recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Undertekst 21:9 format
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Undertekst 21:9 format

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Undertekst 21:9 format
    Sendt: 07-December-2011 kl. 09:42

Så fik jeg bygget min nye hjemmebio med 21:9 lærred og projektor som kan afspille i det format, men undertekster ligger i "black bars" ved afspilning fra TV signalet ( Yousee 3126 )

Se  billed eksempler herunder:

Med synlige undertekster, men billedet ikke udfyldt til afmaskning.

Billede udfyldt til afmaskning, men halvdelen af undertekster mangler.

Jeg ved godt at det ikke kan rettes hos mig, men kan jeg skrive til f.eks Yousee og høre om de vil flytte undertekster op i billedområdet eller skel det rettes hos signal leverandøren ( DR,TV2, Canal+, etc. )

Er der en der ved noget eller har kendskab til dette.

NB. På nogle af Canal+ kanalerne ligger undertekster i billedet, men selvfølgelig ikke på Canal+HD

Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vijnana Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2011 kl. 22:00
Det er nok ikke muligt at flytte på underteksterne på film sendt i TV. Men forhåbentlig ved du at Philips og Oppo laver BD-maskiner der kan ?
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 2406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stampe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2011 kl. 22:27
De 99,999% af os der ikke har 21:9 er altså ganske tilfredse med at noget af teksterne er i den sorte bar, så NEJ de skal ikke flyttes op i filmen blot for at tilfredse et mikroskopisk mindretal, der har valgt et perifært format ....... sagt med et lille Wink
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2404
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2011 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

De 99,999% af os der ikke har 21:9 er altså ganske tilfredse med at noget af teksterne er i den sorte bar, så NEJ de skal ikke flyttes op i filmen blot for at tilfredse et mikroskopisk mindretal, der har valgt et perifært format ....... sagt med et lille Wink

De 99,999% af os der ikke har 21:9 glæder os til at tv stationerne følger TV2's eksempel og dropper det der crap med at indlejre tekster direkte i billedet. Vi glæder os til at teksterne ligger som DVB Subs så afspilleren selv kan bestemme hvor på skærmen de placeres og fx. tage højde for et 21:9 format.

For øvrigt mener 100% af mig at det er ret lamt at ophøje egne meninger til noget der lyder som om at man snakker på vegne af "folket".. Smile
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2011 kl. 12:59
Det var bare det jeg mente, som strandvasker siger, hvis signaludbyder ligger undertekster som DVB sub så havde man selv muligheden for at ligge dem hvor de passer i et 16:9 eller 21:9 setup.

Jeg har skrevet til Canal+ for at høre om de på deres HD kanal kan lave undertekster om så de ikke er indlejret i billedet, og lagt nede i "black bars". Jeg kommer tilbage med svar fra dem.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 01:34
Canal Digital (ikke Canal+) sender faktisk underteksterne som DVB Subs på deres HD kanaler - det er YouSee, der i dette tilfælde indbrænder dem i billedet før de sender dem videre.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu