recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vil en DAC være overkill?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vil en DAC være overkill?

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Irenicus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2012 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det synes jeg slet ikke at de anmeldelser jeg har læst snakker noget som helst om. Man har målt på outputtet fra V-Linken at jitteren er så lav, at det slet ikke kan måles.

Syntes det er meget forskelligt, alt efter hvem der har skrevet det. F.eks. viser denne måling http://www.head-fi.org/t/446375/usb-24-192khz-m2tech-hiface/45#post_6063226 jitter på 970ps jitter hvilket absolut ikke er småtings afdelingen, mit gæt fra hvad der kan læses andre steder er at det skyldes S/PDIF interfacet og sikkert også at den bruger USB til strøm.
Det skal dog også siges at det er mk1 der er målt på her, mk2 er sikkert bedre, moddet endnu bedre endnu.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2012 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Problemet er blot at man med HiFace og V-Link introducerer S/PDIF som er jitter fyldt, trods a-sync USB foran.
Det optimale vil være at køre f.eks. a-sync USB eller Firewire til DAC, som så ikke konverterer til S/PDIF hvilket nogle desværre gør, men f.eks. I2S og så til analogt.

Det hjælper jo så bare ikke så meget hvis den DAC man ønsker at bruge nu engang kører SPDIF, så drejer det sig om at levere det bedst mulige SPDIF signal, med de begrænsninger det nu måtte medføre.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2012 kl. 22:19

Syntes det er meget forskelligt, alt efter hvem der har skrevet det. F.eks. viser denne måling http://www.head-fi.org/t/446375/usb-24-192khz-m2tech-hiface/45#post_6063226 jitter på 970ps jitter hvilket absolut ikke er småtings afdelingen, mit gæt fra hvad der kan læses andre steder er at det skyldes S/PDIF interfacet og sikkert også at den bruger USB til strøm.
Det skal dog også siges at det er mk1 der er målt på her, mk2 er sikkert bedre, moddet endnu bedre endnu.

Det er jo så heller ikke en V-Link Wink Jeg tror ikke selve anmeldelsen er online, men der er citeret fra den her:

http://www.musicalfidelity.com/products/V-Series/V-LINK/v-link.asp

Når det er sagt, så er jeg enig i at forskellige kilder giver forskellige målinger. Der kan være mange årsager til dette - forskelle i omstændigheder og målemetoder givetvis, men i sidste ende er det vel et argument for at prøve selv, og danne sine egne konklusioner.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Irenicus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2012 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det hjælper jo så bare ikke så meget hvis den DAC man ønsker at bruge nu engang kører SPDIF, så drejer det sig om at levere det bedst mulige SPDIF signal, med de begrænsninger det nu måtte medføre.

Det er jeg ikke uenig i.

Problemet er blot hvis man tager det for givet at S/PDIF kan konkurrere med a-sync overførelse, såfremt implementationen i dette tænkte eksempel er på højde med hinanden, hvis man hiver det ud a-sync.

Så hvis man ikke har noget i forvejen bør man kraftigt tage dette med i overvejelserne.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Irenicus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2012 kl. 22:24

Det er jo så heller ikke en V-Link Wink Jeg tror ikke selve anmeldelsen er online, men der er citeret fra den her:

http://www.musicalfidelity.com/products/V-Series/V-LINK/v-link.asp

Når det er sagt, så er jeg enig i at forskellige kilder giver forskellige målinger. Der kan være mange årsager til dette - forskelle i omstændigheder og målemetoder givetvis, men i sidste ende er det vel et argument for at prøve selv, og danne sine egne konklusioner.

Doh! Skimmede vist for hurtigt...

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2012 kl. 22:25

Problemet er blot hvis man tager det for givet at S/PDIF kan konkurrere med a-sync overførelse, såfremt implementationen i dette tænkte eksempel er på højde med hinanden, hvis man hiver det ud a-sync.

Så hvis man ikke har noget i forvejen bør man kraftigt tage dette med i overvejelserne.

Jeg forstår simpelthen ikke hvad du siger, kan du omformulere det?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2012 kl. 22:32
Anyway, hvis man vil undgå SPDIF overførslen, så drejer det sig jo om at købe en (god) ekstern DAC med (ordentligt implementeret) asynkron overførsel indbygget, og så køre analogt til forstærkeren. Lidt uden for opgaven som tråden egentlig handler om, men bare for at sige at asynkron overførsel godt kan fås uden at der er SPDIF i signalvejen. V-Link er tænkt som en "redning" hvis man har en DAC i forvejen uden a-sync USB, men den bedste løsning er en DAC med indbygget a-sync USB (hvilket jeg tror vi er enige om, som jeg læser det du skriver).
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Irenicus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2012 kl. 22:42

Jeg forstår simpelthen ikke hvad du siger, kan du omformulere det?

Giver det lige en skalle.

Problematikken ligger i ideen at trække lyden ud af transporten a-sync for derefter at konvertere til S/PDIF og derefter konvertere det, er lige så godt som at konvertere det det direkte fra a-sync, da S/PDIF interfacet introducerer jitter.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Irenicus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2012 kl. 22:45

Anyway, hvis man vil undgå SPDIF overførslen, så drejer det sig jo om at købe en (god) ekstern DAC med (ordentligt implementeret) asynkron overførsel indbygget, og så køre analogt til forstærkeren. Lidt uden for opgaven som tråden egentlig handler om, men bare for at sige at asynkron overførsel godt kan fås uden at der er SPDIF i signalvejen. V-Link er tænkt som en "redning" hvis man har en DAC i forvejen uden a-sync USB, men den bedste løsning er en DAC med indbygget a-sync USB (hvilket jeg tror vi er enige om, som jeg læser det du skriver).

Vi er helt enige kan jeg høre

Jeg reagerede mere på dette

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det er ikke tilfældigt at vi er nogle der slår på trommer for asynkront USB lyd-output 

Som et argument for HiFace og V-Link, da det kun er en halv sandhed i deres tilfælde.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2012 kl. 22:46

Giver det lige en skalle.

Problematikken ligger i ideen at trække lyden ud af transporten a-sync for derefter at konvertere til S/PDIF og derefter konvertere det, er lige så godt som at konvertere det det direkte fra a-sync, da S/PDIF interfacet introducerer jitter.

Jeg tror jeg er med, og konklusionen er at vi er 100% enige.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19516
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2012 kl. 23:19
Oprindeligt skrevet af benitez83 benitez83 skrev:

Min lydkilde er min laptop

Er det en laptop du tager med dig, eller har den fast plads i stuen?

Grundet til at jeg spørger er at jeg ville blive grundigt træt af at skulle hive stik ud og i, hver gans computeren skal tages med. Så hellere afspille over en trådløs forbindelse a'la Airport Express eller NAD DAC-14

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2012 kl. 01:07
Ud fra de nævnte målinger, er konklusionen så ikke, at V-Link er noget bedre end HøjFjæs?
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu