recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af projektor og lærred
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af projektor og lærred

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Frederik82 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-April-2012
Sted: Nyborg, Danmark
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frederik82 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af projektor og lærred
    Sendt: 02-April-2012 kl. 09:50
Endelig har jeg fået et sted at bo, hvor jeg kan indrette en dedikeret hjemmebio.
Rummet er blevet indrettet, men jeg mangler det vigtigeste, nemlig projektor og lærred.
Rummet måler 375 x 368 cm. Væge og loft er sort og på gulvet er der et mørkerødt gulvtæppe.
Planen er at projektoren skal stå i et rum bagved, så kasteafstanden til lærredet vil være de 375 cm.

Spørgsmålet er så hvilken projektor jeg skal vælge og hvilken størrelse lærred?
Jeg har overvejet et lærred i 16:9 med en brede på 280 cm (127"). Er det en god idé? Eller skal man vælge 2.35:1 format i (kun) 120"?

Mht. projektoren, så skal det være en ordentlig kvalitet, men som er til at betale. Den må gerne være brugt, men skal stadig være i orden. Den må meget gerne have 3D, men kvaliteten skal være i 2D.
Kasteafstanden er som skrevet 375 cm.

Håber der nogle der kan hjælpe en nybegynder i hjemmebio :)
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 10:39
Vedr. lærred

Hvis du vil op i et lærred på 280 cm i bredden, så er "kasteafstanden" til projektor'en 378 cm ( det bliver lige på grænsen )

Jeg har selv et 120" 21:9 lærred og er ved at ombygge lidt, jeg flytter min projektor ca. 20 cm. bagud til 400 cm. pga. at når det lige er på grænsen og der skal zoomes helt ud, kan der opstå en "arc" effect i bunden ( billedet buer en smule )

Om du skal vælge 16:9 eller 21:9 lærred er en større diskussion, der er en tråd herinde som omhandler dette.

Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 10:43
Til top
Frederik82 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-April-2012
Sted: Nyborg, Danmark
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frederik82 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 20:45
Mange tak, så det bedste ville være 240 cm i bredden for mig.
Men det er ikke forskelligt fra projektor til projektor hvor bredt de kan lave billedet på en given afstand?
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 22:03
Du har ret i at der er forskel  fra projektor til projektor, jeg har stort set ret i mindste afstand i mit forrige svar, men du kan selv prøve dette link.

Indtast den model du ønsker

Her er et billede af en udregning på min Projektor, som du kan se har jeg med nuværende setup kun 2 cm at gøre godt med, og der er zoomet helt ud ( det er lige på grænsen ) derfor skal min længere tilbage.

Redigeret af Pony65 - 02-April-2012 kl. 22:11
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu