recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Wifi extender versus Mesh
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Wifi extender versus Mesh

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Steen2000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Wifi extender versus Mesh
    Sendt: 30-Oktober-2022 kl. 09:51
Jeg er blevet anbefalet sådan en her til mit problem beskrevet nedenfor.
Hvad tænker I?
De prøver jo i hvertfald ikke at sælge mig en dyr løsning :-)
Min tegning nederst

https://www.avxperten.dk/wifi-repeater/repeater-til-traadloest-netvaerk-900m2-1750mbps.asp
Den fåes også i 2600 kan jeg se

Hej

Jeg håber på lidt rådgivning hvad jeg skal købe hos jer

Jeg bør i et vinkelhus på 200 m2, hvor vi lige har fået Fibernet. Håbede jo på det ville give lynhurtigt internet, men det gør det ikke. Det er ellers 1000/1000

Fiberboksen er installeret nede i soveværelset helt nede i den ene ende af huset. Stue/TV etc er i den anden ende (ca 20 meter), og bøneværelser med gaming ca midt imellem.

Det er en Zyxel router vi fik med fra Hiper

TV’et kunne slet ikke fange WIFI

Og drengene især ham på væreslet tættest på stuen kunne ikke spille

Jeg har nu flyttet routeren hen til den røde prik nedenfor. Jeg har prøvet at lave en tegning 😊

Det hjælper, men det er med et midlertidigt kabel som løber langs gulvet

Med den position er det OK uden at imponere og den ene knægt kabler stadig til routeren indimellem

Hvilken løsning ser I?

Skal jeg købe et Mesh system: Hvilket? hvor man da access punkter?

Eller skal jeg køre et kabel over loftet og/eller udskifte routeren ?

Hvis jeg køber Mesh skal det så være fx Google Nest eller noget hvor der kan være en enhed på knægtens værelse hvor han kan kable direkte i eller eller?

Er pænt blank på denne slags

På forhånd tak

Steen 

Deres svar

Hej
 
Tak for din mail.
 
Så vil jeg anbefale dig at købe den her:
 
https://www.avxperten.dk/wifi-repeater/repeater-til-traadloest-netvaerk-900m2-1750mbps.asp
 
Den skal sættes  direkte i en stikkontakt og sættes sammen med nettet. Så vil du få stærkere forbindelse igennem huset.
 
Med venlig hilsen
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2022 kl. 09:58
Jeg har testet en del wifi extendere. Det virker, men er ikke stabilt.

Til sidst købte jeg Google wifi. Det kører klippestabilt og jeg får nul klager fra familen. Vi er ofte 4 brugere der streamer på samme tid.

Der findes mange andre mesh end Google. Dem kender jeg ikke.
Til top
Steen2000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2022 kl. 16:20
Tak for svaret !
Jeg har kigget lidt på Mesh og man skal åbenbart finde et some er kraftigt nok til fiber. Ved ikke hvad "gammel" Google Wifi kører med?
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2022 kl. 21:13
nu nævner du selv et kabel over loftet.
Hvis de gamer er et kabel at fortrække, så træk kabel til begge værelser så får de fuld speed på deres gaming maskiner. Sæt evt et access point på værelset længst væk, så burde du også få fin wifi i stuen.

Eller gå efter den lette løsning med mesh, her får du dog ikke samme hastighed og latency. 
Til top
Steen2000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen2000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2022 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

nu nævner du selv et kabel over loftet.
Hvis de gamer er et kabel at fortrække, så træk kabel til begge værelser så får de fuld speed på deres gaming maskiner. Sæt evt et access point på værelset længst væk, så burde du også få fin wifi i stuen.

Eller gå efter den lette løsning med mesh, her får du dog ikke samme hastighed og latency. 

Og det vil være en elektriker der gør det right?

Dumt spørgsmål er jeg sikker på, mens Access point? Er Access point det samme som en wifi extender eller hvad er det ?

Er det sådan noget som det her, og hvordan adskiller det sig fra en wifi extender?
Hvilket i dette link vil være rigtig til Fiber 1000/1000 ??



Redigeret af Steen2000 - 31-Oktober-2022 kl. 09:19
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2022 kl. 09:50
jo en elektriker kan trække et kabel for dig. 
Hvis det er besværligt for dig at få trukket kablet, så gå efter en mesh løsning.

Nej en wifi extender og access point er ikke det samme.

En extender tager et wifi signal og forstærker det op. De fleste er begrænset til 100mbit.

Et ap tager en kablet forbindelse og opretter et nyt access punkt på dit netværk. Her får du op til 1000mbit.

Mesh er en mellemting.
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2022 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af Steen2000 Steen2000 skrev:

Hvilken løsning ser I?


Du vil nok få 117 forskellige svar, for det er løsninger nok på dit problem.
Nogle løsninger vil være dyre, nogle vil være billigere.

Først og fremmest så drop ideen med en repeater. Det er og bliver en dårlig teknisk løsning, som du bør undgå for enhver pris, hvis du ønsker høj hastighed.

Den næste udfordring er drengene, der gerne vil game, og uanset hvilken trådløs løsning du får, så er Wi-Fi og gaming bare ikke en god kombination.

Dette skyldes at Wi-Fi giver mere "lag" (forsinkelse), hvilket er en hver gamers værste fjende, og fordi naboens Wi-Fi kan forstyrre signalerne. En rigtig gamer vil have netkabel (ethernet) fra routeren til værelset.

Nu har du købt 1000/1000 Mbit/s og det er også fint, men du kommer aldrig til at bruge 1000/1000 Mbit/s. De fleste bruger aldrig mere end 300 Mbit/s, og ofte vil du på Wi-Fi alligevel aldrig komme ret meget over 400 Mbit/s, da mange Wi-Fi enheder overhovedet ikke har mulighed for at overfør 1000 Mbit/s via Wi-Fi. Bare så du er klar over det, og har realistiske forventninger til Wi-Fi.

Husk også at bruger du andet Wi-Fi end routeren fra dit teleselskab, så skal Wi-Fi på routeren afbrydes (ring til teleselskabet og få hjælp til det).

Den billige løsning: https://www.avxperten.dk/mesh-router/atria-mesh-startkit-strong-2-pack.asp
Strongs billige MESH sæt koster meget lidt, og så du kan købe ekstra enheder, hvis det er nødvendigt. Den ene tilkobles routeren ved fiberboksen, og den anden enhed sættes f.eks. i stuen
Alt kan styres via en app til din smartphone og det tager 5 minutter at sætte op.
Ulempen er, at du nok maksimalt kommer op på 400 Mbit/s trådløs med dette sæt.

Hvis du absolut vil have høj hastighed, så findes der også et lidt dyre sæt, som er hurtigere (såfremt dit udstyr understøtter det): https://www.avxperten.dk/mesh-router/mesh-startkit-1200mbps-strong-atria-mesh-2100-2-pack.asp

Den dyre løsning: Få en elektriker eller radio/tv montør til at trække tre netkabler fra dit teleselskabs router ude til begge værelser og stuen. Så får drengene kabel til hver deres PC, og du får et kabel trukket ud til stuen.

Disse netkabler kan du få bruge til at tilslutte ét af ovenstående Strong MESH sæt. Strongs produkter router nemlig altid trafikken over netkabel, hvis det er muligt.

Dvs. at signalet sendes over kable i stedet for trådløst (MESH). Denne mulighed giver højere hastigheder overalt.

Du kunne f.eks. opsætte én Wi-Fi enhed i stuen og én Wi-Fi enhed på det ene værelse. Strongs MESH produkter har ekstra ethernetporte, så sætter du kablet i dem, så kan du evt. tilslutte computere eller Smart-TV med netledning til Wi-Fi adgangspunktet.

Jeg anbefaler Strongs enheder, fordi de er billige. De er ikke bedre eller værre end alt muligt andet på markedet, men det er fine produkter, hvis man ikke er IT-ingeniør og bare vil have noget billigt der virker.

Det skal nok være 117 andre debattører, som sværger til TP-link, Google Nest eller et helt 3. produkt, og hvert mærke har sine fordele og ulemper.

Den bedste dyre løsning: Træk kabler til værelserne/stuen og køb to forbundne accesspoints fra f.eks. Grandstream eller Ubiquiti. Med mindre du ved hvad du har med at gøre, så får nogle kompetente IT-folk til at hjælpe dig.


Redigeret af Branchekender - 03-November-2022 kl. 15:00
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2022 kl. 15:38
skal det være mesh så ville jeg gå efter et som understøtter wifi6 og ikke den gamle wifi5 som strong benytter.

Branchkenders råd dækker ret godt.


Redigeret af lahan - 03-November-2022 kl. 15:42
Til top
orm08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2010
Status: Offline
Point: 228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér orm08 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2022 kl. 19:09

Til Gaming bør du trække kabler.

Og så sætte Mesh op for resten, 2 Mesh punkter burde være fint, måske er et 3 nødvendigt, alt efter hvordan du placerer dem. Du skal have en switch efter Mesh routeren til kablerne, den kan fåes til ca 200,-

Hvis du er til Google, er Google Nest Pro fint

Hvis du køber nyt, bør det være Wifi 6 Mesh, og det er Google Nest Pro. Hvis du ønsker at spare, kan du finde Google Wifi brugt, det vil også være fint den næste år

Google’s Mesh produkter er rigtig gode, men kan ikke konfigurere så meget som nogle af de mere avancerede løsninger, men så virker det til gengæld hele tiden.

Som sagt ovenfor, brug ikke Hiper’s router.


Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2022 kl. 21:19
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:


Jeg anbefaler Strongs enheder, fordi de er billige. De er ikke bedre eller værre end alt muligt andet på markedet, men det er fine produkter, hvis man ikke er IT-ingeniør og bare vil have noget billigt der virker.

Jeg har kigget på nogle af Strongs wifi produkter og jeg kan ikke finde information om firmwares eller særligt meget dokumentation. Udgiver Strong ikke opgraderinger til deres wifi produkter?






Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2022 kl. 06:05
Jeg ville få trukket et Ethernet kabel hen til midten af huset over loftet. 
I midten af huset ville jeg placere en kraftig Asus router fx ax-87U. 
Den router fra du fik med ville jeg kyle af helved til. Med undtagelse af YouSee så de routere altid noget lort. Ja undskyld sproget. 
Denne ene enhed burde fint kunne dække hele huset. Hvis ikke så har Asus et system der hedder AiMesh som gør at du kan købe en router mere og køre et mesh system sammen med den eksisterende Asus router. 

minuser ved at-87u:
det er en stor router, ikke synderlig køn, dyr, og bruger en del strøm.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2022 kl. 07:46
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Jeg ville få trukket et Ethernet kabel hen til midten af huset over loftet. 
I midten af huset ville jeg placere en kraftig Asus router fx ax-87U. 
[....]

Jeg har selv et hus der er "lidt anderledes formet"* og afhængig af materiale i væggen m.m. så er der en betydelig risiko for, at routeren ikke dækker værelserne ordenligt når du placerer en router i midten. 

* Se min plantegning her:
https://forum.recordere.dk/ubiquity-unifi-til-hjemmebrug_topic146878.html

Skulle jeg alligevel op på loftet og trække kabler, så ville jeg trække flere kabler og overveje om 2 AP'er ikke giver mere mening. Det ene ville jeg placere i stuen, så dets primære dækning er stue og køkken. Det andet ville jeg placere i gangen ved alle værelserne. 

Imens jeg alligevel var deropppe ville jeg nok forberede kabling til specielt gaming værelserne. 

Mvh,
Thomas


Redigeret af hedberg - 07-November-2022 kl. 08:12
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu