|
Vil en DAC være overkill? |
Besvar | Side <1 2345> |
Forfatter | ||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det vil jeg ikke udtale mig om, men jeg mener man skal passe meget på med at drage konklusioner ud fra målinger skabt under forskellige forudsætninger. Jitter-målinger kan være mange ting, og jeg vil ikke påstå at jeg til fulde har forstået alle aspekter af emnet (og jeg har ikke indtryk af at ret mange andre har). Hvis erfaring har lært mig noget, så er det at det kræver en meget dyb indsigt at tolke på implikationerne af målinger.
|
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
NAD'en har da samme issue, medmindre du vil slæbe rundt på en dongle hængende i USB porten... Mht. Aiport Express er jeg enig i at det er den mest brugervenlige løsning, men det er ikke den mest audiofile løsning (hvilket jeg har en fornemmelse af alligevel er et skældsord i dine øjne... ) Hvis man ikke køber jitter-diskussionen, så vil jeg pege på at hvis man vil kalde sig hifi-entusiast med PC-baseret audio, så bør man p.t. begynde at lege med 24 bit filer (selv om udbredelsen stadig er yderst begrænset), og dét kan du ikke med Airport Express.
|
||
benitez83
Ny bruger Oprettet: 29-Marts-2012 Status: Offline Point: 18 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Den har en fast plads på reolen, sammen med alt det andet grej :) |
||
benitez83
Ny bruger Oprettet: 29-Marts-2012 Status: Offline Point: 18 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg låner den V-link med hjem senere i dag, og ser om jeg kan finde HIFACE et andet sted til låns også. Så finder jeg hvertfald ud af hvad der lyder bedst i min stue :D Tror dog stadig jeg vil låne en Arcam rdac med hjem til låns også. Bare lige for at se om der nu skulle være nogen forskel ved det setup. |
||
Aqaitas
Super bruger Oprettet: 15-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 272 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvis du kører analog ud fra din laptop så er der absolut noget at hente med en dac. Jeg bruger også selv en pc med apple lossles som lydkilde til min cyrus forstærker og der var lyden meget "flad" manglede en masse detaljer. Jeg gjorde det jeg købte en V-Dac MkII i tapeconnection til 2000kr Den sparkede virkeligt mit anlæg i gang. http://www.tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=3&product_number=3303033Mvh
|
||
You tried to stab me trough the neck, but you missed butterfingers!
|
||
kbaggen
Super bruger Oprettet: 26-December-2006 Sted: Roskilde Status: Offline Point: 328 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hej,
jeg har lige købt et Onkyo PHA 1045 anlæg, og ligeledes i samme stund gået fra RCA-ledninger til optiske iht. forbindelse mellem komputer og anlæg. Dvs. jeg nu bruge den interne DAC i Onkyo`en til at afkode mp3, FLAC gennem PCM og der er selv på et såkladt audofilt "mini-anlæg" kæmpe forskel i lyden. Det at undgå komputeren lydkort har helt klart øgede lydens kvalitet. Så ja, se at få en extern DAC på den ene eller anden måde!
Lyden på komputer lydkortet var uldent, urent, brunt, mækrt, men er med brug af abnlægget DAC nu mere klar, rent, skarpt og opløst!
Skal dog lige sige at jeg ikke har lavet blindtest endnu med mig selv eller konen, men det skal prøves :-)
KBN
|
||
dreamz
Guld medlem Oprettet: 23-Februar-2008 Status: Offline Point: 857 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
benitez83, jeg har et setup, der ligner dit (laptop og HK 990), og jeg har også eksperimenteret med forskellige signalveje. Sagen er, at hvis du benytter din laptops analoge udgang (som vel er hovedtelefonudgangen), får du i særklasse den ringeste lyd.
Har din laptop ikke digital lydudgang, er det en god ide at prøve med V-Link eller M2tech. Men har du overvejet, om det ikke er dine højttaleres placering og/eller rummets akustik, der er årsag til den manglende bund? De fleste demorum i hifibutikker har eksempelvis næsten altid guldtæppe, fordi det giver bedre kontrol med bassen. Har du trægulv? Jeg skulle mene, at et sæt dm 683 og en HK 990 skulle give rigelig med bund. Du kunne også overveje at låne en god cd-spille for at få konstateret om det er dit pc/dac-setup, der er problemet, eller - som jeg tror - snarere er rummet/højttalernes placering. |
||
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12328 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Som nævnt før: Selvom den bærbare computer har digital lyd ud, så skal man stadigvæk have fat i en V-Link eller lignende. |
||
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon |
||
dreamz
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er langt fra sikkert; det beror på, hvor godt clocken i henholdsvis laptoppen og DACen i forstærkeren korresponderer. Som nævnt har jeg selv en HK 990 og mener den indbyggede DAC er ganske fremragende (har hørt den op i mod en DacMagic), og jeg benytter SPDIF med stor tilfredshed. Jeg har nemlig også en M2Tech dims, der sikrer asynkron overførsel uden at jeg kan høre forskel. Og det er ganske nemt at sammenligne, eftersom man med HK 990'erns fjernbetjening kan skifte mellem de forskellige analog og digitale indgange. Så jeg har faktisk testet og hørt de forslag, som I kommer med. @benitez83, det bliver hurtig meget nørdet med den snak om asynkron overførsel, jitter og 24 bit. Jeg skal prøve at forklare det lidt: Ved at benytte laptoppens analoge lydudgang, er det computerens lydkort, der konverterer de digitale musiksignaler til analog lyd. Det bør altid undgås eftersom de indbyggede lydkort er i miserabel kvalitet. Kan man sende signalet ud digitalt, kan det - i princippet - gøres bitperfect; altså at det er DAC'en - hvilket i dit tilfælde også er din forstærker - der står får konverteringen fra digital til analog. Malurten i bægeret er den såkaldte jitter, som er et slags digitalt tæppe, som får lyden til at virke skarp og trættende. En af grundende til, at der opstår jitter, er, at de afsender og modtager af de digitale signaler modarbejder hinanden. Et digitalt signal sendes typisk afsted med 44.1 KHz - altså 44.100 gange i sekundet (også kaldet samplingsfrekvensen). Hvis modtageren - altså DAC'en) fjumrer rundt i disse samplinger, er det, der opstår den kedelige, digitale jitter-lyd. Det kan man så undgå ved at benytte såkaldt asynkron overførsel.
Men om overførsel fra din laptop medfører jitter kan man kun afgøre ved at lytte til det. (du skifter indgang på din HK 990 ved at vælge Input Setup). Redigeret af dreamz - 30-Marts-2012 kl. 12:43 |
||
Kasper Jensen
Guld medlem Oprettet: 29-Marts-2007 Status: Offline Point: 536 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Nu har jeg ikke læst hele tråden igennem, men vil gerne lige kommentere uden at vide, om jeg gentager et tidligere indlæg. :)
Hvis du bruger mediaplayer til at læse dine CD'er ind på PC'en med, står den standard til 128 el. 192kbit/s. Her kan du vælge wav, som giver dig et ukomprimeret format og dermed bedre lyd.
|
||
dreamz
Funktioner
Tak(0)
|
|
...Men du kunne have læst trådstarters første indlæg, hvori han skriver: "Min lydkilde er min laptop, hvor jeg er ved at overføre alle mine cd'er (5-600 styks) over som apple lossless. det tager evigheder :D"
|
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19516 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg kommer vidst i de forkerte butikker....... Klaus (undskyld) |
||
Besvar | Side <1 2345> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |