recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af projektor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketValg af projektor

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 00:56
ja highway man kommer meget langt med de hvide lærreder og god mærklægning,
men så kommer sommeren og de lyse nætter, så siver der nok en del lys ind his og pist.
Jeg har en AE4000, du kan let slå dens lumens op,
jeg bruger den mest i økonomi mode, dvs den lyser en del lavere end opgivet,
samt jeg køre med cinema modes for farve og gamma og alt de fine er sat rigtigt pænt,
dette koster en del lys yderligere.
på mit 100" lærred blænder lyset faktisk en del i meget lyse scener,
så dvs jeg mangler ikke lysstyrke når det gør direkte ondt.
hvis jeg ikke køre i øko mode, skal jeg have solbriller på,
men det er meget svært at regne ud, hvis arealet bliver størrer falder lyset meget hurtigt
men jeg tror at en AE4000 kan klare 120-130" i mørke rum med godt lærred,
og den koster kun 20k eller endda mindre på tilbud
en AE4000 er opgivet til at klare 50-200" men jeg tror godt nok at det ville ligne en tam omgang på 200" for du afsløre også uskarpheder meget tydeligere, med mindre du så også sidder 8 meter væk
hvor du ville sidde 4m væk ved 100"
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 00:58
ja netop otto, jeg kunne godt tænke mig at se en liste af hiend grejet
med links til specifikationer og priser,
vis os hvad man kan få i 50k 100k 150k og 200k klassen til 200" lærreder..
Til top
Jonas Bojer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-April-2008
Sted: Århus C
Point: 801
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 09:44
JA ja Otto det vil jeg også gerne høre gerne med en top 3 i hver klasse ;O)

Hilsen Jonas Bojer
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 10:09

Jeg gider altså ikke bruge tid på at lave en akademisk liste. Eksempler på firmaer der laver gode projektorer der kan håndtere 200" hjemmebio: Sim2, Runco, Digital Projection, ProjectionDesign, Christie...

Derudover findes der en masse billigere, professionelle projektorer der kan håndtere 200" i svingende kvalitet. På KT udstillingen i Odense sidste år satte jeg på Lissau standen en Sanyo i 100k klassen op, på et 135" lærred. Dén kunne snildt have lyst et 200" lærred op (jeg havde næsten 30 fL kalibreret på de 135"), men kvaliteten er så ikke helt så høj som dét man får med gode mellemklasse-projektorer (JVC f.eks.) på 100".

Jeg vil påstå at det er misvisende at sige at hvis billedet bliver 4 gange så stort, så bliver prisen 4 gange så høj, for at holde kvaliteten. Nærmere 8-16 gange så høj. Hvis man for eksempel vil have samme billedkvalitet som fra en JVC DLA-X3 på 100 tommer, men i 200 tommer, så er vi over en kvart million, vil jeg påstå.

Udover dét, så når man på et tidspunkt et punkt hvor det er svært at gå op i størrelse, uden at gå på kompromis med billedkvaliteten. Man er simpelthen nødt til at ofre noget kontrast og finesse, når man begynder at fokusere på høj lysstyrke. Når dét er sagt, så har jeg set blu-ray i 300 tommer (6,5 meters bredde) med 24 fL fra en velkalibreret ultra-highend projektor (mener det var en Digital Projection, men jeg er ikke sikker). Det er dén slags oplevelser der fuldstændigt vælter rundt på éns opfattelse af hvad god kvalitet er. Og det er dérfor jeg nogle gange smiler lidt overbærende når folk vil have et 40" tv der giver dem "fuld udnyttelse af blu-ray"...

Når alt dette er sagt, så har jeg også mødt folk der mener at det er sjovere at have 3 fL i 200", end 12 fL i 100". Jeg har også mødt folk der havde 3 fL i 100" fra deres gamle Sanyo LCD, og var vældigt glad for det. Som sagt, man kan meget hvis man er villig til at kompromittere kvaliteten.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 10:44
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg gider altså ikke bruge tid på at lave en akademisk liste. Eksempler på firmaer der laver gode projektorer der kan håndtere 200" hjemmebio: Sim2, Runco, Digital Projection, ProjectionDesign, Christie...

Derudover findes der en masse billigere, professionelle projektorer der kan håndtere 200" i svingende kvalitet. På KT udstillingen i Odense sidste år satte jeg på Lissau standen en Sanyo i 100k klassen op, på et 135" lærred. Dén kunne snildt have lyst et 200" lærred op (jeg havde næsten 30 fL kalibreret på de 135"), men kvaliteten er så ikke helt så høj som dét man får med gode mellemklasse-projektorer (JVC f.eks.) på 100".

Jeg vil påstå at det er misvisende at sige at hvis billedet bliver 4 gange så stort, så bliver prisen 4 gange så høj, for at holde kvaliteten. Nærmere 8-16 gange så høj. Hvis man for eksempel vil have samme billedkvalitet som fra en JVC DLA-X3 på 100 tommer, men i 200 tommer, så er vi over en kvart million, vil jeg påstå.

Udover dét, så når man på et tidspunkt et punkt hvor det er svært at gå op i størrelse, uden at gå på kompromis med billedkvaliteten. Man er simpelthen nødt til at ofre noget kontrast og finesse, når man begynder at fokusere på høj lysstyrke. Når dét er sagt, så har jeg set blu-ray i 300 tommer (6,5 meters bredde) med 24 fL fra en velkalibreret ultra-highend projektor (mener det var en Digital Projection, men jeg er ikke sikker). Det er dén slags oplevelser der fuldstændigt vælter rundt på éns opfattelse af hvad god kvalitet er. Og det er dérfor jeg nogle gange smiler lidt overbærende når folk vil have et 40" tv der giver dem "fuld udnyttelse af blu-ray"...

Når alt dette er sagt, så har jeg også mødt folk der mener at det er sjovere at have 3 fL i 200", end 12 fL i 100". Jeg har også mødt folk der havde 3 fL i 100" fra deres gamle Sanyo LCD, og var vældigt glad for det. Som sagt, man kan meget hvis man er villig til at kompromittere kvaliteten.

men når man een gang har set et billede med masser af skrald/lys ,bliver lys en langt større prioritering en eks sortniveau
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 11:02
hvordan måler eller beregner du fL ?
det er vel på helt hvidt i det område hvor du måler ?

lys niveau kan også blive for kraftigt !
jeg syndtes ikke det er fedt når det gør ondt

Redigeret af TommyBoy - 25-Januar-2011 kl. 11:02
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

jeg mener at mit eget endte på ca 13fl efter kalibrering. personligt syntes jeg at 16fl er perfekt. dog syntes jeg at nogle projektor genere meget støj i billedet, når lysoutputtet bliver højt.
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

Det blir først rigtig sjovt, når man ryger op i 100+ "

Jeg mener nu der er en lidt simpel måde at sætte det op på. Det afhænger vel af hvor langt man sidder fra lærredet!? Er det 100" ved 2, 4 eller flere meters afstand? Jeg ved godt hvad jeg ville vælge. 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 12:34

Med et 100% hvid window-testbillede, ja. Softwaren klarer resten.

Bemærk at max lysstyrke kan måles lidt forskelligt, hvis du måler peak white (109%), vil du på de fleste projektorer måle noget mere lys, men den "officielle" måling er ved 100%. Hvid er ikke bare hvid ;-)

Jeg taler naturligvis iøvrigt om at måle ved D65 og korrekt gamma/farvegengivelse. Det er relativt nemt at få meget lys ud, hvis man ofrer farvetemperaturen.

Helt enig, men medmindre du er ude af stand til at opholde dig i dagslys, så er 20 fL ikke for kraftigt. Normalt så sigter jeg efter 16 fL som det optimale, med 8 fL som grænsen for "acceptabelt". Det er ret få hjemmebio'er i overkommelig prisklasse der leverer 16 fL samtidig med korrekt farvegengivelse, i over 90". Jeg tror der er under en håndfuld af dem jeg har besøgt, der kan mønstre dét.

Bemærk dog at oplevelsen af hvor "skarp" en given lysstyrke virker, er MEGET afhængig af rummets belysning iøvrigt, herunder farven på væggene. Men stadigvæk, hvis 16 fL skærer i øjnene, så er der noget andet end lysstyrken der er galt. 16 fL er SMPTE's officielle guideline for "cinema white".
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Jeg mener nu der er en lidt simpel måde at sætte det op på. Det afhænger vel af hvor langt man sidder fra lærredet!? Er det 100" ved 2, 4 eller flere meters afstand? Jeg ved godt hvad jeg ville vælge. 

Dét er faktisk også en lidt simpel måde at sætte det op på... Wink Hjernen kan godt se forskel på "tæt på et lille billede", og "langt fra et stort billede". Det er en meget anderledes oplevelse at sidde 4 meter fra et 100" billede, end at sidde 2 meter fra et 50" billede, selv om billedet fylder samme område af dit synsfelt.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 12:38

Jeg har iøvrigt aldrig oplevet folk beklage sig over for meget lys i demonstrationer med 16 fL på lærredet.

Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2011 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg taler naturligvis iøvrigt om at måle ved D65 og korrekt gamma/farvegengivelse. Det er relativt nemt at få meget lys ud, hvis man ofrer farvetemperaturen.

Det må være dette som er hele pointen ved måling af fl.
Når du skriver, at du kan få mere end rigeligt lys TommyBoy, er det så ved korrekt gamma og farvegengivelse? Ellers synes jeg ikke man kan bruge det til noget.

Redigeret af Leviathan.jk - 25-Januar-2011 kl. 13:28
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu