recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Video streaming
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVideo streaming

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Emne: Video streaming
    Sendt: 22-Juli-2009 kl. 21:33

Hej

Jeg overvejer at sætte en medie server op og købe to Linksys DMA2100 Mediacenter Extender.

Hvordan får jeg lagt mine dvd´ere og blu-ray over på serveren, så jeg kan streame dem? Jeg har følgende krav til videoerne:

  • Danske undertekster
  • Ingen kvalitetsforringelse (videoerne skal være lossless)
  • Skal gemmes i et udbredt videoformat

Kan man lave en video som har kapitaler ligesom på en dvd?

Hvordan laver jeg videoerne lettes (gider ikke at bruge flere timer på at lave en video)? Hvad skal jeg bruge af programmer?

Er der en som kan forklare mig lidt om de forskellige videoformater, container og codecs?

En dvd er lavet i mpeg2, men kan man konverter den til mpeg4 og stadig beholde den samme kvalitet?

Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2009 kl. 22:19
Hvis du ikke vil have kvalitetstab, så kan du ligge filmen over i ISO, evt. som et video only rip, ulempen er at det kræver plads.

Du kan også gøre det, flere efterhånden gør. Konvertér filmen fra MPEG2 til MPEG4 og lig den i Matroska containeren. Matroska kan håndtere flere lydspor, flere undertekster, kapitler og hvad der ellers er på en DVD på nær menu, men du skal være sikker på at din streamer kan håndtere underteksterne.
Jeg er selv blevet svært skuffet over min streamer der ikke kan håndtere DVD undertekster (VOBSub).
Ulemperne ved at konvertere til MPEG4 er at det er umuligt ikke at få en forringelse og det tager lidt mere end 10 minutter at konvertere en film (svagt underdrevet).
Men du kan få tilnærmelsesvis samme kvalitet på væsentligt mindre plads og forskellen skal man vist have et ret godt øje for at se.

Jeg kender ikke extenderen, så jeg skal ikke kunne udtale mig om hvordan resultatet vil være med den.


Redigeret af Kim Jespersen - 22-Juli-2009 kl. 22:20
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2009 kl. 22:31

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Hvis du ikke vil have kvalitetstab, så kan du ligge filmen over i ISO, evt. som et video only rip, ulempen er at det kræver plads.

Er der ikke andre måder? Kan man ikke gemme filmen i mpeg2 som en DVD nu en gang er optaget i?

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Du kan også gøre det, flere efterhånden gør. Konvertér filmen fra MPEG2 til MPEG4 og lig den i Matroska containeren. Matroska kan håndtere flere lydspor, flere undertekster, kapitler og hvad der ellers er på en DVD på nær menu, men du skal være sikker på at din streamer kan håndtere underteksterne.

Hvad er helt præcis en container? Kræver det noget ekstra at afspille en Matroska container fil? Og hvordan laver jeg en sådanne?

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Ulemperne ved at konvertere til MPEG4 er at det er umuligt ikke at få en forringelse og det tager lidt mere end 10 minutter at konvertere en film (svagt underdrevet).
Men du kan få tilnærmelsesvis samme kvalitet på væsentligt mindre plads og forskellen skal man vist have et ret godt øje for at se.

Jeg har hørt lidt om mpeg4 og h.264. Er det ikke bare bedre komprimering algoritmer? Kan man ikke gemme dvd filmene i disse formater uden at miste noget af kvaliteten?

Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2009 kl. 22:35
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Jeg har hørt lidt om mpeg4 og h.264. Er det ikke bare bedre komprimering algoritmer? Kan man ikke gemme dvd filmene i disse formater uden at miste noget af kvaliteten?

I konverterings processen vil du altid miste noget kvalitet når du arbejder med lossy formater som disse.

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2009 kl. 22:42

Findes der nogle lossless videoformater?

Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2009 kl. 22:55
MPEG2 som container, er ikke bygget til at kunne håndtere flere lydspor, flere undertekster eller kapitler, dertil har den brug for at blive pakket ned som en DVD og med de ekstra filer som følger med.

En container er egentligt bare en "pakke" hvori der er forskellige ting, eksempelvis ét filmspor, lydspor og undertekster og når den så skal afspilles, så åbnes pakken.
Matroska containeren er langt den mest avancerede container der findes i dag. Den har sine fejl, men de er svære at få øje på, når man ser på alle dens fordele. Matroska containeren har filendelsen .mkv.

Hvis du for alvor gerne vil til at lege med konvertering og du aldrig har prøvet det før, så vil jeg anbefale dig at du finder nogle film, hvor du ikke vil beholde undertekster, men kun lydspor og gerne flere lydspor, for så kan du prøve med programmet Handbrake først.
Det er et lille og relativt nemt program for en nystarter, men dens svaghed er at den kun kan lave én undertekst og denne undertekst skal være i billedet hele tiden (hardcoded), men den benytter x264 konverteren og det er den, der er det vigtigste.
http://handbrake.fr/

Når du har prøvet handbrake lidt og ved hvad konverteringen går ud på og om det er noget for dig at fortsætte med. Så kan du på Doom9.org finde flere programmer, nogle lidt mere hardcore end andre.
Jeg benytter selv HD Convert To X (HDC), som du kan finde på Doom9, hvor der også er rigtig god support af den, men den kræver lige at man vænner sig til den og der er Handbrake måske lidt nemmere til at starte med.

Jeg glemte lige noget.
For at afspille Matroska filer (mkv) på computeren, skal du bruge VLC Player. I en medie streamer og NAS skal mkv være understøttet og der skal stå at den er understøttet, ellers ville jeg ikke turde købe den, men i dag understøtter langt hovedparten mkv, fordi flere og flere foretrækker den som container.


Redigeret af Kim Jespersen - 22-Juli-2009 kl. 23:01
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2009 kl. 23:20

Jeg kigger lige på handbrake. Skal jeg bruge andet end handbrake?

I første omgang så streamer jeg fra min bærbar til min PS3 for lige at finde ud af, hvad det indebærer at streame video filer. Min PS3 ved jeg ikke understøtter mkv (ikke endnu i hvert fald, men det kunne jo komme i en opdatering på et tidspunkt).

Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2009 kl. 23:44
Jeg har rippet en dvd til en vob fil som jeg så har omdøbt til mpg. Det er da en mpeg2 fil???
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2009 kl. 23:53
Ja, vob er mpeg2, men ifo er styrefilerne.

Hvis du vil arbejde med mkv filer, så er det altid godt at have følgende 2 programmer ved hånden.
VSRip
VSRip ripper underteksterne fra en DVD og gemmer dem som IDX/SUB.

MKVMerge (MKVToolNix)
MKVMerge er et program der kan åbne og remuxe mkv filer. Ikke noget du skal bruge lige nu, men når der dukker en film op der er out of sync eller en undertekst mangler, så kan du rette problemet med MKVMerge.
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2009 kl. 15:00

Men hvis vob er en mpeg2 kan man så ikke på en eller anden måde tilføje undertekster (hardcoded) til mpeg2 filen?

Softcoded kunne vel også være en mulighed? Altså en undertekst fil sammen med vob/mpeg2 filen. Er det ikke noget med at VLc understøtter dette?

 

Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2009 kl. 15:09
Hvis du tænker på at beholde MPEG2 formatet, så vil jeg klart anbefale dig blot at rippe DVD'erne og pakke dem ned i en ISO fil, evt. som et movie only rip.
Alt andet vil betyde arbejde uden gevinst, da du højest vil kunne reducere en DVD med størrelsen på styrefilerne, hvilket er ganske få KB.
Men det er muligt at du kan hardcode underteksterne på en eller anden måde, men det er der så en anden der skal forklare dig, for det har jeg ingen anelse om, hvordan man gør og det er rigtigt at de fleste playere autoimporterer undertekstfiler, hvis de er navngivet det samme som videofilen.


Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 12:30

Hvis jeg skal hardcode underteksterne så skal jeg vil encode videoen (skal finde et godt encoding program)?

Softcode undertekster kunne helt klart være en mulighed. Jeg har prøvet at rippe en dvd til vob og så omdøbe den til mpg. Jeg kan godt streame videoen til min PS3 og kan godt afspille den med VLC. Jeg har rippet underteksterne med VSrip, men kan ikke få vist disse i VLC. Hvad kan jeg gøre forkert?

Er det ikke noget med, at man kan streame video med undertekster med medie serveren tversity? Jeg ved bare ikke, hvordan man gør dette

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu