Kandersen skrev:
Jacob P skrev:
Kandersen skrev:
Jacob P skrev:
Det er bevis nok i sig selv, hvis et fjernsyn ikke kan holde 2 år, så siger man (FKN) at fejlen har været der fra starten af.
|
Hvor siger de det henne??
|
Det følger af købelovens § 75 a, stk. 2, nr. 1, at salgsgenstanden, medmindre andet følger af parternes aftale, skal have en sådan holdbarhed, som køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente.
Af bemærkningerne i lovudkastet til denne bestemmelse, jf. herved Folketingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg A, s. 129-130, fremgår bl.a., ”Spørgsmålet om varens holdbarhed drejer sig om, hvor længe varen kan anvendes, uden at reparation er påkrævet. Opstår der som følge af varens egenskaber en fejl ved varen på et tidligere tidspunkt, end forbrugeren med rette kunne forvente, foreligger der en mangel. Fastlæggelsen af forbrugerens rimelige forventninger til varens holdbarhed må bero på en konkret vurdering, og der skal efter omstændighederne tages hensyn til salgsgenstandens karakter og omstændighederne i øvrigt. Forventningerne til holdbarheden af en salgsgenstands forskellige dele kan være forskellige.” Det fremgår endvidere, at ”er der tale om en fabriksny standardvare, må forbrugeren kunne forvente, at varen har en holdbarhed og kvalitet, som svarer til den generelle standard for sådanne varer.”
|
Det er jeg med på. Problemet er jo bare, at det undminerer reklamationsretten, som retteligt er mindst 2 år. Det er dog set at man kan klage over genstande ud over de 2 år.
Jeg overvejer pt. selv at forsøge en sag med mit TV. Det holdte 2 år og 3 mdr. Og jeg har netop modtaget svar fra forhandleren, der forventet nok, ikke mener der er noget at komme efter, selvfølgelig i henhold til reklamationsretten. Men et TV til 16.000 der bliver defekt efter 2 år og 3 mdr, det er efter min personlige mening, noget man bør kunne forvente måtte holde væsentligt længere.
Så er spørgsmålet bare, om en sådan sag skal direkte i retten, eller om den skal/bør via FKN først.
|