recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af tv

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2020 kl. 08:54
DiscomanDK: Men du får ikke Apple TV app’en (til iTunes og Apple TV+). Den kommer kun på LG TV fra 2018 og frem, altså LG TV med webOS 4.0 og frem.

Så for så vidt er dit TV desværre allerede forældet, hvad angår webOS.
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2020 kl. 09:07
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

DiscomanDK: Men du får ikke Apple TV app’en (til iTunes og Apple TV+). Den kommer kun på LG TV fra 2018 og frem, altså LG TV med webOS 4.0 og frem.

Så for så vidt er dit TV desværre allerede forældet, hvad angår webOS.

Mon ikke det mere er Apple der er problemet her, og at kokludere at TV'et er forældet fordi Apple+ ikke laver en App, det syntes jeg nu ikke man kan når alle de andre stadigvæk opdatere deres App's.

Derudover virker Apple TV+ heller ikke med Chromecast, så er den forældet? 

Når det så er sagt, så er jeg grundlæggende enig i at LG og andre burde pålægges at sende de nyeste versioner ud til deres produkter i meget længere tid, da det jo virker til at hardwaren stadigvæk er hurtig.


Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2020 kl. 09:17
Nej.

Apple laver jo en app til LG TV, men den kræver webOS 4.0 eller nyere. Dit TV er fanget på webOS 3.x. Det er LGs beslutning. Jeg har konkret fået bekræftet af LG, at grunden til, at Apple TV app'en ikke er på tidligere LG TV skyldes DRM. Dette kan rettes via en opdatering.

Apple er ikke imod at få deres app ud på ældre enheder. Det er også nemt at konstatere ved blot at forholde sig til forholdene på markedet:
- Apple TV app'en findes til Roku-enheder fra 2015 og frem (fordi RokuOS løbende opdateres)
- Apple TV app'en findes til FireTV-enheder fra 2016 og frem (fordi FireOS løbende opdateres)
- Apple TV app'en findes til Apple TV3 fra 2012 (fordi iOS løbende opdateres)

At app'en ikke findes til Chromecast har da intet med sagen at gøre. Det er et strategisk valg. App'en findes heller ikke til Android TV og flere andre platforme.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2020 kl. 09:39
Hvis det er eksempler, som mangler ift. at forstå problematikken, så kan de hives rask op af posen.

- Strive Sports app (som ikke er iblandt os længere) virker kun på webOS 3.0 og frem. Dvs. ingen LG TV med webOS fra 2014 eller 2015.
- YouSees app virker kun på webOS 2.0 og frem. Dvs. ingen LG TV med webOS fra 2014.
- Tidal virker kun på Samsung TV med Tizen 3.0 og frem. Dvs. ingen Samsung TV med Tizen fra 2015 eller 2016.

Jeg har allerede omtalt forholdene for Disney+. Jeg spår, at vi om kort tid igen står midt i denne debat, når HBO Max lanceres og senere når Peacock lanceres.

Streamingtjenester har naturligvis ingen interesse i ikke at supportere få år gamle TV-enheder, som måske står i millioner af hjem. Men de kan være tvunget til det pga. manglende DRM, videocodecs eller andre software-elementer.

Chromecast er en lille enhed, der koster håndører og den klarer alle tjenester på markedet (som vil understøtte den). Apple TV4 fra 2015 ligeledes. TV-producenterne har ingen undskyldninger og jeg synes, at man som ejer - uagtet at man er begejstret for sit TV - bør undlade at tale problematikken ned.


Redigeret af Rasmus Larsen - 26-Februar-2020 kl. 09:41
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2020 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:


Streamingtjenester har naturligvis ingen interesse i ikke at supportere få år gamle TV-enheder


Jeg går ud fra du har formuleret dig forkert og mener det omvendte af det du har skrevet, nemlig at streamingtjenesterne ikke har nogen interesse i at supportere gamle TV.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2020 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Nej.

Apple laver jo en app til LG TV, men den kræver webOS 4.0 eller nyere. Dit TV er fanget på webOS 3.x. Det er LGs beslutning. Jeg har konkret fået bekræftet af LG, at grunden til, at Apple TV app'en ikke er på tidligere LG TV skyldes DRM. Dette kan rettes via en opdatering.

Apple er ikke imod at få deres app ud på ældre enheder. Det er også nemt at konstatere ved blot at forholde sig til forholdene på markedet:
- Apple TV app'en findes til Roku-enheder fra 2015 og frem (fordi RokuOS løbende opdateres)
- Apple TV app'en findes til FireTV-enheder fra 2016 og frem (fordi FireOS løbende opdateres)
- Apple TV app'en findes til Apple TV3 fra 2012 (fordi iOS løbende opdateres)

At app'en ikke findes til Chromecast har da intet med sagen at gøre. Det er et strategisk valg. App'en findes heller ikke til Android TV og flere andre platforme.

Det har du sikker ret i, det er ikke noget jeg selv har undersøgt med LG da det ikke har været et issue for mit vedkommende.

Man må jo gøre op med sig selv om man syntes et produkt er forældet fordi det ikke understøtter en streamingstjeneste ud af det hav af streamingstjenester det tv understøtter. For mit vedkommende syntes jeg det ikke, men har man det specifikke behov for Apple TV+, så er det selvfølgelig surt.

Igen jeg er enig med dig i at LG burde opdatere deres TV, men mit svar var egentlig til nesager som skrev sit indlæg som om han havde forstået dit svar således at der ikke kom opdateringer til diverse app's, og det vil jeg blot præcisere for ham at det gør der, og at alle de klassiske app's stadigvæk bliver opdateret her små tre år efter. At jeg så ikke var klar over at Apple TV+ ikke var en mulighed på tv'et og det var pga. DRM var ikke for at prakke nesager noget på ærmet. 


Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2020 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Streamingtjenester har naturligvis ingen interesse i ikke at supportere få år gamle TV-enheder
 

Jeg går ud fra du har formuleret dig forkert og mener det omvendte af det du har skrevet, nemlig at streamingtjenesterne ikke har nogen interesse i at supportere gamle TV.

Jeg mener det, som jeg har skrevet. Smile

Hvorfor mener du, at streamingtjenesterne ikke har nogen interesse i at supportere gamle TV? Det giver da ingen mening. De fleste af dem lever på kontinuerlige abonnementsindtægter.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2020 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Streamingtjenester har naturligvis ingen interesse i ikke at supportere få år gamle TV-enheder
 

Jeg går ud fra du har formuleret dig forkert og mener det omvendte af det du har skrevet, nemlig at streamingtjenesterne ikke har nogen interesse i at supportere gamle TV.

Jeg mener det, som jeg har skrevet. Smile

Hvorfor mener du, at streamingtjenesterne ikke har nogen interesse i at supportere gamle TV? Det giver da ingen mening. De fleste af dem lever på kontinuerlige abonnementsindtægter.


Hvorfor mener du så, at de kan blive tvunget til det, hvis de i forvejen har interessse i det? Det er det som forvirrer.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2020 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Igen jeg er enig med dig i at LG burde opdatere deres TV, men mit svar var egentlig til nesager som skrev sit indlæg som om han havde forstået dit svar således at der ikke kom opdateringer til diverse app's, og det vil jeg blot præcisere for ham at det gør der, og at alle de klassiske app's stadigvæk bliver opdateret her små tre år efter. At jeg så ikke var klar over at Apple TV+ ikke var en mulighed på tv'et og det var pga. DRM var ikke for at prakke nesager noget på ærmet. 

Men det er nu heller ikke helt rigtigt. F.eks. har nyere app-versioner af Netflix og YouTube preview-funktion, som kan fremvise indhold før man åbner app'en. Det understøttes på mange platforme lige fra Apple tvOS og Google Android TV til LG webOS og Samsung Tizen. Før man som bruger kan få gavn af dette, så kræver det en nyere version af Android TV, webOS eller Tizen.

Konkret for webOS - ikke fordi jeg vil blive ved med at skyde på webOS, men blot fordi vi konkret taler om det her - så kræver det version 4.5 (2019-årgang).

Eller se hvad DRTV og TV2 Play gør. På Apple TV (tvOS) og Android TV (kun TV2) har de en native app udviklet direkte til platformen. De kan dog ikke bygge native app til f.eks. webOS eller Tizen, da det vil indebære, at de bygger mange forskellige native apps; til mange forskellige versioner af Tizen og webOS (eller dropper ældre versioner af TV-platformene ligesom f.eks. YouSee, Strive, Tidal, Apple, Disney mv. har gjort). Det skyldes, at nyere versioner af Tizen og webOS tilbyder udviklere nogle yderligere API'er og frameworks. Disse kunne nemt gøres tilgængelige på ældre Samsung og LG TV, såfremt Tizen og webOS blev opdateret.

I stedet har DRTV og TV2 Play måtte udvikle efter laveste fællesnævner til mange Smart TV-platforme. Konkret for DR har det betydet, at man pakker sin HbbTV-løsning end i et ikon. Konkret for TV2 Play, så betyder det, at man pakker en mere regulær hjemmeside ind i et ikon.

Der er mange af disse eksempler. Jeg har taget fat i nogle af de store internationale streamingtjenester og vores egne danske tjenester, men når jeg taler med kollegaer fra andre europæiske lande, så peger de til tider på lignende eksempler for deres lokale apps og streamingtjenester.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2020 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Streamingtjenester har naturligvis ingen interesse i ikke at supportere få år gamle TV-enheder
 

Jeg går ud fra du har formuleret dig forkert og mener det omvendte af det du har skrevet, nemlig at streamingtjenesterne ikke har nogen interesse i at supportere gamle TV.

Jeg mener det, som jeg har skrevet. Smile

Hvorfor mener du, at streamingtjenesterne ikke har nogen interesse i at supportere gamle TV? Det giver da ingen mening. De fleste af dem lever på kontinuerlige abonnementsindtægter.


Hvorfor mener du så, at de kan blive tvunget til det, hvis de i forvejen har interessse i det? Det er det som forvirrer.

Jeg forstår ikke, hvad du mener Flemming Smile

Jeg skrev følgende:
"Streamingtjenester har naturligvis ingen interesse i ikke at supportere få år gamle TV-enheder, som måske står i millioner af hjem. Men de kan være tvunget til det pga. manglende DRM, videocodecs eller andre software-elementer."

Altså, de kan blive tvunget til at droppe deres app til få år gamle TV-enheder fordi TV-producenten ikke opdaterer sin platform. Ikke fordi de selv vil. Streamingtjenester vil naturligvis bredt ud og sælge abonnementer til så mange seere som muligt.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2020 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

"Streamingtjenester har naturligvis ingen interesse i ikke at supportere få år gamle TV-enheder, som måske står i millioner af hjem. Men de kan være tvunget til det pga. manglende DRM, videocodecs eller andre software-elementer."


Det er det "ikke" som jeg har lavet fed som forvirrer. Hvorfor mener du de kan blive tvunget til at supportere hvis de i forvejen har interessse i at supportere?

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2020 kl. 12:05
Som skrevet ovenfor: Tvunget til at droppe. Ikke tvunget til at supportere. Ja, lidt kluntet formuleret set i isolation, men konteksten i debatten er jo apps, der forsvinder, mangler eller må droppes.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu