|
UPDATE Har jeg virkelig tabt 12.000,-? |
Besvar | Side <1234 7> |
Forfatter | ||
Allan Olesen
Guld medlem Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
Sendt: 22-November-2008 kl. 17:15 | |
Du skriver om "Wuptis glansnummer" uden at fortælle, hvad du mener hermed. Hvad har din far helt præcis fået at vide, da han tog kontakt til dem? Skal vi forstå det sådan, at Wupti har svaret, at din far ikke har nogen reklamationsret, fordi TV'et er parallelimporteret? |
||
Bjerrehuus
Super bruger Oprettet: 30-Marts-2007 Status: Offline Point: 327 |
Sendt: 22-November-2008 kl. 18:23 | |
Njah, jeg er ikke 100% sikker på hvad der eksakt blev sagt, men i retning af at de kun ydede 1/2 års garanti på fjernsynet, da det er parallelimporteret. |
||
Slipknot
Junior bruger Oprettet: 14-November-2008 Status: Offline Point: 22 |
Sendt: 22-November-2008 kl. 18:25 | |
Der står altså ingen steder at en butik bare partou skal reparere et produkt der er 1,5 år gammel. Du har efter købeloven 6 måneders fuld garanti, derefter har du 1,5 års reklamationsret hvor de skal bevises at fejlen har været der fra start. Det er rigtigt nogle forhandlere har været flinke og har kunnet hjælpe kunder hvis leverandøren ligeledes har hjulpet. Men i parralelimport sager vil Samsung selvfølgelig ikke hjælpe fordi det ikke er et produkt købt med deres garanti som er speciel for Norden. Du skal som kunde hvis noget er meget billigere end andre steder, være på vagt overfor specielle forhold. |
||
Bjerrehuus
Super bruger Oprettet: 30-Marts-2007 Status: Offline Point: 327 |
Sendt: 22-November-2008 kl. 18:57 | |
Interessant, hvad siger I andre til den udlægning? |
||
Sandal
Guld medlem Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
Sendt: 22-November-2008 kl. 19:18 | |
Helt korrekt! Men ved forbrugerelektronik må det nok antages, at være konstrueret til at holde i mere end to år, hvorfor mangler må formodes at have været der fra start, medmindre forbrugeren har håndteret produktet forkert.
Absolut forkert! Der er en to årige reklamationsret på fabrikationsfejl/mangler. De første 6 måneder, er der en formodningsregel, der foreskriver, at mangler fremkommet i denne periode, antages at have været der ved levering. Altså er det sælgeren der skal bevise det modsatte. Det har intet med garanti at gøre. |
||
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
||
niepe
Guld medlem Oprettet: 22-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1120 |
Sendt: 22-November-2008 kl. 20:21 | |
Hvorfor så ikke bare sige 2 års garanti...Så slipper man for en masse bøvl men "kreative" forhandlere og unødige sager i diverse klagenævn... |
||
MJ (udmeldt)
-- Oprettet: 16-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2917 |
Sendt: 22-November-2008 kl. 20:27 | |
Fordi garanti er noget der stiller dig bedre end købeloven fordrer. Garanti er ikke en defineret størrelse. |
||
niepe
Guld medlem Oprettet: 22-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1120 |
Sendt: 22-November-2008 kl. 20:31 | |
klippet fra : http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/2/ Købers bevisbyrdeHvis en fejl viser sig senere end 6 måneder efter leveringen, er det forbrugeren, der skal bevise, at fejlen eller dens årsag var til stede på leveringstidspunktet. Faldt lige over denne: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=86 Så Otto har vist taget denne diskussion mindst 1 gang før .. Redigeret af niepe - 22-November-2008 kl. 20:42 |
||
niepe
Guld medlem Oprettet: 22-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1120 |
Sendt: 22-November-2008 kl. 20:35 | |
Netop.. Jeg ville helt klart foretrække 1 års garanti i stedet for de 2 år elastik replamations ret..... Var der forresten ikke 1 års garanti på alt inden denne lovændring i 2002? |
||
HeartWare
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4800 |
Sendt: 22-November-2008 kl. 20:44 | |
Ikke lovmæssigt. Garanti har altid været noget forhandlerne frivilligt har givet.
Det var så normalt tidligere, at forhandlere gav 1 års garanti (i "kvalitet" svarende til de 6 måneders formodningsret, dvs., der blev ikke stillet spørgsmål ved en fejl), men da folketinget vedtog EU-direktivet om de 2 års reklamationsret trak de fleste forretninger denne service tilbage. |
||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
||
MJ (udmeldt)
-- Oprettet: 16-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2917 |
Sendt: 22-November-2008 kl. 22:28 | |
Dengang vi havde 12 måneders reklamationsret var vi dårligere stillet end i
dag hvor vi har 24 måneder (dobbelt op) med de første 6 måneder under en formodningsregel (bonus). Så det er rent guf til os forbrugere at vi blev bedre stillet rent lovmæssigt set. Så som svar til dig niepe: Nej dengang var der 12 måneders reklamationsret, altså en væsentlig ringere sikring end i dag. |
||
Allan Olesen
Guld medlem Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
Sendt: 22-November-2008 kl. 22:53 | |
For lige at præcisere:
Før lovændringen havde køber bevisbyrden i alle 12 måneder. Nu har sælger bevisbyrden de første 6 måneder, og derefter har køber bevisbyrden de næste 18 måneder. Men som det vist allerede tidligere er skrevet i tråden, er forskellen ikke så stor i praksis. Ryger en sag i Forbrugerklagenævnet, vil en sagkyndig undersøge varen, og så vil hans udtalelse som regel blive lagt til grund. |
||
Besvar | Side <1234 7> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |