recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - UPDATE Har jeg virkelig tabt 12.000,-?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUPDATE Har jeg virkelig tabt 12.000,-?

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2009 kl. 00:27
Oprindeligt skrevet af tjgrindsted tjgrindsted skrev:

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Nyt svar. Jeg er målløs....  Jeg mener nu at jeg har givet dem alle mulige chancer for at imødekomme en bare tilnærmelsesvis fair service, uden held. Så jeg kan gøre opmærksom på, at forretningen er Befro.dk - jeg kan på det KRAFTIGSTE fraråde alle fra at gøre forretning med dem.

Iøvrigt, er mandes "fortolkning" i direkte strid med lovgivningen..

"Hej xxx 

Jeg er ikke enig i deres fortolkning, vi kan ikke påbegynde en sag før varen er i vores hænder.

Såfremt du føler trang til at føre en sag ved forbrugerstyrelsen så skal du være velkommen til dette. Men det ændrer

Ikke ved min holdning, jeg kan på ingen måde træffe en afgørelse i en sag før servicecentret har fremsendt status på

produktet.

Vi har bedt dem fremskynde sagen, det er det bedste jeg kan gøre.  

Med venlig hilsen / Best regards


xxx


Befro ApS
Soendergade 74
DK-8000 Aarhus C"

 

Hej Bjerrehuus

Har fulgt denne tråd lidt og synes du skal have sandheden.
1. Håber du til en anden gang tænker over hvor du køber dine vare...

Og hvorfor så det...jo som mange skriver så har du ret til 24 mdr. reklamationsret, men reklamationsret er jo ikke garanti, reklamationsret betyder at du skal kunne bevise at din vare havde fejlen fra købs dato af, kan du ikke det så er butikken ikke forpligtet til at gøre noget somhelst..det betyder at hvis sælger har fået produktet fra Holland og du så køber det som import så har sælger kun 3 mdr. garanti i.flg. hollansk lov, men DE SKAL følge dansk lov så de giver dig selvf. 6 mdr. garanti og de sidste 18 mdr. som reklamationsret, på den måde holder de sig til dansk lov men heller ikke mere.....derfor kunne det en anden gang være en ide at give lidt ekstra for varen og købe den ved en dansk ekspert evt. Fona/Expert mm. for disse butikker har en aftale med diverse leverandører at de evt. giver 1 års garanti og 1 års reklamationsret og snakker vi samsung som her så kan de tilbyde hele 2 års GARANTI ikke reklamationsret, så du er altså bedre stillet ved at købe fra en dansk butik som ikke impoterer vare fra et andet land.

JA det er billigere som import...men for fanden hvorfor stille sig dårligere ang. garanti og service, ved at købe ved en internet butik så skal du også stå for forsendelse til denne ang. service mm.

Men med det nye DVB-T/C vil man heller ikke se så mange import vare mere (tv mm.) da de produkter der høre til det danske markede KUN vil kunne fåes gennem deres danske lager, det betyder at hvis man skal have en samsung til det danske net som virker 100% så skal det være gennem Samsung Danmark og der kan sådan nogle som Wupti mm. ikke få deres vare, derfor er det altid en selvfølge at deres vare ikke med garanti kan bruges herhjemme uden at man skal have en boks mm. ved siden af.

Jeg må sige jeg har ikke ondt af dig men griner heller ikke min røv i ...... for jeg synes sku der mangler info om dette område så andre ikke havner i samme fælde som dig.... men lykke til.

Nu kan man jo til en hver tid vælge,at se sit Tv som en monitor, og supplere  med sat box, eller Yousee-box, -og i så fald er man uafhængig af diverse unødige bekymringer mht interne tunere osv.

Lngt de fleste defekter på et elektronikprodukter opstår i starten, - altså er selv en kort garantiperiode faktisk lang nok . .

Hvis prisen er rigtig : KØB I UDLANDET - no problems !

 



Redigeret af Lennon - 31-Januar-2009 kl. 00:28
Til top
Jacob P Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2009 kl. 00:52

Reklamationsretten er ligeglad med om det er parallelimport eller ej. Rent juridisk er du ikke bedre stillet bare fordi det kommer fra en dansk leverandør.

Ja man har bevisbyrden efter de første 6 mdr. men man går også ud fra at f.eks. et fjernsyn kan holde de 2 år så de skal reparere det.

De har jo ikke fået varen før den 17/12 men det har ingen betydning når tiden tæller fra man opretter RMA sagen altså fra den 24/11. Er ret sikker på at Bjerrehuus har bevis for at have oprettet sagen den dag. Han har i hvert fald snakket med forhandleren i dagene efter.

Syntes desuden der et rimeligt at sagen starter der ellers var det et oplagt sted hvor forhandleren kunne trække sagen ud.

 

Til top
tjgrindsted Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 14-December-2008
Status: Offline
Point: 27
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2009 kl. 18:54

@ Lennon
Det har du ret i ang. monitor men hvorfor ikke have en skærm hvor det alligevel er indbygget i !? men dette skulle ikke ændre folks syn på hvad de vil, nu er jeg i branchen og ved at man er bedre stillet, men igen det kommer an´ på hvad man kigger efter.... og ja de fleste fejl kommer typisk indenfor de første 4-6 mdr.

@ Jacob P
Det skal de ikke hvis de har impoteret varen så skal de kun kigge på det og har de grund til at afvise vare som RMA så kan de til hver en tid gøre det, det er atypisk man ser dette fra en dansk butik for de har noget at leve op til og vise de er bedre end kong/kollegaen derfor hjælper mange danske butikker selvf. i de 2 år. men man kan faktisk ikke kræve de skal lave det, de skal kigge på det ja og mener de det er kundens skyld så skal de ikke lave det, men mener de at fejlen nok godt kunne skyldes en for dårlig lodning mm. så bør de lave det og det gør de fleste også.

 

synes det er fint dette kommer op at vende af og til, men siger ikke jeg har ret, nu har jeg bare arbejdet med dette som speciale (fik 11) og arbejder i branchen så kender disse trælse ting... 

Til top
Jacob P Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2009 kl. 20:56

Tjgrindsted de kan altså ikke fraskrive sig reklamationsretten bare ved at parallelimportere!

Selvforskyldte fejl skal de selvfølgelig ikke dække det skal de heller ikke hvis der er garanti. Hvis man selv er skyld i fejlen kan man kun håbe man har en elektronikforsikring der dækker.

Men en fejl som f.eks. en dårlig lodning bør de ikke lave de skal lave den.

Det er bevis nok i sig selv, hvis et fjernsyn ikke kan holde 2 år, så siger man (FKN) at fejlen har været der fra starten af.

Til top
mhaahr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2008
Status: Offline
Point: 79
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 11:47
Hvordan er det efterfølgende gået med sagen?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af Jacob P Jacob P skrev:

Det er bevis nok i sig selv, hvis et fjernsyn ikke kan holde 2 år, så siger man (FKN) at fejlen har været der fra starten af.

Hvor siger de det henne??

 



Redigeret af Kandersen - 11-Februar-2009 kl. 11:58
Til top
Bjerrehuus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 13:07

Så er der nyt i sagen..

Her 2½ måned efter RMA sagen blev oprettet, står jeg nu tilbage med et nyt tv, som jeg er rigtig glad for. For at gøre en lang historie kort, indvilgede jeg i, at give sælger 14 dage ekstra til at få repareret fejlen og sendt retur.

Da denne tid var overskredet, meldte sælger, at Samsung ikke kunne skaffe reservedelen og derfor vill forære mig et nyt tv (A656). Denne model var jeg dog lidt ked af, pga rammens farve(mørk rød). Derfor kontaktede jeg dem, omkring muligheden for en lille merbetaling mod at opgradere til A786. Det gik de med til og jeg modtog fjernsynet dagen efter. Fjernsynet er for vildt og jeg er rigtig glad for det.

eg synes at sælger har lavet en flot slurtspurt i forsøget på, at få redet trådene omkring denne sag ud -ros for det. Læringen for dem(i min optik), er at lytte til hvad deres kunder siger.. Ved fejlmeldingen gjorde jeg opmærksom på 4 andre tilfælde, med samme model hvor svaret var at reservedelen ikke kunne skaffes.. Hvorfor ikke lytte til hvad jeg siger, kontakte reparatør og høre om dette er rigtigt???? I stedet måtte jeg vente 2½ måned på akkurat samme svar :-(

PS. FOR SATAN DET TV ER LÆKKERT! Det LED panel sætter helt nye LCD standarder hvor sort&farveniveau er meget tæt ved plasma! Jeg opdaterer snart i hjemmebio sektionen :-)

PPS. Tak til alle Jer, som har gidet bruge tid på at rådgive og vejlede mig -det har virkelig gjort at jeg stod stærkt stillet i sagen. Især stor tak til Sandal - som gang på gang har leveret knivskarpe svar og råd.

Til top
Jacob P Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jacob P Jacob P skrev:

Det er bevis nok i sig selv, hvis et fjernsyn ikke kan holde 2 år, så siger man (FKN) at fejlen har været der fra starten af.

Hvor siger de det henne??

 

 

Det følger af købelovens § 75 a, stk. 2, nr. 1, at salgsgenstanden, medmindre andet følger af parternes aftale, skal have en sådan holdbarhed, som køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente.

Af bemærkningerne i lovudkastet til denne bestemmelse, jf. herved Folketingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg A, s. 129-130, fremgår bl.a., ”Spørgsmålet om varens holdbarhed drejer sig om, hvor længe varen kan anvendes, uden at reparation er påkrævet. Opstår der som følge af varens egenskaber en fejl ved varen på et tidligere tidspunkt, end forbrugeren med rette kunne forvente, foreligger der en mangel. Fastlæggelsen af forbrugerens rimelige forventninger til varens holdbarhed må bero på en konkret vurdering, og der skal efter omstændighederne tages hensyn til salgsgenstandens karakter og omstændighederne i øvrigt. Forventningerne til holdbarheden af en salgsgenstands forskellige dele kan være forskellige.” Det fremgår endvidere, at ”er der tale om en fabriksny standardvare, må forbrugeren kunne forvente, at varen har en holdbarhed og kvalitet, som svarer til den generelle standard for sådanne varer.”

Til top
Jacob P Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 17:51
Er ret sikker på du vil vinde en sag hvis dit tv ikke kan holde til almindeligt brug i 2 år.
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2009 kl. 10:17

Oprindeligt skrevet af Jacob P Jacob P skrev:

Er ret sikker på du vil vinde en sag hvis dit tv ikke kan holde til almindeligt brug i 2 år.

Mon ikke forventningen til et TV er, at det kan holde mere end 2 år? Det ville undre hvis det var anderledes.

mvh Christian
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2009 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af Jacob P Jacob P skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jacob P Jacob P skrev:

Det er bevis nok i sig selv, hvis et fjernsyn ikke kan holde 2 år, så siger man (FKN) at fejlen har været der fra starten af.

Hvor siger de det henne??

 

 

Det følger af købelovens § 75 a, stk. 2, nr. 1, at salgsgenstanden, medmindre andet følger af parternes aftale, skal have en sådan holdbarhed, som køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente.

Af bemærkningerne i lovudkastet til denne bestemmelse, jf. herved Folketingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg A, s. 129-130, fremgår bl.a., ”Spørgsmålet om varens holdbarhed drejer sig om, hvor længe varen kan anvendes, uden at reparation er påkrævet. Opstår der som følge af varens egenskaber en fejl ved varen på et tidligere tidspunkt, end forbrugeren med rette kunne forvente, foreligger der en mangel. Fastlæggelsen af forbrugerens rimelige forventninger til varens holdbarhed må bero på en konkret vurdering, og der skal efter omstændighederne tages hensyn til salgsgenstandens karakter og omstændighederne i øvrigt. Forventningerne til holdbarheden af en salgsgenstands forskellige dele kan være forskellige.” Det fremgår endvidere, at ”er der tale om en fabriksny standardvare, må forbrugeren kunne forvente, at varen har en holdbarhed og kvalitet, som svarer til den generelle standard for sådanne varer.”

Det er jeg med på. Problemet er jo bare, at det undminerer reklamationsretten, som retteligt er mindst 2 år. Det er dog set at man kan klage over genstande ud over de 2 år.

Jeg overvejer pt. selv at forsøge en sag med mit TV. Det holdte 2 år og 3 mdr. Og jeg har netop modtaget svar fra forhandleren, der forventet nok, ikke mener der er noget at komme efter, selvfølgelig i henhold til reklamationsretten.
Men et TV til 16.000 der bliver defekt efter 2 år og 3 mdr, det er efter min personlige mening, noget man bør kunne forvente måtte holde væsentligt længere.

Så er spørgsmålet bare, om en sådan sag skal direkte i retten, eller om den skal/bør via FKN først.

 

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2009 kl. 16:43
Hvad skete der med det andet tv?

Så vidt jeg kan læse er det kun det tv købt i Befro vi har hørt historien om?

Kom nu, vi venter i spænding
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu