recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Wifi extender versus Mesh
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Wifi extender versus Mesh

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2022 kl. 09:25
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg har kigget på nogle af Strongs wifi produkter og jeg kan ikke finde information om firmwares eller særligt meget dokumentation. Udgiver Strong ikke opgraderinger til deres wifi produkter?


Jo det gør de, såfremt der er noget at opdatere, og det er der sjældent på den slags hyldevarer, som Strong sælger.

Det er vigtigt at forstå, at Strong ofte blot rebrander OEM produkter. F.eks. er deres mobilt bredbånds routere blot en Huawei i forklædning.

Eventuelle firmware findes på Strongs hjemmeside, men man skal ikke forvente firmware opgraderinger hver måned. Det segment Strong satser på, de vil have et "fire and forget" produkt, hvor man ikke konstant skal tage stilling til firmwareopgraderinger, nye funktioner osv.

Kort sagt, hvis du allerede i gang med at undersøge muligheden for ny firmware, så har du allerede FRAVALGT Strongs produkter - køb noget andet.


Redigeret af Branchekender - 07-November-2022 kl. 09:31
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2022 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg har kigget på nogle af Strongs wifi produkter og jeg kan ikke finde information om firmwares eller særligt meget dokumentation. Udgiver Strong ikke opgraderinger til deres wifi produkter?


Jo det gør de, såfremt der er noget at opdatere, og det er der sjældent på den slags hyldevarer, som Strong sælger.

Det er vigtigt at forstå, at Strong ofte blot rebrander OEM produkter. F.eks. er deres mobilt bredbånds routere blot en Huawei i forklædning.

Eventuelle firmware findes på Strongs hjemmeside, men man skal ikke forvente firmware opgraderinger hver måned. Det segment Strong satser på, de vil have et "fire and forget" produkt, hvor man ikke konstant skal tage stilling til firmwareopgraderinger, nye funktioner osv.

Kort sagt, hvis du allerede i gang med at undersøge muligheden for ny firmware, så har du allerede FRAVALGT Strongs produkter - køb noget andet.

Sådanne produkter er ofte baseret på Linux. Alt software indeholder sikkerhedsbrister og da open source i sagens natur er meget åben omkring sikkerhedsbrister, så skal produkter som disse holdes ved lige med jævnlige opdateringer - alt andet er uansvarligt af producenten.

I lyset af at jeg slet ikke kan finde så meget som en opdatering til nogle af Strong's wifi produkter på deres hjemmeside, så virker Strong's produkter som noget der hører til i elektronik skrot allerede inden det har forladt butikken. 

Jeg håber i den grad, at EU på et tidspunkt stiller krav til den slags produkter, så vi slipper for dem på markedet fremover. 


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2022 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Sådanne produkter er ofte baseret på Linux. Alt software indeholder sikkerhedsbrister og da open source i sagens natur er meget åben omkring sikkerhedsbrister, så skal produkter som disse holdes ved lige med jævnlige opdateringer - alt andet er uansvarligt af producenten.

I lyset af at jeg slet ikke kan finde så meget som en opdatering til nogle af Strong's wifi produkter på deres hjemmeside, så virker Strong's produkter som noget der hører til i elektronik skrot allerede inden det har forladt butikken. 


Men nu skal vi ikke tro, vi skal vide.

Hvis der er sikkerhedsmæssige eller funktionsmæssige funktioner der skal opdateres, så bliver de selvfølgelig opdateret - men først når det er nødvendigt.

Du sammenligner pærer og bananer. Hvis det er vigtigt for dig, at dit netværksudstyr bliver opdateret hvor måned, så køber du noget fra D-Link, TP-Link eller lignede.

Nu er vi på vej offtopic, men ved du hvor mange TV, der er baseret på Linux eller opensource software? Du vil blive overrasket over, hvor mange TV, der ikke er opdateret i årevis. Personligt har jeg et TV med 14 år på bagen, som indeholder en del opensouce software - og den er aldrig blevet opdateret.
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2022 kl. 11:02
Jeg tror ikke noget. Jeg kiggede på hjemmesiden og der var intet. 

Det er vigtigt for vores fælles instruktur. Ingen er interesseret i at der eksisterer en masse usikre devices der kan overtages af botnet etc. 

Vedr. TV: Ja, naturligvis ved jeg det. Jeg ejer selv et LG TV, som producenten glemte eksisterede året efter og som i dag er ubrugeligt til alt andet end som ren monitor. Men ... Two wrongs don't make a right - Wikipedia og jeg håber EU stiller krav til ALLE produkter der indeholder software - herunder TV m.m.


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2022 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg tror ikke noget. Jeg kiggede på hjemmesiden og der var intet. 


Men skulle der være noget? Du skal huske på, hvem produkterne henvender sig til. Hvis det er vigtigt FOR DIG, at kunne downloade ny software hver måned sammen med en komplet oversigt over fejlrettelser og nye features, så har du valgt det forkerte produkt. Strongs produkter henvender sig til almindelige mennesker, som ikke aner hvad en firmware er.

Det er muligt at lave automatisk opdatering på de fleste netværksprodukter fra central hold - såfremt det er nødvendigt...

Det er noget, som f.eks. Huawei også bruger meget, hvor deres router bliver automatisk opdateret i nattens mulm og mørke uden at du nødvendigvis kan finde noget på deres hjemmeside om opdateringen.

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Det er vigtigt for vores fælles instruktur. Ingen er interesseret i at der eksisterer en masse usikre devices der kan overtages af botnet etc. 


Enig, men ingen grund til at se spøgelser med mindre du ved noget konkret. Du skal huske på, hvem produkterne henvender sig til, og hvilke (rimelige) krav man bør stille til produkterne.


Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2022 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg tror ikke noget. Jeg kiggede på hjemmesiden og der var intet. 


Men skulle der være noget? Du skal huske på, hvem produkterne henvender sig til. Hvis det er vigtigt FOR DIG, at kunne downloade ny software hver måned sammen med en komplet oversigt over fejlrettelser og nye features, så har du valgt det forkerte produkt. Strongs produkter henvender sig til almindelige mennesker, som ikke aner hvad en firmware er.

Vil du ikke være venlig at lade være med at gætte på hvad der er vigtigt for mig!

Jeg mener klart den slags information bør være tilgængeligt. Det bør være en del af producentens ansvar uanset hvem målgruppen er. Der er også masse andre krav man skal leve op til når ens produkter indeholder open source og der ser lidt tvivlsomt ud om Strong overholder de krav. 

Jeg interesserer mig ikke en dyt for biler, men hvis bremserne på min bil viser sig at have fabrikations fejl, så skal den information fandme frem til mig og problemet skal rettes. Det er producentens ansvar! Der burde også være produkt ansvar på software produkter. 

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Det er muligt at lave automatisk opdatering på de fleste netværksprodukter fra central hold - såfremt det er nødvendigt...

Nu skal du holde tungen lige i munden. Før sagde du at Strong lagde firmwares på hjemmesiden om nødvendigt og nu at det er "muligt" at opgradere produkterne centralt fra. 

Er auto updatering så slået til i alle Strongs produkter som standard? 

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Det er noget, som f.eks. Huawei også bruger meget, hvor deres router bliver automatisk opdateret i nattens mulm og mørke uden at du nødvendigvis kan finde noget på deres hjemmeside om opdateringen.

De 2 Huawei 4G routere jeg har i min besiddelse har aldrig modtaget en opgradering. 

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Det er vigtigt for vores fælles instruktur. Ingen er interesseret i at der eksisterer en masse usikre devices der kan overtages af botnet etc. 


Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Enig, men ingen grund til at se spøgelser med mindre du ved noget konkret. Du skal huske på, hvem produkterne henvender sig til, og hvilke (rimelige) krav man bør stille til produkterne.


Der er masser af eksempler på botnet der bl.a. eksisterer pga. usikre routere og de bliver i stor stil brugt til angreb på kritisk infrastruktur som f.eks. DNS systemet m.m. 

Det er et kæmpe problem, at der er så meget skrammel tilkoblet Internet.




Redigeret af hedberg - 07-November-2022 kl. 13:14
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2022 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Vil du ikke være venlig at lade være med at gætte på hvad der er vigtigt for mig!

Jeg mener klart den slags information bør være tilgængeligt. Det bør være en del af producentens ansvar uanset hvem målgruppen er. Der er også masse andre krav man skal leve op til når ens produkter indeholder open source og der ser lidt tvivlsomt ud om Strong overholder de krav. 

Når målgruppen er Hr. og Fru Leverpostej, og produktet er et OEM produkt, som købes ude i byen, så skal du ikke forvente at finde offentlig tilgængelig software.

Du må gerne have din mening om, hvordan tingene bør fungerer, men så længe der ikke er noget lovkrav, så kan producenterne vælge at gøre tingene anderledes.

Mht. til softwarelicenser så indeholder de fleste produkter software licenserne i elektronisk form, hvilket er helt normalt.

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg interesserer mig ikke en dyt for biler, men hvis bremserne på min bil viser sig at have fabrikations fejl, så skal den information fandme frem til mig og problemet skal rettes. Det er producentens ansvar! Der burde også være produkt ansvar på software produkter. 


Whataboutisme duer ikke. Nu taler du om et helt andet område, som er reguleret af en helt anden lovgivning. Hvad du mener bør være et dækket af produktansvarsloven er ikke en diskussion, som vi bør have i denne tråd.

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Det er muligt at lave automatisk opdatering på de fleste netværksprodukter fra central hold - såfremt det er nødvendigt...

Nu skal du holde tungen lige i munden. Før sagde du at Strong lagde firmwares på hjemmesiden om nødvendigt og nu at det er "muligt" at opgradere produkterne centralt fra. 

Er auto updatering så slået til i alle Strongs produkter som standard? 


Jeg beklager min kluntede formulering. Jeg kan ikke svare fyldestgørende på dit spørgsmål.

Jeg ved, at nogle af Strongs produkter bliver auto-opdateret, for det har jeg selv oplevet, men om Strong *også* giver mulighed for manuelt download af *alt* software via deres hjemmeside, det ved jeg ikke.

Denne router kan man f.eks. hente software til: https://www.strong.tv/da/products/broadband-router-dk/router300/

Men jeg tror det er vigtigt at forstå, hvad Strongs produkter er, og hvem de henvender sig til.
Strong køber færdige løsninger, rebrander dem og laver et andet design.

Dvs. de køber en pakkeløsning ude i byen, hvilket overhovedet ikke er unormalt. Det er der mange virksomheder der gør - uanset om vi taler om routere, Internetradioer, overvågningskameraer, fotorammer, TV osv.

Dvs. softwaren ofte håndteres af en OEM producent, som sørger for at holde "platformen" opdateret. Her skal du ikke nødvendigvis forvente, at softwaren ligger tilgængelig for dig som slutkunde. Det er der ikke noget unormalt i.

Hvis du mener at det er vigtigt, at du manuelt kan hente en ny firmware ned til dit internetforbundne produkt, så skal du vælge producent derefter.

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

De 2 Huawei 4G routere jeg har i min besiddelse har aldrig modtaget en opgradering. 


Er du sikker? Jeg har også haft flere Huawei 3G og 4G routere, og de er alle sammen blevet opdateret uden min indblanding. Min oplevelse er altså anderledes.

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Der er masser af eksempler på botnet der bl.a. eksisterer pga. usikre routere og de bliver i stor stil brugt til angreb på kritisk infrastruktur som f.eks. DNS systemet m.m. 

Det er et kæmpe problem, at der er så meget skrammel tilkoblet Internet.


Enig, men ingen grund til at se spøgelser eller råbe ulven kommer med mindre du ved noget konkret.
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2022 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Når målgruppen er Hr. og Fru Leverpostej, og produktet er et OEM produkt, som købes ude i byen, så skal du ikke forvente at finde offentlig tilgængelig software.

Du må gerne have din mening om, hvordan tingene bør fungerer, men så længe der ikke er noget lovkrav, så kan producenterne vælge at gøre tingene anderledes.
  

Ja, og dem bør der advares imod da de er useriøse og er med til at skabe mere elektronik affald end nødvendigt. 

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:


Mht. til softwarelicenser så indeholder de fleste produkter software licenserne i elektronisk form, hvilket er helt normalt.

Det er et krav at man skal have kildekode tilgængeligt når man bruger open source under visse licenstyper. Medmindre de giver den med på en CD i pakken, så skal den være på hjemmesiden og de skal oplyse om det. Det gør de ikke. 

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg interesserer mig ikke en dyt for biler, men hvis bremserne på min bil viser sig at have fabrikations fejl, så skal den information fandme frem til mig og problemet skal rettes. Det er producentens ansvar! Der burde også være produkt ansvar på software produkter. 


Whataboutisme duer ikke. Nu taler du om et helt andet område, som er reguleret af en helt anden lovgivning. Hvad du mener bør være et dækket af produktansvarsloven er ikke en diskussion, som vi bør have i denne tråd.


Dit forsvar for Strong er stort set ikke andet end eksempler på whataboutisme, så jeg syntes du skal feje for egen dør først. 

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Men jeg tror det er vigtigt at forstå, hvad Strongs produkter er, og hvem de henvender sig til.
Strong køber færdige løsninger, rebrander dem og laver et andet design.

Ja - Du siger de er til Hr. og Fru Leverpostej. 

Jeg mener omvendt også at Hr. og Fru Leverpostej fortjener et sikkert IT produkt. 

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Hvis du mener at det er vigtigt, at du manuelt kan hente en ny firmware ned til dit internetforbundne produkt, så skal du vælge producent derefter.

Det er ikke noget "jeg" mener - det er noget verdens førende sikkerheds eksperter synes. 

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

De 2 Huawei 4G routere jeg har i min besiddelse har aldrig modtaget en opgradering. 


Er du sikker? Jeg har også haft flere Huawei 3G og 4G routere, og de er alle sammen blevet opdateret uden min indblanding. Min oplevelse er altså anderledes.

Jeg har lige omkring 30 års erfaring med IT support, drift, konsulent, sikkerhed, så jeg vil mene jeg er i stand til at vurdere om mine enheder modtager en opdatering. 

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Enig, men ingen grund til at se spøgelser eller råbe ulven kommer med mindre du ved noget konkret.

Der er masser af konkrete eksempler og det bliver værre og værre. 


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2022 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Når målgruppen er Hr. og Fru Leverpostej, og produktet er et OEM produkt, som købes ude i byen, så skal du ikke forvente at finde offentlig tilgængelig software.

Du må gerne have din mening om, hvordan tingene bør fungerer, men så længe der ikke er noget lovkrav, så kan producenterne vælge at gøre tingene anderledes.
  

Ja, og dem bør der advares imod da de er useriøse og er med til at skabe mere elektronik affald end nødvendigt. 

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:


Mht. til softwarelicenser så indeholder de fleste produkter software licenserne i elektronisk form, hvilket er helt normalt.

Det er et krav at man skal have kildekode tilgængeligt når man bruger open source under visse licenstyper. Medmindre de giver den med på en CD i pakken, så skal den være på hjemmesiden og de skal oplyse om det. Det gør de ihvertfald ikke på hjemmesiden.

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg interesserer mig ikke en dyt for biler, men hvis bremserne på min bil viser sig at have fabrikations fejl, så skal den information fandme frem til mig og problemet skal rettes. Det er producentens ansvar! Der burde også være produkt ansvar på software produkter. 


Whataboutisme duer ikke. Nu taler du om et helt andet område, som er reguleret af en helt anden lovgivning. Hvad du mener bør være et dækket af produktansvarsloven er ikke en diskussion, som vi bør have i denne tråd.


Dit forsvar for Strong er stort set ikke andet end eksempler på whataboutisme, så jeg syntes du skal feje for egen dør først. 

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Men jeg tror det er vigtigt at forstå, hvad Strongs produkter er, og hvem de henvender sig til.
Strong køber færdige løsninger, rebrander dem og laver et andet design.

Ja - Du siger de er til Hr. og Fru Leverpostej. 

Jeg mener omvendt også at Hr. og Fru Leverpostej fortjener et sikkert IT produkt. 

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Hvis du mener at det er vigtigt, at du manuelt kan hente en ny firmware ned til dit internetforbundne produkt, så skal du vælge producent derefter.

Det er ikke noget "jeg" mener - det er noget verdens førende sikkerheds eksperter synes. 

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

De 2 Huawei 4G routere jeg har i min besiddelse har aldrig modtaget en opgradering. 


Er du sikker? Jeg har også haft flere Huawei 3G og 4G routere, og de er alle sammen blevet opdateret uden min indblanding. Min oplevelse er altså anderledes.

Jeg har lige omkring 30 års erfaring med IT support, drift, konsulent, sikkerhed, så jeg vil mene jeg er i stand til at vurdere om mine enheder modtager en opdatering. 

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Enig, men ingen grund til at se spøgelser eller råbe ulven kommer med mindre du ved noget konkret.

Der er masser af konkrete eksempler og det bliver værre og værre. 


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2022 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Når målgruppen er Hr. og Fru Leverpostej, og produktet er et OEM produkt, som købes ude i byen, så skal du ikke forvente at finde offentlig tilgængelig software.

Du må gerne have din mening om, hvordan tingene bør fungerer, men så længe der ikke er noget lovkrav, så kan producenterne vælge at gøre tingene anderledes.
  

Ja, og dem bør der advares imod da de er useriøse og er med til at skabe mere elektronik affald end nødvendigt. 

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:


Mht. til softwarelicenser så indeholder de fleste produkter software licenserne i elektronisk form, hvilket er helt normalt.

Det er et krav at man skal have kildekode tilgængeligt når man bruger open source under visse licenstyper. Medmindre de giver den med på en CD i pakken, så skal den være på hjemmesiden og de skal oplyse om det. Det gør de ihvertfald ikke på hjemmesiden.

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Whataboutisme duer ikke. Nu taler du om et helt andet område, som er reguleret af en helt anden lovgivning. Hvad du mener bør være et dækket af produktansvarsloven er ikke en diskussion, som vi bør have i denne tråd.


Dit forsvar for Strong er stort set ikke andet end eksempler på whataboutisme, så jeg syntes du skal feje for egen dør først. 

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Men jeg tror det er vigtigt at forstå, hvad Strongs produkter er, og hvem de henvender sig til.
Strong køber færdige løsninger, rebrander dem og laver et andet design.

Ja - Du siger de er til Hr. og Fru Leverpostej. 

Jeg mener omvendt også at Hr. og Fru Leverpostej fortjener et sikkert IT produkt. 

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Hvis du mener at det er vigtigt, at du manuelt kan hente en ny firmware ned til dit internetforbundne produkt, så skal du vælge producent derefter.

Det er ikke noget "jeg" mener - det er noget verdens førende sikkerheds eksperter synes. 

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

De 2 Huawei 4G routere jeg har i min besiddelse har aldrig modtaget en opgradering. 


Er du sikker? Jeg har også haft flere Huawei 3G og 4G routere, og de er alle sammen blevet opdateret uden min indblanding. Min oplevelse er altså anderledes.

Jeg har lige omkring 30 års erfaring med IT support, drift, konsulent, sikkerhed, så jeg vil mene jeg er i stand til at vurdere om mine enheder modtager en opdatering. 

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Enig, men ingen grund til at se spøgelser eller råbe ulven kommer med mindre du ved noget konkret.

Der er masser af konkrete eksempler på usikre routere og det bliver værre og værre. 



Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2022 kl. 15:19
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Det er et krav at man skal have kildekode tilgængeligt når man bruger open source under visse licenstyper. Medmindre de giver den med på en CD i pakken, så skal den være på hjemmesiden og de skal oplyse om det. Det gør de ikke. 

Gælder det ikke kun, hvis man laver ændringer i kildekoden? Normalt kan man se licensen som en del af software interfacet.

Men jeg skal ikke gøre mig klog på det, for det er ikke noget jeg beskæftiger mig meget med.

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Dit forsvar for Strong er stort set ikke andet end eksempler på whataboutisme, så jeg syntes du skal feje for egen dør først. 


Jeg er ked af, at du opfatter det som et forsvar, for det er det ikke.
Jeg forklarer efter bedste evne, hvordan tingene hænger sammen, og hvad man bør forvente.

Hvis man stiller store krav til producentens support, så skal man vælge sine produkter derefter.

Men af ren nysgerrighed Hedberg, hvilken simpel og billig Mesh løsning vil du anbefale?

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg mener omvendt også at Hr. og Fru Leverpostej fortjener et sikkert IT produkt. 


Enig - jeg påpeger blot, at du råber "ulven kommer". Der findes mange OEM produkter på markedet, og nogle af dem er ikke sikre. Men det betyder ikke, at alle OEM produkter per definition er usikre.

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg har lige omkring 30 års erfaring med IT support, drift, konsulent, sikkerhed, så jeg vil mene jeg er i stand til at vurdere om mine enheder modtager en opdatering. 


Jeg betvivler ikke din erfaring, men er du kan sikker på, at du kan huske, hvilken software version alle dine enheder kører på? Det kan jeg nemlig ikke altid, men jeg har heller ikke 30 års erfaring med IT support, så jeg er lovlig undskyldt.

Jeg forklarer blot, at mine Huawei enheder har modtaget automatisk over-the-air opdateringer, så det er der muligvis også andre der har oplevet.
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2022 kl. 16:06
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Gælder det ikke kun, hvis man laver ændringer i kildekoden? Normalt kan man se licensen som en del af software interfacet.

Men jeg skal ikke gøre mig klog på det, for det er ikke noget jeg beskæftiger mig meget med.


Nej, det skal man uanset hvad for f.eks GPL. 
http://gpl-violations.org/faq/vendor-faq/

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Men af ren nysgerrighed Hedberg, hvilken simpel og billig Mesh løsning vil du anbefale?

Selv om det er det nye sort, så anbefaler jeg ikke mesh løsninger.

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Enig - jeg påpeger blot, at du råber "ulven kommer". Der findes mange OEM produkter på markedet, og nogle af dem er ikke sikre. Men det betyder ikke, at alle OEM produkter per definition er usikre.

Korrekt. Der er masser af producenter der er deres ansvar voksent. Jeg synes bare der er tegn på at Strong ikke nødvendigvis tilhører den gruppe. 

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Jeg betvivler ikke din erfaring, men er du kan sikker på, at du kan huske, hvilken software version alle dine enheder kører på? Det kan jeg nemlig ikke altid, men jeg har heller ikke 30 års erfaring med IT support, så jeg er lovlig undskyldt.

Nej, jeg kan ikke huske alle firmware versionerne eller hvornår jeg lavede en ændring. Af den grund har jeg en "change log" (tekst fil på min desktop), hvor jeg noterer de ændringer jeg laver og hvornår (en arbejdsskade) af at have arbejdet med drift i så mange år. 


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu