recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - UPDATE Har jeg virkelig tabt 12.000,-?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUPDATE Har jeg virkelig tabt 12.000,-?

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2008 kl. 00:17
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det var så normalt tidligere, at forhandlere gav 1 års garanti (i "kvalitet" svarende til de 6 måneders formodningsret, dvs., der blev ikke stillet spørgsmål ved en fejl), men da folketinget vedtog EU-direktivet om de 2 års reklamationsret trak de fleste forretninger denne service tilbage.


Problemet med ordet "garanti" er at der er en anden lov, markedsføringsloven, som kræver at forretningen skal stille kunden væsentligt bedre end købeloven hvis ordet garanti bruges. Derfor er "garanti" et lidt farligt ord...
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2008 kl. 00:19
Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Njah, jeg er ikke 100% sikker på hvad der eksakt blev sagt, men i retning af at de kun ydede 1/2 års garanti på fjernsynet, da det er parallelimporteret.


Hvis du kunne få det udsagn på skrift, er det lige til forsiden på Ekstrabladet!! En mere åbenlys misforståelse af købeloven kan man næsten ikke forestille sig.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2008 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det var så normalt tidligere, at forhandlere gav 1 års garanti (i "kvalitet" svarende til de 6 måneders formodningsret, dvs., der blev ikke stillet spørgsmål ved en fejl), men da folketinget vedtog EU-direktivet om de 2 års reklamationsret trak de fleste forretninger denne service tilbage.


Problemet med ordet "garanti" er at der er en anden lov, markedsføringsloven, som kræver at forretningen skal stille kunden væsentligt bedre end købeloven hvis ordet garanti bruges. Derfor er "garanti" et lidt farligt ord...

Kunden var stillet bedre end efter Købeloven med den omtalte garanti.
Til top
Alland82 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 84
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2008 kl. 10:34

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det var så normalt tidligere, at forhandlere gav 1 års garanti (i "kvalitet" svarende til de 6 måneders formodningsret, dvs., der blev ikke stillet spørgsmål ved en fejl), men da folketinget vedtog EU-direktivet om de 2 års reklamationsret trak de fleste forretninger denne service tilbage.


Problemet med ordet "garanti" er at der er en anden lov, markedsføringsloven, som kræver at forretningen skal stille kunden væsentligt bedre end købeloven hvis ordet garanti bruges. Derfor er "garanti" et lidt farligt ord...

Kunden var stillet bedre end efter Købeloven med den omtalte garanti.

Jeg tror der i ovenstående bliver snakket lidt forbi hinanden.. Lovmæssigt var man med de forhenværende 12 mdr. reklamationsret stillet dårligere, men mange forhandlere gav hvad der svarede til 12 mdr. formodningsperiode, som en ekstra service. Efter loven så blev ændret, blev dette for mange ændret til de 6 mdr. som loven i dag foreskriver.

I det konkrete eksempel med Samsung tv'et, er det min vurdering at reklamationsretten skal dække for rep., da man jo må antage at det er en produktionsfejl, eftersom den samme fejl er set på flere tv. Problemet med parallel import kan jo så opstå, hvis forhandlerens leverandør ikke vil betale, så forhandleren selv skal punge ud for reperationen.. Lovmæssigt er det samme situation for dig, men det er her forhandlerens ærlighed/service skal stå sin prøve..

//Allan



Redigeret af Alland82 - 23-November-2008 kl. 10:35
Elac FS247 | Primare SPA21 | Squeezebox Touch+HiFace
Synology DS411 | LG 55LM670
--------------
Xindak XF-1000S | SB Touch+HiFace m. Welborne PSU | Peachtree Dac-It | Heed CanAmp | B&O H6
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2008 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af Alland82 Alland82 skrev:

Jeg tror der i ovenstående bliver snakket lidt forbi hinanden.

...og det fortsætter du så med.

Denne del af diskussionen gik på, om man efter Markedsføringsloven kunne tillade sig at anvende ordet Garanti i en situation, hvor den oprindelige Købelov lagde bevisbyrden på køber i alle 12 måneder, men sælger frivilligt påtog sig bevisbyrden.

Jeg kan ikke rigtigt se, at du addresserer det spørgsmål. Du berører det indirekte, men det er jo netop, hvad man ofte gør, når man snakker forbi hinanden.
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2008 kl. 12:53

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Alland82 Alland82 skrev:

Jeg tror der i ovenstående bliver snakket lidt forbi hinanden.

...og det fortsætter du så med.

Denne del af diskussionen gik på, om man efter Markedsføringsloven kunne tillade sig at anvende ordet Garanti i en situation, hvor den oprindelige Købelov lagde bevisbyrden på køber i alle 12 måneder, men sælger frivilligt påtog sig bevisbyrden.

Jeg kan ikke rigtigt se, at du addresserer det spørgsmål. Du berører det indirekte, men det er jo netop, hvad man ofte gør, når man snakker forbi hinanden.

Øhm...har jeg tabt tråden, eller hvad er det lige dén handler om?

Mvh.

Til top
Bjerrehuus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2008 kl. 13:41
Ja tråden stikker lidt af...

Tråden handler omkring gode råd til mig, i min sag omkring et defekt tv og mulighederne for at få bedret fejlen.. Jeg bliver desværre lidt rådvild af de mange forskellige tolkninger, som vel nok også er et udtryk for en noget vag lovgivning/overholdelse på det område..
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2008 kl. 13:56
Du har nok ret Bjerrehuus, der er nemlig "vag lovgivning/overholdelse på
det område", der gør at nogle butikker omgår love, ude at dette få nogle
konsekvent for dem ud over dårlig reklame, og forbrugerklagenævnet er
ikke til meget hjælp, plus deres sag tid, er alt, alt for lange og deres
afgørelse ikke er binde.

Og vi ville ikke havde denne debat, hvis denne lovgivning var lavet til
forbrugers fordel, og ikke som nu til de forretningsdrivende fordel.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2008 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Denne del af diskussionen gik på

Øhm...har jeg tabt tråden, eller hvad er det lige dén handler om?

Mvh.


Bemærk, at jeg skrev "denne del af diskussionen". Altså ikke hele tråden, men den sidediskussion, som jeg var indblandet i. Jeg kan lige summere op:

Heartware:
Under den gamle købelov var det almindeligt ud over købelovens bestemmelser at give 12 måneders garanti, hvor sælger frivilligt påtog sig bevisbyrden.

JesperLund:
Pas på med ordet "Garanti". Det er ifølge Markedsføringsloven kun tilladt at bruge, hvis køber stilles væsentligt bedre end Købeloven.

Mig selv:
Jamen, det var jo netop også en forbedring, at sælger frivilligt påtog sig bevisbyrden, mens købeloven pålagde køber bevisbyrden.

Alland82 citerer derefter mig, men skriver en masse, som ikke forholder sig til den bestemmelse i Markedsføringsloven, som JesperLund og jeg diskuterer.

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Jeg bliver desværre lidt rådvild af de mange forskellige tolkninger, som vel nok også er et udtryk for en noget vag lovgivning/overholdelse på det område..

Jeg synes da, at du har fået flere soleklare svar:
Du og din far har begge 24 måneders reklamationsret.

Da TV'ene er ældre end 6 måneder, har I godt nok principielt bevisbyrden for, at I ikke selv har forårsaget fejlen, men det skal I ikke bekymre jer om. Hvis I skriver en klage til Forbrugerklagenævnet, sender de en sagkyndig ud, og så vil hans vurdering blive lagt til grund for afgørelsen.

Jeg vil gerne tilføje, at reklamationsretten ikke er noget, man kan aftale sig ud af i et forbrugerkøb. Så selv hvis sælger før handelen havde informeret jer om, at han kun ville give 6 måneders reklamationsret på grund af parallelimport, ville det ikke have hjulpet ham - sandsynligvis tværtimod, da det bare havde fået Forbrugerklagenævnet til at se rødt.



Redigeret af Allan Olesen - 23-November-2008 kl. 14:30
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2008 kl. 14:35

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Jamen, det var jo netop også en forbedring, at sælger frivilligt påtog sig bevisbyrden, mens købeloven pålagde køber bevisbyrden.

Markedsføringsloven stiller krav om, at hvis sælgeren benytter ordet garanti, skal dette give forbrugeren en væsentlig bedre retstilling end købeloven. Hvorvidt en påtagelse af en bevisbyrde er en væsenlig forbedring af forbrugerens retstilling er tvivlsomt og har netop været diskutteret af forbrugerombudsmanden - desværre uden en endelig konklussion.



Redigeret af Sandal - 23-November-2008 kl. 14:36
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Bjerrehuus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2008 kl. 14:54

Jeg synes lige at jeg vil informere, omkring min første samtale med forhandleren, hvor jeg ønsker tv'et repareret/ombyttet.

Jeg skal først lige sige, at det har været en kæmpe hjælp, at I har klædt mig på til opgaven - priceless!

Anywho, jeg kontaktede dem og fortalte at jeg havde et tv som var gået i stykker. Han spurgte til, om det var under 24 måneder gammel, jeg svarede ja. Så bad han mig oprette en RMA sag og sende fjernsynet til dem. Så var det jo, at jeres råd kom på banen..

Jeg sagde at det mente jeg nu var deres ansvar, taget produktets størrelse og vægt i betragtning, kort pause og derefter accept. Så ville han sørge for afhentning, hvis jeg pakkede tv'et ned i originalemballagen. Så sagde jeg, at den havde jeg ikke, og at det nok heller ikke helt kunne forventes af mig.

Så snakkede vi lidt frem og tilbage, omkring hvordan faen vi skulle skaffe sådan en kasse.. Han sagde dog så, at jeg skulle oprette en RMA sag og sende RMA nummeret i en mail til deres support, med en kommentar omkring ovenstående problemstilling og så ville han finde ud af noget..

Så umiddelbart, virker det som en yderst professionel indstilling til at varetage problemet, omend en lille bøvs, ved at jeg ikke gør det beskidte leveringsarbejde for dem

Bliver spændende at se, hvad der kommer ud af sagen..

kopi af brevet:

"Fejl:

Panelfejl

Efter et skiftende antal timers brug af fjernsynet, forvrænger faverne helt ekstremt.

Til tider kan fejlen fremskyndes/fremprovokeres af at skifte farveindstillinger. Der er testet med flere forskellige signalkilder: Analog signal, dvb-c boks, DVD afspiller, playstation 3 og flere forskellige typer kabler. Der er fejlsøgt sammen med Samsung support, som ligeledes konkluderer det til en panelfejl.  

Det kan nævnes, at det første fjernsyn jeg modtog fra Jer, også var fejlbehæftet med en panelfejl. Min far, som ejer helt samme størrelse og modeltype fjernsyn, har ligeledes fået panelfejl på sit.
Jeg har taget billeder og videofilm som bevis, hvis dette ønskes fremsendt, såfremt reparatør e.l. ikke ønsker at bruge X antal timer på fejlsøgning(da fejlen som nævnt opstår efter flere timer).
 

Jeg forventer, som aftalt i telefonen, at fjernsynet bliver afhentet på min adresse, efter nærmere aftalte( http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/25/ ). Jeg er villig til at være meget fleksibel/imødekommende, i forhold til tidspunkt for afhentning - jeg tager gerne fri fra arbejde, for at kunne lette processen. Efter afhentning af fjernsynet, forventer jeg også en tilbagemelding omkring et forslag til en løsning(hvorvidt det er muligt at reparere fjernsynet, eller om fjernsynet skal erstattes af et andet - i henhold til Jeres egne krav omkring RMA sager: http://xxx.dk/homepage/rma.xxasp ) hurtigst muligt - dog senest 3 uger efter. 

Jeg synes at jeres service indtil videre, har været særdeles tilfredsstillende og er altid blevet mødt med et smil i stemmen ved telefonisk henvendelse til jeres supportere. Jeg håber og tror, at dette også vil gøre sig gældende for håndteringen af ovenstående.

Med venlig hilsen

Jacob Bjerrehuus"

 

Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2008 kl. 15:54
Det der er meget springende i det her er at forhandlerne IGEN IGEN IGEN prøver at få forbrugerne til at påtage sig deres pligter og det er bare så skræmmende og dårligt i mine øjne, fint nok han "giver sig" når du fortæller ham reglerne men det burde jo være omvendt, ham der behandlede dig som du har krav på uden du skulle bede om det.
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu