recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af SUBWOOFER
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketValg af SUBWOOFER

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2009 kl. 22:24

Anima, jeg beskæftiger mig med alt der er over ipod docking station niveau  hvad angår EQ har jeg desværre ikke den store erfaring med deres store SUpernova modeller, men deres minime skal man så absolut kigge nærmere på.

Potter, jeg vil stadig gerne have svar på spørgsmålene ang:

grundelementer for en god sub, stillestående, og membranvægt

for jeg har stadig ikke forstået hvad det er du siger.

 

ang anmeldelser, så glem dem, målinger ja tak, anmeldelser nej tak. de er desværre ret subjektive, og jeg hører selv til dem der på den hårde måde har lært at bare fordi en anmelder roser noget, så kan det stadigt være et ringe produkt (SA 1750 heriblandt)

Crown - there is no substitute.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2009 kl. 22:43
Har du så erfaringer med den kompressor serie? - http://www.earthquakedanmark.dk/produkter/subwoofere/kompres sor-s12.aspx

Jeg synes udmiddelbart de andre virker en anelse dyre. Har du set nærmere på overnstående?

edit:

Jeg kan se at minime 8" koster ca. 5k - det er deromkring jeg gerne vil holde niveauet - og så "opgradere" senere ved at købe en eksta. Det er efter min mening den bedste løsning, eller er jeg helt forkert på den?


Redigeret af Anima - 02-Februar-2009 kl. 22:46
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2009 kl. 22:59
Grund elementerne for et musikalsk sub, er et nøje afstemt chassis og
baffel, herunder også vægten. Jo større vægten er på det stillestående, jo
bedre. Fundamentet i optimeringen på musikalske dynamik ligger præcis
i vægten mellem chassis/baffel og vægten på de/den bevægelig dele/del.


Vægten på det stillestående, her taler jeg om selve chassiset på enheden,
baffelen og kabinettet. De bevægeligdele er mebran, spole og ophænget.

En membrans lethed gør sig enstående i at kan reagere utrolig hurtigt og
afsløre nuancer i lyden.


Det der producere buler, er når man laver kabinetterne mindre og
mindre, bliver den dybe bas også mindre, man kompensere så med mere
åbenstående porte og resultatet af det, er at systemimpedansen og
basenhedens belastning akustiske kommer ud af kontrol, en fejl som
måske bliver mere og mere udbredt.






Redigeret af Potter - 02-Februar-2009 kl. 23:07
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2009 kl. 00:07

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Grund elementerne for et musikalsk sub, er et nøje afstemt chassis og
baffel, herunder også vægten. Jo større vægten er på det stillestående, jo
bedre. Fundamentet i optimeringen på musikalske dynamik ligger præcis
i vægten mellem chassis/baffel og vægten på de/den bevægelig dele/del.

Det kan vist kort skrives som "kabinettet må ikke synge med". Det er der vist ikke nogle der kan være uenige i.



Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

En membrans lethed gør sig enstående i at kan reagere utrolig hurtigt og
afsløre nuancer i lyden.

Kan du nævne nogle specifikke eksempler? jeg kan sagtens se din logik, men eftersom du udelader fostærkerens indflydelse, og at en enhed ikke må flexe (det vil en enhed der ikke er stiv nok, og de fleste membraner bliver tungere af at blive afstivet)

Hvor sætter du skelne (målt i gram) imellem en let og en tung enhed?

Min reference enhed inden for hurtig, præcis og nuanceret bas er JBL's GTI mkII, Vil du betegne denne som en tung eller let membran?

i min verden er det som med biler, motoren (enhedens motorsystem) er lige så vigtig en del af performance som vægt.


Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Det der producere buler, er når man laver kabinetterne mindre og
mindre, bliver den dybe bas også mindre, man kompensere så med mere
åbenstående porte og resultatet af det, er at systemimpedansen og
basenhedens belastning akustiske kommer ud af kontrol, en fejl som
måske bliver mere og mere udbredt.

jeg skal lige have defineret, hvad mener du med en bule?

vi er som udgangspunkt enige i den manglende kvalitet i konsumsubs, men i min verden er systemimpedansen ligegyldig i denne sammenghæng, ligeledes er belastningen ligegyldig hvis forstærker modulet er lavet rigtigt.

med blastning, mener du da impedansmæssigt, fasedrej eller emf?



Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Har du så erfaringer med den kompressor serie? - http://www.earthquakedanmark.dk/produkter/subwoofere/kompres sor-s12.aspx 


Jeg har kun andenhåndsudsagn ang. kompressor serien, så der vil jeg nok henvise til at forhandleren så vidt jeg er orienteret meget gerne låner ud til alle interesserede.



Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Jeg kan se at minime 8" koster ca. 5k - det er deromkring jeg gerne vil holde niveauet - og så "opgradere" senere ved at købe en eksta. Det er efter min mening den bedste løsning, eller er jeg helt forkert på den?

Jeg kender kun 12" versionen, der er lavet en lille smule anderledes (mener det er forstærkermodulet), men din ide med to små subs kan jeg godt forstå, selvom jeg er mere til "there is no replacement for displacement"

Hvad der konkret er den bedste løsning, 2x8" kontra en 12" (husk der er passiv enhed også) kan desværre kun besvares ved at låne begge (alle tre) modeller hjem en weekend og så gå test amok



Redigeret af kim olsen - 03-Februar-2009 kl. 00:14
Crown - there is no substitute.
Til top
Manic Miner Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2009 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Manic, nu hvor du har "kendskab" til SVS's program, kan du så ikke fortælle hvilken sub man skal vælge hvis man skal have mest for pengene, eller lige én tand bedre? - Jeg leder efter en SUB, som kan give lidt mere effekt end min HTB2, men jeg synes virkelig ikke jeg kan se hvorfor jeg skal punge ud med 600 euro mere for en PB12-plus, end en SB12-plus.

Jeg kan bedre lide designet på den dyre, men jeg føler jeg får en del mere for pengene med en SB12-plus. Det er sq ærgerligt at der ikke lige er en forhandler man kan besøge for at lytte til dem her i nordjylland



Jeg er noget syg her jeg sidder, men skal se om jeg klarer at udtrykke mig i klarhed. Hvisikke spørger du bare til

Hvad der er det bedste køb afhænger af flere faktorer, men rent generelt så vil de store, portede modellerne levere langt højere lydtryk end små, lukkede, og specielt i den dybeste bassen vil forskellen være stor.

At sammenligne PB12-Plus med SB12-Plus er ikke retfærdig for nogen af de eller for nogen anden kompakt sub, for den sags skyld

PB12-Plus vil først kunne gå en hel del dybere, den er mere fleksibel, med dens tre forskellige portede, samt et lukket modi i tillegg til de to rumkorrektionsfunktionerne som den deler med SB12. Uanset hvilken type lyd du er til, så er oddsene forsvindende små for at du ikke kan få den helt nøjagtige fra PB12-Plus.

I rene lydtryk så vil PB12-Plus feks i området 20-40hz kunne levere  ca 3-5 ganger mere end den lille lukkede SB12, så har du gulvpladsen og de ekstra pengene og skal bruge subben til film eller noget andet der krever meget dynamik, så ja, den er så absolut verdt det.

Har du lidt mindre penger og mindre gulvplads finder du den samme ydelsen i PC12-Plus.

Men, SB12 er fremdeles en af de bedste kompakte subs der ude, og vil du bruge mindre penger er både den og NSD modellene fine alternativer. NSD modellerene står ikke så meget tilbage for deres storebrødre, hvad lydtryk angår, og uden at ha regnet på det mistenker jeg at PB12-NSD i et 16-40hz snit nok er den subben der leverer flæst db pr. krone, om end med knap margin.

Der er en mulighed for at lytte til enkelte SVS produkter i Jylland..... nemlig hjemme hos mig. Jeg har alltid forsøgt at holde døren åben for de som er interesserede, og det vil jeg fortsætte med, og efterhånden også med et bedre udvalg

Nu er jeg ikke ansat som sælger hos L-Sound, så der kommer ingen salgstaler fra mig om du kommer forbi, men noget at drikke og bide i samt lov til at pille så meget som du vil, det kan du få. Send en PB her på forummet om du skal en tur forbi Århus
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2009 kl. 13:38
Lyder bestemt interessant - det vil jeg helt klart overveje

Kan du fortælle mig hvilke subs du har til at stå? Du kan bare sende en pb om det hvis det er.
Til top
Manic Miner Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2009 kl. 15:51
Jeg sendte en PB :)
Til top
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2009 kl. 16:31
Jeg ville da mene man ikke kan komme udenom SVS PC 13 ultra
Hvis man har ca 15k at lege med....


+100HD Film
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2009 kl. 21:55

I min verden er motoren en kombination af kabinettet og enheden som er tilpasset og afstemt til hinanden, og brændstoffet er forstærkeren. 

Enheder udvikles og optimeres hele tiden og f.eks. SA udvikler på enheder for at opnår nogle bedre egenskaber eks. større kantophæng giver mindre tab af energi med større mulige mebranbevægelser, SA laver enheder med træfibermebran som er let og stærk. En SA W7K enhed har b.la. de egenskaber med flere, læs om dem inden på SA website.

Det eneste jeg kender til JBL GTI enheder, var i slut firserne eller også var det start i  halvfemserne, der lavet jeg nogle kabinetter i transmission line, i alt 4 stk. med hver deres 15" JBL GTI bas. som blev fodret med 2 stk. Phonix GOLD MS2250 i brokoblet tilstand og med hver 2 stk. parallelkoblet GTi´er. Mener at en 2250 leveret 1000 watt i 4ohm med 13.8V og sikkert det dobbelte i 2 ohm, det havde de da ingen problemer med at klare. Problemet var nærmere strømmen, her blev der brugt 8 Tør batterier og 8 store lytter. De spillede for sindsygt, men til hifi brug, absolut nej alt alt for råt. Men om membran var tung, kan jeg ikke huske, men de var stive som et ondt år, og magneterne gik løse fra selv enheden chassis, men sjovt det var det.

kim olsen skrev:
jeg skal lige have defineret, hvad mener du med en bule? Der skulle stå buldere.

Basenhedens akustiske belastning og systemimpedansen kommer ud af kontrol, når man laver små kabinetter bliver bassen svager, og for komppencere for det lukker man op for kabinettet. Der sker jo en elektrisk påvirkning når membranen bevæger sig, selv bare når du puster på den. Jo mere åben kabinetet er, des nemmere er det at påvirke membranen og derved har vi: Den akustiske belastning og systemimpedansen. 

Men det er jo en lang lang snak, og ikke mindst spændende.

I øvrigt den mest vilde sub jeg har været med til at lave, var med en´30" stor Fostex enhed fra Lydkilden på frederiksberg tilbage i starten af firserne. Kabinettet var på 1000L, og den gik ned til 13Hz. husker nu ikke lige alle detaljerne.

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2009 kl. 22:13

Jeg tror du har glemt en vigtig del i din ligning, igen forstærkeren. Har du hørt en GTI med eks Crown K2 eller CE4000? for netop GTI er jo kendt for at skulle have en seriøs forstærker i numsen for at spille, og der har Phonix GOld vist intet at gøre. Hvis du skaffer enheden, låner jeg dig gerne en K2 en måned eller to (og den er endda lige i underkanten, JBL anbefaler minimum 3800 watt kontinuerligt, så i har på ingen måde levet op til JBL 's minimums krav for at få den til at spille optimalt med 1000 watt fra en 3, rangs forstærker.)

Jeg er stadig i tvivl om hvad du mener med at systemimpedansen er ude af kontrol, det har jo ingen reel betydning under antagelse af at forstærkeren gør sit job bare nogenlunde.

Jeg har hørt gode højttalere spille af h til, netop fordi at brugerne ikke forstod at parre dem korrekt med en forstærker der kunne leverer hvad der var behov for.SA7k var jeg tæt på at købe en overgang, men imponere mig har den aldrig. jeg er heldigvis blevet klogere siden

Ang. din ide med membranvægten som afgørende for hastighed, så blev den matematisk modbevist (og efterprøvet med målinger) af Dan Wiggins fra Adire Audio http://www.diycable.com/main/pdf/WooferSpeed.pdf

Jeg tror jeg kan følge dig langt hen ad vejen, men som jeg selv har måtte sande mange gange i tidens løb, så stirer man sig meget nemt blind på et eneklt parameter, og har dette som sin kæphest.

Jeg tror vi skal mødes over et par øl og diskuterer tingene ved først kommende lejlighed, vi taler tydeligt vis forbi hinandne pga. det skrevne medie, så kan vi måske også få dine ører vænnet til andet end SA



Redigeret af kim olsen - 03-Februar-2009 kl. 22:19
Crown - there is no substitute.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2009 kl. 22:46
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Jeg tror du har glemt en vigtig del i din ligning, igen forstærkeren. Har du hørt en GTI med eks Crown K2 eller CE4000? for netop GTI er jo kendt for at skulle have en seriøs forstærker i numsen for at spille, og der har Phonix GOld vist intet at gøre. Hvis du skaffer enheden, låner jeg dig gerne en K2 en måned eller to (og den er endda lige i underkanten, JBL anbefaler minimum 3800 watt kontinuerligt, så i har på ingen måde levet op til JBL 's minimums krav for at få den til at spille optimalt med 1000 watt fra en 3, rangs forstærker.)

Jeg kender dem ikke direkte, har set dem eller noget der ligner, men umiddelbart aldrig hørt dem.

Jeg viste/trode faktisk ikke at JBL 15" GTI enheder blev brugt til hifi brug, jeg trode faktisk du var over i auto, puha da da nu er det med at komme i seng, Sorry. Det jeg skrev om før med de GTI enheder/ Transmission line og Phonix Gold, var i en bil, dog i en stor US kassevogn, men det blev dog prøvet at spille med dem i en stue.

Øl ved en given lejlighed, kunne da godt være hyggeligt.

 

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2009 kl. 22:57

De er også oprindeligt lavet til bil stereo, men det er subjektivt de mest transientresponte, dynamiske og velartikulerede enheder jeg nogensinde har været i nærheden af, "hifi" basser er pinagtigt ringe i sammenligning med disse enheder (hvis man har forstærkerkraften og et korrekt konstrueret kabinet)

 

Edit: På trods af at jeg stadig mener at have ret i vægt spørgsmålet, så kan jeg kan se at jeg har fejlformuleret mig temmeligt kraftigt i denne tråd, blandet fakta og erfaring sammen, og skudt i både øst og vest for at svare på såørgsmål, og blandet faktorer sammen der er delvariable, jeg skal vist have læst en del op på tingene, og så må vi se om jeg kan finde ud af at formulerer mig korrekt.



Redigeret af kim olsen - 04-Februar-2009 kl. 16:28
Crown - there is no substitute.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu