recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Windows 10 = skoldhed bærbar
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Windows 10 = skoldhed bærbar

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Bladerunner Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2012
Sted: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bladerunner Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Windows 10 = skoldhed bærbar
    Sendt: 03-August-2016 kl. 10:57
Hejsa,

Jeg købte en begynder bærbar til min lille knægt.
Det er ikke nogen 'gamer' og har også kun et low-end grafikkort men det er fint til hans behov.
Gutten jeg købte den af havde cleanet den fuldstændigt og opgraderet til windows 10.

Nå.... problemet er at den hurtigt bliver endog meget varm når den får lov at bestille noget.
Efter mange timer i selskab med google kan jeg se at det tydeligvis er et generelt problem.
Jeg har tweaket de parametre jeg har set forslag til samt opdateret drivere, bios etc.

Så spørgsmålet er såmænd bare - er der final solution på dette issue?
Løsningen skal findes i software da en downgrade til win 7 fjerner alle varmeproblemer.

På forhånd mange tak for gode råd Smile

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 11:09
Måske af en rens af blæsere indvendig kan løse varme problemet.

De er tit fyldt af støv
Til top
Bladerunner Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2012
Sted: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bladerunner Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Måske af en rens af blæsere indvendig kan løse varme problemet.

De er tit fyldt af støv

Det er muligt at det kan hjælpe på det.

Det ændrer dog ikke på at blæserne er fuldt tilstrækkelige hvis man kører Win 7.
Så ÅRSAGEN til problemet må ligge i Win 10.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4578
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 11:17
Hej.

Jeg ved IKKE hvad du har prøvet.

Men det jeg gjorde på min gamle bærbare, efter at jeg opgraderede til Windows 10 Pro var følgende:

Settings
SYSTEM
Power & sleep
Additional power settings

Fjern 'Ballanced ( recommended )'
Sæt til: Power saver

Og evt 'Chage plan Settings'

Og igen: 'Change advanced power settings'

Og vælg i rulle menuen: Processor power management'
Og f.eks. begræns: 'Maximum processor state'

Den kører nu meget koldere.

Hilsen Carsten.




Redigeret af csell - 03-August-2016 kl. 11:30
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4578
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 11:19
Dobbelt Post

Redigeret af csell - 03-August-2016 kl. 11:19
Til top
Bladerunner Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2012
Sted: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bladerunner Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 11:54
Jeg har begrænset CPU'erne til 90% men kan forsøge at sætte dem længere ned.
Dette er stadig gjort i 'balanced' - jeg har ikke ændret profil til power saver.

Mht til Nvidia kortet - jeg har installeret den højeste driver fra Dell (det er en E6430) men skal jeg i stedet installere den højeste driver fra Nvidia?
Jeg var i tvivl om Dell ville fungere optimalt med en driver de ikke selv foreslår.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4578
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af Bladerunner Bladerunner skrev:

 Dette er stadig gjort i 'balanced' - jeg har ikke ændret profil til power saver.

Hej.

Jeg ville prøve med 'Power saver' jeg tror, at det var det der gjorde det for mig.

Hilsen Carsten.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af Bladerunner<br><br>Mht til Nvidia kortet - jeg har installeret den højeste driver fra Dell (det er en E6430) men skal jeg i stedet installere den højeste driver fra Nvidia?<br>Jeg var i tvivl om Dell ville fungere optimalt med en driver de ikke selv foreslår.<br>[/QUOTE Bladerunner

Mht til Nvidia kortet - jeg har installeret den højeste driver fra Dell (det er en E6430) men skal jeg i stedet installere den højeste driver fra Nvidia?
Jeg var i tvivl om Dell ville fungere optimalt med en driver de ikke selv foreslår.
[/QUOTE skrev:


 
Jeg ville til enhver tid tage driveren fra grafikkortproducenten, i dette tilfælde Nvidia.
 
Flemming
 
Jeg ville til enhver tid tage driveren fra grafikkortproducenten, i dette tilfælde Nvidia.
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 12:55
Når den bliver så varm, kan du så ikke se hvilke processer det reelt er der hamre løs på CPUén, (formoder det er CPUen) i task manageren? Det er nok der jeg ville søge en forklaring først. 

Lige en tanke jeg også kom på.. Du siger begynder bærbar, til din lille knægt.. Så er der en klokke der ringer i mig.. Minecraft olign spil.. De er ret voldsomme med ressourcerne og kan tage CPUén op i 100% i den tid man spiller det. Det vil helt naturligt resultere i, at maskinen bliver rigtig varm, og blæseren høvler derudaf for at holde CPUén kørende.
Jeg ved ikke om Minecraft har ændret kerne i nyere tid, men sådan var det for 2-3 år siden med det spil. Det er det mest groteske spil jeg nogensinde har set, hvad angår at sluge ressourcerne. 

Til top
Bladerunner Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2012
Sted: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bladerunner Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 13:50
Hej Kim,

Jamen ingen tvivl om at det sker når han kører spil så som fx. Minecraft.

Men som jeg har skrevet flere gange er det ikke noget issue under Win 7.
Jeg har læst hundredevis af tråde omkring at det er windowsversionen der gør forskellen.
Uanset hvilket mærke af bærbar og hvilke processorer er mønsteret det samme.

Jeg mangler stadig at spore mig 100% ind på det magiske håndtag i Win 10, der er løsningen på problemet når jeg nu ikke vil nedgradere til Win 7 hvis jeg kan undgå det.

På to do listen står nu:
Power saver profil
Driver fra Nvidia

Mange tak for jeres feedback Embarrassed
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4578
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 14:12
Oprindeligt skrevet af Bladerunner Bladerunner skrev:

 
På to do listen står nu:
Power saver profil
Driver fra Nvidia

Hej.

Jeg tænker på, om en opdatering til  Windows 10 Anniversary Update vil ændre noget?

Hilsen Carsten.








Redigeret af csell - 03-August-2016 kl. 14:14
Til top
AVnerd Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Marts-2009
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 78
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AVnerd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2016 kl. 14:28
Lidt ude af kontekst, men alligevel:
Jeg skiftede HDD i en iMac for nogle år siden. Derfor blev jeg nødt til at have softwarekontrolleret blæserstyring, og fandt et program til dette (Mac Fan Control). Der kan man selv pille lidt ved hvilken temperaturcontroller som skal styre hvilken blæser. Og hvor mange rpm blæseren skal rotere ved en given temperatur.
 
Så min tanke er at dine blæsere grundlæggende kører langsommere under win10 end win7.
(Udover det som Kandersen skriver ovenfor med at finde en CPU el GPU sluger)
 
De 2 ting jeg ville overveje er følgende:
1) Finde noget software der kan styre blæserne (Mac Fan Control fås vist også til windows). Måske findes der mulighed for at styre blæseren i Nvidias driver?
2) Låne en strømmåler på biblioteket og se om computeren brænder mere strøm af ved brug med win10 end win7 (men det er ret tidskrævende, og kan være lidt svært at få pålidelige tal)
 
Håber du finder en løsning.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu