recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af NAS til plex/kodi
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af NAS til plex/kodi

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Mnimand Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-April-2014
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mnimand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2019 kl. 21:55
Jeg bruger en HP Microserver - med Xpenology på .. Den bygger 100% på Synologys software - men du kan smide den på alle maskiner - så kan du få noget med mere CPU power i stedet for at betale i dyre domme for Synology boxe. Jeg fandt en dual core 2.2. Ghz HP Microserver til 1000,- på dba. Den klarer arbejdet fint :-) 

Til top
Vejrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-August-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 677
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vejrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2019 kl. 15:20
Jeg har en HP Microserver stående, har været brugt til det samme som Mnimand, den kan du få for 500kr hvis du er interesseret.!
Til top
oleahmed Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 38
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér oleahmed Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2019 kl. 16:15
Oprindeligt skrevet af bleed_blue bleed_blue skrev:

Jeg har en DS418J og den kan uden nogen som helst problemer levere data til min Apple TV4K med Infuse Pro. Og det er vel at mærke fulde 4K HEVC blu-ray rips.

Det bør være samme forhold for Shield, så længe der ikke skal transcodes.

Ja præcis. Smile
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2019 kl. 20:09
Hvis der kun skal leveres data fra en NAS til Shield TV kan jeg ikke se hvorfor Plex overhovedet skal blandes ind i det her. Shield TV kan vel æde alle formater direkte uden at benytte Plex som mellemmand.

Jeg benytter selv en Apple TV 4K med Infuse Pro og den kan afspille alle formater jeg er kommet i nærheden af direkte fra min NAS som er en billig WD My Cloud (den gamle model) med en enkelt 4TB HDD installeret.

Mht HP Microserver og lignende forslag: Ja, man kan købe en gammel PC til ingen penge, stoppe nogle harddiske i den og installere FreeNAS eller lignende software, men en gammel PC kan nemt koste 600 kr eller (meget) mere i strømforbrug per år, hvis den skal stå tændt 24/7. Hvis vi regner med 20 kr. per W per år bliver det måske 600 kr./år for en HP ProLiant MicroServer Gen8 som trækker 30W @ idle.

Så hellere en enkelt-drevs-NAS som måske trækker 5W @ idle og blot skal levere data til en afspiller som selv har kræfterne til at klare de forskellige formater.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2019 kl. 21:14
Jeg har et setup med en DS214play koblet med et par Nvidia Shield - databasen er så centraliseret og ligger også på NAS'en.
Nvidia Shield har indekseret indholdet på NAS'en via SMB-shares. På denne måde agerer NAS'en blot filserver (og i dette tilfælde også DB-server til indekset) og kræfterne til at dekode film skal findes på afspillerne, dvs. Nvidia Shield boksene.
Jeg synes det kører rigtigt fint og når man har et par Nvidia Shield bokse, som jo netop har kræfter til at afspille indhold, synes jeg det er fjollet at prøve at ligge denne opgave over på NAS'en.
Setuppet kører fint og du kan reelt nøjes med et share på din NAS og noget afspiller software på din Shield - piece of cake at sætte op og ellers er der mange steder at spørge.
Til top
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2019 kl. 06:18
Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Hvis der kun skal leveres data fra en NAS til Shield TV kan jeg ikke se hvorfor Plex overhovedet skal blandes ind i det her. Shield TV kan vel æde alle formater direkte uden at benytte Plex som mellemmand.

Enig - Shield med KODI + NAS fungerer super på hjemmenetværket.

Der, hvor PLEX efter min mening har sin berettigelse er dens facilitet med at man kan afspille sit NAS-indhold i hjemmet fra et andet sted - f.eks. sommerhuset, hvor jeg selv bruger PLEX på denne måde.

Så mit råd til trådens starter:

1.
 Køb en fornuftig Synology NAS med 2 diske, så du har redundans - den er ikke så dyr som en med 4 diske.

2.
Installer KODI på Shield til lokal brug

3.
Installer PLEX Klient/Server på Shield KUN hvis du har behov fra at se dit NAS-indhold fra andre steder end hjemmet.

4.
Hvis du oplever problemer med PLEX remote - brug da PLEX Add in til KODI i stedet. Den kører paradoksalt nok bedre end PLEX selv i visse situationer.





Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2019 kl. 16:59
Kan kun give Claus ret i punkt 4.

Min wd kan kun bruges med plex, til stramning af film. Og var ved at opgive, indtil jeg smed plex addon i kodi. Å virkede det hele. 
Til top
PF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-December-2008
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2019 kl. 09:40
"Problemet" med Kodi er bare, at det ikke er lige så nemt at customize sin menu som det er på Plex. Jeg har flere forskellige mapper på min NAS, hvor at 4K film ligger separat fra almindelige film, tegnefilm osv. Og det er ikke lige så nemt at finde rundt i på Kodi, desværre.
Dog går Kodi afspilleren i gang med det samme, når jeg starter en film, hvor jeg skal vente mellem 20 og 25 sekunder på Plex. Begge dele over WiFI og på en Shield.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2019 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

"Problemet" med Kodi er bare, at det ikke er lige så nemt at customize sin menu som det er på Plex. Jeg har flere forskellige mapper på min NAS, hvor at 4K film ligger separat fra almindelige film, tegnefilm osv. Og det er ikke lige så nemt at finde rundt i på Kodi, desværre.
Dog går Kodi afspilleren i gang med det samme, når jeg starter en film, hvor jeg skal vente mellem 20 og 25 sekunder på Plex. Begge dele over WiFI og på en Shield.
Lyder som plex transcoder på din shield. For min plex starter med det sammen filmen på min shield. Men man kan jo også kører plex addon'et i kodi. så får man kodis gode understøttelse, og plex formidable server. best of the both world
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2019 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

"Problemet" med Kodi er bare, at det ikke er lige så nemt at customize sin menu som det er på Plex. Jeg har flere forskellige mapper på min NAS, hvor at 4K film ligger separat fra almindelige film, tegnefilm osv. Og det er ikke lige så nemt at finde rundt i på Kodi, desværre.

Det kan jeg ikke nikke genkendende til. Jeg har også film, serier og tegnefilm liggende i hver deres mappe, men i Kodi får jeg bare en lang liste af film, uanset hvilken mappe de kommer fra.

Jeg forstår dig muligvis forkert, men så må du gerne lige froklare det igen Tongue

Og jeg har ikke brugt Plex, så v ed ikke rigtig hvordan det virker der....
Til top
PF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-December-2008
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2019 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

"Problemet" med Kodi er bare, at det ikke er lige så nemt at customize sin menu som det er på Plex. Jeg har flere forskellige mapper på min NAS, hvor at 4K film ligger separat fra almindelige film, tegnefilm osv. Og det er ikke lige så nemt at finde rundt i på Kodi, desværre.

Det kan jeg ikke nikke genkendende til. Jeg har også film, serier og tegnefilm liggende i hver deres mappe, men i Kodi får jeg bare en lang liste af film, uanset hvilken mappe de kommer fra.

Jeg forstår dig muligvis forkert, men så må du gerne lige froklare det igen Tongue

Og jeg har ikke brugt Plex, så v ed ikke rigtig hvordan det virker der....

Nej, du har forstået hvad jeg mener, men det er dét som jeg mener er downside ved Kodi. At man netop får en lang liste med alle film blandet sammen og alle serier blandet sammen. Der kan jeg bedre lide på Plex at man nemmere kan opdele det.
Til top
PF Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-December-2008
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2019 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af PF PF skrev:

"Problemet" med Kodi er bare, at det ikke er lige så nemt at customize sin menu som det er på Plex. Jeg har flere forskellige mapper på min NAS, hvor at 4K film ligger separat fra almindelige film, tegnefilm osv. Og det er ikke lige så nemt at finde rundt i på Kodi, desværre.
Dog går Kodi afspilleren i gang med det samme, når jeg starter en film, hvor jeg skal vente mellem 20 og 25 sekunder på Plex. Begge dele over WiFI og på en Shield.
Lyder som plex transcoder på din shield. For min plex starter med det sammen filmen på min shield. Men man kan jo også kører plex addon'et i kodi. så får man kodis gode understøttelse, og plex formidable server. best of the both world

Det kan sagtens være at den transcoder, jeg har ikke kigget nærmere på det. Det kan sagtens være en opsætningsfejl fra min side, men jeg synes ikke at det er så nemt at gennemskue i hverken Kodi eller Plex.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu