recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af akustik stof.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af akustik stof.

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Nille44 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-August-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nille44 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af akustik stof.
    Sendt: 09-August-2013 kl. 09:22
Skal lave nogle bass traps til og stille bag mine højtalere, bestående af træ remmer fyldt ud med Rockwool.

Mit spørgsmål går på frontstoffet.

Har købt såkalt "møbel stof" i Ikea (ren bomuld), men er blevet nervøs for om det er for tæt vævet?

Når jeg blæser luft igennem kan jeg godt fornemme at det er en del tættere end på en bomulds t-shirt.

Kan jeg bruge dette stof, eller skal jeg have noget helt andet?

Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Sonus Faber Olympia Novalll
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2013 kl. 09:26
Højtalerstof fra biltema.
Billigt og nemt at arbejde med. :)
Min Hjemmebio
Hjemmebio - NAD T775HD - CM1 - CMC - CWM800 - ASW2500 + Buttkicker LFE
Stereo setup - NAD C372 - DALI 850
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2013 kl. 09:27
Min Hjemmebio
Til top
Nille44 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nille44 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2013 kl. 09:32
Nu har jeg allerede købt det Ikea stof fordi at kæresten godt kunne lide mønstret, og vil gerne igang med projektet i dag.

Er bare i tvivl om HVOR stor betydning det har, og om jeg ikke vil opleve en dæmpende effekt, selvom mit nuværende frontstof er en smule tæt vævet?

Tak for linket Fausing, men kan se at det kun findes i sort!
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2013 kl. 09:39
Prøv at skrive til Silverline (anden bruger herinde) han har lavet noget lignende for nyligt og han er rigtig godt tilfreds. :)
Min Hjemmebio
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-September-2006
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2013 kl. 09:40
Til bas traps er det vævede fra IKEA sikkert fint nok.

Pøj pøj..... Smid endelig nogle linjer med erfaringerne du hør sig

Mvh
Lba75
Til top
Nille44 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nille44 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2013 kl. 10:28
Har set andre lave bass traps med Møbel stof til fronten, og med lagen lærred til "bagdelen" og da dette er lidt af et pilot projekt, så prøver jeg med det møbel stof jeg har nu, og så smutter jeg ud og finder noget lagen lærred til og montere bag på.
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Til top
Nille44 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nille44 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2013 kl. 10:29
Skal nok vende tilbage med nogle fotos samt om det har givet mig noget rent lyd mæssigt :-)
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2013 kl. 10:29
Den lavpraktiske test består i at ånde igennem det. Lyd er jo trykforskelle i luft, så hvis luften kan passere stoffet er det fint. 
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Marts-2012
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2013 kl. 20:47
Da det er en basabsorbent der skal bygges, skal man ikke kunne puste igennem stoffet. Kan man puste igennem stoffet, vil der også ske en absorbering af de højere frekvenser. Det kan være fint nok, hvis det er det man ønsker. Som er afhængig af placering mm.
Man kan bruge en gummiefolie, der er beregnet til basabsorneter, og så pyntestof derpå.
Til top
Nille44 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nille44 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2013 kl. 10:06
Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke ved hvad jeg præcist vil dæmpe.
Har en meget stor stue hvor loftet skråner op mod højre fra lytte positionen. (dvs at det går fra 2m til 3,5 m)
Og vil gerne bare dæmpe alle første hånds reflektioner i lytte positionen. 
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2013 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Da det er en basabsorbent der skal bygges, skal man ikke kunne puste igennem stoffet. Kan man puste igennem stoffet, vil der også ske en absorbering af de højere frekvenser. Det kan være fint nok, hvis det er det man ønsker. Som er afhængig af placering mm.
Man kan bruge en gummiefolie, der er beregnet til basabsorneter, og så pyntestof derpå.

Beklager, men det passer altså ikke. 

Hvis du bruger et materiale der ikke er porøst, vil du ende op med en membranabsobent, og den vil være tunet til et bestemt frekvensområde, og ved brug at rockwool som absorbent vil det formentlig ikke være i den lave ende af spektret. 

Den primære forskel på en bass traps og en bredbåndes absorbent, er at den også tager lavere frekvenser. Princippet er det samme. Partikelhastigheden nedsættes ved at energien afsættes i et porøst materiale med en relativ høj densistet. 

Hvis du stadig vælger at holde på dit svar, kunne det være interessant at se nogle kilder på det. Er altid frisk på at lære noget nyt Smile

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu