|
|
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Én ting er den lysstyrke projektorerne har på papiret, noget helt andet er hvad de kan levere når de er sat op til en brugbar farvegengivelse. Det hænger ofte overhovedet ikke sammen med de opgivne specs. Eksempelvis vil JVC HD1 i praksis levere væsentligt mere lys end PTAE-2000, selv om den er opgivet til 700 lumens. |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Problemet er at valget af lærred er ekstremt afhængigt af den enkelte situation, og på nogle områder af den enkelte persons præferencer. Derfor er det meget svært at sige noget generelt om, sværere end selve projektorerne faktisk. Da det samtidig er det sværeste at forholde sig til uden praktisk erfaring, gør dét det ganske rigtigt rimeligt vanskeligt at udpege det optimale lærred. Jeg vil gå så langt som at sige at enhver der peger på ét bestemt lærred som det ultimativt bedste for alle, ikke er specielt troværdig som rådgiver omkring lærreder. Der _vil_ være fordele og ulemper mellem forskellige typer, uanset hvordan man vender og drejer det, og meget af det har slet ikke noget med kvalitet at gøre, men med typen af lærred. |
||
![]() |
||
hedberg ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2911 |
![]() |
|
Jeg har næææsten besluttet mig for JVC projektoren.. Hvis det sammenlagt bliver for dyrt må jeg bare splitte købet op og leve med mit gamle lærred et par måneder ekstra indtil dankortet er helet igen :-) I mellemtiden kunne jeg jo få mørkelagt stuen som flere anbefaler..
|
||
![]() |
||
Naite22 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 25-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 130 |
![]() |
|
Er de der grå lærreder ikke total YT nu, når først man har en FULL HD projektor!? Grå lærreder var sgu da til de gamle projektorer med skidt kontrast?
Redigeret af Naite22 - 29-Oktober-2007 kl. 21:09 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Nu har full HD og kontrast jo ikke så meget med hinanden at gøre... Bortset fra dét, så er gråt vs hvidt lærred principielt bare et spørgsmål om at styre lysstyrken. Hvis du vil have mere lys, så vælg et hvidt lærred. Mindre lys, vælg et gråt. Mindre lys = dybere sort. Så simpelt er det faktisk... I "gamle dage" valgte mange at bruge en grå dug, fordi begrænsningerne i sort oftest var værre end at mangle lys, i dag vil jeg mene at de fleste projektorer er designet med fokus på sort-niveau, og derfor kan man sige at du ikke har så meget behov for at sænke sort-niveauet med den grå dug, samtidig med at der reelt ikke rigtigt er lys nok til at lyse den grå dug op, i mange moderne projektorer. For at tage et konkret eksempel, så vil en HD1 med en 240 cm bred dug afgjort skulle have en hvid dug, og en Studiotek er ikke af vejen. Med en 180 cm bred dug som den jeg selv bruger, fungerer en grå dug glimrende. Der er faktisk visse fordele ved at bruge en grå dug med en lysstærk projektor, i forhold til en hvid dug med en lyssvag projektor. Har man f.eks. en manuel iris man kan åbne og lukke, vil det være bedre at have en grå dug og lukke op for iris'en, end at have en hvid dug og lukke ned for iris'en. Det skyldes at den grå dug vil være bedre til at modstå lysindfald fra enten dårlig mørklægning, eller reflektioner fra lyse vægge. En udbredt myte er at en grå dug ikke kan vise hvid, fordi den af natur er grå. Det er ikke korrekt - hvid findes i realiteten ikke som farve, hvid er bare en grå der er meget lys. Et lærred med gain 1.0 og en projektor med 400 ansi lumens (i praksis!) vil reelt give _præcist_ samme farve og lysstyrke af hvid, som et lærred med gain 0.5 og en projektor med 800 ansi lumens. Simpel matematik... I visse situationer kan du have decideret _brug_ for at vælge en grå dug, for ikke at få så meget lys i billedet at det er ubehageligt. |
||
![]() |
||
Naite22 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 25-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 130 |
![]() |
|
^ Så hvad ville dit bud være når vi snakker en Mits HC6000 mod et 92" StudioTek 130, eller Lissau's 92" tabtention (har ikke helt besluttet mig endnu). Hvid dug, eller Grå?
|
||
![]() |
||
![]() |
|
I den størrelse ville jeg vælge en grå dug til den projektor. Dvs. skal det være Stewart, hellere Grayhawk RS end ST130. Grayhawk er noget lysere end Lissau's grå dug. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Hvor stor en levetid har lampen i JVC's DLA-HD1? Prøv og læs det nederste på siden, ved at trykke på linket under her: http://www.jvc.dk/site/da/dla-hd1/specifications.html Umiddelbart lyder det ikke skide betrykkende, at denne Mercury lampe sådan kan eksplodere og give alt og alle deres livs største chock. Redigeret af Naite22 - 01-November-2007 kl. 02:30 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Jeg ved faktisk ikke lige hvad de oplyser, men regn med 2-3.000 timer. Mere væsentligt er at lampen faktisk er relativt billig (halv pris af en Sony VW50 eller VW60 lampe, f.eks.). Vejl. 2895,-. Desuden har jeg ikke hørt om nogen der har haft problemer med at den går før tid, hvilket visse andre producenter har lidt problemer med.
Det gælder for alle projektorer med UHP lampe, det er ikke noget specielt for denne. Bemærk at det ikke er farligt, selve pæren er indkapslet i et rimeligt kraftigt hus, der ikke sådan lige går i stykker fordi pæren springer. Jeg har selv oplevet det, og jeg vil iøvrigt sige at det ikke er et højere brag end en almindelig el-pære også nogle gange kan give når den springer. Éns chok bliver bare tilsvarende større når braget kommer fra sin 40.000,-s projektor... |
||
![]() |
||
![]() |
|
^ hehe, point taken. Kan se på jeres hjemmeside at JVC's HD1 koster 40.000kr... og jeg har ikke fundet den til billigere penge andre steder heller... Hvor meget ekstra siger du det koster at få den leveret med komplet kalibrering!? Ps. Har fundet ud af at pærens levetid er 2000 timer... Så det er vel nok en små 3000kr man skal bruge på en pære hver 1½ år eller sådan... Men det går vel nok. Redigeret af Naite22 - 01-November-2007 kl. 13:19 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Hey! Jeg har brug for at få et svar fra nogle der ved hvad de taler om. Jeg fandt JVC's DLA-HD1 på Ebay til 4.599.00 dollars, svarende til 23.676.00 danske kroner. Link nedenfor: Jeg er bare interesseret i og vide hvad der så skal ligges oven i af diverse ting!? Er det ikke noget med 25% af beløbet der skal lægges oven i i moms? For så kommer man op på en dansk pris der hedder 29.595.00 kr. Så er der lige forsendelsen til Danmark, som er 169 dollars, svarende til ca. 870 kr. Alt ialt er det 30.465.00 kr. Hvad mangler jeg!? Hvad skal der ellers ligges oven i? Herhjemme koster projektoren 40.000 kr. Er der virkelig ikke nogle penge at hente her, eller løber det alt sammen op imod de 40.000 kr i sidste ende, uanset hvordan du vender og drejer det? Syntes bare det er et interessant spørgsmål. |
||
![]() |
||
Vanderlay ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1168 |
![]() |
|
Det du mangler i regnestykket er told og gebyr for fortoldning.
Det afhænger af varegruppen, og da projektorer vistnok er kategoriseret som EDB-udstyr, er tolden vist ikke så høj, 2-3% så vidt jeg husker, men se evt hos SKAT. Endelig er der overvejelsen, om den amerikanske model er helt den samme, om den skal have transformer til strømmen, og om du vil undvære garantien |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |