recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Wifi 6  ax
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Wifi 6 ax

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2020 kl. 14:08
Hvis din internet hastighed kun er 300mbit, så vil det ikke ændre noget.
Hvis du henter data fra din NAS, så kan det være en fordel. Måske ikke så meget på din telefon, men mere på bærbar/iPad. Afhænger selvfølglig af dit brugs mønster. Mon ikke snart det er standard på de fleste premium enheder.

Det skulle også give bedre batteri tid på din enhed.

Det burde også være en fordel hvis du smider endnu flere enheder på dit netværk. 

Et andet sted det kan give en forbedring er på offentligt wifi netværk. Vi har vel alle oplevet et sløvt/ustabilt netværk i fx en lufthavn.

Jeg kender ikke din Nighthawk, men den har vist fået fine tests. Kan dog også se den er pæn dyr. Næsten dobbelt pris af hvad min ax88 kostede.


Redigeret af lahan - 09-Maj-2020 kl. 14:15
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2020 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvis din internet hastighed kun er 300mbit, så vil det ikke ændre noget.
Hvis du henter data fra din NAS, så kan det være en fordel. Måske ikke så meget på din telefon, men mere på bærbar/iPad. Afhænger selvfølglig af dit brugs mønster. Mon ikke snart det er standard på de fleste premium enheder.

Det skulle også give bedre batteri tid på din enhed.

Det burde også være en fordel hvis du smider endnu flere enheder på dit netværk. 

Et andet sted det kan give en forbedring er på offentligt wifi netværk. Vi har vel alle oplevet et sløvt/ustabilt netværk i fx en lufthavn.

Jeg kender ikke din Nighthawk, men den har vist fået fine tests.
Jeg skrev at jeg trækker snildt over 300mbit/s trådløst, det er sådan et gennemsnit generelt når jeg måler sådan rundt omkring i huset det kan sagtens kommer op over 500mbit/s på det trådløse. 

Jeg har en 500/500 fiber som på sit maks er omkring 525mbit/s
Som jeg skrev så kommer mit ATV4K op over 500mbit/s. trådløst. Det er jo langt over end hvad den behøver.

Min NAS er ikke trådløst, den sidder direkte i r... af routern, iPhones - iPads - Bærbar kan selvfølgelig tilgå nas'en ad den vej, men der er da rigeligt med hastighed til fra f.eks. en iPad eller bærbar etc.

Det med flere enheder er rigtig nok, men hvor mange skal der på før at det kan mærkes?
Du tænker nok MIMO men det jo først når der er mange på af gangen der trækker trafik at det giver mening vi har pt. over 30+ enheder på nuværende, men de ikke på samtidig.Wink

Bedre batteri tid på min enhed fordi den er på WIFI 6, argh. helt ærligt det vil jeg nu gerne se noget bench på.

Jeg har ikke noget offenligt netværk.

Hvad mener du med dette "Et andet sted det kan give en forbedring er på offentligt wifi netværk. Vi har vel alle oplevet et sløvt/ustabilt netværk i fx en lufthavn"?



Redigeret af Potter - 09-Maj-2020 kl. 14:45
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Hounddog Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Marts-2008
Sted: 8660
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hounddog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2020 kl. 17:52
Min fiber stiger fra 200 til 1000 mbit/s,
hvilket også gør, at jeg kan se, at den nuværende router kunne få lidt sved på panden,
men der kommer nok heller ikke færre enheder på, før ungerne letter fra reden
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2020 kl. 20:47
De fleste kan vel trække 3-500Mbit/s igennem på et fint AC AP, også kan man vel diskutere om det giver mening at købe en Wifi 6 router lige med det første.

Det er jo fint at poste en Youtube video, hvor en person går fra 100Mbit/s -> 500 Mbit/s, men han må da også have haft noget ringe netværk før så?

For mit eget vedkommende, så kan jeg på min iPhone 11 meget sjældent mærke forskel på om jeg er på 4G med 40-50 Mbit/s eller Wifi derhjemme med 500 Mbit/s. 

Problemet er jo lidt at Mbit/s angivelsen er blevet en eller anden måleenhed som man for alt i verden skal prøve at få så højt op som muligt. Fakta er vel bare at langt de færreste kan mærke nogen forskel overhovedet. Downloader man meget, ja så kan der være en forskel. Men folk streamer jo meget mere i dag, så igen er det begrænset hvor meget forskel det gør, hvis f.eks Netflix 4K kun bruger max 25 Mbit/s og endda sikkert en del under det.




Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2020 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

De fleste kan vel trække 3-500Mbit/s igennem på et fint AC AP, også kan man vel diskutere om det giver mening at købe en Wifi 6 router lige med det første.
Har du et godt wifi5, så kan man selvfølgeligt fint leve med det.

Hvis du alligevel skal opgradere, så kan jeg ikke lige se nogle argumenter for at vælge den gamle standard. Det skulle da lige være fordi du vil spare lidt kroner nu og her.

Jeg tvivler faktisk på at ret mange har en download på 300-500mbit. Se bare hvor mange trådløse mesh systemer som bliver solgt.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2020 kl. 22:48
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Jeg tvivler faktisk på at ret mange har en download på 300-500mbit. Se bare hvor mange trådløse mesh systemer som bliver solgt.

At mange har over 100Mbit i hjemmet er for de flestes vedkommende totalt spild.

At der sælges mange trådløse mesh systemer er klart reklamens magt.
De fleste oplever bedre dækning, men opdager aldrig at det er på bekostning af båndbredden.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2020 kl. 23:38
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Jeg tvivler faktisk på at ret mange har en download på 300-500mbit. Se bare hvor mange trådløse mesh systemer som bliver solgt.


At mange har over 100Mbit i hjemmet er for de flestes vedkommende totalt spild.

At der sælges mange trådløse mesh systemer er klart reklamens magt.
De fleste oplever bedre dækning, men opdager aldrig at det er på bekostning af båndbredden.


Klaus
der tager du fejl Klaus med mesh den dag i dag. Jeg vedgår at vi ikke skal længere end tre til fire år siden, det var sådan. Men moderne mesh systemer har dedikeret antenner til trådløs mesh netop for ikke at ramme bitraten på WiFi. Jeg ligger over 200 i download på mit WiFi. Jeg har da trådløs mesh via orbi. Men jeg ved så også jeg har et par enheder der ikke er på WiFi 5 men kun wifi4 på nettet, så jeg ved der er flaskehalsen der. Og jeg glæder mig til jeg kan komme af med de par enheder

Redigeret af T-Duck - 10-Maj-2020 kl. 07:01
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2020 kl. 00:11
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

[QUOTE=DiscomanDK]
Hvis du alligevel skal opgradere, så kan jeg ikke lige se nogle argumenter for at vælge den gamle standard. Det skulle da lige være fordi du vil spare lidt kroner nu og her.

Well, hvis alternativet er en Tp ax6000 eller Netgear AX12 som begge ligner et rumskib, og derudover koster en formue så siger jeg bare pænt "Nej Tak". 

Det er stadigvæk en relativt ny standard, og det er ikke altid det betaler sig at være først mover. Ingen har reelt behovet for en af de to routere, og du kan næsten med garanti være sikker på at du alligevel kommer til at skifte den ud, når der kommer flere produkter med teknologien indbygget. Hvor mange her har stadigvæk deres første AC router/AP, som de købte for 6-7 år siden? Det er nok meget få, og derfor kan man også som first mover på Wifi6 være næsten sikker på at måtte udskifte sit udstyr indenfor nogle år alligevel.


Til top
Hounddog Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Marts-2008
Sted: 8660
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hounddog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2020 kl. 00:41
Well, har haft min TP-ancher ac1900 i mange år nu, og den er fulgt fint med,
når man tænker på udviklingen i både hastigheder og antal wifi enheder.
Derfor faldt valget på deres nye TP ax6000.
Men den primære årsag ti udskiftningener altså dens evne til at håndtere 
mange store samtidige forbrugere
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2020 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

der tager du fejl Klaus med mesh den dag i dag.

Nej.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2020 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

der tager du fejl Klaus med mesh den dag i dag.


Nej.



Klaus
vil du være konkret? På dit svar? For jeg ved at unifi, orbi. Har særskilt antenner til trådløs mesh
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2020 kl. 10:05
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

vil du være konkret? På dit svar? For jeg ved at unifi, orbi. Har særskilt antenner til trådløs mesh

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu