recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vinyl vs. CD ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vinyl vs. CD ?

 Besvar Besvar Side  <1 6789>
Forfatter
Besked
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 00:49
Ikke et spørgsmål om økonomien bag Regas produkter, der afgører et billigt motorvalg. Det er ikke usædvanligt, at producenter med remtrukne afspillere, har en lavere omkostning til motordelen. Der kræves jo ikke det samme af den, som til en DD motor.
Et produkt bliver jo tit populært hos producenten, når det er billigt og nemt at lave. Og i sidste ende hos forbrugeren, hvis det samtidigt afspejles i udsalgsprisen.
Påstanden om et bedre produkt, fordi konceptet stadigvæk eksisterer, holder heller ikke vand. Den samme konklusion, skulle så  bruges på tv markedet. LCD skærme må ubetinget være bedre end plasma, da lcd salget er størst. Holder den konklusion ? 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 08:14
For det første, så undlod du ikke selv at fremhæve at sl1210 er verdens mest solgte pladespiller, for det andet så handler tråden STADIG om begynder pladespillere. Jeg synes det er galimatias at anbefale en 20-årig der tilsyneladende aldrig har holdt en LP i fingrene at købe en pladespiller til 10.000.-. Ja remtræk er billigere at producere, derfor får du bedre lyd for X kroner i en remdrevet, især i prisklassen 5000.- og ned. Hvad Transrotor gør og ikke gør, det KAN jeg altså ikke se relevansen i.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 09:11
Gjorde det sl1210 til verdens bedste, det tror jeg ikke. Modstykke til din påstand om, at remdrevne i dag laves i stort tal, og derfor må være "verdens bedste". Set ud fra eneste seriøse teknologi på markedet, så ja til den ( udover et nichesalg af sl1210 ).
Anbefalede den som første gangs køb, tror jeg næppe, kig i mine indlæg. Jeg mener, at jeg anbefalede et køb til 3-5000 kr, samtidig med at et pladespiller køb ikke gav mening, hvis samlingen af plader var lig nul.
Jeg fandt en sl1210 fabriksny, og nu produceret af andet firma end Panasonic, nærmest på din opfordring. 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Gjorde det sl1210 til verdens bedste, det tror jeg ikke. Modstykke til din påstand om, at remdrevne i dag laves i stort tal, og derfor må være "verdens bedste". Set ud fra eneste seriøse teknologi på markedet, så ja til den ( udover et nichesalg af sl1210 ).
Anbefalede den som første gangs køb, tror jeg næppe, kig i mine indlæg. Jeg mener, at jeg anbefalede et køb til 3-5000 kr, samtidig med at et pladespiller køb ikke gav mening, hvis samlingen af plader var lig nul.
Jeg fandt en sl1210 fabriksny, og nu produceret af andet firma end Panasonic, nærmest på din opfordring. 


Skal vi ikke lige tage fat i dét du skrev som jeg er uenig i:
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:


Måske vi taler forbi hinanden, men en remdrevet maskine, yder ikke bedre lyd end en direct drive. Hvis argumentet er god lyd til rimelige penge, vil begge teknologier yde lige dårligt/godt. I disse tider med billig elektronik, er det langt billigere med direct drive end for 20-30 år siden.


Dét du skrev i dette afsnit er lodret forkert, hvilket også fremgår af dét du skriver nu. EOD.
Til top
audiogon Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 23-Februar-2010
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audiogon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 12:48
JeTex vil bare have DD. Det vil jeg også, men hun har kun D Unhappy

Hvad er det egentlig JeTex vil??
Have ret??
Med hvad?? At DD er lige så godt som remtræk (RT)??
Det er det ikke og kan aldrig blive, da en elmotor laver vibrationer og udsender elektrosmok lige op i pick-uppen.
Derfor er det det der er brugt i lavpris pladespillere, eller til PA og DJ brug, da der ikke er så fedt at scratche med en pladetallerken på 5 kg plus.
Og første grundregel i god pladespiller bygning.
Ro på pladeunderlaget, og det gøres som regel ikke bedst med en hul alustøbt tallerken på 200 gram med en gummimåtte ovenpå på 50 gram......eller en DD motor.
Færdig slut af diskuteret.

Til top
audiogon Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 23-Februar-2010
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audiogon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 13:02
Her er en rigtig pladespiller til billige penge:  http://www.highendmarkt.de/selectcard.asp?ID=536815



En Thorens med remtræk.


Redigeret af audiogon - 19-September-2012 kl. 13:03
Til top
audiogon Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 23-Februar-2010
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audiogon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 13:18
Her er så en helt ny Projekt med Ortofon pick up og det hele til 355 €.

Fås også i andre farver, og det er også en rigtig pladespiller med remtræk.

En Music Hall komplet til 320 €

Og en pladespiller som jeg engang har haft Sansui 222 mkV med remtræk forstås til 349 € og en Denon DL 103 pick-up:

Den kan jeg godt sige god for.

Alle er fundet på audiomarkt.de


Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Gjorde det sl1210 til verdens bedste, det tror jeg ikke. Modstykke til din påstand om, at remdrevne i dag laves i stort tal, og derfor må være "verdens bedste". Set ud fra eneste seriøse teknologi på markedet, så ja til den ( udover et nichesalg af sl1210 ).
Anbefalede den som første gangs køb, tror jeg næppe, kig i mine indlæg. Jeg mener, at jeg anbefalede et køb til 3-5000 kr, samtidig med at et pladespiller køb ikke gav mening, hvis samlingen af plader var lig nul.
Jeg fandt en sl1210 fabriksny, og nu produceret af andet firma end Panasonic, nærmest på din opfordring. 


Skal vi ikke lige tage fat i dét du skrev som jeg er uenig i:
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:


Måske vi taler forbi hinanden, men en remdrevet maskine, yder ikke bedre lyd end en direct drive. Hvis argumentet er god lyd til rimelige penge, vil begge teknologier yde lige dårligt/godt. I disse tider med billig elektronik, er det langt billigere med direct drive end for 20-30 år siden.


Dét du skrev i dette afsnit er lodret forkert, hvilket også fremgår af dét du skriver nu. EOD.
En DD maskine kan i dag erhverves for mindre end 2500 kr. ( Stanton T.92 ), her følger usb port og riaa med. En maskine med alt det udstyr og pris, kan i mine øjne, frygtes at være et mindre godt køb. Maskiner i det prisleje, uanset drivmetode, er kun legetøj for sjov.
Eller hvad med en :Reloop RP-2000 MK3 til 1500 kr. dette er også DD, uden tilbehør som usb port og riaa, men en vægt over 9 kg. http://www.4sound.dk/shop/pladespillere/reloop/rp-2000-mk3.html
Eller Stanton til 5000 kr, uden gøgl : http://www.4sound.dk/shop/pladespillere/stanton/st-150.html
Så jo, de billige DD maskiner findes, men jeg kender intet til dem, og har derfor ikke sat dem på en anbefalingsliste.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 13:31
Hej til trådstarteren -
som du kan se er pladespilleren et emne, hvor der nærmest er religiøse følelser i spil Tongue
I gamle dage, dvs indtil for ca 20 år siden, var pladespilleren den bedst lydende kilde der fandtes og forskellige metoder til forbedring af lyden fra pladespilleren kom jævnligt: Direkte drev, flydende ophæng, tangential arm og meget mere.
De bedst lydende pladespillere idag er meget tæt på cd-kvalitet. Men vær opmærksom på at der ikke findes en pladespiller der på noget område måler bedre end cd, faktisk er de langt ringere.
Kanalseparation på 25 dB, og en forskel på kanalerne på 1-2 dB er meget typisk. Signal støjforholdet er heller ikke noget at råbe hurra for. Det eneste område hvor en pick-up kan være bedre er i diskanten, hvor den kan aftaste nogle kiloherz over 20k.
Så hvis du vil høre Lp'er så køb en beskeden pladespiller og riaa forforstærker.
Og så er der jo besværet med pladerne Big smile  men hele ritualet og de smukke plade-covere er en helt anden oplevelse end cd eller streaming.

Mvh Lars


Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af LarsGeisler LarsGeisler skrev:


De bedst lydende pladespillere idag er meget tæt på cd-kvalitet. Men vær opmærksom på at der ikke findes en pladespiller der på noget område måler bedre end cd, faktisk er de langt ringere.
Kanalseparation på 25 dB, og en forskel på kanalerne på 1-2 dB er meget typisk. Signal støjforholdet er heller ikke noget at råbe hurra for. Det eneste område hvor en pick-up kan være bedre er i diskanten, hvor den kan aftaste nogle kiloherz over 20k.



Så er det jo godt at hifi handler om at høre musik, ikke om at læse specifikationer.

...eller rettere, sådan burde det være.
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 13:50
Ja - sådan burde det være, men HiFi folket er langt mere optaget af hvordan det lyder, end hvad der spilles.
Der er meget techno-fetichisme rodet ind i det, sammen med en god portion overtro og religion.
Jeg har selv været på den vogn, indtil jeg kom til at google på 'blindtest cables'! Det viser sig at der ikke er noget som helst belæg for en lang række af HiFi branchens påstande, påstande som vi er blevet hjernevasket til at tro på gennem reklamer og tidsskrifter de sidste 50 år.
Pladespillere er nu anderledes, da der her er rodet en del mekanik ind i det.
Mit formål med svaret var egentlig blot at sige til trådstarter, at begynde med en beskeden pladespiller - da der ikke er så meget at hente lydmæssigt, udover ringere data Smile
Mvh Lars
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2012 kl. 13:58
Tekniske data/måleresultater siger nødvendigvis intet om lydens kvalitet.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 6789>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu