|
Vinylplader - 33 / 45 rpm |
Besvar | Side <1234> |
Forfatter | ||||
zemo
Super bruger Oprettet: 07-September-2006 Sted: Århus, Denmark Status: Offline Point: 491 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Hastighed på en grammofonplade er vel at sammenligne med bitrate på streaming?
Jo hurtigere desto bedre. Ligesom de gamle spolebåndoptagere, hvor der også var kæmpe forskel på lydkvaliteten hvorvidt man kørte 4,76 - 9,5 - eller 19 cm pr. sek.
|
||||
/zemo/
|
||||
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4731 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Brixen
Guld medlem Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6661 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Det er sjældent at LPer er 45 omdr. Jeg har haft én, og det var kun den ene side der var 45, den anden side var 33.
Oasis blev udsendt i to udgaver i 2009, den ene 180 g: |
||||
Venlig hilsen
KB |
||||
mnielsen
Guld medlem Oprettet: 12-Maj-2017 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 2222 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Det er nok mere sjældent, at der er hele TO forskellige hastigheder på SAMME plade!!! Det har jeg godt nok aldrig hverken set eller hørt om før!!
|
||||
fried nuggets
Ny bruger Oprettet: 28-Juni-2020 Status: Offline Point: 12 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Ja, det må være forholdsvis sjældent. Synes også det virkede lidt mærkværdigt, når nu det alligevel kun var én ud af mine 125 plader.
Men summasummarum, så er lydkvaliteten trods alt så god på moderne medier, at det mest handler om anlægget det spilles fra.... og så musikken selv 😊
|
||||
Mvh fried nuggets
|
||||
JeTex
Guld medlem Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3792 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Der er større dynamikområde i starten af pladen, og dermed også mulighed for bedre lyd. Tracklisten, når og hvis producenten gad, starter altid med de numre der har størst dynamik på begge sider af pladen.
|
||||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||||
JeTex
Guld medlem Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3792 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Var især et stort problem i starten af cd pladens liv, der er sket en del siden i studiernes remastering kunnen.
|
||||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||||
mnielsen
Guld medlem Oprettet: 12-Maj-2017 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 2222 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Og måske også selve CD-spillerne i starten... Min første CD-spiller, en Philips CD 304 lød noget skinger synes jeg, og det kunne af og til lyde som om, diskantenhederne ikke havde det alt for godt!
|
||||
Brixen
Guld medlem Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6661 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Ja, jeg må nok indrømme at jeg husker forkert Det er Graham Parker, Parkerilla. Side 4 så anderledes ud end de andre 3 sider, men det var stadig 33 omdr. Den var skåret anderledes, da der kun var 3 min. 50 sek. på side 4. |
||||
Venlig hilsen
KB |
||||
TBC1
Guld medlem Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2000 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Vel egentligt næsten snarere at sammenligne med højere og mere detaljeret/præcis samplerate i det digitale domæne, selv om ingen af sammenlignerne rammer fuldstændigt plet ;-) Mht snakken om lydkvalitet: Gamle A/D konverteringer til gamle CD kan være røv dårlige og tamme - ja. Men en ny og godt udført digital remaster fra studieoptagelserne kan til gengæld let kan slå vinyl, både mht cd og særligt når de (som de ofte bliver det) laves med HD bitdybde og samplerate. Tager man format-potentiale vs format-potentiale er sagen ret klar, mens billedet kan blive langt mere mudret hvis man tager udgivelse vs udgivelse. Selv tilhører jeg dem der ikke forstår dem der fortrækker vinylets støj og forvrængninger eller RIAA skæv fordelinger og farvninger. ...Men fred med det. Enhver er sin egen lykkes smed. Til gengæld kan jeg godt forstå og forholde mig til kvaliteten ved de helt store REEL 2 REEL spolebånd man brugte til studieoptagelserne i gamle dage - Det er da til at forstå - og selv gode (især HD) A/D konverteringer af disse lyder ofte direkte bedre end meget nyindspillet musik efter loudness-war for alvor stak sit grimme ansigt frem. Redigeret af TBC1 - 29-Juni-2020 kl. 08:13 |
||||
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019 Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K |
||||
zunex
Redaktionen recordere.dk teamet Oprettet: 12-August-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 87 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Hvornår har du købt det ene album med 45 rpm? Som du selv skriver, så har 45 rpm mulighed for højere lydkvalitet - og da vinylerne begyndte at få et comeback begyndte man at udgive nogen af dem i 45 - og så typisk også som en 2LP - fordi de normale 20-21 min per side (som der er plads til med 33 rpm) jo ikke kan være der med 45 rpm. Jeg har selv et par stykker i 45 rpm, men er egentlig begyndt lidt at undgå dem om muligt - det giver en del renden frem og tilbage mellem sofa og pladespiller :)
|
||||
fried nuggets
Ny bruger Oprettet: 28-Juni-2020 Status: Offline Point: 12 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Den blev købt i onsdags, d. 24/6.
Uanset rpm, så er det heldigvis en god plade (men det vidste jeg godt i forvejen) 😊
|
||||
Mvh fried nuggets
|
||||
Besvar | Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |