Derved ved du om der er signal nok hos dig eller ej. T fordelere er oftest der arrigste lort, så det kan let være der din fejl er. Hvad siger naboerne på samme streng? Klaus
|
|
Radiomanden
Platin medlem
|
Sendt: 01-Maj-2010 kl. 23:26 |
Ja den slags skal man holde sig fra, brug i stedet en ordentlig fordelerdåse med F- Connectorer, det er en LANGT bedre måde at gøre det på, og hvis lavet korrekt, giver mindre tab. Som også skrevet 3126 skal have det mest direkte signal som er muligt uden noget andet imellem.
|
|
|
toffo
Junior bruger
|
Sendt: 01-Maj-2010 kl. 23:28 |
Jeg har selvfølgelig prøvet at tage T stikket af og kørt med det dyre kabel DIREKTE fra stik til boks uden noget imellem. Endda tværs over gulvet for at være sikker på at der ikke er noget der forstyrrer på nogen måde. Men der er ingen kvalitets forskel overhovedet. Hverken analogt eller digitalt. Billedet er rimelig grynet/grumset på nogen kanaler på analog. Det er faktisk kun DR1/2 og TV2 der står tilfredsstillende. Resten af kanalerne er ikke for gode på det analoge.
På digitalt er det som sagt enten signal eller ikke signal. Der er ikke nogen mellemvej med fx billede uden lyd eller omvendt.
Naboernes signal er godt og vel det samme som mit. Men jeg er den eneste der modtager Digitalt da jeg har lejet en boks... De andre 2 husstande kører stadig analogt signal...
|
|