recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af højttaler kabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af højttaler kabel

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Cyberc Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-August-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af højttaler kabel
    Sendt: 24-Marts-2015 kl. 10:29
Hej Forum

Jeg har igennem længere tid ønsket, at vælge et andet og bedre højttaler kabel til mine JBL højttalere.

Mit nuværende kabler er et noname. Så jeg ved ikke om det er godt eller skidt, måske det sidste

Jeg har en ældre Denon Av1603 forstærker, men den virker fortræffeligt.

Jeg ser primært film, som bluray og film fra tv på udstyret.

Jeg har kigget lidt på nogle Supra Ply 3.4 kabler. Jeg ved ikke om de måske er overkill i min situation, nu hvor jeg kun ser film og meget sjældent høre musik og hvis jeg gør, er det streamet.

Hvis forummet mener jeg kunne drage fordel af andre og måske bedre kabler, hører jeg gerne herom. Jeg ønsker dog ikke at bruge en mindre formue på kabler og har sat en max pris på 100,- pr meter.

vh Michal

Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2015 kl. 11:07
Du bevæger dig ud på noget her der er blevet diskuteret til ukendelighed her på forumet før. Så en søgning kunne måske besvare dit spørgsmål.

Personligt køre jeg selv med 2x2,5 standard harald skrald kabel.
Jeg ville aldrig ofre 75 kr pr meter for et kabel med mindre at jeg var oppe i en seriøs klasse højttaler og forstærker. 

Har selv Denon X2000 receiver og Dali Fozan højttaler så helt skidt er mit sæt ikke. 

Hvis jeg skulle opgradere ville jeg købe denne rulle på 25m til under 500 kr.
Så får man 2x4mm Oxygen fri kobber. Dog er dette kabel ikke skærmet. 
http://www.av-cables.dk/Hoejttalerkabel-25-m-rulle/hoejttalerkabel-ofc-2x4-00-mm2-25-m.html


Et skærmet kabel giver kun mening hvis man kan forbinde skærmen i begge ender. En skærm der ikke har forbindelse er INTET værd. (Prøv at afmontere skærmen på dit antenne kabel i begge ender og se hvordan billedet ser ud.) 
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2015 kl. 11:17
Køb kabler hos Harald Nyborg.
 
Brug dine penge på bedre udstyr i stedet for kabler.
 
Her kan du nemlig høre forskel.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2015 kl. 11:33
Enig - jeg har dog selv et sæt højttaler kabler i stuen til 1000kr, men det købte jeg udelukkende for at det skulle se lidt lækkert ud.

Så jeg ville heller ikke råde dig til at kigge på kabler hvis formålet er at få bedre lyd
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2015 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Et skærmet kabel giver kun mening hvis man kan forbinde skærmen i begge ender. En skærm der ikke har forbindelse er INTET værd. (Prøv at afmontere skærmen på dit antenne kabel i begge ender og se hvordan billedet ser ud.) 
En skærm fanger støj og virker fint når den kun er forbundet i den ene ende, det er faktisk det rigtige kun at forbinde den ene ende. På et antennekabel er "skærm" jo også signal gnd, og den kan man ikke bare afbryde. Det er nu heller ikke særligt ofte at der er brug for skærm på et højtaler kabel.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2015 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Et skærmet kabel giver kun mening hvis man kan forbinde skærmen i begge ender. En skærm der ikke har forbindelse er INTET værd. (Prøv at afmontere skærmen på dit antenne kabel i begge ender og se hvordan billedet ser ud.) 
En skærm fanger støj og virker fint når den kun er forbundet i den ene ende, det er faktisk det rigtige kun at forbinde den ene ende. På et antennekabel er "skærm" jo også signal gnd, og den kan man ikke bare afbryde. Det er nu heller ikke særligt ofte at der er brug for skærm på et højtaler kabel.

I stand corrected!
Du har ret. Grunden til at jeg mente det andet bunder i mit arbejde som maskin bygger. i dag er maskiner i højere grad forbundet til det samme potentiale via store kobber skinner og derfor kan man få en bedre skærm ved at montere den i begge ender.

Men på HiFi, PCer mm er det jo ikke nødvendigvis sådan så her vil det selvfølgelig give mening at montere skærmen i den ene ende.
Det er jo lidt samme prencip som gælder når man montere en bærbar til opladning. Så er den også slutpunktet og typisk lavet i plast og ikke forbundet til jord. Eller med andre ord kun skærmet i den ene ende.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2015 kl. 16:56
Oprindeligt skrevet af Cyberc Cyberc skrev:

Jeg har igennem længere tid ønsket, at vælge et andet og bedre højttaler kabel til mine JBL højttalere.


Hvad er du da utilfreds med ved dit nuværende kabel?

4mm2 kabel i den rigtige farve og op til 6-8 meters længde, så tager du det du kan få billigst.

At give 75-100 kroner meteren for kabel til dine JBL (model ukendt) højttalere er spild af penge. Her vil du være bedre tjent med at skifte forstærker eller højttalere, eller lave forbedringer på rummet.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
usse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 31-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér usse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2015 kl. 22:39
Hvis ikke man kan høre forskel på kabler er ens ører fulde af hø eller er ens anlæg noget skrammel.. prøv evt noget VDH kabel
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2015 kl. 22:54
Denon 1603 og et sæt JBL højttalere - vi kalder det bare for noget skrammel så (som mit eget anlæg).

Har du selv kunnet høre forskel i en blindtest?
Jeg er villig til at komme forbi med et sæt "skrammelkabler" og lave en blindtest hjemme hos dig. Du har åbenbart ørerne i orden, så du kan overbevise mig om at der kan høres forskel.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
usse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 31-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér usse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2015 kl. 23:06
Helt iorden :-) også gerne rca kabler..
Til top
André S Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-December-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér André S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 00:59
Cyberc.

Behold du bare de kabler du bruger nu.
Man skal ikke bare bruge penge for at bruge penge, der skal være en mening bag det.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 07:16
Oprindeligt skrevet af usse usse skrev:

Hvis ikke man kan høre forskel på kabler er ens ører fulde af hø eller er ens anlæg noget skrammel.. prøv evt noget VDH kabel
 
Som dette?
 
 
Det skal nok få anlægget til at spille......... Og pungen tømt. Wink
 
Og ja. Mine ører er fulde af hø.


Redigeret af Mufti - 25-Marts-2015 kl. 07:16
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu