recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Volume med db angivelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVolume med db angivelse

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Direkte link til dette indlæg Emne: Volume med db angivelse
    Sendt: 04-Juni-2008 kl. 23:26

Hej

Jeg har måske et lidt pinligt spørgsmål. Men jeg har aldrig på mine gamle forstærkere, haft volumen angivet i db.  Men det gør den på min nye reciever. Jeg har haft den oppe på -4 db uden at jeg syntes den forvrænger. Jeg har ikke rigtigt haft mod på at gå længere op, men hvor langt går den op, stopper den på 0?

Redigeret af -claus- - 04-Juni-2008 kl. 23:28
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 00:28

Ja, O db er fuld skrue. db skalaen er logaritmisk, dvs den er ikke ligefrem proportional. F.eks skal der kun 6 db til en fordobling af lydtrykket.

Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 07:41

Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Jeg har haft den oppe på -4 db uden at jeg syntes den forvrænger. Jeg har ikke rigtigt haft mod på at gå længere op, men hvor langt går den op, stopper den på 0?

0 plejer at være = fuld skrue. Forstærkeren går sikkert til mellem -10 og -15.

Du kan vel sige, at - (minus) repræsenterer, hvor meget du dæmper lyden i forhold til fuld skrue.

Til top
fredtoft Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Februar-2008
Point: 178
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 08:49
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Jeg har måske et lidt pinligt spørgsmål. Men jeg har aldrig på mine gamle forstærkere, haft volumen angivet i db.  Men det gør den på min nye reciever. Jeg har haft den oppe på -4 db uden at jeg syntes den forvrænger. Jeg har ikke rigtigt haft mod på at gå længere op, men hvor langt går den op, stopper den på 0?

De fleste surround receivere, inklusive din AVR-2808 har en volumen skala som går til mellem +12 og +18.

Hvis du har opjusteret enkelte kanaler i forhold til nul, kan denne skala være en smule mindre. Hvis du eksempelvis har sat din venstre front til at spille +5 dB i forhold til referencen, vil den samlede volumenskala gå til 5 dB mindre end ellers. Der burde dog næppe være grund til at presse en 2808 op på over 0.

Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 30-November-2005
Point: 2048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 09:50

Jeg kan se at min Sony går fra -uendelig dB til +23 dB, normalt filmniveau er ml. -33 og -18 alt efter kilden.

TV 2 er naturligvis -18 dB (bortset fra deres rekvalmer)

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Jeg kan se at min Sony går fra -uendelig dB til +23 dB, normalt filmniveau er ml. -33 og -18 alt efter kilden.

TV 2 er naturligvis -18 dB (bortset fra deres rekvalmer)

Lyder temmelig mystisk? Efter uendelig tegnet skulle den gerne starte med højeste værdi db for at slutte med et 0

Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 30-November-2005
Point: 2048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 14:13

Det er ikke umuligt at den skulle have skrevet -100 dB, men det næstlaveste niveau er -92 dB og så går det ellers opad til +23 dB i 0,5 dB-intervaller.
Der står vel egentlig "-oo dB", hvilket jeg læste som "minus uendeligt"

I realiteteten siger den ikke meget før -55 dB-niveauet.

Til top
hpetersen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Januar-2008
Sted: Denmark
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 14:21
sony, fnis 
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 14:27

Nej min gamle Pioneer har 80 db efter uendelig tegnet og slutter på 0. Men det er så påtrykt rundt om volumen knappen. Dengang var der ikke display.

Jamen det der undrer mig er at det går over i + værdi. Fordi når 0 nåes spyttes fuld effekt ud på de fleste forstærkere.

Til top
ALCFOTO Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 14:31
min kan også gå i +db
Onkyo 805
Dali Concept10/concept2/center/sub
Pioneer PDP LX5090 KALIB.
Pioneer BDP-LX71
LOGITECH HARMONY 1000
Mine Blu-ray film

Til top
Voodoodolphins Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Januar-2007
Point: 932
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 14:37
Er dit uendelig tegn to nuller ved siden af hinanden eller er det et rigtigt uendelig tegn. Når jeg skruer helt ned på min NAD er trinet efter -72 to nuller ved siden af hianden "00". 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jamen det der undrer mig er at det går over i + værdi. Fordi når 0 nåes spyttes fuld effekt ud på de fleste forstærkere.

De digitale forstærkere er som oftest angivet sådan at "0" er lig med fuld udstyring af effektforstærkeren forudsat at der er fuld udstyring fra digital-kredsløbene. Plus-niveauerne er således beregnet til "headroom", til f.eks. analoge kilder med lavere udstyrings-niveau. Det kan være en fordel at kalibrere lydtrykket af de enkelte højttalere sådan at "reference level" (typisk 75 dB, alt efter kilden der benyttes), er lig med 0, så har du - hvis forstærkerens niveau-inddeling er korrekt - altid styr på hvor højt du spiller i forhold til "reference level". Det kan være en god ting, hvis nu en film f.eks. starter meget lavt, så risikerer du ikke at du kommer til at skrue for højt op, så du risikerer at futte højttalerne af når der pludselig er en jumbojet der styrter ned i en atom-ubåd...

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu