recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vinder af formatkrigen : DVD !
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVinder af formatkrigen : DVD !

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 738
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

En verden kun med Blu-Ray bliver en fattigere verden, da mange film ikke vil blive udgivet. Så alene af den grund må man håbe at DVD overlever.

My point exactly. Hvis vi har Blu-Ray til at levere max kvalitet på de store blockbusters, og DVD til at levere independent-film til lave priser, så er det vel netop film-entusiasten der vinder ved dét? Der er jo ingen grund til at sige nej til bedre kvalitet på blockbuster'ne, bare fordi independent-filmene ikke også bliver bedre samtidig?

Jo, men på grund af Blu-Ray afspillernes regionskoder (både på DVD og BD medier) kommer du ikke uden om to afspillere hvis du er filmsamler: en til DVD fra alle regioner og en til Blu-Ray region B (eller A, hvad du nu vælger). En Blu-Ray afspiller er et ringere produkt til DVD end en almindelig DVD afspiller. På grund af denne tåbelighed hos Blu-Ray er man nødt til at overveje om det er umagen værd at investere i en Blu-Ray afspiller ved siden af DVD afspilleren.

Derudover har jeg har en principiel modstand mod producenter, som bevidst forringer produktet. En ting er at de billigste afspillere ikke kan levere 1080p/24 eller har en ringere videochip end de dyrere. Det er naturligvis fair nok, for man får hvad man betaler for. Men med en Blu-Ray afspiller, dyr eller billig, har man som forbruger betalt producenten for at forringe produktet!!

Vi har været igennem det tusind gange før men DVD er ALTSÅ REGIONSKODET, at der så er nogen der har hacket DVD afspillere er en anden sag!

Redigeret af vclarke - 26-Januar-2008 kl. 13:31
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:

Vi har været igennem det tusind gange før men DVD er ALTSÅ REGIONSKODET, at der så er nogen der har hacket DVD afspillere er en anden sag!

DVD er i praksis ikke regionskodet, fordi systemet ikke virker (RCE var en fiasko, eksempelvis).

Blu-Ray er i praksis regionskodet, fordi systemet virker indtil det modsatte er bevist (og med BD+ på banen kan man aldrig vide sig sikker).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 13:57

En Blu-Ray afspiller er et ringere produkt til DVD end en almindelig DVD afspiller.

Det er jeg ikke enig i. Der findes enkelte DVD-afspillere der er bedre end de bedste Blu-Ray afspillere, men ikke mange. Der findes til gengæld rigtigt mange DVD-afspillere der er ringere end de ringeste blu-ray afspillere. Set over en bred kam, er blu-ray afspillerne et fint alternativ til DVD-afspillere, hvis vi ser bort fra det rent betjeningsmæssige.

Derudover har jeg har en principiel modstand mod producenter, som bevidst forringer produktet. En ting er at de billigste afspillere ikke kan levere 1080p/24 eller har en ringere videochip end de dyrere. Det er naturligvis fair nok, for man får hvad man betaler for. Men med en Blu-Ray afspiller, dyr eller billig, har man som forbruger betalt producenten for at forringe produktet!!

Jeg er ikke helt med på hvad du mener. Der er da også væsentlig forskel på ydelsen mellem forskellige DVD-afspillere?

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 14:01

Når fabrikanterne udstyrer deres forhandlerne, med vejledninger til at gøre DVD afspillerne kodefri, så er det langt udover det punkt hvor ord som "hacket" kan bruges.

Kodefri løsninger til DVD er så almindelige, at systemet i praksis er sat ud af drift.

Modsat på Blu-ray, hvor eneste kendte løsning er at hacke afspillerne. Så der er i praksis et fungerende system til regionsbaseret styring af film udgivelser.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 14:03

DVD ER REGIONSKODET!!! - Det kan ikke diskuteres. På det tilsvarende stadie som BD er på nu kunne man da få "regionsfri" DVD afspillere?. Som en tidligere ansat i HiFi-klubben har berettet herinde så har han solgt ÉN! DVD afspiller som var gjort regionsfri i den tid han var ansat der!

Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Når fabrikanterne udstyrer deres forhandlerne, med vejledninger til at gøre DVD afspillerne kodefri, så er det langt udover det punkt hvor ord som "hacket" kan bruges.

Kodefri løsninger til DVD er så almindelige, at systemet i praksis er sat ud af drift.

Modsat på Blu-ray, hvor eneste kendte løsning er at hacke afspillerne. Så der er i praksis et fungerende system til regionsbaseret styring af film udgivelser.

/Lars

Og hvordan kan nogen vide at noget tilsvarende ikke vil ske om x antal år på BD???

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 14:15

Og hvordan kan nogen vide at noget tilsvarende ikke vil ske om x antal år på BD???

Det kan man ikke.

Og det var måske netop en kombination af udbredt hacking og billige kodefri Kina-afspillere, der i sidste ende "tvang" de øvrige fabrikanter til at se stort på filmselskaberne og levere kodefri løsninger, så selv DVD afspillere fra Sony kan sælges kodefri i dag (originalt).

Men indtil videre er der regionskodning på Blu-ray, omend det ikke er alle film der benytter det lige nu.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 14:21

Nu skal man vel sammenligne status på BD nu, som ca. 2 år inde i DVD'ens levetid

Så vidt jeg har læst og forstået er det endda foreskrevet at "katalog" titler skal holdes kodefri på BD(om det så bliver overholdt er en anden sag). Det har jeg aldrig hørt om på DVD, så på det område er der vel tale om fremgang i forhold til DVD.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

En Blu-Ray afspiller er et ringere produkt til DVD end en almindelig DVD afspiller.

Det er jeg ikke enig i. Der findes enkelte DVD-afspillere der er bedre end de bedste Blu-Ray afspillere, men ikke mange. Der findes til gengæld rigtigt mange DVD-afspillere der er ringere end de ringeste blu-ray afspillere. Set over en bred kam, er blu-ray afspillerne et fint alternativ til DVD-afspillere, hvis vi ser bort fra det rent betjeningsmæssige.

Jeg er ikke helt med på hvad du mener. Der er da også væsentlig forskel på ydelsen mellem forskellige DVD-afspillere?

Mit indlæg var måske lidt for kryptisk, men jeg taler alene om regionskoder. En afspiller som kun kan afspille 40-50% af min DVD samling vil jeg betegne som et ringere produkt end min nuværende DVD afspiller.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 14:25

DVD ER REGIONSKODET!!! - Det kan ikke diskuteres. På det tilsvarende stadie som BD er på nu kunne man da få "regionsfri" DVD afspillere?. Som en tidligere ansat i HiFi-klubben har berettet herinde så har han solgt ÉN! DVD afspiller som var gjort regionsfri i den tid han var ansat der!

Her er en anden statistik: 100% af de DVD afspillere som Laserdisken har solgt kan afspille alle regioner...
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 14:25

Nu skal man vel sammenligne status på BD nu, som ca. 2 år inde i DVD'ens levetid

Ja - men med hele erfaringen fra DVD i baggagen. Der er jo ikke noget i vejen for at fabrikanterne allerede nu fulgte samme politik, men det er ikke sket endnu.

Så vidt jeg har læst og forstået er det endda foreskrevet at "katalog" titler skal holdes kodefri på BD(om det så bliver overholdt er en anden sag). Det har jeg aldrig hørt om på DVD, så på det område er der vel tale om fremgang i forhold til DVD.

Og andre siger det er fordi HD DVD er kodefri, at mange Blu-ray titler også er det. Men det får vi opklaret når/hvis HD DVD ikke er her mere.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 14:27

Her er en anden statistik: 100% af de DVD afspillere som Laserdisken har solgt kan afspille alle regioner...

Men HiFi-klubben må vel betegnes som entutiast-land, så lidt underligt at det så forholder sig sådan

Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu