recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Uni-fjbt. - hvad er undskyldningen?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUni-fjbt. - hvad er undskyldningen?

 Besvar Besvar Side  123 24>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Emne: Uni-fjbt. - hvad er undskyldningen?
    Sendt: 01-Januar-2008 kl. 22:27

Jeg sidder og surfer lidt i folks indlæg, og det slog mig hvor ofte jeg oplever folk, såvel i fora'ene som når jeg er på kundebesøg, der bander og svovler over en nærmest uoverskuelig mængde fjernbetjeninger. Når jeg så samtidig oplever hvor ustyrligt glade folk bliver for deres anlæg, når de har en universal-fjernbetjening der er sat ordentligt op, så selv konen kan finde ud af at bruge det - så undrer det mig at der er så mange der afholder sig fra at springe ud i det. Det kan simpelthen løfte éns setup _betydeligt_, og ikke mindst resultere i at konen ikke ser anlægget som en klods om benet, men som en underholdnings-kilde som hun faktisk helst ikke vil af med igen - og DET er meget værd... Derfor undrer jeg mig lidt over hvad folks "undskyldninger" for at fortsætte i fjernbetjenings-helvedet egentlig er. De typiske argumenter jeg hører er:

"Det er for dyrt!"

Så skal man godt nok være nærig. En investering på måske 1-3.000,- eller endda mere, er peanuts i de flestes setup, når man tænker på hvor meget det løfter brugsglæden, i relation til hvor mange penge man ellers har brugt. Prøv at regne prisen på dit samlede system sammen, og tænk så på hvor meget du vil investere i at løfte glæden ved dit system med bare 10%. 

"Det er for svært!"

Det kan jeg godt forholde mig til. Det kan være uoverskueligt at sætte op. Fint - det kan man betale sig fra. Jeg er allerede ved at have vænnet folk til at det er en god idé at betale mig 2500,- for "lige at pille lidt ved fjernbetjeningen", fordi folk kan se at de får bedre billede ud af det. På samme måde kan man få rigtigt meget ud af at betale en installatør et par tusinde eller hvad det nu vil koste, at få programmeret en universal-fjernbetjening til éns system. Hvis man synes det er for dyrt at betale et par tusser for dét - så hop tilbage til punkt 1...

"Det har jeg prøvet, det fungerer alligevel ikke!"

Så har man enten valgt den forkerte fjernbetjening, programmeret den forkert, eller begge dele. Med en ordentligt opsat Logitech kan man i langt de fleste setups rent faktisk nå dérhen hvor man trykker "se TV", og så tænder dét man skal bruge for at se TV. Bare fordi det ikke virker første gang, er det ikke ensbetydende med at det ikke kan lade sig gøre.

Så kort sagt: Hvis du sidder med et fjernbetjeningshelvede på sofabordet, hvad er så begrundelsen for at Ï ikke har gjort noget ved det? (Jeg er oprigtigt nysgerrig!) Er det i virkeligheden fordi I ikke har oplevet hvor fedt det egentlig er at have et helt, sammenhængende system der bare spiller? I så fald, så prøv at tænke på hvordan et B&O system virker. Sådan kan dit system også virke, det kræver bare at installatøren tænker sig lidt om.

Folk med højst to fjernbetjeninger er selvsagt fritstillet fra spørgsmålet...

Til top
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2008 kl. 22:46
Som konvertit, må jeg give Otto ret.

Prøvede med en Logitech remote, og det syns jeg absolut ikke fungerede optimalt, skulle trykke alt for mange gange på knapperne for at få det resultat jeg gerne ville have...

Men efter at have postet en betragtelig sum penge i et ordentligt anlæg til at betjene min voksende vognpark, så er det skønt at sidde med en B&O lignende betjening, når ellers tv'et reagerer på kommandoerne (en ting jeg lige skal have kigget lidt mere på), er det skønt at kunne trykke på én knap for at vælge en indgang og starte de aktuelle apparater, og hvordan jeg nogensinde har kunnet leve uden, er mig totalt uforståeligt...

Der er stadig et stykke vej til den betjening man har hos B&O, men bare det at nærme sig, er skønt :-)

Spring ud i det folkens, det er skønt kun at have en enkelt pind til alle apparaterne :-)
Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
Lintronic 238 med Beo5!|Qnap209Pro 500gb|PS3
Hjemmebio
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2008 kl. 23:33

Tjahh. .  først ser man sig jo overvundet i antallet af hjemlige remotes, og så se man sig vel overvundet i udbudet/kvaliteten af uni. remotes .

Hver gang jeg tar tilløb til en universal, strander det på min Pio DVD- recorder . Dennes remote har 55 ( ! ! ) taster, - hvoraf en del er så "specielle",at jeg har behov for selv at kunne navngive tasterne. Det begrænser udbudet , - men fordyrer det også .

Har efterhånden overvejet at acceptere et slutmål på 2 fjernbetjeninger.

Ku faktisk være fedt med en "Recorder"- test af en billig (ca500),en mellem(ca 1500) og en dyr(over 3000) programerbar fjernbetjening ? ?  

Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2008 kl. 00:10
Grunden til at jeg ikke har gjort det er, at den nuværende multi (som fulgte
med anlægget) ikk kan betjene nogle funktioner alligevel og jeg ender med
at bruge samtlige remotes alligevel.

Derfor har jeg ikke købt en anden.. for frygter det bliver en halv løsning hvor
jeg alligevel er nødt til at finde den originale remote frem.
Til top
XERYUS Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 17-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2008 kl. 00:12

Jeg vil også give otto ret, der er en verden til foreskel, jeg droppede 5 og fik en som iflg Lennon er i den dyre ende, en Nevo Q50 som styre tv, forstærker, dvd, subwoofer, og lys, jeg har også en Nevoconnect som er en Irblaster som fjernbetjeningen komuniker med via Z-wave, nevoconnect har desuden 6 porte der alle kan være ir udgange, spændings føler, video føler og rc232 udgange. den medfølgende software er rimelig nem og rode med, og er let og overskuelig

http://www.mynevo.com/html.php?page_id=345



Redigeret af XERYUS - 02-Januar-2008 kl. 00:16
Til top
----OR---- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 787
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2008 kl. 03:35
Jeg har haft flere uni. remotes, lige fra Philips Pronto til Harmony 1000 med Z-wave extender. Ingen var optimale. Nu har jeg fundet een der dur: Harmony 555. Nu har jeg kun een på bordet
Der er lige præcis de knapper der skal være og resten kan lagres i displayet.
Styrer Pana plasma, Sony ES 50, Dreambox og Sony RDR 870 HDD.
Til top
smiletime Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 252
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2008 kl. 04:56

Jeg skal helt sikkert også en universal fjernbetjening, når jeg får købt mig en fladskærm og et hfx mini mediecenter. Er meget lun på denne her fjernbetjening. Det lyder godt, at man opgradere databasen via usb'en.

http://www.mcubed-store.com/catalog/product_info.php?product s_id=238&osCsid=99e83a93e76543239b4e03d37a32696e  

Kan jeg så uden problemer programmere den til at styre Thule 350 serien for- og effektforstærker fuldt ud som thule's egen fjernbetjening kan?
Den koster jo omkring de 3000 kroner!



Redigeret af smiletime - 02-Januar-2008 kl. 05:00
Til top
Larxox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1025
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2008 kl. 08:39

Hej!

Helt enig Otto!

Jeg har købt en Logitech 885 Remote og kombineret dem med et Frislev møbel med stoflåger - Så har man et system, som kan indeholde et utal af grimme bokse, som selv konen kan betjene!

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2008 kl. 08:46
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Så kort sagt: Hvis du sidder med et fjernbetjeningshelvede på sofabordet, hvad er så begrundelsen for at Ï ikke har gjort noget ved det?

Folk med højst to fjernbetjeninger er selvsagt fritstillet fra spørgsmålet...

Dovenskab !!

Så en multi remote står øverst på indkøbt listen i det nye år.
Desværre findes der vist ikke en remote der kan det hele, ville gerne have en med ir, radiobølger(til at styre lys kontakterne), samt BT

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2008 kl. 09:05
Jamen det er et "helvede" med alle de fjernbetjeninger! Jeg ville sørme gerne have et sag, som virker - og helst hvor det umiddelbart er logisk og nemt, og hvor jeg kan vælge en knap for BD og en for HD osv osv. De udgaver jeg har set, stemmer tasteturvalget ikke med de typer af anlæg som jeg har. Det betyder at man er nødt til huske, at når jeg vælger min BD, så hedder den på tasteturet f.sks. VCR - og så kan det være lige meget 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2008 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

"Det er for dyrt!"

Så skal man godt nok være nærig. En investering på måske 1-3.000,- eller endda mere, er peanuts i de flestes setup, når man tænker på hvor meget det løfter brugsglæden, i relation til hvor mange penge man ellers har brugt. Prøv at regne prisen på dit samlede system sammen, og tænk så på hvor meget du vil investere i at løfte glæden ved dit system med bare 10%. 

Tja, Otto. Hvis du tør give den samme garanti som disse producenter af multifjernbetjeninger gør, med at den kan styre alle apparater, så har du vovet dig ud i noget, som måske kan vise sig at blive en overraskelse for dig.

Nu har jeg prøvet 2 forskellige multifjerbetjeninger, og begge har glimrede ved, at ikke kunne styre en eller flere af mine apparater eller lyset.

Philips RU880, betragter jeg som een af verdens bedste fjerbetjeninger. Den brillierede ved at kunne styre alt, inkl. lys på RF. Det gik også vældigt godt, lige indtil jeg fik nyt TV (Samsung M71) for 1 år siden. For der kom den til kort. Den kunne ikke engang lære Samsung´s koder.

For nogle måneder siden investerede jeg så i en Philips RC9800i, en stor klods med touchscreen, som jeg dog på forhånd vidste ikke kunne styre lyset. De geniale mennesker til Philips, de har valgt at ikke vidreføre deres lysstyring
Nå, men denne RC9800 den kan også styre alt, siger de. Men den er kommet til kort med min Humax DVB-C receiver. Den kan ikke engang lære IR koderne. Og det er på trods af, at det kunne den efterhånden meget gamle RC880, som vel er ved at have 10 år på bagen nu.

Så jeg har altså pt. 2 stk meget dyre og såkaldt multifjernbetjeninger liggende, som begge fejler med en af mine enheder.

Så bliver det altså pludselig dyrt!

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

"Det er for svært!"

Det kan jeg godt forholde mig til. Det kan være uoverskueligt at sætte op. Fint - det kan man betale sig fra. Jeg er allerede ved at have vænnet folk til at det er en god idé at betale mig 2500,- for "lige at pille lidt ved fjernbetjeningen", fordi folk kan se at de får bedre billede ud af det. På samme måde kan man få rigtigt meget ud af at betale en installatør et par tusinde eller hvad det nu vil koste, at få programmeret en universal-fjernbetjening til éns system. Hvis man synes det er for dyrt at betale et par tusser for dét - så hop tilbage til punkt 1... 

Hmm, er du sikker på du kan klare det for 2500,- ?

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

"Det har jeg prøvet, det fungerer alligevel ikke!"

Så har man enten valgt den forkerte fjernbetjening, programmeret den forkert, eller begge dele. 

Hmm, jeg begynder næsten at blive provokeret til at ville ofre 2500,- nu

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Så kort sagt: Hvis du sidder med et fjernbetjeningshelvede på sofabordet, hvad er så begrundelsen for at Ï ikke har gjort noget ved det? (Jeg er oprigtigt nysgerrig!) Er det i virkeligheden fordi I ikke har oplevet hvor fedt det egentlig er at have et helt, sammenhængende system der bare spiller? I så fald, så prøv at tænke på hvordan et B&O system virker. Sådan kan dit system også virke, det kræver bare at installatøren tænker sig lidt om.

Folk med højst to fjernbetjeninger er selvsagt fritstillet fra spørgsmålet...

Jeg kan ikke få mit setup til at køre medmindre jeg bruger mindst 2 såkaldt multifjernbetjeningerne, som producenten påstår kan styre alt!

Alt er ikke lig med alt, heller ikke i den her verden!

PS. Jeg har også en PS3

 



Redigeret af Kandersen - 02-Januar-2008 kl. 10:12
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2008 kl. 10:23

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

PS. Jeg har også en PS3

Der findes 3.parts produkter, så man kan styre PS3 via IR. Med lidt held kommer der snart en anmeldelse af sådan et her på siderne

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 24>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu