Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
T-teknik
--
Bruger er stoppet
Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
|
Emne: Videokamera til fuldt udnyttelse Sendt: 26-Januar-2009 kl. 09:33 |
Sætter et HD videokamera stadig begrænsninger i redigering på pc?
(Blu-ray er næppe så udbredt endnu til hjemmevideo?)
Og er et almindeligt med 16:9 stadig det bedste til fuld udnyttelse også til DVD?
|
 |
lahan
Guld medlem
Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Point: 9420
|
Sendt: 26-Januar-2009 kl. 09:57 |
????
Du kan da sagtens have HD på en DVD skive. Du behøver jo ikke have en Blu-ray læser/brænder for at se dine HD optagelser.
Hvorfor skulle et HD kamera sætte begrænsninger ved redigering ??
|
 |
T-teknik
--
Bruger er stoppet
|
Sendt: 26-Januar-2009 kl. 10:08 |
lahan skrev:
????Du kan da sagtens have HD på en DVD skive. Du behøver jo ikke have en Blu-ray læser/brænder for at se dine HD optagelser.Hvorfor skulle et HD kamera sætte begrænsninger ved redigering ??
|
Uden nedskalering, er det vel ok
Ang. begrænsning i redigering, så har jeg tidligere læst noget om det på nettet, at nogle af de tilgængelige pc´er kan have svært ved det.
Men det har måske ændret sig på det seneste?
Redigeret af T-teknik - 26-Januar-2009 kl. 10:08
|
 |
lahan
Guld medlem
|
Sendt: 26-Januar-2009 kl. 10:13 |
T-teknik skrev:
lahan skrev:
????Du kan da sagtens have HD på en DVD skive. Du behøver jo ikke have en Blu-ray læser/brænder for at se dine HD optagelser.Hvorfor skulle et HD kamera sætte begrænsninger ved redigering ??
|
Uden nedskalering, er det vel ok
Ang. begrænsning i redigering, så har jeg tidligere læst noget om det på nettet, at nogle af de tilgængelige pc´er kan have svært ved det.
Men det har måske ændret sig på det seneste?  |
Nedscalering ???? Du kan jo have dit HD matriale gemt på en almindelig data DVD, som du kan afspille via dit medie center, medie boks, ps3, xbox, stationær pc, laptop osv...... Nye hurtige PC'er har ingen problemer med HD matriale. Selvfølgelig skal du ikke benytte en pc med intel atom CPU, men ellers bør der ikke være nogle problemer.
|
 |
T-teknik
--
Bruger er stoppet
|
Sendt: 26-Januar-2009 kl. 10:19 |
Jeg må lige tjekke op på min næsten halvandet år gammel HP PC - men jeg mener ikke den kan tage HD materiale uden noget ekstra bl.a. software.
- Der er måske også nogle af de seneste HD modeller som er kombi til almindelig SD optagelse?
Canon er jo sikkert at foretrække?
Redigeret af T-teknik - 26-Januar-2009 kl. 10:21
|
 |
lahan
Guld medlem
|
Sendt: 26-Januar-2009 kl. 10:22 |
Canon laver virkeligt gode kamera.
Nej det kræver selvfølgelig at du har noget software der kan håndtere HD matriale hvis du vil redigere i dine optagelser.
Afspilning er dog ikke noget problem mht til sw.
|
 |
T-teknik
--
Bruger er stoppet
|
Sendt: 26-Januar-2009 kl. 10:35 |
Blu-ray og HD er jo ret tæt forbundet, og Blu-ray kræver en del arbejde med for få det på min pc, derfra udsprang bl.a. mit spørgsmål om HD videokamera
- Noget andet er prisen - der er et stort spring fra dem med KUN 16:9 funktion til dem med HD.
Er der KUN HD på videokamera og ikke som tv HD og full HD?
|
 |
lahan
Guld medlem
|
Sendt: 26-Januar-2009 kl. 10:39 |
T-teknik skrev:
Blu-ray og HD er jo ret tæt forbundet, og Blu-ray kræver en del arbejde med for få det på min pc, derfra udsprang bl.a. mit spørgsmål om HD videokamera
- Noget andet er prisen - der er et stort spring fra dem med KUN 16:9 funktion til dem med HD.
Er der KUN HD på videokamera og ikke som tv HD og full HD? |
Blu-ray og HD har vel ikke noget med hinanden at gøre. En DVD kan indeholde 8-9GB Data. En BD disk kan indeholde 25-50GB Data. Du kan have HD på begge dele. En HD film fylder ofte meget, derfor sælges HD film på BD da det er mest praktisk.
|
 |
T-teknik
--
Bruger er stoppet
|
Sendt: 26-Januar-2009 kl. 10:44 |
|
 |
lahan
Guld medlem
|
Sendt: 26-Januar-2009 kl. 10:46 |
Ja et HD kamera koster vel ca 5.000, mens et sd kan fås for det halve.
|
 |
Potter
Guld medlem
Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
|
Sendt: 26-Januar-2009 kl. 14:10 |
Der er krav forskel til din PC, om du vil editere i mpeg2 eller i mpeg4 realtime og evt. hvilket codec der benyttes, og hvor mange spor du vil bruge i din redigering, jo flere spor der benyttes jo mere kraft skal der til. Men en mellemklasse maskine burde da kunne følge med,selvom med at par år på bagen.
Og som en finger regl, jo hårder en kompression du loader ind med, jo mere kraft skal din maskine have.
Ellers prøv at hente en 1080p HD filmtrailer ned på apple.com under quicktime. Hvis du prøver,så gå i info i quicktime player og se hvor mange fps. den afspiller med.
PS:Det kræver du har quicktime player indstalleret
|
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 26-Januar-2009 kl. 14:40 |
T-teknik skrev:
Ang. begrænsning i redigering, så har jeg tidligere læst noget om det på nettet, at nogle af de tilgængelige pc´er kan have svært ved det. Men det har måske ændret sig på det seneste?  |
Hardwarekravene til redigering af AVC HD som der optages i med de nye HD kameraer, er ikke blevet ændrede - de er detsamme som de altid har været - og din PC bliver jo heller ikke hurtigere af at der er gået noget tid - så hvis din PC var for lille til at redigere det tidligere, ja så er den det også nu 
Og kravene til at redigere i AVC HD materiale er altså lidt mere end ved redigering af mpeg2 DVD
Din pc skal kunne dekode HD materiale ved ren CPU kraft - så min. en Core2 duo - og der skal helst være lidt ram i den også, min. 2gb men gerne mere
Men som sagt prøv at hente en FullHD quicktime trailer - og se hvordan den spiller på din PC .
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |