recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af højttalerkabel *Hjælp*
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketValg af højttalerkabel *Hjælp*

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2011 kl. 23:11
Jeg synes ikke rigtig det du skriver hænger sammen. Først skriver du at der skal meget strøm til at styre bassen, så skriver du at der skal meget effekt til og sidst skriver du at udgangsimpedansen skal være lav, sådan som jeg foreslog. Lav udgangsimpedan er ikke det samme som en høj effekt i en given højttaler impedans. I virkeligheden kan man næsten se bort fra højttalerkablerne i den forbindelse, med mindre man som du vælger at beregne på hvad der svarer til sytråde. I det hele taget afsættes langt hovedparten af effekten i højttaleren. - i normale konstruktioner.
 
Du skriver endda også , næsten, selv formlen for sammenhængen mellem spænding, strøm og impedans. Hvis de almindelige formler for den sammenhæng gælder og det går jeg ud fra at også du mener, så kan der ikke lige pludselig løbe en ekstra høj strøm med mindre impedansen falder eller eller spændingen stiger. Impedansen kan man aflæse i impedanskurven og da forstærkeren, som vi allerede har været inde på, ikke ved hvor enheden er, kan den ikke hæve spændingen for at tvinge enheden. Det eneste der er tilbage er at enhedens "returstrøm" effektivt kortsluttes med en høj dæmpningsfaktor.
MVH 

Redigeret af tvkartoffel - 18-Oktober-2011 kl. 23:14
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 06:07
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Jeg synes ikke rigtig det du skriver hænger sammen. Først skriver du at der skal meget strøm til at styre bassen, så skriver du at der skal meget effekt til og sidst skriver du at udgangsimpedansen skal være lav,


Høj strøm = megen effekt.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 09:10
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kenzo85Hvad er det, som gør et tykt kabel bedre end et tyndt et? Jeg kunne forstå det ved store spændinger, men det er jo ikke det vilde, der ryger ud af en alm. receiver.</td></tr></table><br><br><br>Tynde kabel: 50/11= 4,54A trækkes gennem kablet<br>Tykt kabel: 50/8,03 = 6,22 A gennem kablet.<br><br>[/QUOTE Kenzo85Hvad er det, som gør et tykt kabel bedre end et tyndt et? Jeg kunne forstå det ved store spændinger, men det er jo ikke det vilde, der ryger ud af en alm. receiver.



Tynde kabel: 50/11= 4,54A trækkes gennem kablet
Tykt kabel: 50/8,03 = 6,22 A gennem kablet.

[/QUOTE skrev:

Jeg er med på det meste i din forklaring, dog er jeg i tvivl om hvor 11 tallet kommer fra? Kan du uddybe dette? 

og så næste spørgsmål, vil det være bedst med solidcore eller trådet kabel? Jeg tænker med trådet kabel er der en meget større overflade, hvor der kan opstå mag
Jeg er med på det meste i din forklaring, dog er jeg i tvivl om hvor 11 tallet kommer fra? Kan du uddybe dette? 

og så næste spørgsmål, vil det være bedst med solidcore eller trådet kabel? Jeg tænker med trådet kabel er der en meget større overflade, hvor der kan opstå magnetfelter, som forværrer kablet i at lede strømmen videre. 
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:


Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Oprindeligt skrevet af Kenzo85Hvad er det, som gør et tykt kabel bedre end et tyndt et? Jeg kunne forstå det ved store spændinger, men det er jo ikke det vilde, der ryger ud af en alm. receiver.</td></tr></table><br /><br /><br />Tynde kabel: 50/11= 4,54A trækkes gennem kablet<br />Tykt kabel: 50/8,03 = 6,22 A gennem kablet.<br /><br /></td></tr></table><br /><div>Jeg er med på det meste i din forklaring, dog er jeg i tvivl om hvor 11 tallet kommer fra? Kan du uddybe dette? </div><div><br /></div><div>og så næste spørgsmål, vil det være bedst med solidcore eller trådet kabel? Jeg tænker med trådet kabel er der en meget større overflade, hvor der kan opstå magnetfelter, som forværrer kablet i at lede strømmen videre. </div>[/QUOTE Kenzo85Hvad er det, som gør et tykt kabel bedre end et tyndt et? Jeg kunne forstå det ved store spændinger, men det er jo ikke det vilde, der ryger ud af en alm. receiver.



Tynde kabel: 50/11= 4,54A trækkes gennem kablet
Tykt kabel: 50/8,03 = 6,22 A gennem kablet.


Jeg er med på det meste i din forklaring, dog er jeg i tvivl om hvor 11 tallet kommer fra? Kan du uddybe dette? 

og så næste spørgsmål, vil det være bedst med solidcore eller trådet kabel? Jeg tænker med trådet kabel er der en meget større overflade, hvor der kan opstå magnetfelter, som forværrer kablet i at lede strømmen videre. 
[/QUOTE skrev:



Den lurede jeg også lige på et øjeblik, men svaret er 8 ohm for højtaleren + 3 ohm for kablet = 11 ohm. Det samme gælder de 8,03 ohm i det andet regnestykke.

Et kabel på 2,5mm2 med solid kerne vil have lavere modstand en et kabel på samme tykkelse med trådet kerne (teoretisk set vil der være spild i et trådet), men det tråede kabel er mere modstandsdygtig over for fx, knæk og mæreklige vinkler, da det er mere fleksibelt.
Hvad der er bedst til højtalere ved jeg ikke, det må der være nogle kloge hoveder der har afprøvet.


Den lurede jeg også lige på et øjeblik, men svaret er 8 ohm for højtaleren + 3 ohm for kablet = 11 ohm. Det samme gælder de 8,03 ohm i det andet regnestykke.

Et kabel på 2,5mm2 med solid kerne vil have lavere modstand en et kabel på samme tykkelse med trådet kerne (teoretisk set vil der være spild i et trådet), men det tråede kabel er mere modstandsdygtig over for fx, knæk og mæreklige vinkler, da det er mere fleksibelt.
Hvad der er bedst til højtalere ved jeg ikke, det må der være nogle kloge hoveder der har afprøvet.
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af rawi rawi skrev:

Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:


Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Oprindeligt skrevet af Kenzo85Hvad er det, som gør et tykt kabel bedre end et tyndt et? Jeg kunne forstå det ved store spændinger, men det er jo ikke det vilde, der ryger ud af en alm. receiver.</td></tr></table><br><br><br>Tynde kabel: 50/11= 4,54A trækkes gennem kablet<br>Tykt kabel: 50/8,03 = 6,22 A gennem kablet.<br><br></td></tr></table><br><div>Jeg er med på det meste i din forklaring, dog er jeg i tvivl om hvor 11 tallet kommer fra? Kan du uddybe dette? </div><div><br></div><div>og så næste spørgsmål, vil det være bedst med solidcore eller trådet kabel? Jeg tænker med trådet kabel er der en meget større overflade, hvor der kan opstå magnetfelter, som forværrer kablet i at lede strømmen videre. </div></td></tr></table> <br><br>Den lurede jeg også lige på et øjeblik, men svaret er 8 ohm for højtaleren + 3 ohm for kablet = 11 ohm. Det samme gælder de 8,03 ohm i det andet regnestykke.<br><br>Et kabel på 2,5mm2 med solid kerne vil have lavere modstand en et kabel på samme tykkelse med trådet kerne (teoretisk set vil der være spild i et trådet), men det tråede kabel er mere modstandsdygtig over for fx, knæk og mæreklige vinkler, da det er mere fleksibelt.<br>Hvad der er bedst til højtalere ved jeg ikke, det må der være nogle kloge hoveder der har afprøvet.[/QUOTE Kenzo85Hvad er det, som gør et tykt kabel bedre end et tyndt et? Jeg kunne forstå det ved store spændinger, men det er jo ikke det vilde, der ryger ud af en alm. receiver.



Tynde kabel: 50/11= 4,54A trækkes gennem kablet
Tykt kabel: 50/8,03 = 6,22 A gennem kablet.


Jeg er med på det meste i din forklaring, dog er jeg i tvivl om hvor 11 tallet kommer fra? Kan du uddybe dette? 

og så næste spørgsmål, vil det være bedst med solidcore eller trådet kabel? Jeg tænker med trådet kabel er der en meget større overflade, hvor der kan opstå magnetfelter, som forværrer kablet i at lede strømmen videre. 


Den lurede jeg også lige på et øjeblik, men svaret er 8 ohm for højtaleren + 3 ohm for kablet = 11 ohm. Det samme gælder de 8,03 ohm i det andet regnestykke.

Et kabel på 2,5mm2 med solid kerne vil have lavere modstand en et kabel på samme tykkelse med trådet kerne (teoretisk set vil der være spild i et trådet), men det tråede kabel er mere modstandsdygtig over for fx, knæk og mæreklige vinkler, da det er mere fleksibelt.
Hvad der er bedst til højtalere ved jeg ikke, det må der være nogle kloge hoveder der har afprøvet.[/QUOTE skrev:


Ahh ja self! 

Tjaa jeg er nok overtroisk, men jeg foretrækker solidcore. Men jeg kunne da godt tænke mig at få mål modstanden i mine kabler.

Ahh ja self! 

Tjaa jeg er nok overtroisk, men jeg foretrækker solidcore. Men jeg kunne da godt tænke mig at få mål modstanden i mine kabler.
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 16:34
Den kan du ellers nemt regne hvis du kender længden og tykkelsen af din leder

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Jeg er med på det meste i din forklaring, dog er jeg i tvivl om hvor 11 tallet kommer fra? Kan du uddybe dette?


Tilgiv mig........ glemte at forklare det mellemregnestykke


Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

og så næste spørgsmål, vil det være bedst med solidcore eller trådet kabel?


Same shit.

Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:


Jeg tænker med trådet kabel er der en meget større overflade, hvor der kan opstå magnetfelter, som forværrer kablet i at lede strømmen videre. 


Overfladen laver ikke mangetfelter.

Solid core 6 mm2 er noget lort at arbejde med. Multicore er langt bedre.
"Høje frekvenser bevæger sig i overfladen af hver enkelt core" (skin effect), ja, ved høje frekvenser, ikke der helt nede omkring jævnspænding, hvor dine højttalerfrekvenser ligger.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Den kan du ellers nemt regne hvis du kender længden og tykkelsen af din leder


2m. 8*2mm sølv ledere.
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 19:11
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

2m. 8*2mm sølv ledere.


Er de 8 sølvledere 2 mm tykke?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 19:12
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Jeg er med på det meste i din forklaring, dog er jeg i tvivl om hvor 11 tallet kommer fra? Kan du uddybe dette?


Tilgiv mig........ glemte at forklare det mellemregnestykke


Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

og så næste spørgsmål, vil det være bedst med solidcore eller trådet kabel?


Same shit.

Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:


Jeg tænker med trådet kabel er der en meget større overflade, hvor der kan opstå magnetfelter, som forværrer kablet i at lede strømmen videre. 


Overfladen laver ikke mangetfelter.

Solid core 6 mm2 er noget lort at arbejde med. Multicore er langt bedre.
"Høje frekvenser bevæger sig i overfladen af hver enkelt core" (skin effect), ja, ved høje frekvenser, ikke der helt nede omkring jævnspænding, hvor dine højttalerfrekvenser ligger.

Klaus
Helt i orden, jeg skal bare lige have det hele med. 
De gør så ingen hørbar forskel ud over, at de er sværere at arbejde med? hmm tjaa hvornår skulle vi have de der kabel lytninger? 
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu