recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - UPDATE Har jeg virkelig tabt 12.000,-?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUPDATE Har jeg virkelig tabt 12.000,-?

 Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Han tog kontakt til wupti, for at høre hvad han skulle gøre, men er blevet ramt af deres glansnummer, omkring parallelimport, hvilket min far ikke var bevidst om, da han købte fjernsynet, for 1½ år siden.

Du skriver om "Wuptis glansnummer" uden at fortælle, hvad du mener hermed.

Hvad har din far helt præcis fået at vide, da han tog kontakt til dem?

Skal vi forstå det sådan, at Wupti har svaret, at din far ikke har nogen reklamationsret, fordi TV'et er parallelimporteret?


Til top
Bjerrehuus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 18:23
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Han tog kontakt til wupti, for at høre hvad han skulle gøre, men er blevet ramt af deres glansnummer, omkring parallelimport, hvilket min far ikke var bevidst om, da han købte fjernsynet, for 1½ år siden.

Du skriver om "Wuptis glansnummer" uden at fortælle, hvad du mener hermed.

Hvad har din far helt præcis fået at vide, da han tog kontakt til dem?

Skal vi forstå det sådan, at Wupti har svaret, at din far ikke har nogen reklamationsret, fordi TV'et er parallelimporteret?




Njah, jeg er ikke 100% sikker på hvad der eksakt blev sagt, men i retning af at de kun ydede 1/2 års garanti på fjernsynet, da det er parallelimporteret.
Til top
Slipknot Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 14-November-2008
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 18:25

Der står altså ingen steder at en butik bare partou skal reparere et produkt der er 1,5 år gammel. Du har efter købeloven 6 måneders fuld garanti, derefter har du 1,5 års reklamationsret hvor de skal bevises at fejlen har været der fra start. Det er rigtigt nogle forhandlere har været flinke og har kunnet hjælpe kunder hvis leverandøren ligeledes har hjulpet. Men i parralelimport sager vil Samsung selvfølgelig ikke hjælpe fordi det ikke er et produkt købt med deres garanti som er speciel for Norden.

Du skal som kunde hvis noget er meget billigere end andre steder, være på vagt overfor specielle forhold.

Til top
Bjerrehuus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 18:57
Oprindeligt skrevet af Slipknot Slipknot skrev:

Der står altså ingen steder at en butik bare partou skal reparere et produkt der er 1,5 år gammel. Du har efter købeloven 6 måneders fuld garanti, derefter har du 1,5 års reklamationsret hvor de skal bevises at fejlen har været der fra start. Det er rigtigt nogle forhandlere har været flinke og har kunnet hjælpe kunder hvis leverandøren ligeledes har hjulpet. Men i parralelimport sager vil Samsung selvfølgelig ikke hjælpe fordi det ikke er et produkt købt med deres garanti som er speciel for Norden.

Du skal som kunde hvis noget er meget billigere end andre steder, være på vagt overfor specielle forhold.



Interessant, hvad siger I andre til den udlægning?
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 19:18

Oprindeligt skrevet af Slipknot Slipknot skrev:

Der står altså ingen steder at en butik bare partou skal reparere et produkt der er 1,5 år gammel.

Helt korrekt! Men ved forbrugerelektronik må det nok antages, at være konstrueret til at holde i mere end to år, hvorfor mangler må formodes at have været der fra start, medmindre forbrugeren har håndteret produktet forkert.

Oprindeligt skrevet af Slipknot Slipknot skrev:

Du har efter købeloven 6 måneders fuld garanti, derefter har du 1,5 års reklamationsret hvor de skal bevises at fejlen har været der fra start.

Absolut forkert! Der er en to årige reklamationsret på fabrikationsfejl/mangler. De første 6 måneder, er der en formodningsregel, der foreskriver, at mangler fremkommet i denne periode, antages at have været der ved levering. Altså er det sælgeren der skal bevise det modsatte. Det har intet med garanti at gøre.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af niepe niepe skrev:

Den dækker hvis DU kan bevise at fejlen var tilstede ved købet!!

(hvad tænkte de idioter på da den lov blev lavet

Der er ikke noget i vejen med loven, kun med den udlægning af den som visse dele af branchen har forsøgt at skabe et skræmmebillede om. Du skal ikke "bevise" noget som helst andet end at produktet ikke virker, da elektronik per definition har en forventet levetid på mere end 2 år. Derfor antages det at en fejl der opstår inden for 2 år per definition skyldes en fejl der var til stede ved købet. Sagen er klokkeklar, butikkerne kan ikke løbe fra reperationen.

Hvorfor så ikke bare sige 2 års garanti...Så slipper man for en masse bøvl men "kreative" forhandlere og unødige sager i diverse klagenævn...

Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 20:27

Fordi garanti er noget der stiller dig bedre end købeloven fordrer.

Garanti er ikke en defineret størrelse.

Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af niepe niepe skrev:

Den dækker hvis DU kan bevise at fejlen var tilstede ved købet!!

(hvad tænkte de idioter på da den lov blev lavet

Der er ikke noget i vejen med loven, kun med den udlægning af den som visse dele af branchen har forsøgt at skabe et skræmmebillede om. Du skal ikke "bevise" noget som helst andet end at produktet ikke virker, da elektronik per definition har en forventet levetid på mere end 2 år. Derfor antages det at en fejl der opstår inden for 2 år per definition skyldes en fejl der var til stede ved købet. Sagen er klokkeklar, butikkerne kan ikke løbe fra reperationen.

klippet fra :

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/2/

Købers bevisbyrde

Hvis en fejl viser sig senere end 6 måneder efter leveringen, er det forbrugeren, der skal bevise, at fejlen eller dens årsag var til stede på leveringstidspunktet.

Fejl, der har været til stede på leveringstidspunktet, er fx fabrikations- eller materialefejl. 

Hvis sagen behandles af Forbrugerklagenævnet, kan nævnets sagkyndige ved en undersøgelse af varen afklare, om fejlen var til stede på leveringstidspunktet.

Faldt lige over denne:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=86

Så Otto har vist taget denne diskussion mindst 1 gang før ..



Redigeret af niepe - 22-November-2008 kl. 20:42
Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 20:35
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Fordi garanti er noget der stiller dig bedre end købeloven fordrer.

Garanti er ikke en defineret størrelse.

Netop.. Jeg ville helt klart foretrække 1 års garanti i stedet for de 2 år elastik replamations ret.....

Var der forresten ikke 1 års garanti på alt inden denne lovændring i 2002?

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4800
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 20:44
Ikke lovmæssigt. Garanti har altid været noget forhandlerne frivilligt har givet.

Det var så normalt tidligere, at forhandlere gav 1 års garanti (i "kvalitet" svarende til de 6 måneders formodningsret, dvs., der blev ikke stillet spørgsmål ved en fejl), men da folketinget vedtog EU-direktivet om de 2 års reklamationsret trak de fleste forretninger denne service tilbage.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 22:28
Dengang vi havde 12 måneders reklamationsret var vi dårligere stillet end i
dag hvor vi har 24 måneder (dobbelt op) med de første 6 måneder under en
formodningsregel (bonus).

Så det er rent guf til os forbrugere at vi blev bedre stillet rent lovmæssigt
set.

Så som svar til dig niepe: Nej dengang var der 12 måneders reklamationsret,
altså en væsentlig ringere sikring end i dag.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 22:53
For lige at præcisere:
Før lovændringen havde køber bevisbyrden i alle 12 måneder.

Nu har sælger bevisbyrden de første 6 måneder, og derefter har køber bevisbyrden de næste 18 måneder.

Men som det vist allerede tidligere er skrevet i tråden, er forskellen ikke så stor i praksis. Ryger en sag i Forbrugerklagenævnet, vil en sagkyndig undersøge varen, og så vil hans udtalelse som regel blive lagt til grund.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu