|
Valg af projektor og lærred |
Besvar |
Forfatter | |
Frederik82
Ny bruger Oprettet: 01-April-2012 Sted: Nyborg, Danmark Status: Offline Point: 6 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 02-April-2012 kl. 09:50 |
Endelig har jeg fået et sted at bo, hvor jeg kan indrette en dedikeret hjemmebio.
Rummet er blevet indrettet, men jeg mangler det vigtigeste, nemlig projektor og lærred. Rummet måler 375 x 368 cm. Væge og loft er sort og på gulvet er der et mørkerødt gulvtæppe. Planen er at projektoren skal stå i et rum bagved, så kasteafstanden til lærredet vil være de 375 cm. Spørgsmålet er så hvilken projektor jeg skal vælge og hvilken størrelse lærred? Jeg har overvejet et lærred i 16:9 med en brede på 280 cm (127"). Er det en god idé? Eller skal man vælge 2.35:1 format i (kun) 120"? Mht. projektoren, så skal det være en ordentlig kvalitet, men som er til at betale. Den må gerne være brugt, men skal stadig være i orden. Den må meget gerne have 3D, men kvaliteten skal være i 2D. Kasteafstanden er som skrevet 375 cm. Håber der nogle der kan hjælpe en nybegynder i hjemmebio :) |
|
Pony65
Guld medlem Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1840 |
Funktioner
Tak(0)
|
Vedr. lærred Jeg har selv et 120" 21:9 lærred og er ved at ombygge lidt, jeg flytter min projektor ca. 20 cm. bagud til 400 cm. pga. at når det lige er på grænsen og der skal zoomes helt ud, kan der opstå en "arc" effect i bunden ( billedet buer en smule ) Om du skal vælge 16:9 eller 21:9 lærred er en større diskussion, der er en tråd herinde som omhandler dette. |
|
Pony65
Guld medlem Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1840 |
Funktioner
Tak(0)
|
Frederik82
Ny bruger Oprettet: 01-April-2012 Sted: Nyborg, Danmark Status: Offline Point: 6 |
Funktioner
Tak(0)
|
Mange tak, så det bedste ville være 240 cm i bredden for mig.
Men det er ikke forskelligt fra projektor til projektor hvor bredt de kan lave billedet på en given afstand?
|
|
Pony65
Funktioner
Tak(0)
|
Du har ret i at der er forskel
fra projektor til projektor, jeg har stort set ret i mindste afstand i mit forrige svar, men du kan selv prøve dette link.
Indtast den model du ønsker Her er et billede af en udregning på min Projektor, som du kan se har jeg med nuværende setup kun 2 cm at gøre godt med, og der er zoomet helt ud ( det er lige på grænsen ) derfor skal min længere tilbage. Redigeret af Pony65 - 02-April-2012 kl. 22:11 |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |