recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Nyheder, anmeldelser & omtaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Viasat og Canal Digital går sammen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Viasat og Canal Digital går sammen

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Viasat og Canal Digital går sammen
    Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 20:15
Hej
Hold da op en nyhed , spændende...
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Hej
Hold da op en nyhed , spændende...
MVH

Har du et link til en pressemeddelse ?
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 21:13
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 21:15
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2019 kl. 21:07
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Hej
Hold da op en nyhed , spændende...
MVH
Hvorfor er det spændende at få et monopol?
Jeg kan forstå hvis der kom en udbyder mere, det ville være spændende.

At vi går fra 2 udbydere af satellit tv ned til én udbyder må man antage ville være en sag for konkurrencenævnet. Men desværre tror de at der er konkurrence imellem tv udbyderne.

Boxer Tv har kun halvdelen af udbudet og i dårligere kvalitet.
YouSee kan kun modtages hvis du har adgang til deres kabler og de har ikke Discovery Networks kanaler.
Fiber er kun muligt hvis man har det eller vil betale boksen.

Satellit tv er det eneste man man med sikkerhed i hus kan modtage i en god kvalitet og det fjerner man nu konkurrencen på.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2019 kl. 08:54
Konkurrence er jo ikke defineret af, hvad der sker på en enkelt af mange platforme og distributionsnetværk. Man bliver lige nødt til at zoome ud og betragte konkurrencefeltet som helhed. På tv-markedet har vi i de senere år oplevet en massiv udvidelse af konkurrencefeltet ved at gatekeeperne er blevet nedbrudt. Der står nu et åbent, næsten barriereløst netværk (internettet) til rådighed for alle.

For første gang i TV-markedets historie har vi nu noget som ikke minder om små regionale monopoler. Om en paraboludbyder så ryger i svinget ændrer ikke nævnbart på konkurrencesituationen. Klart, det ville det have gjort for 10-15 år siden.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2019 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Konkurrence er jo ikke defineret af, hvad der sker på en enkelt af mange platforme og distributionsnetværk. Man bliver lige nødt til at zoome ud og betragte konkurrencefeltet som helhed. På tv-markedet har vi i de senere år oplevet en massiv udvidelse af konkurrencefeltet ved at gatekeeperne er blevet nedbrudt. Der står nu et åbent, næsten barriereløst netværk (internettet) til rådighed for alle.

For første gang i TV-markedets historie har vi nu noget som ikke minder om små regionale monopoler. Om en paraboludbyder så ryger i svinget ændrer ikke nævnbart på konkurrencesituationen. Klart, det ville det have gjort for 10-15 år siden.
Hvis man ser meget snævertsynet og med skyklapper på, så kan man jo se alt igennem internettet via de forskellige udbyders streamingtjenester.

Men hvor mange sidder og skifter imellem 3-4 streaming tjenester på en aften, for at se de forskellige live udsendelser.

Her er det at mange stadig benytter tv signalet og Canal Digital og Viasat er de eneste som dækker hele danmark med det største udbud.

Der er ingen konkurrence til satellit tv hos rigtigt mange husejere i Danmark.
Derfor er det fatalt at der nu kun kommer en spiller og de kan sætte prisen som de ønsker uden at konkurrencen spiller ind. Ouch
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2019 kl. 12:53
Hvad mener du med snævertsynet og skyklapper? Du er med på, at alt, der sendes på tv-sendefladen også kan streames, ikk? Har du f.eks. YouSee så har du alle kanaler i samme app. Du skal ikke skifte noget. Ønsker man mere fokuserede løsninger såsom kun DR eller kun TV2, så findes de også - modsat dengang, hvor konkurrencen på tv-markedet var meget svag.

I 2018 havde 15% af de danske husstande ikke et klassisk tv-signal. I 2018 brugte over halvdelen af alle danskere mindst 1 betalt streamingtjeneste ugentligt. For danskere under 35 år overhalede brugen af streaming på ugebasis brugen af tv-kanaler allerede i 2017. Det er tal fra Gallup.

Parabol-tv dækker desværre ikke hele landet pga. den lovmæssige teknikalitet, at man fra lovmæssig side ikke slår ned på forbud mod, at paraboler må opsættes på facader. Dette forhindrer en meget væsentlig andel af danske husstande i at opsætte en parabol. På samme måde har mange danske husstande slet ikke et reelt leverandørvalg til klassisk tv-signal enten fordi tv-forsyningen i store dele af Danmark er regionalt opdelt mellem tv-udbyderne (små regionale monopoler) eller fordi tv-løsningen i et område er fastsat i en antenneforening.

I seneste år har alle disse danske tv-seere jo rent faktisk fået en masse tv-alternativer vha. internettet. At du ikke bryder dig om løsningen, er en lige så ugyldig grund, som det ville være ikke at gå til bageren og hævde, at de kun har 1 valgmulighed, fordi du kun kan lide 1 af serveringerne.

Man kan ikke definere "konkurrence til satellit-tv" alene ud fra satellit-tilslutning, lige så lidt som man ikke kan snakke om "konkurrence til brunsviger" ved kun at betragte brunsviger. Når man snakker konkurrence, så taler man markeder. Der er heldigvis masser af konkurrence til parabol-tv. Langt mere i dag end tidligere.


Redigeret af Rasmus Larsen - 25-Oktober-2019 kl. 12:54
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2019 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Hvad mener du med snævertsynet og skyklapper? Du er med på, at alt, der sendes på tv-sendefladen også kan streames, ikk? Har du f.eks. YouSee så har du alle kanaler i samme app. Du skal ikke skifte noget. Ønsker man mere fokuserede løsninger såsom kun DR eller kun TV2, så findes de også - modsat dengang, hvor konkurrencen på tv-markedet var meget svag.
Jeg mener ikke du forholder dig til realiteterne. Hvorfor skulle man have en YouSee App hvis man ikke har tv fra YouSee. YouSee dækker kun 1,3 mio husstande, hvoraf størstedelen er i etageejendom. Hvis du taler om ADSL tv, så er kvaliteten væsentligt dårligere end Satellit, så her holder argumenterne ikke.
Desuden har YouSee ikke Discovery's kanaler efter nytår, så det er ikke et reelt alternativ at foreslå.
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

I 2018 havde 15% af de danske husstande ikke et klassisk tv-signal. I 2018 brugte over halvdelen af alle danskere mindst 1 betalt streamingtjeneste ugentligt. For danskere under 35 år overhalede brugen af streaming på ugebasis brugen af tv-kanaler allerede i 2017. Det er tal fra Gallup.
Men det betyder jo også at 85% havde et klassisk tv signal.
Det er faktisk mere end stemmeprocenten i Danmark ved seneste folketingsvalg.
Så man kan roligt sige at nogle af de ting som danskerne går mest op i er et klassisk tv signal.
Statistik er en finurlig ting Smile
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Parabol-tv dækker desværre ikke hele landet pga. den lovmæssige teknikalitet, at man fra lovmæssig side ikke slår ned på forbud mod, at paraboler må opsættes på facader. Dette forhindrer en meget væsentlig andel af danske husstande i at opsætte en parabol. På samme måde har mange danske husstande slet ikke et reelt leverandørvalg til klassisk tv-signal enten fordi tv-forsyningen i store dele af Danmark er regionalt opdelt mellem tv-udbyderne (små regionale monopoler) eller fordi tv-løsningen i et område er fastsat i en antenneforening.

I seneste år har alle disse danske tv-seere jo rent faktisk fået en masse tv-alternativer vha. internettet. At du ikke bryder dig om løsningen, er en lige så ugyldig grund, som det ville være ikke at gå til bageren og hævde, at de kun har 1 valgmulighed, fordi du kun kan lide 1 af serveringerne.
De fleste som ikke må opsætte parabol har væsentligt flere muligheder for at kunne modtage tv. Der er måske allerede lagt et tv- eller et fiber kabel ind. De har ofte gode ADSL linjer og kan få tv igennem den vej. Men det er rigtigt at man som lejer sjældent har andre muligheder end dem som udlejer tilbyder.

Men der er 1,2 mio mennesker i hus eller rækkehuse som godt kan sætte en parabol på. Det er trods alt 21% af den danske befolkning.
En stor del af dem er i udskantsområder uden mulighed for godt internet til streaming eller kabeltv.
De må nøjes ned det sløje udbud fra bokser og den lidt dårligere bitrate.

Med parabol har de mulighed for at få godt udbud af kanaler i den bedste kvalitet.
Der er konkurrence på markedet mellem Viasat og Canal Digital. Men nu slås de sammen og kan vælge at sætte prisen selv, for der er intet alternativt.

Hvis nu Viasat og Canal Digital havde mødtes og aftalt at alt parabol tv kun må sælges til 700 kroner. Så ville der jo blive slået hårdt ned på som værende priskartel.

Men fusionerer man de eneste 2 selskaber, som udbyder en service og lader dem sætte prisen til 700 kroner efterfølgende, så ville ingen løfte en finger.
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:


Man kan ikke definere "konkurrence til satellit-tv" alene ud fra satellit-tilslutning, lige så lidt som man ikke kan snakke om "konkurrence til brunsviger" ved kun at betragte brunsviger. Når man snakker konkurrence, så taler man markeder. Der er heldigvis masser af konkurrence til parabol-tv. Langt mere i dag end tidligere.
Hvis jeg på Lars Tyndskids marker, ønsker at se kanal 5, så har jeg måske 3 muligheder.

(Kanal 5 er danmarks 7. mest sete kanal)

  • Boxer TV i lav bitrate.
  • Viasat
  • Canal Digital
Når Viasat og Canal Digital går sammen, så får de monopol på satellit.
Så enten betaler jeg den pris de kræver eller også må jeg skifte til dårligere kvalitet og udbud.
Hvis ikke det er monopol, så ved jeg snart ikke.

Det samme med de mange husejere som lige nu har YouSee, de må enten prøve streaming og Boxer TV i lav bitrate eller betaler til de 2 sammenlagte satellit selskaber.

Kan du pege på et andet parabol selskab som har danske kanaler?

Så selvfølgelig er det monopol tilstande og skal forsøgt stoppes så hurtigt som muligt.
Jeg skriver ihvertfald til EU konkurrencestyrelse.



Redigeret af Cyberguyen - 25-Oktober-2019 kl. 15:12
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2019 kl. 06:04
Der er ikke noget, der hedder monopol på satellit, når vi har et tv-marked med mange distributionsformer, som er i konkurrence med hinanden. Smile Og det har vi jo rent faktisk nu i langt større grad end for 10 år siden. Ellers er alt et monopol: "Rejer større end 30g købt i Føtex". Monopol på "tv-pakker med Kanal 5 i på Lars Tyndskids mark". Du kan godt selv høre, at det er søgt, ikke? Smile

Resten af det, som du taler om er præferencer. Præference for en given tv-kanal, en given modtagelsesmetode, en given kvalitet. Vi kan tale om præferencer herfra og til juleaften. At sidde på en mark med begrænset signal er en undtagelse, ikke reglen. Hvorfor mener du i øvrigt, at der ikke er mulighed for internet/streaming på marker?

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Men det betyder jo også at 85% havde et klassisk tv signal.
Det er faktisk mere end stemmeprocenten i Danmark ved seneste folketingsvalg.
Så man kan roligt sige at nogle af de ting som danskerne går mest op i er et klassisk tv signal.
Statistik er en finurlig ting

Du spurgte ind til det og jeg bragte Gallups tal op. Jeg fortolkede ikke på tallene. Niveauet uden tv-signal er steget fra et fast niveau på 3-4% for få år siden til 15% i 2018. Det vil givetvis ligge højere her ved udgangen af 2019, da tendensen ifølge Gallup accelererer.

PS: Jeg tror ikke du behøver at bruge tid på at skrive til EU's konkurrence. Fusioner som denne sendes heldigvis automatisk til gældende konkurrencestyrelser før de kan gennemføres.


Redigeret af Rasmus Larsen - 28-Oktober-2019 kl. 06:17
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2019 kl. 21:26
@Rasmus Larsen
Jeg troede ikke at du var ligeglad med kvalitet.

Der er rigtigt mange steder hvor man ikke har mere end max 10 mbit stabilt.
Boxer TV er også dårlig bitrate.

Så hvis man vil have god kvalitet, så tvinges man ind i monopol på satellit modtagning.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2019 kl. 09:54
Mine betragtninger hvad angår konkurrencesituationen er nu ikke repræsentative for mine personlige præferencer.

Hvad angår mine personlige præferencer, så er jeg ikke ligeglad med kvalitet. Det er derfor jeg ser film og tv-serier i 4K HDR og korrekt 24fps, i modsætning til på tv-kanaler, hvor der er konvertering af billedfrekvens og til tider billedformat samt generel lav opløsning og uden HDR. Smile

Hvis man vil have god billed/lydkvalitet på film, store dokumentarer og tv-serier, så skal man generelt se bort fra tv-kanaler. Sport er naturligvis en anden sag.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu