recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Video streaming
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVideo streaming

 Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2009 kl. 19:07

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Men du er nødt til at beslutte hvad du vil - enten så nøjes du med at rippe, det er hurtigst og bibeholder den originale kvalitet, men fylder også mest. Vil du spare plads skal du både rippe og reencode, men det tager så lidt længere tid. Der er ikke nogen vej udenom.

Hvis jeg skal vælge mellem de to løsninger, så vil jeg helt klart vælge at rippe dvd´en, hvor jeg bibeholder den originale kvalitet. Plads er jo ikke nok problem nu om dage.

Hvad med undertekster? Skal jeg først rippe dvd´en og så konvertere sub-filen til en srt-fil?

Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2009 kl. 19:25

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Hvor lang tid vil den bedste re-encodning tage?


Formentlig flere uger...

(dit spørgsmål giver ingen mening; du har ikke oplyst noget om hardware og hvad forstår du ved "bedste" når encodning software er multi-pass og man kan altid gøre det bedre med en tur mere gennem encoderen...).

Hvad er multi-pass??? Det jeg forstår ved den "bedste" encodning er den encordning som kommer tættest på den originale dvd. Det er klart, at man kan encode en dvd film, så den fylder meget lidt (hvilket også går ud over kvaliteten). Dette er jeg ikke interesseret i.

Da jeg er ret ny på dette område, ved jeg ikke (endnu), hvordan jeg laver den bedste encodning. Det er stadig er i tvivl om er, hvad jeg skal sætte bitraten på (mpeg4/h.264). Er det 2000 (som er nævnt tidligere i denne tråd)? Jeg har læst mig frem til, at en dvd har en bitrate på 9800 (mpeg2), så det undre mig lidt, at man "kun" skal bruge 2000 i bitrate for mpeg4/h.264. Er mpeg4/h.264 så meget bedre end mpeg2?

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2009 kl. 20:41

En DVD har en max bitrate på 9800 - men bitraten er variabel i løbet af filmen og er oftest kun omkring ca 4500 i gennemsnits bitrate 

H264 er 2-3x så effektivt som mpeg2, så hvis du encoder en video med H264 så kan du med en variabel bitrate der har et gennemsnit på 2000-2500 opnå samme kvalitet som hvis du encoder den samme kilde i mpeg2 ved et gennemsnit på 4000-4500 og den fylder så kun halvdelen.

Men her taler vi om at begge encodninger tager udgangspunkt i samme kilde reference materiale, når du laver en reencodning af en DVD så er materialet allerede een gang blevet kodet til mpeg2 med de begrænsninger det har og herefter encoder du så dette allerede komprimerede materiale om til H264, heraf navnet reencode. Derfor vil en reencode også altid betyde et yderligere tab i kvalitet.

Hvis du ripper dvd'en i original kvalitet, skal du ikke gøre noget med undertekster, du fjerner bare krypteringen fra den originale dvd, samt evt ting på DVD'en du ikke skal bruge og kopierer resten over på harddisken, stadig i en almindelig DVD struktur. De fleste mediestramere kan direkte afspille denne dvd struktur enten blot som en video_ts folder eller pakket ind i en .iso fil. Strukturen vil spille på media afspilleren fuldstændig som en almindelig dvd med menu, kapitler, undertekster, audiospor osv. afhængig af hvor meget af det du har valgt at tage med i din ripning. Med denne metode kan du altså spare en smule plads, beholde original kvalitet og afspille den som en normal dvd, samtidig med at ripningen ikke tager længere tid end det tager at kopiere materialet fra DVD til harddisk, da der ikke sker nogen reencodning.

multipass betyder at encoderen laver flere gennemløb hvor den analyserer hele materialet før den laver den endelige encodning. Jo flere gennemløb jo mere præcis kan den beregne encodningen og fordele bitsene udover hele forløbet af filmen (krævende action scener kræver flere bits, højere bitrate, end stille passager gør, derfor variabel encodning), men jo længere tid tager det også at encode. Ved single pass encodning laver den encodningen løbende uden at vide hvordan resten af materialet i filmen er og hvad der kræves af encodningen, det er hurtigere men mindre præcis og derfor dårligere encodning.



Redigeret af spawn - 09-August-2009 kl. 20:44
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2009 kl. 13:57

Mange tak for de mange indlæg, og speciel til spawn for hans sidste indlæg som besvarede mine sidste spørgsmål.

Jeg har valgt, at droppe hele projektet, da det kommer til at tage alt for lang tid og koste alt for meget i forhold til det jeg får ud af det.

Endnu en gang mange tak alle jeres indlæg 

Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 820
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2009 kl. 05:19
undskyld vis det  er lidt uden for enmnet men vis 0# riper til .TS format  er der så også kvalitet tab ?  spøre nemlig fordi det har jeg gjort ved mine blu ray men det same må vil geler dvd og cpu laver ikke ratig noget har lagt en blu ray film ind med en atom cpu og tog næsten ingen tid  og ved vis jeg bare skal smide et af mine ca 30min xfiles  ind  i X264 i MKV  på min 4ghz qud core tager det ca 30min
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2009 kl. 21:35

Nej, jeg synes ikke det er uden for emnet. Mit spørgsmål har også hele tiden været, hvordan man kunne lægge sine dvd´ere og bluray over på harddisk uden at miste kvalitet.

Selvom jeg har droppet projektet, så er det kun godt hvis min tråd kan leve videre og kaste lys over, hvordan man bedst ripper sine dvd´ere og bluray til harddisk (beskrivelse af ripningprocessen).

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2009 kl. 22:35
Kig ind forbi http://www.dvdfab.com/

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 20:24
og brug makemkv så du har DVD'en i en enkel .mkv fil med tekster og alt. uden at skulle behøve at mounte en Iso-fil
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

og brug makemkv så du har DVD'en i en enkel .mkv fil med tekster og alt. uden at skulle behøve at mounte en Iso-fil


Hvis du bruger MakeMKV skal du tænke på hvor du vil afspiller filmene efterfølgende. NMT-afspillerne understøtter ikke vobsubs fra MKV-filer, så de skal først igennem en OCR-process så de kan blive lavet til srt-subs.
Jeg lavede selv den "fejl" bare at rippe film med MakeMKV, men det kan min PCH ikke lide - så jeg er tilbage til at lave ISO'er.
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 22:51

Som jeg har forstået på de forskellige indlæg i denne tråd, så kan man overføre en dvd/bluray til en fil på harddisken på følgende måder:

1) Rippe filmen til en iso fil

2) Rippe filmen til en mkv fil

3) Rippe filmen til en mpeg2 fil med hardcore undertekster

4) Rippe filmen til en mpeg2 fil med softcore undertekster (en tilhørende undertekst fil sub/srt)

5) Rippe/reencodning filmen til et andet format som f.eks. en mpeg4 fil med hardcore undertekster

6) Rippe/reencodning til en mpeg4 fil med softcore undertekster (en tilhørende undertekst fil sub/srt)

  • Hvilke programmer skal bruges til at lave ovenstående?
  • Hvor lang tid tager de forskellige punkter?
  • Hvad fylder de forskellige filer?
  • Hvilke mediecentre/extendere/medieserver/medieafspillere understøtter de forskellige punkter?
  • Hvilke af punkterne bibeholder man den oprindelse lyd og billedekvalitet?
  • Hvilke af punkterne reducerer man lyd og billedekvaliteten i forhold til den oprindelige?
  • Hvad skal man bruge af indstillinger for at beholde den oprindelse lyd og billedekvalitet?
  • Hvad kan de forskellige videoformater/containere indeholde?

Selvom jeg selv har droppet at rippe mine dvd´ere og bluray, så håber jeg ovenstående kan hjælpe andre til at få overblik over, hvordan man bedst ripper sin filmsamling.  



Redigeret af nph12 - 26-August-2009 kl. 23:23
Til top
MasterK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Februar-2006
Status: Offline
Point: 96
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2009 kl. 22:17
Kan du ikke bare bruge DVD Shrink hvis du kun er interesseret i at lave en kopi af selve filmen. Hvis du bruger Re-author knappen kan du selv vælge hvilke dele af DVD en du vil have med.
Du skal dog ikke prøve at "shrinke" filmen med dette program, da det nok har en af de aller dårligste encodere, der findes.

Prøvede lige at rippe "I Am Sam" kun selve filmen, Dolby 5.1 lydsporet og kun de danske undertekster. Jeg valgte så ikke at komprimere filmen, for at få optimal kvalitet (skulle vel være lig original) Jeg havde sat den til EN stor VOB fil, men man kan også vælge iso i programmet.

Det tog lige omkring 6 minutter, så programmet kan IKKE have udført nogen form for re-encoding af videostreamen. Jeg tror kun den har lavet en Demux af de forskellige streams, og herefter remuxet de dele, jeg havde valgt.
Filen blev lige omkring 4GB, uden 6 undertekster, DTS spor, 2.0 spor, Kommentar spor, ekstra materiale og menuer
Original DVD var omkring 7GB

På denne måde kan du hurtigt få dine DVD'er ned på din PC.



Redigeret af MasterK - 28-August-2009 kl. 22:18
Til top
Kermode Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-November-2008
Status: Offline
Point: 221
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2009 kl. 23:33
Det skal siges at hvis du sætter den til at lave EN store vob så overholder det ikke DVD standarterne og kan give problemer i nogle afspilnings situationer - ikke at det nødvendigvis er et problem for dig - men der er jo ikke noget tabt ved at lade den splitte dem hvis man bare putter dem i en iso (og der er så lidt overhead på en iso at der ikke er en store grund til at lade dem ligge som vob hvis man har noget som kan afspille iso'er)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 456
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu