recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af projektor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketValg af projektor

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Highway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-Januar-2007
Sted: Dominican Republic
Status: Offline
Point: 299
Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af projektor
    Sendt: 23-Januar-2011 kl. 17:58
Hejsa!

Skal til at vælge en projektor!! Så tænkte jeg hurtigt ville høre nogle kompetente anmeldelser.
Mine krav den gerne skulle opfylde:

Den skal projektere billedet over ca 5,5 meter.
Billedet kan blive op til ca. 2 meter højt x ca 4 meter bredt. (har en stor væg;)
Skal primært bruges til at se film.
Pris max 10.000 kr. (gerne lidt under)
Full hd:)

Ved ikke om der findes nogle projektorer med indbygget wi-fi... så kunne man jo streame sine film:)

Har kigget mest på epson TW-3200 el. 3600 el. 2900.

Håber på nogle gode bud!! Tak!
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 2351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2011 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af Highway Highway skrev:

Hejsa!

Skal til at vælge en projektor!! Så tænkte jeg hurtigt ville høre nogle kompetente anmeldelser.
Billedet kan blive op til ca. 2 meter højt x ca 4 meter bredt. (har en stor væg;)
Skal primært bruges til at se film.
Pris max 10.000 kr. (gerne lidt under)

Jeg tror det bliver svært at finde noget under 10.000 kr. der har lysstyrke nok til et 181" billede.
Til top
Highway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2011 kl. 18:22
ok. Billedet må gerne være mindre... Nogen bud?
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2011 kl. 19:58
alle de normale projektore i 10-20k klassen klare 100" billeder
men kun at spørge om billede størelsen er som at købe bil bare efter farven..

hvor mørk er der i dit rum ?
hvilket lærred tænker du på ?
er du følsom overfor blinkene billeder ?
er du følsom overfor regnbuer DLP projektore ?
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
Highway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2011 kl. 22:41
Hej. Ved ikke hvad du mener med blinkene billeder og regnbuer?? Er ret rookie indenfor området... Rummet kan blive total mørkt! Lærredet har jeg ikke kigget på endnu, ville bruge væggen indtil andet er købt. Er DLP bedre en lcd projektorer?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2011 kl. 23:01
Oprindeligt skrevet af Highway Highway skrev:

Hvornår er forum-svar fra tilfældige brugere blevet til "kompetente anmeldelser"?
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2011 kl. 08:49
Hvor langt vil du sidde fra billedet?
Det er vist noget med at afstanden bør være omkring 1,5 gange billedbredden.
Dine krav, sådan som du fremlægger dem, ser ikke specielt realistiske ud, forstået på den måde at der er ikke lige en hurtig løsning på dette (og slet ikke billig, hvis du tænker på den størrelse billed).
Mvh FNørd
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Juni-2008
Point: 694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2011 kl. 10:12
Har læst om en enkelt der har kørt med 200" billed på en TW3600, kan dog ikke lige finde tråden igen, men det var inde på avsforums.com
Ellers er der mange der kører med 150" billed på samme projektor, så det er nok ikke det store problem. har ikke selv brugt min over 90" endnu, så har ikke selv erfaringer med de størrelser.

Hvor stort er dit lokale ? hvor langt sidder du væk?

Et 181" lærred er SERIØST stort
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2011 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Har læst om en enkelt der har kørt med 200" billed på en TW3600, kan dog ikke lige finde tråden igen, men det var inde på avsforums.com
Ellers er der mange der kører med 150" billed på samme projektor, så det er nok ikke det store problem.

Om det ikke er det store problem, ved jeg ikke men ham her er ikke enig; hvis man kan regne med et indlæg der er 1½ år gammelt. Selvom projektorer bliver bedre og bedre er er vist ikke sket så voldsom en udvikling i lysstyrken i budget klassen:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Ovenstående eksempel tog udgangspunkt i et relativt lille lærred, 180 cm bredde – 84”. Lad os antage at vi hæver billedstørrelsen en anelse, til 200 cm bredde (ca 93”). At gå fra 84” til 93” lyder jo ikke af meget, men der er en væsentlig detalje i dét regnestykke som de fleste glemmer: Det afgørende er arealet af billedet, ikke diagonal-målet. Et 200 cm bredt billede er 25% større end ét på 180 cm, og kræver derfor 25% mere lys fra projektoren:

40 cd/m2 x pi x 2,25 m2 / 1 = 280 lumens.

Til at overkomme, men jvfr. Ovennævnte eksempel ikke nogen selvfølge. Går vi op til 230 cm bredde, rammer vi 3 m2:

40 x pi x 3 / 1 = 377 lumens.

Nu er vi faktisk ved at være oppe i noget som begynder at stille krav til projektoren. Hvis vi vil indregne low lamp mode, lampens fald over tid, og evt. zoom, kan du nemt være oppe i projektorer med 6-700 lumens _reel_ maksimal lysstyrke, for at overholde vores målsætning. Det betyder i kroner og øre, at hvis vi vil kunne stille rimelige krav til farvegengivelse og kontrast, så har vi for længst efterladt budget-klassen, og bevæget os op i 30-40k klassen. Og dét vel at mærke med et hvidt lærred. Vil man op over 230 cm bredde, må man derfor i praksis affinde sig med at fiske en hel del kroner op af lommen (enten til projektoren, eller til et Stewart Studiotek 130, der er det eneste anbefalelsesværdige lærred med gain nævneværdigt over 1). Alternativt, finde sig i et projektor-billede hvor lysstyrken er blevet en begrænsning.

Pointen med denne lange smøre? Primært at give en forklaring på hvorfor der findes projektorer til 100k og 200k, når der nu kan laves udmærkede billeder med projektorer til langt lavere priser, og de dyrere modeller på papiret ikke ser specielt imponerende ud. Forklaringen er ganske enkelt, at hvis vi vil ret meget over 2 meters bredde, uden at gå på kompromis med billedkvaliteten, så stiger kravene til projektorens lysstyrke eksplosivt. Og da det som nævnt er vanskeligt at forene høj lysstyrke med god kontrast og farvegengivelse, så følger kravene til kvaliteten med – og så ender det i kostbare løsninger. Til gengæld er oplevelsen af et billede et godt stykke over 100 tommer, der leveres fuldstændigt farveægte og med masser af power og kontrast, en fantastisk og vanedannende oplevelse der er svær at beskrive, men bør opleves.

Det er imidlertid vigtigt for mig at understrege at lige så vel som at sort ikke er alt, og farveægthed ikke er alt, så er lysstyrke heller ikke alt. I praksis drejer det sig om at opnå en fornuftig kombination mellem de forskellige faktorer, i de tilfælde hvor vi ikke har den luksus at vi kan opfylde alle krav på én gang.

Fra: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=62750&KW=&title=lysstyrke-i-projektorsetups
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Juni-2008
Point: 694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2011 kl. 11:40
i cinema mode bliver det nok et problem, men ved at bruge living room mode i et mørklagt rum, tror jeg ikke 180" er urealistisk. Jeg ville ikke selv bruge min projektor med så stort et lærred, kan godt li der er smæk på farverne og at den kan anvendes med lyset tændt.

Til OP, hvis jeg var dig, med dit budget, ville jeg nok sigte mere på maks. 120-130" billed istedet for at udnytte væggen maks og så måske flytte din sofa tættere på. 
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2011 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Ellers er der mange der kører med 150" billed på samme projektor, så det er nok ikke det store problem.

Om det ikke er det store problem, ved jeg ikke men ham her er ikke enig; hvis man kan regne med et indlæg der er 1½ år gammelt. Selvom projektorer bliver bedre og bedre er er vist ikke sket så voldsom en udvikling i lysstyrken i budget klassen:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Ovenstående eksempel tog udgangspunkt i et relativt lille lærred, 180 cm bredde – 84”. Lad os antage at vi hæver billedstørrelsen en anelse, til 200 cm bredde (ca 93”). At gå fra 84” til 93” lyder jo ikke af meget, men der er en væsentlig detalje i dét regnestykke som de fleste glemmer: Det afgørende er arealet af billedet, ikke diagonal-målet. Et 200 cm bredt billede er 25% større end ét på 180 cm, og kræver derfor 25% mere lys fra projektoren:

40 cd/m2 x pi x 2,25 m2 / 1 = 280 lumens.

Til at overkomme, men jvfr. Ovennævnte eksempel ikke nogen selvfølge. Går vi op til 230 cm bredde, rammer vi 3 m2:

40 x pi x 3 / 1 = 377 lumens.

Nu er vi faktisk ved at være oppe i noget som begynder at stille krav til projektoren. Hvis vi vil indregne low lamp mode, lampens fald over tid, og evt. zoom, kan du nemt være oppe i projektorer med 6-700 lumens _reel_ maksimal lysstyrke, for at overholde vores målsætning. Det betyder i kroner og øre, at hvis vi vil kunne stille rimelige krav til farvegengivelse og kontrast, så har vi for længst efterladt budget-klassen, og bevæget os op i 30-40k klassen. Og dét vel at mærke med et hvidt lærred. Vil man op over 230 cm bredde, må man derfor i praksis affinde sig med at fiske en hel del kroner op af lommen (enten til projektoren, eller til et Stewart Studiotek 130, der er det eneste anbefalelsesværdige lærred med gain nævneværdigt over 1). Alternativt, finde sig i et projektor-billede hvor lysstyrken er blevet en begrænsning.

Pointen med denne lange smøre? Primært at give en forklaring på hvorfor der findes projektorer til 100k og 200k, når der nu kan laves udmærkede billeder med projektorer til langt lavere priser, og de dyrere modeller på papiret ikke ser specielt imponerende ud. Forklaringen er ganske enkelt, at hvis vi vil ret meget over 2 meters bredde, uden at gå på kompromis med billedkvaliteten, så stiger kravene til projektorens lysstyrke eksplosivt. Og da det som nævnt er vanskeligt at forene høj lysstyrke med god kontrast og farvegengivelse, så følger kravene til kvaliteten med – og så ender det i kostbare løsninger. Til gengæld er oplevelsen af et billede et godt stykke over 100 tommer, der leveres fuldstændigt farveægte og med masser af power og kontrast, en fantastisk og vanedannende oplevelse der er svær at beskrive, men bør opleves.

Det er imidlertid vigtigt for mig at understrege at lige så vel som at sort ikke er alt, og farveægthed ikke er alt, så er lysstyrke heller ikke alt. I praksis drejer det sig om at opnå en fornuftig kombination mellem de forskellige faktorer, i de tilfælde hvor vi ikke har den luksus at vi kan opfylde alle krav på én gang.

Øhh - "ham her" - er ikke en helt tilfældig person - det er Otto, og han ved hvad han taler om.
Bare til din/jeres oplysning.
Mvh FNørd

Redigeret af FNørd - 24-Januar-2011 kl. 12:38
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2011 kl. 12:37
Der gik lige ged i quoten - derfor slettet :)

Redigeret af FNørd - 24-Januar-2011 kl. 12:38
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu