recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Uskapt billede med Boxer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUskapt billede med Boxer

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2010 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af Skawty Skawty skrev:

DR K står faktisk også uskapt.
Lige præcis DR K er nok svær at bruge som reference for billedkvalitet, da en stor del af de programmer de sender er gamle ting fra DR's næsten bundløse arkiver.

Rigtig meget af DR's arkiv (ihvertfald det der er ældre end 10-15 år) er opbevaret på analoge bånd, og hvis de på et tidspunkt er blevet overført til digital storage har de måske allerede været gennem flere analoge generationer inden de er blevet digitaliseret. Hvis kilde materialet ikke er i orden, så hjælper en højere bitrate desværre ikke meget.
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2010 kl. 11:14
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73297&title=pixelering-p-dr-hd
Denne tråd har en række anbefalinger med hensyn til grafik-kort i HTPC og codecs.
De indbyggede codecs i windows 7 virker fint til Boxer...
Vil mene det omtalte TV-kort terratec H7 er udmærket til Boxer.

Som program kan jeg anbefale dvbviewer, som har support af kodet kanaler...

Jeg må egentlige sige jeg er lidt overrasket over kvaliteten fra Boxer, f.eks. Tv2 news synes jeg ikke er ringere end f.eks. tv2 på dvb-t.
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2010 kl. 11:21
Selvfølgelig kan jeg godt acceptere gamle udsendelser bliver vist i "den gamle kvalitet".
Men for mig virker det som om skiftet til det digitale signal er sket liiige hurtigt nok.

Først slukkes der for det analoge signal, og allerede 2 år senere ændres formatet fra mpeg2 til mpeg4. Så vidt jeg kan læse mig til, går snakken på DVB-T2 også er undervejs.

Det er jo umuligt at købe et tv i dag, som er fremtidssikret mere end 2 år. Problemet er jo man ikke lige kan udskifte tuner'en i tv'et. Hvor mange har ikke købt en ny fladskærm, som f.eks. ikke kan klare mpeg4 uden en tv-boks?

Havde det ikke været bedre for alle, hvis man havde ventet et par år mere, og var blevet enige om en løsning der kunne holde 10+ år?

Indrømmet, jeg ved ikke meget om tv-signaler. Klart er der en grund til ændringerne, men kunne man ikke planlægge lidt bedre.

Undskyld mit brok... men hvor kan jeg ellers komme af med det Smile
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2010 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73297&title=pixelering-p-dr-hd
Denne tråd har en række anbefalinger med hensyn til grafik-kort i HTPC og codecs.
De indbyggede codecs i windows 7 virker fint til Boxer...
Vil mene det omtalte TV-kort terratec H7 er udmærket til Boxer.

Super, tak for linket!  Jeg regner med at få en udfordring mere mht. HTPC.
Jeg kører nemlig Vista på mit media center. Det kører faktisk godt, men er spændt på om jeg kan få den til at acceptere DVB-T.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2010 kl. 11:28

Det er ikke muligt at købe sig ind i fremtiden, den kommer helt af sig selv. Med andre ord, det hedder udvikling, og den kan ikke bremses, der sker hele tiden noget nyt.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2010 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det er ikke muligt at købe sig ind i fremtiden, den kommer helt af sig selv. Med andre ord, det hedder udvikling, og den kan ikke bremses, der sker hele tiden noget nyt.

I know. Er selv programmør fordi jeg godt kan lide nye udfordringer.
Selv om jeg får nye tekniske muligheder, venter jeg ofte med at bruge dem fordi brugerne ikke er klar til dem endnu.

Alt med måde Smile
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2010 kl. 11:52

Fordelen ved at anvende windows 7 til mediacenter er at der er indbygget codecs.

Hvis man anvender Vista kan det udmærket lade sig gøre med DVBviewer, men man skal selv skaffe de nødvendige H.264 codecs, som f.eks. coreavc, elecard, divx m.v., og installere dem.
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
evilguy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Februar-2008
Point: 389
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2010 kl. 12:28
Faktisk så tror jeg Boxers kvalitet har en god del med "kildematerialet" at gøre. Nogle af Boxers kanaler står faktisk ganske okay, mens andre er noget skidt. Prøv at kigge lidt på de 3 nabolandskanaler - de står alle sammen hæderligt, mens f.eks. zulu eller Discovery Science står elendige. Kanal 4 og 6 står også rimelige for det meste mens jeg meget tydeligt kan se komprimeringen på TV2 News - bare kig på news tickeren i bunden af skærmen.
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2006
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2010 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af evilguy evilguy skrev:

Faktisk så tror jeg Boxers kvalitet har en god del med "kildematerialet" at gøre. Nogle af Boxers kanaler står faktisk ganske okay, mens andre er noget skidt. Prøv at kigge lidt på de 3 nabolandskanaler - de står alle sammen hæderligt, mens f.eks. zulu eller Discovery Science står elendige. Kanal 4 og 6 står også rimelige for det meste mens jeg meget tydeligt kan se komprimeringen på TV2 News - bare kig på news tickeren i bunden af skærmen.

"Kildematerialet" har næsten altid en indflydelse på den samlede billedkvalitet, så det gælder ikke kun for Boxer. Problemet er, at Boxer har valgt en strategi, som går ud på at presse så mange kanaler ind som muligt. DVB-T nettet og Boxer har i forvejen begrænset kapacitet til rådighed, i forhold til kabel og satellit-nettet, og så nytter det ikke noget, at man i den grad forsøger at presse citronen. 
Til top
evilguy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Februar-2008
Point: 389
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2010 kl. 20:50
Oprindeligt skrevet af vasif vasif skrev:

"Kildematerialet" har næsten altid en indflydelse på den samlede billedkvalitet, så det gælder ikke kun for Boxer. Problemet er, at Boxer har valgt en strategi, som går ud på at presse så mange kanaler ind som muligt. DVB-T nettet og Boxer har i forvejen begrænset kapacitet til rådighed, i forhold til kabel og satellit-nettet, og så nytter det ikke noget, at man i den grad forsøger at presse citronen. 

Ja Boxer har måske klemt en kanal for meget ind på hver MUX, men hvis bare de encodere ud fra noget ordenligt materiale, så ville kvaliteten altså være betydelig højere.

"Kildematerialet" stor indflydelse hvis man f.eks. sammenligner med satellitudbyderne. Sådan som jeg har forstået det, så får Boxer deres feed fra sattelitkanalerne og så reencoder i MPEG4. Dvs. at en kanal som Discovery Sciencs først får en tur gennem en MPEG2 encoder, bliver sendt op til satellitten, hentet ned igen i Danmark og så reencodet i MPEG4.

Jeg vil påstå, at Boxers kvalitet faktisk ikke er helt så ringe endda - de encoder bare ud fra noget materiale som allerede har været encodet i et andet format én gang før. Hvis Boxer fik mulighed for at encodet et råt ukomprimeret TV signal, så er jeg sikker på at deres kvalitet faktisk er i orden.

Når man f.eks. kigger på nabolandskanalerne (som er encodet med MPEG2 med en høj bitrate), så leverer Boxer faktisk en okay kvalitet.
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2006
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2010 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af evilguy evilguy skrev:

Oprindeligt skrevet af vasif vasif skrev:

Ja Boxer har måske klemt en kanal for meget ind på hver MUX, men hvis bare de encodere ud fra noget ordenligt materiale, så ville kvaliteten altså være betydelig højere.

"Kildematerialet" stor indflydelse hvis man f.eks. sammenligner med satellitudbyderne. Sådan som jeg har forstået det, så får Boxer deres feed fra sattelitkanalerne og så reencoder i MPEG4. Dvs. at en kanal som Discovery Sciencs først får en tur gennem en MPEG2 encoder, bliver sendt op til satellitten, hentet ned igen i Danmark og så reencodet i MPEG4.

Jeg vil påstå, at Boxers kvalitet faktisk ikke er helt så ringe endda - de encoder bare ud fra noget materiale som allerede har været encodet i et andet format én gang før. Hvis Boxer fik mulighed for at encodet et råt ukomprimeret TV signal, så er jeg sikker på at deres kvalitet faktisk er i orden.

Når man f.eks. kigger på nabolandskanalerne (som er encodet med MPEG2 med en høj bitrate), så leverer Boxer faktisk en okay kvalitet.

Det er jo så bare ubegribeligt, at til trods for, at de måske er nød til at Re-encode, hvor kvaliteten i forvejen har det med at blive forringet, at de så alligevel vælger at sænke bitraten ned på et uacceptabelt niveau. De burde jo nemlig gøre det omvendte, for at kompensere for det. Om de så havde et ukomprimeret råt signal til rådighed, så ville det i min verden stadigvæk ikke være helt godt nok, idet bitraten er som den er. Yousee Re-encoder så vidt jeg ved også nogle af deres kanaler, som de får fra sattelitudbyderne, men kvaliteten er alligevel bedre end Boxer-Tv, og det skyldtes blandt andet en højere bitrate, så den har altså ret stor betydning.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu