recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Wifi 6  ax
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Wifi 6 ax

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Hounddog Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Marts-2008
Sted: 8660
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hounddog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Wifi 6 ax
    Sendt: 08-Maj-2020 kl. 13:53
Hej,
Jeg vil investere i en ny router
Formentlig en Tp ax6000, som er en wifi 6
Er der nogen jer, der har erfaringer med det system?
Installationen og grundlpsætning er vist ikke svær, men
måske var der nogen finesser Wink

Det vil blive en opgradering af vores Tp 1900, og 
årsagen er dels ufatteligt mange enheder 
(2 teenagere og en it tosset far), dels 4K streaming
og ny større hastighed på fiberen
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 14:41
Sådan af ren nysgerrighed, hvor mange enheder har i på netværket?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hounddog Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Marts-2008
Sted: 8660
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hounddog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 14:56
Der er ca. 25
Mobiler, ipads, computere, apple tv, x-boks, reciever, internetradio, tv, printer 
og en del småting
De forbruger jo ikke alle samtidigt, men der er omvendt et par ret store forbrugere
imellem, bl.a. et par online gamercomputere og 4k streaming
Det går i dag, med lidt brok indimellem, men for at være lidt på forkant
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 15:08
Okay, vi er tre derhjemme og har op til 28 forbrugere på ubiquiti drevent netværk.

Maksimalt 7 ting er på kabel og maksimalt 21 er trådløse, dog er vi sjældent over 21 samtidig.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hounddog Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Marts-2008
Sted: 8660
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hounddog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 16:49
Man bliver lidt paf, når man kommer rundt i krogene,
bilens GPS er også på wifi, og jeg tænker der komme et par udendørs
wifi kameraer op i løbet af sommeren 
Men wifi 6 kan håndtere langt mere flere enheder samtidigt
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 17:47
jeg har også +30 enheder på mit net, de fleste kører wifi.
Sidste Black fridag opgradere jeg mit udstyr til wifi 6.
Jeg har fået lidt bedre dækning og bedre hastighed.

Hvis man køre trådløst mesh, så giver det en markant forbedring.

Kan det anbefales, tja ville aldrig gå ud og købe wifi 5 udstyr hvis jeg havde brug for at opgradere mit net.

Om det er en opgradering værd. Både og, men forventer at have det en del år, samt antallet af wifi enheder vokser år for år. Så hvorfor nøjes med en gammel langsom standard.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 18:42
Jeg også plus 30 enheder på wifi, men nok aldrig på engang og har ingen problemer med hastigheder eller dækning. 

Det eneste produkt som jeg har i huset hvor der også er implementeret hardware for wifi 6/ 802.11 AX er iPhone 11Pro. 

Hverken Mac Pro - iMac - iMac Pro - iPad Pro 2018 - Mac Book Pro 16" etc.har hardware for wifi 6/ 802.11 AX



4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Hounddog Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Marts-2008
Sted: 8660
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hounddog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 19:12
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg også plus 30 enheder på wifi, men nok aldrig på engang og har ingen problemer med hastigheder eller dækning. 

Det eneste produkt som jeg har i huset hvor der også er implementeret hardware for wifi 6/ 802.11 AX er iPhone 11Pro. 

Hverken Mac Pro - iMac - iMac Pro - iPad Pro 2018 - Mac Book Pro 16" etc.har hardware for wifi 6/ 802.11 AX


Husk Potter, enhver lykkelig mand har mindst 7 ønsker Wink

Tak for svarene, jeg glæder mig til routeren dukker op,
den blev lige bestilt


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af Hounddog Hounddog skrev:

Man bliver lidt paf, når man kommer rundt i krogene,
bilens GPS er også på wifi

Nå ja, bilen, det var lige en til.....
Bør jeg nævne at den er på trådløs :-)


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2020 kl. 12:19
Det er nok begrænset hvad du vil opnå med en enkelt router og kun en device.
Men mon ikke snart alle enheder snart understøtter wifi 6

Hvor det giver mest mening er at bruge det som backbone i et trådløst mesh setup

Denne fyr udskifter sit gamle ap med en ax92. Han går fra ca 100mbit til 450mbit på sit access punkt. Det er da en klar forbedring.


Jeg har selv lavet samme test og forbedringen var markant. Jeg har dog trukket kabler til mit access punkt, så nøjes med wifi 6 fra ap til mine mobile enheder.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2020 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg også plus 30 enheder på wifi, men nok aldrig på engang og har ingen problemer med hastigheder eller dækning. 

Det eneste produkt som jeg har i huset hvor der også er implementeret hardware for wifi 6/ 802.11 AX er iPhone 11Pro. 

Hverken Mac Pro - iMac - iMac Pro - iPad Pro 2018 - Mac Book Pro 16" etc.har hardware for wifi 6/ 802.11 AX

Nej den gamle standard kører stadig fint. En Imac 2017 er også en fin maskine. En model 2019 er bare lidt bedre.

Folk køber telefoner til 10.000kr, bærbare til endnu mere. Er så ikke lidt dumt at spare på sin netværk. Et netværk som ikke engang understøtter de standarder som ens mobile enheder understøtter. 
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2020 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg også plus 30 enheder på wifi, men nok aldrig på engang og har ingen problemer med hastigheder eller dækning. 

Det eneste produkt som jeg har i huset hvor der også er implementeret hardware for wifi 6/ 802.11 AX er iPhone 11Pro. 

Hverken Mac Pro - iMac - iMac Pro - iPad Pro 2018 - Mac Book Pro 16" etc.har hardware for wifi 6/ 802.11 AX

Nej den gamle standard kører stadig fint. En Imac 2017 er også en fin maskine. En model 2019 er bare lidt bedre.

Folk køber telefoner til 10.000kr, bærbare til endnu mere. Er så ikke lidt dumt at spare på sin netværk. Et netværk som ikke engang understøtter de standarder som ens mobile enheder understøtter. 
Hvorfor det? Det svageste punkt hos mig er min forbindelse, jeg men trækker snildt over 300mbit/s i gennemsnit afhængig af hvor jeg befinder mig i huset. 

Lavet lige en lille test ATV 4K den napper op/ ned 525mbit/s på et alm. 5GHz. med 80MHz båndredde og og på min iPhone med samme app. med ca. samme afstand til acces point 505mbit/s ned og 460mbit/s op. Hvor meget mere hastighed er der brug for?

Jeg tænker bare, hvordan bedre. Min fiber er på 500/500 den kan jeg jo sætte op til 1000/1000 ok.
Men det eneste produkt vi har i huset som pt. kan køre WIFI 6/ 80211AX er vores iPhones 11 pro'er.

Og de eneste produkter Apple har med WIFI 6/802.11AX er iPad Pro 2020 og de seneste iPhone 11/ 11Pro/ SE

Jeg er helt med på at flere er på vej, jeg kan bare ikke se at at hvad jeg vil få ud af have f.eks. 1000/1000 på en mobil/ iPad etc. 

Jeg ville nu hellere have en længere rækkevide og en lidt lavere hastighed. 

Omvendt kunne det være sjovt og se om man kunne mærke en forskel i MIMO etc. med en WIFI 6 Router

Så jeg smed en Sort fugle i kurven, Netgear AX12 triband. Damm den er grim.



4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu